Gå til innhold

Norges rettsvesen er en vits.

Anbefalte innlegg

De siste årene har jeg konstant hørt om latterlig lav straff for grov kriminalitet, og har familie som har vært offer i en slik sak.
''30 dager fengsel for grov kroppsskade'', ''samfunns-straff for grov overfallsvoldtekt'', ''frifinnelse for vold pga uønsket ordbruk''.
Tenkte vi kunne ha en tråd for absurde rettsaker, absurde straff-utmålinger, eller frifinnelser av grove kriminelle på teknikaliteter.
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/GaoxX6/soeppelplukking-som-straff-for-aa-ha-gjengvoldtatt-en-ung-jente-forkastelig

Screenshot2024-12-03071406.png.ffcd4f8eb1a09bf1a5d3097de5b8d360.png

Screenshot2024-12-03071451.png.ea5debd4ff1ab2d30cd67a433b078ea5.png(2021) (merk strafferammen)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så er det denne saken nylig, hvor man ble frikjent for å aktivt jakte ned og jule opp folk lenge etter n-ordet ble yttret, voldsutdøver var til og med ikke en gang mottaker av fornærmelsen, og volden skjedde lenge etter ordbruken.
https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202412/episode/NNFA56120224
Så om du vil jule noen opp, så er det vel bare å si at du ble fornærmet av noe de sa tidligere, samme om det ikke var rettet mot deg 👍
Jeg regner med at det er ''neger'' som ble brukt, og ikke den amerikanske harde varianten, ''neger'' er altså noe dagens 50-80 åringer har brukt hele livet uten å mene noe som helst med det, det er som å si ''mørk person''.
Det kan godt være greit å ty til vold ved aggressiv og kronisk hets, eller truende atferd, men å basere det på en sidestående persons tilfeldige og personlige fornærmelse er ganske langt unna det.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det er også utallige saker hvor terrorister og andre kriminelle innvandrere reddes fra deportering grunnet ugunstige forhold i hjemlandet 🤡
Kan vi med rette kalle oss rettstat når skyldig-dømte grove kriminelle knapt blir straffet, og dommere da utsetter befolkningen for serie-voldsmenn og terrorister bare uker etter dommen faller?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye som er galt med rettsvesenet i Norge, men også stortingsflertallet som ikke innser at den kriminelle lavalderen og snillisme har vært tilpasset norsk ungdom som oftest har havnet på rett kjøl etter ungdomskriminalitet.
I slike tilfeller har det vært riktig å være varsom, omtrent alle kan gjøre dumme ting i den alderen med de "rette" omgangsvennene.

Men nå har vi som følge av feilslått innvandringspolitikk i flere tiår fått helt andre problemstillinger å hanskes med.
Dét betyr ikke at norsk ungdom bare er engler, mange mangler totalt den respekten for myndighetspersoner som politi og lærere som vi var oppdratt til å ha.
Nå går mange foreldre i rette med de nevnte fordi de har krenket gullungen deres.. (!)
- Men de raner ikke barn, gjengvoldtar ikke barn og t.o.m. dreper før de har fylt 15 år slik vi nå opplever - der ungdom med annen kulturbakgrunn ler rått av norsk politi og rettsvesen som er maktesløse fordi de er mindreårige etter norsk lov.

Slik kan vi selvsagt ikke ha det. Lavalderen må senkes til 14 år (slik FrP forslår) eller aller helst 13 år, så får de tilbringe livet sitt i ei fengselscelle om det er det de vil. 

Rettsvesenet skal selvsagt ikke gå fri de heller. 
De dømmer vold og annen grov kriminalitet altfor mildt - fordi ikke følger stortingets føringer for straff, men dømmer etter såkalt "rettspraksis". Retten fornedrer ofrene ytterligere med sine altfor milde straffer.

Vil også trekke inn såkalt rettspsykiatrisk sakkyndige som ikke ser på straff som noe alternativ.
De vil bare "behandle" og slippe åpenbart farlige folk løs på samfunnet igjen - etter kort tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (13 timer siden):

De siste årene har jeg konstant hørt om latterlig lav straff for grov kriminalitet, og har familie som har vært offer i en slik sak.
''30 dager fengsel for grov kroppsskade'', ''samfunns-straff for grov overfallsvoldtekt'', ''frifinnelse for vold pga uønsket ordbruk''.
Tenkte vi kunne ha en tråd for absurde rettsaker, absurde straff-utmålinger, eller frifinnelser av grove kriminelle på teknikaliteter.
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/GaoxX6/soeppelplukking-som-straff-for-aa-ha-gjengvoldtatt-en-ung-jente-forkastelig

Screenshot2024-12-03071406.png.ffcd4f8eb1a09bf1a5d3097de5b8d360.png

Screenshot2024-12-03071451.png.ea5debd4ff1ab2d30cd67a433b078ea5.png(2021) (merk strafferammen)
Så er det denne saken nylig, hvor man ble frikjent for å aktivt jakte ned og jule opp folk lenge etter n-ordet ble yttret, voldsutdøver var til og med ikke en gang mottaker av fornærmelsen, og volden skjedde lenge etter ordbruken.
https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202412/episode/NNFA56120224
Så om du vil jule noen opp, så er det vel bare å si at du ble fornærmet av noe de sa tidligere, samme om det ikke var rettet mot deg 👍
Jeg regner med at det er ''neger'' som ble brukt, og ikke den amerikanske harde varianten, ''neger'' er altså noe dagens 50-80 åringer har brukt hele livet uten å mene noe som helst med det, det er som å si ''mørk person''.
Det kan godt være greit å ty til vold ved aggressiv og kronisk hets, eller truende atferd, men å basere det på en sidestående persons tilfeldige og personlige fornærmelse er ganske langt unna det.
Det er også utallige saker hvor terrorister og andre kriminelle innvandrere reddes fra deportering grunnet ugunstige forhold i hjemlandet 🤡
Kan vi med rette kalle oss rettstat når skyldig-dømte grove kriminelle knapt blir straffet, og dommere da utsetter befolkningen for serie-voldsmenn og terrorister bare uker etter dommen faller?

Hva var rettens begrunnelse for dommen da? Det lurer jeg på.

Edit: Saken er forresten fra 2021.

Her er et tilsvar:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/zgR0J1/derfor-tar-listhaug-og-amundsen-feil-om-barn-og-straff

Men jeg mener både innlegget du linker til og tilsvaret bommer. Det burde ikke  handle ikke om straff som sådan.  Det burde handle om å beskytte samfunnet.

Disse guttene er åpenbart skadelige, og samfunnet må skjermes fra dem. Formålet er ikke å straffe dem, men å hindre dem fra å skade andre. Man må vurdere om de skal sperres inne resten av livet, dersom man kommer til at de aldri vil la være å skade noen hvis de får gå fri.

Jeg lurer nå på hvordan det har gått med guttene i ettertid. Har de blitt lovlydige borgere som ikke skader andre, eller har de fortsatt med skadelig atferd? Det er spørsmålet her.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (8 minutter siden):

Hva var rettens begrunnelse for dommen da? Det lurer jeg på.

Edit: Saken er forresten fra 2021.

Her er et tilsvar:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/zgR0J1/derfor-tar-listhaug-og-amundsen-feil-om-barn-og-straff

Men jeg mener både innlegget du linker til og tilsvaret bommer. Det burde ikke  handle ikke om straff som sådan.  Det burde handle om å beskytte samfunnet.

Disse guttene er åpenbart skadelige, og samfunnet må skjermes fra dem. Formålet er ikke å straffe dem, men å hindre dem fra å skade andre. Man må vurdere om de skal sperres inne resten av livet, dersom man kommer til at de aldri vil la være å skade noen hvis de får gå fri.

Jeg lurer nå på hvordan det har gått med guttene i ettertid. Har de blitt lovlydige borgere som ikke skader andre, eller har de fortsatt med skadelig atferd? Det er spørsmålet her.

Virker som enkelte er blottet for rettferdighetssans.

Hvis noen voldtar og/eller dreper kona/dattera di, så vil jeg tippe de fleste ønsker at gjerningspersonene får straff, eller har jeg missforstått innlegget?

Endret av Paxville
Lenke til kommentar
Paxville skrev (2 minutter siden):

Virker som enkelte er blottet for rettferdighetssans.

Hvis noen voldtar og/eller dreper kona/dattera di, så vil jeg tippe de fleste ønsker at gjerningspersonene får straff, eller har jeg missforstått innlegget?

Linken jeg la ut mener at straff ikke fungerer på barn, men at det kan gjøre ting verre. Det kan sikkert stemme, men det er ikke så viktig for min del.

Jeg tenker primært på om disse guttene er skadelige, og om de derfor må hindres permanent fra å skade andre igjen. Det er mitt utgangspunkt. Og som et utgangspunkt her tenker jeg jo at noen som er villige til å gruppevoldta noen sannsynligvis har noe galt dypt inne i seg som jeg ikke vet om det går an å fikse (så de ikke skader noen igjen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...