Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det forbudt å dra på harrytur når man er sykemeldt?

Gjest 76260...8c9

Anbefalte innlegg

Gjest 76260...8c9

Jeg var på harrytur om fredagen og måtte i dag fylle ut sånt skjema fra Nav for å få sykepenger og måtte da oppgi at jeg har vært i utlandet for ellers kunne dem uansett se det på min kontoutskrift..før i tiden når jeg gikk på aap pleide jeg å ta ut kontanter for å handle med i Sverige for å slippe å bli straffet m mondre penger for de gangene jeg var der å handla. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor nav egentlig bryr seg om at folk drar jeg over til Sverige å handler mat. Det er ikke akkurat syden ferie liksom 

Anonymous poster hash: 76260...8c9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er "forbudt". Men det går an å bruke sunn fornuft. 

Akkurat som det er forbudt å drikke på offentlig sted; selv om du neppe ikke blir arrestert om du tar deg en pils i parken.

Vi har ganske mange sære, strenge og rare regler. Men om man tøyer regelverket innen rimelighetens grenser - uten å bevist utnytte systemet. 

NAV har ikke tilgang til kontoutskriftene dine som du sier, og du er heller ikke pliktig å sende disse til NAV. Derimot finnes det noe som heter Valutaregisteret som Skatteetaten styrer. Ved et tilsyn (mistanke om ulovligheter) kan NAV i et ledd av etterforskningen be Skatteetaten om innsyn i Valutaregisteret. Men det skjer neppe pga en harrytur eller tre. 

Jeg hadde krysset av "nei" på at jeg har oppholdt meg i i utlandet (da jeg vurderer det som turer som inkluderer en overnatting). Jeg hadde også brukt eget bankkort, og ikke styrt med kontanter og styr.....

Slapp heeeeeeeeeeeeeeeeeeelt av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 76260...8c9
Milhouse85 skrev (53 minutter siden):

Akkurat som det er forbudt å drikke på offentlig sted; selv om du neppe ikke blir arrestert om du tar deg en pils i parken.

Vi har ganske mange sære, strenge og rare regler. Men om man tøyer regelverket innen rimelighetens grenser - uten å bevist utnytte systemet. 

NAV har ikke tilgang til kontoutskriftene dine som du sier, og du er heller ikke pliktig å sende disse til NAV. Derimot finnes det noe som heter Valutaregisteret som Skatteetaten styrer. Ved et tilsyn (mistanke om ulovligheter) kan NAV i et ledd av etterforskningen be Skatteetaten om innsyn i Valutaregisteret. Men det skjer neppe pga en harrytur eller tre. 

Jeg hadde krysset av "nei" på at jeg har oppholdt meg i i utlandet (da jeg vurderer det som turer som inkluderer en overnatting). Jeg hadde også brukt eget bankkort, og ikke styrt med kontanter og styr.....

Ok. Jeg har allerede sagt det til nav nå da.. var redd for å bli tatt for å lyve. Så tenkte at jeg måtte være ærlig. Sto nemlig at man skulle krysse av om en hadde vært utenfor Europa og EUs og det har jeg jo ikke så jeg tenkte først at det var snakk om utlandet generelt.. så jeg tenkte ikke over det før etter jeg sendte inn skjema så mprre gi nav bes å rette på dette siden jeg ikke får endret det selv 

Lenke til kommentar
Gjest 76260...8c9
engavif skrev (31 minutter siden):

Mener når man får skriv fra nav angående sykepenger så får man spørsmål om man har vært utenfor EU, sverige er i EU så det er ikke noe problem.

Var det jeg også fant ut. Så jeg gjorde en feil der 

Lenke til kommentar

Som nemt så er opphold i EU/EØS likestilt med opphold i Norge. 

Formålet med regelen er at du som sjukemeldt skal kunne delta i arbeidsgivers oppfølgingsplan eller aktivitet i regi av NAV. 

Eg tviler på at det finnes ein fast definisjon på kva som er innafor, men tenker at så lenge du kan møte på jobb eller hos NAV med nokre dagars varsel så er du innafor formålet med regelen. Også om du er i Norge så må det være innafor å seie at det passar dårleg med oppfølgingsmøte i morgon, men at vi fint kan ta møtet i overmorgen. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (13 timer siden):

Hva får deg til å si det er forbudt? Jeg finner ingen regler om at det er forbudt å ta en tur til utlandet når man er sykemeldt.

Uansett så er spørsmålet om en har vært på ferie utenfor EU/EØS. Innenfor EU/EØS blir man ikke spurt om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folketrygdloven § 8-9 første ledd: 

Sitat

Det er et vilkår for rett til sykepenger at medlemmet oppholder seg i Norge, i et annet EØS-land eller i et land eller område der trygdeforordningen er gitt anvendelse for vedkommende ved en bi- eller multilateral trygdeavtale som nevnt i § 1-3 b. For et medlem som ikke er EØS-borger, stilles det krav om opphold i Norge, med mindre annet følger av trygdeforordningen, se § 1-3 a, eller en bi- eller multilateral trygdeavtale som nevnt i § 1-3 b.

Tilsvarende gjelder for AAP (folketrygdloven § 11-3 første ledd).

Det er altså ikke forbudt å oppholde seg i utlandet - men det er forbudt å oppholde seg i noen deler av utlandet, nemlig de landene vi ikke har trygdeavtale med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 76260...8c9
krikkert skrev (1 minutt siden):

Folketrygdloven § 8-9 første ledd: 

Tilsvarende gjelder for AAP (folketrygdloven § 11-3 første ledd).

Det er altså ikke forbudt å oppholde seg i utlandet - men det er forbudt å oppholde seg i noen deler av utlandet, nemlig de landene vi ikke har trygdeavtale med. 

Ringte å snakka med nav og fikk ordna det 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (10 timer siden):

Hva får deg til å si det er forbudt? Jeg finner ingen regler om at det er forbudt å ta en tur til utlandet når man er sykemeldt.

Uansett så er spørsmålet om en har vært på ferie utenfor EU/EØS. Innenfor EU/EØS blir man ikke spurt om.

Min feil. 

Husker da jeg gikk på AAP for hundre år siden.... Da var det ganske strengt. Gikk også på dagpenger i en periode, og da kunne man søke om å oppholde seg i utlandet. Jeg søkte, fikk en rar telefon fra NAV - da vedkommende jeg snakket med først sa nei, før hun snudde helt om - og ga meg lov til å reise til Japan underveis i telefonsamtalen. Rare greier. Men dette er vel 10+ år siden nå.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...