Kassettspiller Skrevet mandag kl 19:35 Del Skrevet mandag kl 19:35 Jeg fullførte studieforberedende med over 5 i snitt, men likevel var ikke høyere utdanning noe for meg. Jeg har heller ikke førerkort og har en autismediagnose som gjør at omsorgsyrker ikke er aktuelle. Så hvilke fagbrev eller jobber er mest etterspurt i dag, utenom omsorgsyrker? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 19:40 Del Skrevet mandag kl 19:40 Ikke velg utdanning/liv etter ting som etterspørsel og lønn. Finn ut hva du vill drive på med i livet, og gå for det. Ellers vill jeg slå ett slag for mitt eget fagbrev, automasjon/Automatiker. Veldig allsidig, en kan jobbe så og si i alle bransjer samt det er ett fag i stor vekst og liten grunn til at det skal stoppe. 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet mandag kl 19:44 Forfatter Del Skrevet mandag kl 19:44 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Ikke velg utdanning/liv etter ting som etterspørsel og lønn. Finn ut hva du vill drive på med i livet, og gå for det. Det er egentlig et godt råd, men som autist har jeg kun interesse for parfymer. Så tenker at det ville vært meget begrenset. Salvesen. skrev (3 minutter siden): Ellers vill jeg slå ett slag for mitt eget fagbrev, automasjon/Automatiker. Veldig allsidig, en kan jobbe så og si i alle bransjer samt det er ett fag i stor vekst og liten grunn til at det skal stoppe. Takk! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 19:50 Del Skrevet mandag kl 19:50 Kassettspiller skrev (3 minutter siden): Det er egentlig et godt råd, men som autist har jeg kun interesse for parfymer. Så tenker at det ville vært meget begrenset. Takk! Jeg tenker det er HELT PERFEKT! Det er ingenting som folk med ekte indre motivasjon for ett tema som satser. Det slår mer eller mindre alltid til. Go for it tenker jeg Uansett, masse lykke til! Med en bakgrunn i automasjon kunne du jo startet storskala parfyme produksjon med eget utviklet utstyr feks 😛 2 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet mandag kl 19:53 Forfatter Del Skrevet mandag kl 19:53 (endret) Salvesen. skrev (31 minutter siden): Jeg tenker det er HELT PERFEKT! Det er ingenting som folk med ekte indre motivasjon for ett tema som satser. Det slår mer eller mindre alltid til. Go for it tenker jeg Uansett, masse lykke til! Med en bakgrunn i automasjon kunne du jo startet storskala parfyme produksjon med eget utviklet utstyr feks 😛 Ja, og jeg tenker at det er smart å ha en form for utdannelse også. Automatiker høres faktisk spennende ut. Endret mandag kl 20:22 av Kassettspiller Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 21:58 Del Skrevet mandag kl 21:58 Kassettspiller skrev (8 minutter siden): Jeg fullførte studieforberedende med over 5 i snitt, men likevel var ikke høyere utdanning noe for meg. Jeg har heller ikke førerkort og har en autismediagnose som gjør at omsorgsyrker ikke er aktuelle. Så hvilke fagbrev eller jobber er mest etterspurt i dag, utenom omsorgsyrker? Jeg syns du skal tenke mer på hvilke yrker du kan trives i. Nå vet ikke jeg graden av autisme hos deg, men at du har fullført studieforberedende tyder på at du er ressurssterk på tross av (og kanskje også pga) diagnosen. Hvis hovedproblemet er kontakt med mennesker så vil du møte på mennesker i de fleste yrker, hvis du ikke tenker på typisk lagerarbeid el.l. hvor du møter minimalt med folk. Har du tatt interessetesten, så du iallefall får en aning om hva som kan passe? Det er ikke nødvendigvis slik at du trenger å utelukke omsorgsyrker heller. Det er stor variasjon innen omsorg. Uansett, lykke til med hva du velger 3 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet mandag kl 22:46 Forfatter Del Skrevet mandag kl 22:46 leticia skrev (36 minutter siden): Jeg syns du skal tenke mer på hvilke yrker du kan trives i. Nå vet ikke jeg graden av autisme hos deg, men at du har fullført studieforberedende tyder på at du er ressurssterk på tross av (og kanskje også pga) diagnosen. Jeg har Asperger og er for så vidt høytfungerende. Det eneste er at jeg kan være litt direkte, men ellers merker man stort sett ikke diagnosen. leticia skrev (37 minutter siden): Hvis hovedproblemet er kontakt med mennesker så vil du møte på mennesker i de fleste yrker, hvis du ikke tenker på typisk lagerarbeid el.l. hvor du møter minimalt med folk. Har du tatt interessetesten, så du iallefall får en aning om hva som kan passe? Jeg har tatt noen interessekartleggingstester, men mange av yrkene jeg får opp krever ofte høyere utdanning. Jeg fant raskt ut at høyere utdanning ikke fungerte for meg, etter to forsøk. Forelesningene gikk for sakte og jeg fikk lite ut av dem. På videregående klarte jeg meg bra, men det var fordi jeg ikke fulgte med i timene og så jeg lærte alt på egen hånd hjemme. I tillegg var nivået noe enklere. leticia skrev (42 minutter siden): Det er ikke nødvendigvis slik at du trenger å utelukke omsorgsyrker heller. Det er stor variasjon innen omsorg. Uansett, lykke til med hva du velger Det er sant. Jeg har selv jobbet innenfor omsorgsyrker som sommerjobb, men jeg tror det ville blitt altfor krevende i lengden. Finnes selvfølgelig noen helseyrker som krever mindre menneskekontakt, men praksis i utdanningen skremmer meg. Takker 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 23:00 Del Skrevet mandag kl 23:00 Kassettspiller skrev (5 minutter siden): Jeg har tatt noen interessekartleggingstester, men mange av yrkene jeg får opp krever ofte høyere utdanning. Jeg fant raskt ut at høyere utdanning ikke fungerte for meg, etter to forsøk. Forelesningene gikk for sakte og jeg fikk lite ut av dem. På videregående klarte jeg meg bra, men det var fordi jeg ikke fulgte med i timene og så jeg lærte alt på egen hånd hjemme. I tillegg var nivået noe enklere. Finnes det enda noen høyere utdanning uten noe særlig eller ingen obligatorisk fremmøte? Jeg tok min egen grad i hovedsak hjemmefra (og vi hadde ingen obligatorisk fremmøte, så det var mulig å ta alt hjemme). Det hadde kanskje fungert, på samme måte som det gjorde for deg på videregående? Altså hvis muligheten enda finnes... (jeg tok min for 20 år siden). 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet mandag kl 23:14 Forfatter Del Skrevet mandag kl 23:14 leticia skrev (8 minutter siden): Finnes det enda noen høyere utdanning uten noe særlig eller ingen obligatorisk fremmøte? Jeg tok min egen grad i hovedsak hjemmefra (og vi hadde ingen obligatorisk fremmøte, så det var mulig å ta alt hjemme). Det hadde kanskje fungert, på samme måte som det gjorde for deg på videregående? Altså hvis muligheten enda finnes... (jeg tok min for 20 år siden). Det finnes studier med mindre obligatorisk eller ingen oppmøte, men ofte er nivået høyere på de mer interessante studiene. Ingeniørutdanning har lite obligatorisk arbeid her i nærheten, men det er mye gruppearbeid i laboratoriene. I tillegg er nivået høyere enn på videregående, spesielt når det gjelder matematikk 2 og 3. Derfor tenker jeg at fagbrev kan være det smarteste alternativet for meg. Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 23:22 Del Skrevet mandag kl 23:22 Kassettspiller skrev (3 minutter siden): Det finnes studier med mindre obligatorisk eller ingen oppmøte, men ofte er nivået høyere på de mer interessante studiene. Ingeniørutdanning har lite obligatorisk arbeid her i nærheten, men det er mye gruppearbeid i laboratoriene. I tillegg er nivået høyere enn på videregående, spesielt når det gjelder matematikk 2 og 3. Derfor tenker jeg at fagbrev kan være det smarteste alternativet for meg. Ok, du har sikkert rett at fagbrev kan passe bedre for deg Og du kan alltids endre mening senere. Da jeg begynte på mitt studium så var det folk som var rundt 50 på studiet som omskolerte seg, så det er aldri for seint hvis du kommer frem til at du vil noe mer 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Dog krever fagbrev 100% oppmøte samt at en jobber tett på folk som lærer deg opp. Ikke sikkert det er ett problem men greit å tenke over. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Det som typisk går igjen som fagutdanningar som trengs i framtida så har vi helse og omsorgsfag, byggfag, elektro og data som ofte går igjen. Dette er også av dei mest vanlege og kjente fagutdaningane. Merk også at det alltid er behov for gode fagfolk og mindre behov for dårlige fagfolk. Kanskje med unntak av helse og omsorgsyrka som ofte krev auorisasjon i tillegg, og det er vanskeleg å få tak i nok folk som har lov til å drive med yrket så er det slik at du må være god i faget ditt for å være nokonlunde trygg på å få jobb. Av den grunn så bør du ta eit fagbrev som du også har litt interesse for. Du bør også tenke på om det kan være aktuelt for deg å ta vidareutdanning seinare sjølv om det ikkje er aktuelt i dag. Mange av dei tekniske fagbreva gir deg moglegheit til å gå vidare på til dømes ingeniørutdanning i ulike retningar, til dømes kan du med fagbrev i tømrarfaget kvalifisere til å bli byggingeniør og som elektrikar kan du seinare utdanne deg til elektroingeniør. Samtidig er det ikkje sikkert at du vil utdanne deg til ein kontorjobb, for mange er det langt meir fristande med ein praktisk jobb. Som ein med Asperger, er du veldig nøyaktig i jobben du gjer? I så tilfelle kan kanskje fagbrev i malarfaget være aktuelt. I mange andre ytker så er det ofte fokus på at du skal jobbe raskt enten du jobbar som tømrar eller elektrikar. Men når det skal malast ein vegg så er det mange kundar som er meir opptatt av at det blir eit pent resultat utan skjolder enn at det nødvendigvis går fort. PS. Du nevner parfymer. Eg kjenner ikkje til at det finnes eit fagbrev innafor parfymefaget (det finnes fagbrev innom ein del andre svært uvanlege fag som skomaker og fiolinbygger). Men ser det finnes bachelorutdanning i parfyme og kosmetikkprodukt, då med fokus på å drive eit parfymeri eller produsere sine eigne produkt. Det ser også ut til at dette tilbys som eit eitårsstudium. Det er sjølvsagt ikkje sikkert at du vil gjere hobbyen din til jobb, men det er ei moglegheit. Den store fordelen med ei slik utdanning er at det umogleg kan være mange andre som har tilsvarande kompetanse. 1 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Jeg synes du skal se i retning industri, og gjerne elektro eller automasjon. Rørlegger i industri kan også være fint. Jeg tenker det kan være lurt å velge bort vanlig elektro og rør, der jobber man ofte tett med kunden, og det krever en god del sosial kompetanse for å komme godt i havn med et oppdrag, ikke bare faglig kompetanse. I industrien er det i mye større grad snakk om å utføre oppdraget korrekt, og det passer kanskje bedre for deg. Jeg synes ikke man trenger å jobbe med interessen sin, det holder å være interessert i jobben sin. 2 Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Opprinnelsen her er hvilket fagbrev som er mest etterspurt, og det er jammen et godt spørsmål. Det er mye rare yrker der ute som er etterspurt, men som likevel er mer eller mindre døende; sannsynligvis fordi ingen gidder å utføre dem lengre. Siste innlegg nevner de mest vanlige, men husk at det finnes mange andre også. Snakket for et par dager siden med en taktekker (!), han fikk rett og slett ikke tak i folk, men hadde oppdrag i fleng og desperate kunder. Hus blir neppe upopulære i fremtiden, og det er slettes ikke uvanlig at hus har tak... Dette er bare ett av mange eksempler på hva man kan tenke på. Tipper du med din (lette) diagnose neppe hadde hatt noen utfordringer med å gjøre det bra i den bransjen, og sikkert mange andre bransjer. Nå mener ikke jeg at du skal bli akkurat taktekker, men tenk kreativt! Det viktigste er at du finner noe interessant for deg, som du trives med. Liker du jobben så er det gode odds for at du blir god i det du gjør, og da er det også gode odds for at du vil tjene greit. 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 17 timer siden Forfatter Del Skrevet 17 timer siden (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Dog krever fagbrev 100% oppmøte samt at en jobber tett på folk som lærer deg opp. Ikke sikkert det er ett problem men greit å tenke over. Jeg har hatt null fravær gjennom hele videregående, så jeg tror ikke det vil bli et problem. Når det gjelder opplæring, tror jeg det er sjeldent å finne en form for opplæring som ikke involverer en person som veileder meg direkte. Men tror det skal gå bra, siden jeg har hatt opplæring i tidligere sommerjobber. Endret 17 timer siden av Kassettspiller Lenke til kommentar
UnniFormen Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden En i familien med aspergerer tok fagbrev i IT, utvikler. Mener ikke å "typecaste" deg, alle med Asperger er forskjellige, men personen i familien fikk fagbrev, og har svært godt betalt jobb med masse hjemmekontor. Tror det er høyt behov for utviklere, "kodere", i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 17 timer siden Forfatter Del Skrevet 17 timer siden The Avatar skrev (49 minutter siden): Det som typisk går igjen som fagutdanningar som trengs i framtida så har vi helse og omsorgsfag, byggfag, elektro og data som ofte går igjen. Dette er også av dei mest vanlege og kjente fagutdaningane. Merk også at det alltid er behov for gode fagfolk og mindre behov for dårlige fagfolk. Kanskje med unntak av helse og omsorgsyrka som ofte krev auorisasjon i tillegg, og det er vanskeleg å få tak i nok folk som har lov til å drive med yrket så er det slik at du må være god i faget ditt for å være nokonlunde trygg på å få jobb. Av den grunn så bør du ta eit fagbrev som du også har litt interesse for. Du bør også tenke på om det kan være aktuelt for deg å ta vidareutdanning seinare sjølv om det ikkje er aktuelt i dag. Mange av dei tekniske fagbreva gir deg moglegheit til å gå vidare på til dømes ingeniørutdanning i ulike retningar, til dømes kan du med fagbrev i tømrarfaget kvalifisere til å bli byggingeniør og som elektrikar kan du seinare utdanne deg til elektroingeniør. Samtidig er det ikkje sikkert at du vil utdanne deg til ein kontorjobb, for mange er det langt meir fristande med ein praktisk jobb. Som ein med Asperger, er du veldig nøyaktig i jobben du gjer? I så tilfelle kan kanskje fagbrev i malarfaget være aktuelt. I mange andre ytker så er det ofte fokus på at du skal jobbe raskt enten du jobbar som tømrar eller elektrikar. Men når det skal malast ein vegg så er det mange kundar som er meir opptatt av at det blir eit pent resultat utan skjolder enn at det nødvendigvis går fort. Jeg er veldig nøye av meg, faktisk kanskje litt for nøye på mange områder. Jeg har vurdert yrker som maler, men det å ikke ha førerkort har stoppet meg fra å gå den veien. Jeg har også fått råd fra fagfolk om at det kanskje ikke er det beste for meg å kjøre. Når det gjelder interesser, kan jeg egentlig bli engasjert i det meste, så lenge det gir mening for meg. Jobb gir meg for eksempel mye mening. Det er også derfor jeg ønsker å finne ut hvilken retning jeg skal satse på, før jeg virkelig begynner å interessere meg for noe spesifikt. The Avatar skrev (55 minutter siden): PS. Du nevner parfymer. Eg kjenner ikkje til at det finnes eit fagbrev innafor parfymefaget (det finnes fagbrev innom ein del andre svært uvanlege fag som skomaker og fiolinbygger). Men ser det finnes bachelorutdanning i parfyme og kosmetikkprodukt, då med fokus på å drive eit parfymeri eller produsere sine eigne produkt. Det ser også ut til at dette tilbys som eit eitårsstudium. Det er sjølvsagt ikkje sikkert at du vil gjere hobbyen din til jobb, men det er ei moglegheit. Den store fordelen med ei slik utdanning er at det umogleg kan være mange andre som har tilsvarande kompetanse. Ja, men jeg er usikker på hvor etterspurt det er på markedet her i Norge. Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 17 timer siden Forfatter Del Skrevet 17 timer siden OJ Doe skrev (43 minutter siden): Jeg synes du skal se i retning industri, og gjerne elektro eller automasjon. Rørlegger i industri kan også være fint. Jeg tenker det kan være lurt å velge bort vanlig elektro og rør, der jobber man ofte tett med kunden, og det krever en god del sosial kompetanse for å komme godt i havn med et oppdrag, ikke bare faglig kompetanse. I industrien er det i mye større grad snakk om å utføre oppdraget korrekt, og det passer kanskje bedre for deg. Jeg synes ikke man trenger å jobbe med interessen sin, det holder å være interessert i jobben sin. Ja, tenker som for eksempel prossesoperatør eller industrimekaniker kunne ha vært noe. Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 17 timer siden Forfatter Del Skrevet 17 timer siden el_cash skrev (44 minutter siden): Opprinnelsen her er hvilket fagbrev som er mest etterspurt, og det er jammen et godt spørsmål. Det er mye rare yrker der ute som er etterspurt, men som likevel er mer eller mindre døende; sannsynligvis fordi ingen gidder å utføre dem lengre. Siste innlegg nevner de mest vanlige, men husk at det finnes mange andre også. Snakket for et par dager siden med en taktekker (!), han fikk rett og slett ikke tak i folk, men hadde oppdrag i fleng og desperate kunder. Hus blir neppe upopulære i fremtiden, og det er slettes ikke uvanlig at hus har tak... Dette er bare ett av mange eksempler på hva man kan tenke på. Tipper du med din (lette) diagnose neppe hadde hatt noen utfordringer med å gjøre det bra i den bransjen, og sikkert mange andre bransjer. Nå mener ikke jeg at du skal bli akkurat taktekker, men tenk kreativt! Det viktigste er at du finner noe interessant for deg, som du trives med. Liker du jobben så er det gode odds for at du blir god i det du gjør, og da er det også gode odds for at du vil tjene greit. Jeg finner mange interessante fagbrev, som for eksempel urmaker og bøkkerfag, men jeg er usikker på hvor etterspurte eller fremtidssikre noen av disse yrkene egentlig er. Jeg har egentlig lett for å interessere meg for det meste, så lenge det gir mening. Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 17 timer siden Forfatter Del Skrevet 17 timer siden UnniFormen skrev (15 minutter siden): En i familien med aspergerer tok fagbrev i IT, utvikler. Mener ikke å "typecaste" deg, alle med Asperger er forskjellige, men personen i familien fikk fagbrev, og har svært godt betalt jobb med masse hjemmekontor. Tror det er høyt behov for utviklere, "kodere", i fremtiden. Har hørt at IT ikke er så sikkert valg allikevel da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå