Gå til innhold

Ocd diagnose og økonomi - angst

Anbefalte innlegg

Hei.. er en mann på starten av 30 årene. Pga psykiske plager faller jeg inn og ut av arbeidslivet og har for tiden store vansker med negative tanker rundt privatøkonomi. 

Har per i dag ca 1.1mill oppspart på konto, eier ikke egen bolig da jeg ikke klarer ansvaret som det gir. Skal begynne i ny fast jobb med 600k i lønn, men kjenner jeg meg godt nok så faller jeg ut av den og etterhvert….

har prøvd å finne ut hvor dårlig an jeg ligger i forhold til de på samme alder som meg økonomisk, men vanskelig å se hvor bra/dårlig an jeg ligger økonomisk..

Burde jeg føle meg mislykket eller hvordan er min økonomiske situasjon, har dere noen synspunkter? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Litt tall for deg:

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/artikler/hva-er-vanlig-formue

Gitt din situasjon tenker jeg at du ligger veldig bra an.

Lykke til i ny jobb, håper det går motsatt av dine forventninger:)

flamethower1234 skrev (7 minutter siden):

Hadde investert de 1,1 mil om du ikke trenger de snart. Veldig bra jobbet!

Så jeg har ikke ødelagt min «økonomiske fremtid» enda, ved å være boligløs? 

Lenke til kommentar
flamethower1234 skrev (16 minutter siden):

Hadde investert de 1,1 mil om du ikke trenger de snart. Veldig bra jobbet!

Har tenkt tanken på å putte en del i fond ettersom jeg ikke kommer til å kjøpe noe de fremtidige årene.. Er det bare å sette inn fks 300k i et fond? Eller burde jeg fordele fks 50k uke 1, 50k uke 2 osv?

300k på global indeks, er det å anbefale? Kan nada utenom å spare fordi jeg ikke har noe å bruke penga på utenom drittmat og snus

Lenke til kommentar
Kyllingvinge skrev (Akkurat nå):

Har tenkt tanken på å putte en del i fond ettersom jeg ikke kommer til å kjøpe noe de fremtidige årene.. Er det bare å sette inn fks 300k i et fond? Eller burde jeg fordele fks 50k uke 1, 50k uke 2 osv?

300k på global indeks, er det å anbefale? Kan nada utenom å spare fordi jeg ikke har noe å bruke penga på utenom drittmat og snus

Hadde sett på utleiebolig. Når det kommer til fond kommer det ann på hvor stor risiko du vil ta. Står fortsatt på utleiebolig men spørs litt på deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kyllingvinge skrev (51 minutter siden):

Hei.. er en mann på starten av 30 årene. Pga psykiske plager faller jeg inn og ut av arbeidslivet og har for tiden store vansker med negative tanker rundt privatøkonomi. 

Har per i dag ca 1.1mill oppspart på konto, eier ikke egen bolig da jeg ikke klarer ansvaret som det gir. Skal begynne i ny fast jobb med 600k i lønn, men kjenner jeg meg godt nok så faller jeg ut av den og etterhvert….

har prøvd å finne ut hvor dårlig an jeg ligger i forhold til de på samme alder som meg økonomisk, men vanskelig å se hvor bra/dårlig an jeg ligger økonomisk..

Burde jeg føle meg mislykket eller hvordan er min økonomiske situasjon, har dere noen synspunkter? 

Jeg ville brukt mesteparten av de oppsparte midlene som egenkapital, lånt resten og kjøpt meg bolig.

Når du har en forpliktelse, får du også mye større motivasjon til å leve stabilt og planlegge langsiktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (5 minutter siden):

Jeg ville brukt mesteparten av de oppsparte midlene som egenkapital, lånt resten og kjøpt meg bolig.

Når du har en forpliktelse, får du også mye større motivasjon til å leve stabilt og planlegge langsiktig.

Ja… Må vel snart vokse opp jeg og, synes bare det er drit skummelt - uten noen gode grunner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...