totto1989 Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember Hei! Jeg har de siste 2 årene omskolert meg i egen regi. Jeg har diagnosen revmatoid artritt, eller leddgikt på godt norsk, og etter 6 mnd sykmeldt på forrige jobb begynte jeg på skolegang (2 årig web-designer nettbasert). Jeg har ved siden av studiet hatt tilleggstipend grunnet "nedsatt funksjonsevne", noe som tilsier at jeg ikke har kunne ha hatt inntekt ved siden av. Jeg er nå ferdig om en måned, og lurer på om noen vet om det finnes noen unntak vedrørende dagpenger for min situasjon? Jeg vet studielån og stipend ikke er utslagsgivende som inntekt når det kommer til dagpenger, men jeg har også lest at det finnes unntak, uten å ha hørt mer om detaljene rundt dette. Jeg håper såklart på å komme i jobb så snart som mulig, men markedet er tøft, spesielt for en som bor litt i distriktet. Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember totto1989 skrev (På 3.12.2024 den 15.28): Hei! Jeg har de siste 2 årene omskolert meg i egen regi. Jeg har diagnosen revmatoid artritt, eller leddgikt på godt norsk, og etter 6 mnd sykmeldt på forrige jobb begynte jeg på skolegang (2 årig web-designer nettbasert). Jeg har ved siden av studiet hatt tilleggstipend grunnet "nedsatt funksjonsevne", noe som tilsier at jeg ikke har kunne ha hatt inntekt ved siden av. Jeg er nå ferdig om en måned, og lurer på om noen vet om det finnes noen unntak vedrørende dagpenger for min situasjon? Jeg vet studielån og stipend ikke er utslagsgivende som inntekt når det kommer til dagpenger, men jeg har også lest at det finnes unntak, uten å ha hørt mer om detaljene rundt dette. Jeg håper såklart på å komme i jobb så snart som mulig, men markedet er tøft, spesielt for en som bor litt i distriktet. Hei For å ha rett til dagpenger så må du hatt en inntekt på 186 042 kroner siste 12 måneder eller 372 084 kroner siste 36 måneder. Hvis du søker i dag og du ellers ville hatt rett på dagpenger fra dags dato så regner man inntekten din fra november 2021 til oktober 2024. De eneste ytelsene som telles som inntekt er foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger (det siste er ikke alltid Nav fanger opp). Ellers så er det bare vanlig arbeidsinntekt som teller. Her er det ingen skjønnsmessig vurdering på verken inntekt som beregnes eller periode inntekten beregnes fra og du må oppfyllet dette kravet for å motta dagpenger med mindre du har mottatt dagpenger siste 52 uker. De sakene hvor personer får avslag på grunn av dette blir som regel behandlet av en datamaskin. Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 6. desember Forfatter Del Skrevet 6. desember 13 hours ago, Rawls said: Hei For å ha rett til dagpenger så må du hatt en inntekt på 186 042 kroner siste 12 måneder eller 372 084 kroner siste 36 måneder. Hvis du søker i dag og du ellers ville hatt rett på dagpenger fra dags dato så regner man inntekten din fra november 2021 til oktober 2024. De eneste ytelsene som telles som inntekt er foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger (det siste er ikke alltid Nav fanger opp). Ellers så er det bare vanlig arbeidsinntekt som teller. Her er det ingen skjønnsmessig vurdering på verken inntekt som beregnes eller periode inntekten beregnes fra og du må oppfyllet dette kravet for å motta dagpenger med mindre du har mottatt dagpenger siste 52 uker. De sakene hvor personer får avslag på grunn av dette blir som regel behandlet av en datamaskin. Takk for svar. Vanlige sykepenger er altså eksludert? Jeg sa opp jobben for 2 år siden, før det var jeg mye sykmeldt av og på rundt ett år. Altså inntekten er der innen de 36 månedene, men noe er sykepenger (vil anta 5 måneder. Hadde refusjonsordning) Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember totto1989 skrev (14 timer siden): Takk for svar. Vanlige sykepenger er altså eksludert? Jeg sa opp jobben for 2 år siden, før det var jeg mye sykmeldt av og på rundt ett år. Altså inntekten er der innen de 36 månedene, men noe er sykepenger (vil anta 5 måneder. Hadde refusjonsordning) Bare hyggelig :). Ja vanlig sykepenger telles ikke med når man beregner kravet om minsteinntekt, men hvis det er slik at arbeidsgiveren betalte deg lønn og de mottok refusjon (altså at Nav betaler sykepengene til din arbeidsgiver og ikke til deg), så er det nesten garantert at disse sykepengene vil bli tatt med i beregning. Det er fordi systemet vil automatisk se på dette som inntekt og en saksbehandler skal egentlig fjerne denne inntekten, men sannsynlighet for at de oppdager dette er veldig liten. Hvis du oppfyller kravet om minsteinntekt så vil sykepengene bli tatt med som inntekt når man beregner hvor mye du mottar i dagpenger. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå