iblazeqt Skrevet i går, 07:45 Del Skrevet i går, 07:45 Hei, Min samboer har bestilt seg klær til 4000,- via Ginatricot og valgte hjemlevering av Helt hjem. Budet fant ikke vår bolig, og hang derfor pakken på vårt postkassestativ som står ved en liten hovedvei hvor mange ferdes. Pakken ble hengt på vårt postkassestativ 03:30 på nattestid. Hun fikk sms 06:00 om levert pakke. Ingen pakke å finne. Vi har hørt med flere naboer (vi kjenner de fleste), og ingen har sett eller tatt feil. Pakken anses som mistet/stjålet. Helt hjem har tatt dette videre med Ginatricot som igjen mener vi bare må løse dette med politiet, og fraskriver seg alt ansvar. I forkant av levering har vi ikke fått noe beskjed. Samboer mottok kun SMS 06:00 om pakke levert, og det var det. Er det virkelig vi som bærer dette ansvaret når budet til Helt Hjem bestemte seg for å henge det på et postkassestativ når opprinnelig avtale var helt hjem, som i på vår dør? Leser bla https://helthjem.no/vilkar-privat Leverandørens ansvar for en pakke opphører når sendingen er: Utlevert til mottaker Stilt til mottakers rådighet på en adresse som denne har oppgitt Returnert og tilbakelevert til avsender, der utlevering etter punkt 1 og 2 ikke kan gjennomføres Avsender har fått erstatning for tapt eller skadet pakke Punkt 1 og 2 er ikke oppfylt etter mitt skjønn og bedømme. Tips/råd? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet i går, 08:09 Del Skrevet i går, 08:09 Pkt 2 er oppfylt om den er hengt på postkassestativ, hvis du ikke f.eks. har opplyst at du vil ha den satt ved dør eller annet sted som budet har tilgang til. Sjekk m/forsikringsselskapet ditt om det kan gå på innboforsikringen. Forsikringsselskapet vil nok kreve politianmeldelse om de skal utbetale. Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Gjerne kom med en oppdatering på hvordan det gikk Lenke til kommentar
leticia Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Hei. Har selv dårlig erfaring med helt hjem sin hjemlevering. Ikke noe forsvunnet altså, men de hadde presset pakken så hardt nedi postkassen at låsemekanismen på postkassen har blitt skjev, og det var ikke enkelt å få pakken ut av postkassen heller fordi den egentlig var for trang for postkassen. Det er litt uklart hvem som har ansvaret her i saken deres, men hvis dere ikke har langt til et utleveringssted så kan det være lurt i fremtiden å få sendt pakken dit i stedet for, så unngår dere slike hendelser om forsvunne pakker og hvem som har ansvaret for forsvinningen. Jeg skjønner dette er frustrerende, med såpass stor verdi på pakken, håper dere finner en ordning. 🩷 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Skjønner ikke at folk gidder å bruke 4000kr på klær, og så skal spare 60kr på Helt-Hjem fremfor posten x) Ellers så har selger ansvar for tingen helt frem til du har overtatt tingen. Det vil si frem til du henter den i postkassa. Uansett har ikke Helt-Hjem oppfyllt sin del av avtalen, da pakken ikke er levert på en adresse som du har oppgitt. 2 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 22 timer siden Forfatter Del Skrevet 22 timer siden leticia skrev (Akkurat nå): Hei. Har selv dårlig erfaring med helt hjem sin hjemlevering. Ikke noe forsvunnet altså, men de hadde presset pakken så hardt nedi postkassen at låsemekanismen på postkassen har blitt skjev, og det var ikke enkelt å få pakken ut av postkassen heller fordi den egentlig var for trang for postkassen. Det er litt uklart hvem som har ansvaret her i saken deres, men hvis dere ikke har langt til et utleveringssted så kan det være lurt i fremtiden å få sendt pakken dit i stedet for, så unngår dere slike hendelser om forsvunne pakker og hvem som har ansvaret for forsvinningen. Jeg skjønner dette er frustrerende, med såpass stor verdi på pakken, håper dere finner en ordning. 🩷 Hei, Ja - jeg unngår HH som pesten. Men samboer har dessverre ikke tenkt så langt. Har hittil fått beskjed av selger (Ginatricot) om å politianmelde og følge opp saken selv. Mao - de gjør ikke noe mer fra sin side. Syns det er merkelig at man bare kan hekte en pakke på et postkassestativ fordi man ikke tar seg brydderiet med å finne huset vårt. Vi har en stor enebolig med et stort nummerskilt - så det burde ikke være vanskelig. For alt jeg vet kan postbudet ha tatt med seg pakken hjem... Det virker nå som kommentaren fra @Rune_says vil være det beste vi kan gjøre, dersom HH/Selger ikke har noe ansvar utover det som allerede er gjort. Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 22 timer siden Forfatter Del Skrevet 22 timer siden (endret) Zepticon skrev (3 minutter siden): Skjønner ikke at folk gidder å bruke 4000kr på klær, og så skal spare 60kr på Helt-Hjem fremfor posten x) Ellers så har selger ansvar for tingen helt frem til du har overtatt tingen. Det vil si frem til du henter den i postkassa. Uansett har ikke Helt-Hjem oppfyllt sin del av avtalen, da pakken ikke er levert på en adresse som du har oppgitt. Nei - jeg vet ikke om samboer hadde andre alternativer, det hadde hun sikkert - tror ikke kostnaden på frakten var en faktor... Idiotisk å bruke HH på slike varer. Men jeg trodde helt ærlig at selger/leverandør hadde ansvar til vi har kvittert ut mottatt vare. Naivt fra min side.. Endret 22 timer siden av iblazeqt Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) iblazeqt skrev (9 minutter siden): Nei - jeg vet ikke om samboer hadde andre alternativer, det hadde hun sikkert. Idiotisk å bruke HH på slike varer. Men jeg trodde helt ærlig at selger/leverandør hadde ansvar til vi har kvittert ut mottatt vare. Naivt fra min side.. Det er Ginatricot som prøver å bløffe. De har fullt ansvar for å erstatte dette for dere. Men de bryr seg like mye om dine rettigheter som rettighetene til ungene som jobber i fabrikkene de handler fra. Forbrukerkjøpsloven: Sitat § 14.Risikoens overgang Risikoen går over på forbrukeren når tingen er overtatt av forbrukeren. Hvis overtakelsestidspunktet er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse. Skal forbrukeren hente tingen på et annet sted enn hos selgeren, går risikoen over når overtakelsestidspunktet er kommet og forbrukeren er kjent med at tingen er stilt til hans eller hennes rådighet på leveringsstedet. Risikoen går ikke over på forbrukeren før det ved merking, transportdokument eller på annen måte er gjort klart at tingen er tiltenkt forbrukeren. Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren. Er en ting kjøpt og levert på prøve eller for øvrig med rett til tilbakelevering, har forbrukeren risikoen for tingen inntil den igjen er overtatt av selgeren. Dette gjelder likevel ikke når forbrukeren har rett til å levere tingen tilbake etter angrerettloven eller tilsvarende angrefrist etter avtale om forbrukerkjøp. Ginatricot har hansvar for tingen helt frem til du fysisk har de i hende. Det betyr at om du har bestilt "levert hjem" og den er hengt på stativet neddi veien, så er det Ginatricot og (nesten)HeltHjem sitt problem. Ikke ditt. Det er ikke du som har gitt fraktføreren transportoppdraget heller, selv om du fikk velge. Dersom den hadde blitt stjelt fra trappa di, når du selv har valgt levering på trapp, så er kanskje ikke saken like rett frem. Men i dette tilfellet er loven helt klar på at de skal ordne opp seg imellom, og du skal KUN forholde deg til Ginatricot. Endret 22 timer siden av Zepticon 4 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 22 timer siden Forfatter Del Skrevet 22 timer siden (endret) Zepticon skrev (6 minutter siden): Det er Ginatricot som prøver å bløffe. De har fullt ansvar for å erstatte dette for dere. Men de bryr seg like mye om dine rettigheter som rettighetene til ungene som jobber i fabrikkene de handler fra. Forbrukerkjøpsloven: Ginatricot har hansvar for tingen helt frem til du fysisk har de i hende. Det betyr at om du har bestilt "levert hjem" og den er hengt på stativet neddi veien, så er det Ginatricot og (nesten)HeltHjem sitt problem. Ikke ditt. Det er ikke du som har gitt fraktrørn transportoppdraget heller, selv om du fikk velge. Dersom den hadde blitt stjelt fra trappa di, når du selv har valgt levering på trapp, så er kanskje ikke saken like rett frem. Men i dette tilfellet er loven helt klar på at de skal ordne opp seg imellom, og du skal KUN forholde deg til Ginatricot. Takk! De prøver å stå på sitt: Endret 22 timer siden av iblazeqt Lenke til kommentar
leticia Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden iblazeqt skrev (8 minutter siden): Hei, Ja - jeg unngår HH som pesten. Men samboer har dessverre ikke tenkt så langt. Har hittil fått beskjed av selger (Ginatricot) om å politianmelde og følge opp saken selv. Mao - de gjør ikke noe mer fra sin side. Syns det er merkelig at man bare kan hekte en pakke på et postkassestativ fordi man ikke tar seg brydderiet med å finne huset vårt. Vi har en stor enebolig med et stort nummerskilt - så det burde ikke være vanskelig. For alt jeg vet kan postbudet ha tatt med seg pakken hjem... Det virker nå som kommentaren fra @Rune_says vil være det beste vi kan gjøre, dersom HH/Selger ikke har noe ansvar utover det som allerede er gjort. Jeg er enig i at det er rart at man bare kan hekte det på et postkassestativ. Da kan jo hvem som helst stikke av med den. Er også enig i at kommentaren fra @Rune_says er riktig fremgangsmåte, evt ta saken via klarna som ikke mottatt pakke (hvis hun har betalt via klarna,) eller sjekk med forbrukerrådet om dere har en sak. Men raskeste løsning er sannsynligvis via forsikringen. Lenke til kommentar
Klote Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Jeg unngår også Helt Hjem. Det er noe shabby over hele prosessen, også det med å stappe pakker i postkasser som er alt for små. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) iblazeqt skrev (6 minutter siden): Takk! De prøver å stå på sitt: Heldigvis for deg er loven ufravikelig. Det betyr at du ikke kan avtale deg bort fra selgers ansvar for leveringen, selv om du velger kontaktløs levering. Kontaktløs levering er noe selger TILBYR og da er det de som tar risikoen for dette, ikke du. Loven spesifiserer "fysisk har fått varene i sin besittelse" og da hjelper det ikke at den henger på stativet. Sitat § 3.Ufravikelighet. Lovvalg Loven kan ikke fravikes ved avtale til skade for en forbruker. Første punktum har ikke betydning for gyldigheten av avtaler som inngås etter at forbrukeren har gitt melding om et kontraktsbrudd. Endret 22 timer siden av Zepticon 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 22 timer siden Forfatter Del Skrevet 22 timer siden Zepticon skrev (3 minutter siden): Heldigvis for deg er loven ufravikelig. Det betyr at du ikke kan avtale deg bort fra selgers ansvar for leveringen, selv om du velger kontaktløs levering. Kontaktløs levering er noe selger TILBYR og da er det de som tar risikoen for dette, ikke du. Takk! Setter pris på at du gidder! Jeg har nå sendt dem de to avsnittene, og varslet om opprettelse av sak til Forbrukerrådet dersom akseptabel løsning ikke foreligger innen morgendagen. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Det du kan gjøre videre er å kontakte banken/korttilbyder og bestride betalingen. Både VISA og Mastercard har forsikringer for sendinger som ikke ankommer. Det same regner jeg med Klarna har siden de er kredittselskap. Usikker på hvordan Vipps fungerer her. Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 22 timer siden Forfatter Del Skrevet 22 timer siden Zepticon skrev (Akkurat nå): Det du kan gjøre videre er å kontakte banken/korttilbyder og bestride betalingen. Både VISA og Mastercard har forsikringer for sendinger som ikke ankommer. Det same regner jeg med Klarna har siden de er kredittselskap. Usikker på hvordan Vipps fungerer her. Heldigvis brukte samboer Klarna, så vi har varslet i appen om ikke mottatt pakke. Så får vi se hvordan det utspiller seg. Jeg har fram til nå kun hatt gode opplevelser med Klarna. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Håper det ordner seg. Alt for mye shady butikker som pusher for at forbrukerne ikke skal kjenne egne rettigheter og/eller ikke skal gidde å krangle. Er neppe mange hundre kroner de taper på å refundere pengene. Eller det de burde gjort om de var lure var å sende nytt så snart du har politianmeldt tyveriet. Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Prøvde HeltHjem når jeg skulle selge noe på finn.no, og heldigvis fikk jeg stoppet handelen. Pakken gikk ikke ned i postkassen min, og han ikke garantere at de kom inn i oppgangen. De hadde avtale med en Expert butikk ikke langt unna, og jeg spurte om jeg ikke kunne levere pakken der. Nei, det måtte jeg ikke gjøre, for det hadde de dårlig erfaring med. Han ville jeg i stedet skulle sette pakken på fortauet etter kl 2300 på kvelden, og den ville bli plukket opp i løpet av natten. Det skulle altså være "tryggere" enn å levere den i en butikk. Så kansellerte salget, for så å velge Posten. Aldri mer HeltHjem. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Helthjem er eide av sosial dumping bedriften Schibsted, som igjen eier propaganda-avisene VG og Aftenposten. Som jobber for masseinnvandring, sosial dumping, antidemokratiske holdninger og overnasjonal styring. Budene får ikke noe bedre betalt for at de må levere pakker itillegg, bare mere jobb. Det er demokratisk lurt å boikotte selskapet. 2 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Schibsted eier vel også dette forumet. 😉 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Skal aldri velge helt hjem etter å ha lest denne saken....... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå