Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken ruter - oppgradering til Wi Fi 6

Anbefalte innlegg

Eg bur i rekkehus og deler internett med naboen, ruter og PC står tett inntil skilleveggen på begge sider.

Mine to PCar er kabla til ruteren. Ellers er det bare mobiltlf og av og til nettbrett som dreg signal frå ruteren. Den største utfordringa er internettradio på soverommet hos naboen. Da må signala gå gjennom veggen, golvet og ein ny vegg (treverk og gips, ingen betong).

Min nåverande ruter ASUS AC 1900 dual band 802.11ac klarer jobben, men nokså varierande når det gjeld internettradioen.

Nå selges ("svart veke") ASUS RT-AX 86U med 40% rabatt. Vil det vera eit godt kjøp?

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kable opp et TPlink Deco mesh system, så får du et trådløst aksesspunkt på din side av veggen også.

Følger med totalt 3 AP'er. 

Sleng på en switch, så har du kabel nett på din side av veggen i samme slengen

Ny Router vil jeg anta at dere ikke trenger om det kun er for Wifi'en sin del

Lenke til kommentar

Takk for svar

Eg har nok ikkje fulgt med i timen om heimenettverk siste åra. Betyr det at f ex dette: TP-Link Deco X20 mesh WiFi 6 sett (3-pakning) kan koplast til den ac-ruteren eg nå har?

..og at eg då heller ikkje treng å bytte ut nettverkskorta i PCane?

Lenke til kommentar

Er det mulig å trekke en kabel inn til naboen gjennom vindu el. lign? Da kan man sette opp et eget AP for naboen (gjenbruke gammel wifi-router som AP og ny RT-AX86U som hovedrouter).
Ellers er Mesh en mulighet men det er en prisklasse over det en ny RT-AX86U koster på tilbud.
Rettelse: Glemte at både RT-AX86U og RT-AC68U er Aimesh kompatible og kan settes opp som hoved-node og node.

Endret av bar1
Aimesh
Lenke til kommentar

Er ASUS ZENWI FI XT8 en mulighet? Då kunne kanskje ein enhet stå på mi side og fungere som ruter, den andre hos naboen nær internettradioen. Koster i overkant av 3000 kr

Kunne dette mesh systemet koplast til min nåverande ASUS RT-AC68U ?

Kabel inn til naboen vil nok ikkje fungere

Lenke til kommentar

ASUS RT-AC68U er Aimesh kompatibel (https://www.asus.com/networking-iot-servers/wifi-routers/asus-wifi-routers/rtac68u/). Hvor godt den fungerer sammen med AX-XT9 er usikkert. Uansett bør en av AX-XT9 enhetene være hoved-node i Aimesh systemet.

Billigste løsning ville vært å kjøpe en RT-AX86U og bruke denne som hoved-node og bruke din gamle RT-AC68U som node i Aimesh oppsett.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...