Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Oppfølging under sykemelding når ledelsen er grunnen til psykisk sykdom

Monster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiver har plikt til å følge deg opp. De gjør det nok ikke for å være kjipe, selv om dere ikke har et godt forhold nå, men de må ha kontakt med deg. De skal også forsøke å finne løsninger for å tilrettelegge for deg, slik at du kan komme raskere tilbake i jobb. 

Jeg vet ikke om det har noe å si for deg om du ikke møter opp, men jeg skal ikke se bort fra at arbeidsgiver kan lage litt trøbbel for deg hvis du ikke samarbeider i det hele tatt. 

https://www.nav.no/arbeidsgiver/sykmeldt-ansatt

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Arbeidsgiver har plikt til å følge deg opp. De gjør det nok ikke for å være kjipe, selv om dere ikke har et godt forhold nå, men de må ha kontakt med deg. De skal også forsøke å finne løsninger for å tilrettelegge for deg, slik at du kan komme raskere tilbake i jobb. 

Jeg vet ikke om det har noe å si for deg om du ikke møter opp, men jeg skal ikke se bort fra at arbeidsgiver kan lage litt trøbbel for deg hvis du ikke samarbeider i det hele tatt. 

https://www.nav.no/arbeidsgiver/sykmeldt-ansatt

Ja men som sagt kommer jeg aldri tilbake til DEN jobben igjen uansett! Jeg har sagt opp fordi det ikke nytter. Da kan ikke de prøve å tvinge meg tilbake. Jeg kommer ikke til å trekke oppsigelsen uansett.

Lenke til kommentar
Monster skrev (3 minutter siden):

Ja men som sagt kommer jeg aldri tilbake til DEN jobben igjen uansett! Jeg har sagt opp fordi det ikke nytter. Da kan ikke de prøve å tvinge meg tilbake. Jeg kommer ikke til å trekke oppsigelsen uansett.

De ønsker vel ikke å betale penger til noen som ikke vil jobbe og det er jo forståelig. Gidder du ikke engang å ta deg tiden til et kort møte når du går med full lønn er det ihvertfall null sympati høste herfra.

BTW. Har du ikke allerede et par tråder gående om dette nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

De ønsker vel ikke å betale penger til noen som ikke vil jobbe og det er jo forståelig. Gidder du ikke engang å ta deg tiden til et kort møte når du går med full lønn er det ihvertfall null sympati høste herfra.

Var ikke dette som var spørsmålet så drit i å svar 

Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Om jeg skal på flere møter med dere nå så skal jeg ha med legen min ellers kan dere drite i det 

Lenke til kommentar
Monster skrev (10 minutter siden):

Fra arbeidsgivers side handler dette om at de må følge loven. De må ha dialog med deg. Hvis ikke så kunne du sendt klage på dem "de fulgte meg ikke opp, det skal de" og bla bla. Sier ikke at du hadde gjort det, jeg skjønner du bare vil bli ferdig med stedet, men sånn er det nå. 

Husker jeg riktig med at dette blant annet handler om at du ikke har hatt nok tid til å gjøre oppgavene de forventer av deg? Og så har det blitt masse styr i forbindelse med det? De har plikt til å prøve å tilrettelegge, så i oppsigelsestiden kan det f.eks. hende at du hadde fått tilbud om å jobbe redusert stilling og med mindre tidspress? Eller om de fant en annen oppgave til deg, på kontor i administrasjonen eller noe sånt? 

Det er derfor de vil ha møte, for å se om det er noe de kan gjøre. Som sagt, de er pålagt å ha denne oppfølgingen. De prøver ikke å "tvinge" deg til noe.

Lykke til, hvertfall.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Monster skrev (9 minutter siden):

Om jeg skal på flere møter med dere nå så skal jeg ha med legen min ellers kan dere drite i det 

Du får nok ikke legen med på et slikt møte, men tillitsvalgt eller verneombudet ditt kan du få med deg. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (31 minutter siden):

Fra arbeidsgivers side handler dette om at de må følge loven. De må ha dialog med deg. Hvis ikke så kunne du sendt klage på dem "de fulgte meg ikke opp, det skal de" og bla bla. Sier ikke at du hadde gjort det, jeg skjønner du bare vil bli ferdig med stedet, men sånn er det nå. 

Husker jeg riktig med at dette blant annet handler om at du ikke har hatt nok tid til å gjøre oppgavene de forventer av deg? Og så har det blitt masse styr i forbindelse med det? De har plikt til å prøve å tilrettelegge, så i oppsigelsestiden kan det f.eks. hende at du hadde fått tilbud om å jobbe redusert stilling og med mindre tidspress? Eller om de fant en annen oppgave til deg, på kontor i administrasjonen eller noe sånt? 

Det er derfor de vil ha møte, for å se om det er noe de kan gjøre. Som sagt, de er pålagt å ha denne oppfølgingen. De prøver ikke å "tvinge" deg til noe.

Lykke til, hvertfall.

Jepp 

Endret av Monster
Lenke til kommentar
minim skrev (8 minutter siden):

Du får nok ikke legen med på et slikt møte, men tillitsvalgt eller verneombudet ditt kan du få med deg. 

Jo d kan man faktisk.. jeg har ingen tillitsvalgte 

Endret av Monster
Lenke til kommentar

Som flere allerede har sagt så har de plikt til å følge opp og du har plikt til å medvirke. Du er sykemeldt fra arbeidsoppgavene, ikke fra dialog med arbeidsgiver. De har ikke krav på å få vite hva som feiler deg, men de har krav på å få vite hva funksjonsnivået ditt er og hva du kan utføre av oppgaver. Men i ditt tilfelle burde det holde med å si at det ikke passer med møte nå og at du helst ser at de lar deg være i fred inntil videre. Krysset legen av for at fraværet er relatert til arbeidet?

Endret av nVIDIAsucks
Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (2 minutter siden):

Som flere allerede har sagt så har den plikt til å følge opp og du har en plikt til å medvirke. Du er sykemeldt fra arbeidsoppgavene, ikke fra dialog med arbeidsgiver. De har ikke krav på å få vite hva som feiler deg, men de har krav på å få vite hva funksjonsnivået ditt er og hva du kan utføre av oppgaver. Men i ditt tilfelle burde det holde med å si at det ikke passer med møte nå og at du helst ser at de lar deg være i fred inntil videre. Krysset legen av for at fraværet er relatert til arbeidet?

Står at det er pga forhold på kobben. Det er det jobben får opp når de sjekker.

Men ja jeg kommer til å be de la meg være i fred og si at de får kontakte min lege for å avtale møte med oss begge.

Sekretæren sa at det går an og da stoler jeg på det hun sier 

Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (5 minutter siden):

Som flere allerede har sagt så har den plikt til å følge opp og du har en plikt til å medvirke. Du er sykemeldt fra arbeidsoppgavene, ikke fra dialog med arbeidsgiver. De har ikke krav på å få vite hva som feiler deg, men de har krav på å få vite hva funksjonsnivået ditt er og hva du kan utføre av oppgaver. Men i ditt tilfelle burde det holde med å si at det ikke passer med møte nå og at du helst ser at de lar deg være i fred inntil videre. Krysset legen av for at fraværet er relatert til arbeidet?

Jo men hva om jeg for eksempel hadde ligeer på sykehuset? Da kan ikke de forvente at jeg skulle komme på møte 

Lenke til kommentar
minim skrev (34 minutter siden):

Hvorfor er du så spydig? Er du sjefen min som snoker?  Skulle faen meg tro det.

Dessuten har man rett på sykepenger om man er sjuk. Jeg har jobba ræva av meg og jobba minst to uker gratis til sammen for det dritt firma så skulle bare mangle at jeg får sykepenger når jeg er sjuk!

Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (4 minutter siden):

Nei, og da hadde vært en forklaring på hvorfor man ikke kan møte. Men det går an å medvirke på andre måter enn møte også, for eksempel per telefon, sms, epost, teams og så videre 🙂

Ok takk for svar ☺️ da kommer jeg til å følge opp via epost 👍

Lenke til kommentar
Gjest 17419...4d2
minim skrev (1 time siden):

Det er dems problem. Handler ikke om å ikke ville jobbe d er snakk om liv og helse. De bryr seg ikke om meg men det gjør jeg 😉 og jeg bryr meg verken om deg eller dem som kommer med neflsrende stygge kommentarer 

Anonymous poster hash: 17419...4d2

Lenke til kommentar
Gjest 17419...4d2 skrev (Akkurat nå):

Det er dems problem. Handler ikke om å ikke ville jobbe d er snakk om liv og helse. De bryr seg ikke om meg men det gjør jeg 😉 og jeg bryr meg verken om deg eller dem som kommer med neflsrende stygge kommentarer 

Anonymous poster hash: 17419...4d2

Høres bra ut. Nyt harryturen på våres regning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...