Gjest 30077...648 Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember Min før døde hjemme i huset sitt for noen dager siden. Da jeg og min søster er "halvveis" flyttet ut så står det fremdeles mye av våre ting inne i huset. Litt møbler, klede osv. Er det slik at vi kan låse oss inn og hente det som er "vårt". Vil det og være mulig å hente ut "verdiløse" ting slik som bilder, fotoalbum og andre ting som strengt tatt tilhøre avdøde? Vi rekner med at vår far hadde mye gjeld så ingen av oss kommer til å ønske å motta noe arv. Anonymous poster hash: 30077...648 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember Mye er forklart her. https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/hva-ma-arvinger-gjore-etter-et-dodsfall/ 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember Ting som ikke tilhører dødsboet har ikke dødsboet noe med. Ting som tilhører dødsboet kan man ikke bare ta for seg av, selv om det ikke har noen økonomisk verdi. Konsekvensen av at dødsboet ikke blir skiftet er imidlertid at eiendelene etterhvert tilfaller utleier eller i praksis blir eierløse ("abandonert"), slik at så lenge det man forsyner seg med ikke har noen økonomisk verdi for noen så får det ingen konsekvenser. Hvis man tar ting av økonomisk verdi kan man imidlertid bli møtt med regninger fra dødsboets kreditorer. Hvor ofte dette skjer i praksis er jeg ikke sikker på. 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember (endret) En mulighet er å gjennomføre privat skifte av dødsbo av liten verdi (ved å sende inn skjemaet "Erklæring om privat oppgjør av dødsbo av liten verdi"). Ved å bruke det skjemaet vil dere kun ha ansvar for gjeld som kan dekkes av dødsboets midler. I et "vanlig" privat skifte (f.eks etter å ha sendt inn skjemaet "Erklæring om privat skifte av dødsbo") vil derimot den som ber om det privat skifte være ansvarlig for all gjeld. Se: https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/forskjellige-former-for-skifte/ Endret 3. desember av what_no2000 1 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember Gjest 30077...648 skrev (12 timer siden): Vi rekner med at vår far hadde mye gjeld så ingen av oss kommer til å ønske å motta noe arv. Sett inn proklama. Da kan dere få oversikt over evt gjeld Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember Jeg har nylig håndtert et dødsbo i påvente av proklama, før det formelt ble gjennomført et skifte. Jeg spurte tingretten om det var tillatt å gå inn i dødsboet å hente ut ting som måtte sikres, som f.eks våpen og husdyr. Jeg spurte også om det var lov å hente ut "verdiløse" gjenstander som nettopp fotografier. Tingretten ga selvfølgelig det svaret som @krikkert gir. Men det var lov å ta ut husdyr og usikrede våpen for levering til politiet. Imidlertid ble det sagt mellom linjene at når det bare er en arvtaker, eller at alle arvtakerne er enig i hva som skal gjøres med verdiløse gjenstander, så er det i praksis ingen reaksjoner på å "redde" fotografier og o.l. Herunder å tømme kjøleskap/fryser og annet som kan råtne eller årsake skade. Det @Gaea referer til finner du mer om her: https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/skjema-for-arv-og-skifte/#proklama 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå