Gå til innhold

Ocd diagnose og økonomi - angst

Anbefalte innlegg

Hei.. er en mann på starten av 30 årene. Pga psykiske plager faller jeg inn og ut av arbeidslivet og har for tiden store vansker med negative tanker rundt privatøkonomi. 

Har per i dag ca 1.1mill oppspart på konto, eier ikke egen bolig da jeg ikke klarer ansvaret som det gir. Skal begynne i ny fast jobb med 600k i lønn, men kjenner jeg meg godt nok så faller jeg ut av den og etterhvert….

har prøvd å finne ut hvor dårlig an jeg ligger i forhold til de på samme alder som meg økonomisk, men vanskelig å se hvor bra/dårlig an jeg ligger økonomisk..

Burde jeg føle meg mislykket eller hvordan er min økonomiske situasjon, har dere noen synspunkter? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Litt tall for deg:

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/artikler/hva-er-vanlig-formue

Gitt din situasjon tenker jeg at du ligger veldig bra an.

Lykke til i ny jobb, håper det går motsatt av dine forventninger:)

flamethower1234 skrev (7 minutter siden):

Hadde investert de 1,1 mil om du ikke trenger de snart. Veldig bra jobbet!

Så jeg har ikke ødelagt min «økonomiske fremtid» enda, ved å være boligløs? 

Lenke til kommentar
flamethower1234 skrev (16 minutter siden):

Hadde investert de 1,1 mil om du ikke trenger de snart. Veldig bra jobbet!

Har tenkt tanken på å putte en del i fond ettersom jeg ikke kommer til å kjøpe noe de fremtidige årene.. Er det bare å sette inn fks 300k i et fond? Eller burde jeg fordele fks 50k uke 1, 50k uke 2 osv?

300k på global indeks, er det å anbefale? Kan nada utenom å spare fordi jeg ikke har noe å bruke penga på utenom drittmat og snus

Lenke til kommentar
Kyllingvinge skrev (Akkurat nå):

Har tenkt tanken på å putte en del i fond ettersom jeg ikke kommer til å kjøpe noe de fremtidige årene.. Er det bare å sette inn fks 300k i et fond? Eller burde jeg fordele fks 50k uke 1, 50k uke 2 osv?

300k på global indeks, er det å anbefale? Kan nada utenom å spare fordi jeg ikke har noe å bruke penga på utenom drittmat og snus

Hadde sett på utleiebolig. Når det kommer til fond kommer det ann på hvor stor risiko du vil ta. Står fortsatt på utleiebolig men spørs litt på deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kyllingvinge skrev (51 minutter siden):

Hei.. er en mann på starten av 30 årene. Pga psykiske plager faller jeg inn og ut av arbeidslivet og har for tiden store vansker med negative tanker rundt privatøkonomi. 

Har per i dag ca 1.1mill oppspart på konto, eier ikke egen bolig da jeg ikke klarer ansvaret som det gir. Skal begynne i ny fast jobb med 600k i lønn, men kjenner jeg meg godt nok så faller jeg ut av den og etterhvert….

har prøvd å finne ut hvor dårlig an jeg ligger i forhold til de på samme alder som meg økonomisk, men vanskelig å se hvor bra/dårlig an jeg ligger økonomisk..

Burde jeg føle meg mislykket eller hvordan er min økonomiske situasjon, har dere noen synspunkter? 

Jeg ville brukt mesteparten av de oppsparte midlene som egenkapital, lånt resten og kjøpt meg bolig.

Når du har en forpliktelse, får du også mye større motivasjon til å leve stabilt og planlegge langsiktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (5 minutter siden):

Jeg ville brukt mesteparten av de oppsparte midlene som egenkapital, lånt resten og kjøpt meg bolig.

Når du har en forpliktelse, får du også mye større motivasjon til å leve stabilt og planlegge langsiktig.

Ja… Må vel snart vokse opp jeg og, synes bare det er drit skummelt - uten noen gode grunner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Kyllingvinge said:

Ja… Må vel snart vokse opp jeg og, synes bare det er drit skummelt - uten noen gode grunner.

Å eie føles akkurat som å leie. Jeg har prøvd begge deler. Banken og eiendomsmegler fikser alt for deg, du får en nøkkel av forrige eier ved overtakelse som tar ti minutter, og etter første natta i egen bolig, er alt som før. Pengene blir trukket automatisk fra konto til avdrag. Du merker ingen forskjell. Bortsett fra at de går til din egen bolig, og ikke til en utleier. Det er en god følelse. Jeg ser ikke for meg at du ikke får lån, med 1,1 mill i egenkapital. Vis til en fast jobb med 600K i inntekt, så er alt i boks. Hvis du skulle miste jobben senere, har du ikke tapt noenting, snarere vunnet, gitt at boligprisene bare stiger.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kyllingvinge skrev (22 timer siden):

OCD er en ganske alvorlig og slitsom diagnose. Får du noe hjelp? Har du vurdert eller prøvd fire dagers behandling for  OCD?

Jeg tenker at mye av tankekjøret kan bli bedre hvis du får hjelp med lidelsen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kyllingvinge skrev (21 timer siden):

Her er det mange (meg selv inkludert) som tar litt for lett på ting og sier "neineinei, bare dytt alt inn med en gang du. 
Men vi er bare noen raringer på internett som man ikke burde ta imot økonomiske råd fra. :)
I sparebanken Øst har de egne rådgivere som jobber med investeringer for privatpersoner, blir overrasket om ikke de har tilsvarende i de aller fleste andre banker også. 

Forøvrig er det kjempebra jobbet at du har over 1 million i likvide midler, men snakk med banken om hvordan du kan få de til å vokse enda mer. Og Årslønn på 600 000,- er vel over gjennomsnittsinntekten her i landet også. mener den ligger en eller annen plass rundt 550 000,-? Og da skal du jo huske på at halvparten av befolkningen tjener under dette, så du sitter jo i grunn meget godt i det sånn sett. :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Cyrio said:

Her er det mange (meg selv inkludert) som tar litt for lett på ting og sier "neineinei, bare dytt alt inn med en gang du. 
Men vi er bare noen raringer på internett som man ikke burde ta imot økonomiske råd fra. :)
I sparebanken Øst har de egne rådgivere som jobber med investeringer for privatpersoner, blir overrasket om ikke de har tilsvarende i de aller fleste andre banker også. 

Forøvrig er det kjempebra jobbet at du har over 1 million i likvide midler, men snakk med banken om hvordan du kan få de til å vokse enda mer. Og Årslønn på 600 000,- er vel over gjennomsnittsinntekten her i landet også. mener den ligger en eller annen plass rundt 550 000,-? Og da skal du jo huske på at halvparten av befolkningen tjener under dette, så du sitter jo i grunn meget godt i det sånn sett. :)

Gjennomsnittlig årslønn i 2023 var faktisk hele 676 000 kroner. Høres høyt ut, men SSB lyver vel ikke.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Ja, gått til behandling, vært innlagt, prøvd minst 12 ulike medisiner hvor jeg bare fikk mannepupper og hodetåke. Sist gikk jeg til psykolog, men ble skjøvet ut raskt pga nedbemanning i offentlig helsetjeneste, ble for øvrig oppfordret til å følge psykologen i det han skulle over til det private - haha….

Mange gode råd her. Ligger vel an til å investere det ja, men store mangler på kunnskap. I dag så jeg på rentefond. 9% annualisert rente på 3 år, sier meg ingenting. Får google, hehe..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Gjennomsnittlig årslønn i 2023 var faktisk hele 676 000 kroner. Høres høyt ut, men SSB lyver vel ikke.

Oi, det må ha gått mye opp de siste årene. Ser at medianlønnen også er på rett over 600k, så ting har skjedd. 

Jaja, sjefen skal få kjørt seg neste gang vi har lønns-samtale 🙂

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...