Gå til innhold

NY ABORTLOV VEDTATT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AtterEnBruker skrev (1 time siden):

Skal skåles og feires så snart denne skrotten tillater det. Imens poster jeg denne hymnen:

Hvis noen vet om andre låter med samme standpunkt, uansett sjanger, gi gjerne noen tips. Konservative får kose seg med Silent Scream av Slayer...

Feire kan man gjøre uansett da. 🥳🥳Ligger selv her strekk ut etter en ulykke jeg var i for en uke siden,  og må dessverre ligge her ei uke til.

Men å støtte opp om frihet kan man også gjøre fra sofaen. Er så glad på fremtidige generasjoner av kvinner og deres familier sine vegne som nå kan slippe å møte opp i en nemnd når det viser seg at graviditeten ikke ble mulig å gjennomføre 🩷

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Da er det avgjort.  Det ble en utviding av selvbestemmelse fra 12 til 18 uker.

En trist dag for konservative og religiøse krefter som ønsker å ha kontroll på kvinners kropper.

Men en fin dag for kvinner som slipper å stå foran en nemnd mellom uke 12 og 18.

Min kropp, mitt valg 💪💯

https://www.vg.no/nyheter/i/Oomgrl/norge-med-ny-abortlov

Og hvor mange er det som slipper nemden ? De aller fleste tar i dag heldigvis abort i god tid før 12 uker. Nå blir det fritt frem for å utsette denne alvorlige beslutningen.
Balansen mellom mors interesser og fosterets rettigheter forskyves nå kraftig og til et senere tidspunkt hvor de moralske og etiske problemstillingene er mye kraftigere.

Dette er symbolpolitikk hvor feministene har fått et «kjøttbein» som gjør at de parkeres ute i ødeland for lang tid.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

Fantastiske nyheter! Fuck de som tror den lille celleklumpen som er der i uke 18 er noe mer enn akkurat det.

Jeg er for at folk kan ta abort helt fram til fosteret kan leve utenfor moren uten hjelp. Med mindre man er en religiøs nutjob så er det ingen skade skjedd. Fosteret er ikke bevisst eller noe, den vet aldri at den "gikk glipp av noe". Det viktigste er å ivareta foreldrene, fram til barnet er født og kan overleve. Et foster i seg selv skal ikke ha rettigheter. Det er foreldrenes rettigheter som må ivaretas fram til det faktisk er et barn.

Så du mener at forskjellen mellom lovlig abort og overlagt drap skal være på en spesifikk dag ?
Er det ikke fordelaktig med noen eskalerende sikkerhetsmarginer og barriærer i en utvikling som pågår i kun 9 mnd ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 minutter siden):

Fantastiske nyheter! Fuck de som tror den lille celleklumpen som er der i uke 18 er noe mer enn akkurat det.

Jeg er for at folk kan ta abort helt fram til fosteret kan leve utenfor moren uten hjelp. Med mindre man er en religiøs nutjob så er det ingen skade skjedd. Fosteret er ikke bevisst eller noe, den vet aldri at den "gikk glipp av noe". Det viktigste er å ivareta foreldrene, fram til barnet er født og kan overleve. Et foster i seg selv skal ikke ha rettigheter. Det er foreldrenes rettigheter som må ivaretas fram til det faktisk er et barn.

Det er ingen celleklump i uke 18, det er et godt utviklet foster som er i stand til å føle smerte. Fosteret har rettigheter, selv om denne radikale loven svekker dem.

Det er ikke bare religiøse som har advart mot loven som nå er vedtatt, det gjorde mange leger, forskere og jurister også.

foter-18-uker-fler.jpg

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (Akkurat nå):

Og hvor mange er det som slipper nemden ? De aller fleste tar i dag heldigvis abort i god tid før 12 uker. Nå blir det fritt frem for å utsette denne alvorlige beslutningen.
Balansen mellom mors interesser og fosterets rettigheter forskyves nå kraftig og til et senere tidspunkt hvor de moralske og etiske problemstillingene er mye kraftigere.

Dette er symbolpolitikk hvor feministene har fått et «kjøttbein» som gjør at de parkeres ute i ødeland for lang tid.

Det er ca 600 kvinner årlig som slipper denne nemnden.

Som du så gjerne selv påpeker så tar de fleste abort i god før 12 uker. De fleste innen uke 8 - 9.

Aborter etter uke 12 skjer i hovedsak pga forhold ved fosteret,  f.eks at det ikke vil være levedyktig etter fødselen, eller at det har så store avvik at det vil få et kort og smertefullt liv.

Dette er ikke symbolpolitikk. Det er et viktig tiltak for at man selv skal få ta et valg som faktisk omhandler ens egen helse, og familieplanlegging. 

(Jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare, for folk som bruker feminister som skjellsord har ikke det beste kvinnesynet. Men akkurat denne syns jeg det var greit å svare på, for bare så du er klar over det så har vi ikke en overvekt av "feminister" på Stortinget. For det første så er det flere menn enn kvinner på Stortinget. Og uten at høyreside - partiene fristilte sine representanter så hadde det ikke blitt flertall for denne loven.  Kanskje det rett og slett er andre folk enn bare "feminister" som er opptatt av kvinners frihet til å bestemme hva som skal skje med kvinnens kropp).

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikkje mange leger, forskere eller jurister som har advart mot det. Og dei som har gjort det har påfallande ofte hatt tilsynelatande religiøs motivasjon for argumentasjon.

Utanfor kristne miljø har jo saka vore meir eller mindre ukontroversiell. Du trur ekkokammeret du lever i er representativt for samfunnet. Det er det ikkje, og om du vil tilbake til 1950 så kan du jo flytte - som du liker å anbefale andre...

Joda, mange har advart om dette offentlig, både ut ifra medisinsk og juridisk begrunnelser, ikke bare etikk og moral. At alle disse er religiøse er feil, dette er mennesker med ulikt livssyn. Verden er ikke like svart-hvit som du tror.

• Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, GP950mAh said:

Joda, mange har advart om dette offentlig, både ut ifra medisinsk og juridisk begrunnelser, ikke bare etikk og moral. At alle disse er religiøse er feil, dette er mennesker med ulikt livssyn. Verden er ikke like svart-hvit som du tror.

Samanlikna med totale antallet personer i nevnte profesjoner så er det ikkje mange. Men du må gjerne komme med medisinsk og juridisk argumentasjon mot å utvide abortgrensa. At norges kristelige legeforening er imot tar eg som eit teikn på at dei bør revurdere yrket sitt, framfor at dei er verdt å lytte til.

Men du står jo fritt til å komme med informasjon om dei mange som har tatt til orde mot det, istadenfor å repetere påstanden.

Endret av barfoo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
barfoo skrev (7 minutter siden):

Samanlikna med totale antallet personer i nevnte profesjoner så er det ikkje mange. Men du må gjerne komme med medisinsk og juridisk argumentasjon mot å utvide abortgrensa. At norges kristelige legeforening er imot tar eg som eit teikn på at dei bør revurdere yrket sitt, framfor at dei er verdt å lytte til.

Men du står jo fritt til å komme med informasjon om dei mange som har tatt til orde mot det, istadenfor å repetere påstanden.

At du graver deg ned i skyttergraven og avfeier alle motargumenter med at de er religiøse er useriøst, men helt i tråd med nivået du har lagt deg på i andre tråder hvor du har fått svar på det du spør om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en annen tråd på forumet som har en problemstilling hva folk tenker om å utvide abortgrensa.

Min tråd har ingen problemstilling for diskutering for eller imot. Den er ment for oss som er glad for lovendringen. Det har ingen hensikt å diskutere for eller mot utviding av grensa i denne tråden, loven er allerede vedtatt med overveldende flertall og ingenting noen får gjort med det nå, så abortmotstandere kan heller gå hit

👇

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Hei, Leticia!

Nysgjerrig på om du tenker fosteret på et tidspunkt i løpet av svangerskapet får en verdi som veier tyngre enn kvinnens rett til å bestemme over egen kropp. Altså om du mener det går en grense for når abort absolutt ikke er greit, og eventuelt når denne grensen går?

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (44 minutter siden):

Hei, Leticia!

Nysgjerrig på om du tenker fosteret på et tidspunkt i løpet av svangerskapet får en verdi som veier tyngre enn kvinnens rett til å bestemme over egen kropp. Altså om du mener det går en grense for når abort absolutt ikke er greit, og eventuelt når denne grensen går?

Det har jeg svart på i den andre tråden jeg linket til.

Jeg mener at så lenge fosteret ikke er levedyktig utenfor mors liv (med medisinsk hjelp) så skal dette være kvinnens valg.

Det betyr ikke at jeg mener fosteret ikke har verdi,  bare at hensynet til kvinnen skal veie tyngst.

Personlig så syns jeg ikke abort er greit uansett (som i noe jeg selv aldri ville gjort frivillig). Men likevel så syns jeg ikke dette er noe vi skal bestemme som samfunn for andre kvinner og familier. Det er ikke bare bare å være søsken til et multifunkjonshemmet barn som trenger foreldrenes fulle oppmerksomhet heller. Og avlastningstilbudet i kommunene er for dårlig.

Men ok, nå har du fått litt mer innsikt i mine tanker, men videre argumentasjon kan tas i den andre tråden, du må gjerne heller sitere meg der 🙂

Endret av leticia
skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Det har jeg svart på i den andre tråden jeg linket til.

Jeg mener at så lenge fosteret ikke er levedyktig utenfor mors liv (med medisinsk hjelp) så skal dette være kvinnens valg.

Det betyr ikke at jeg mener fosteret ikke har verdi,  bare at hensynet til kvinnen skal veie tyngst.

Personlig så syns jeg ikke abort er greit uansett (som i noe jeg selv aldri ville gjort frivillig). Men likevel så syns jeg ikke dette er noe vi skal bestemme som samfunn for andre kvinner og familier. Det er ikke bare bare å være søsken til et multifunksonshemmet barn som trenger foreldrenes fulle oppmerksomhet heller. Og avlastningstilbudet i kommunene er for dårlig.

Men ok, nå har du fått litt mer innsikt i mine tanker, men videre argumentasjon kan tas i den andre tråden, du må gjerne heller sitere meg der 🙂

100%

Vi hadde ikke hatt sjangs med et nyfødt barn med en større funksjonshemming. I kommunen er det absolutt null hjelp å få.

Dette var min absolutt største frykt med å få barn. Hver ultralyd satt jeg bare å tenkte. "Hva hvis de finner noe. Noe som ikke stemmer".

Endret av Labelle
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...