Fromthemountain Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Jeg pendler ca 40 km hver vei til jobb 5 dager i uka. Per nå låner jeg en Volkswagen Polo Cross m/ bensinmotor (10 år gammel, men kun kjørt 33.000 km) fra et familiemedlem. Jeg har tenkt på om jeg bør vurdere å kjøpe en liten elbil istedenfor pga billigere drivstoff og bompenger, men jeg er elendig på sånne regnestykker. Poloen kan jeg trolig overta uten å betale noe, så det virker jo ganske rimelig. Ikke sikkert at det er billigere med en elbil når jeg får en gratis bensinbil. Er det noen som kan komme med noen innsikter og forslag mht kostnader jeg bør ta med i regnestykke? Noen umiddelbare tanker om hva som er lurt å gjøre? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Det beste er nok å få bilen, selge den og kjøpe seg en rimelig elbil:p 2 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Kan du lade heime( eller på jobb?) Lenke til kommentar
Fromthemountain Skrevet 1. desember Forfatter Del Skrevet 1. desember HF- skrev (15 minutter siden): Kan du lade heime( eller på jobb?) Kan lade hjemme. Tror også på jobb, men usikker hvor rimelig det er. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Bensin ca 100 kr pr dag? Estimert strøm ca 30 kr pr dag. Bompenger vil avhenge av lokale forhold. Utgifter til forsikring og verksted kan variere avhengig av alder og biltype. Verditap på bil som er innkjøpt vil trolig være det som avgjør regnestykke . Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember toralfb skrev (2 minutter siden): Bensin ca 100 kr pr dag? Estimert strøm ca 30 kr pr dag. Bompenger vil avhenge av lokale forhold. Utgifter til forsikring og verksted kan variere avhengig av alder og biltype. Verditap på bil som er innkjøpt vil trolig være det som avgjør regnestykke . 30 kroner??? Det er jo helt hinsides, bør være mindre enn 15 i snitt. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) Tipper du får et billån på fin elbil for prisen du bruker på drivstoff. Endret 1. desember av MrLuni Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Salvesen. skrev (58 minutter siden): 30 kroner??? Det er jo helt hinsides, bør være mindre enn 15 i snitt. 40 km x 2 = 80 km 8 mil x 2 kWh/mil= 16 kWh Brukte 2 kr per kWh for å ikke bruke for lav pris. Strømprisen har vært lavere enn det, så kan trolig regne noe lavere i gjennomsnitt. 1 Lenke til kommentar
Fromthemountain Skrevet 2. desember Forfatter Del Skrevet 2. desember Takk for alle svar og innspill. Er enig i @toralfb at verditap vil spille en stor rolle i regnestykket her. Noen som kan anbefale en liten elbil til 80 km pendling hver dag? Skal helst tåle litt vinterføre også selv om jeg bare kjører på ring- og motorveien. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember 2 kWh per mil må du nok rekne med å bruke, strømprisen kan variere ganske mykje, det mest korrekte er kanskje å sjå til kva som i 2023 var gjennomsnittleg straumpris etter straumstøtta, då viser statistikken at svaret er 1,36 kr pr/kWh. Skal du køyre heile året slik at vi kan legge fjorårssnittet til grunn så er betyr det at 8 mil koster ca 11 kr. Men da er det ikkje kalklulert inn at forbruket er høgare om vinteren. Trenger du å lade på hurtiglader så koster det fort 5 kr pr kWh. Eg tenker at i praksis er det nok vanskeleg å bruke mindre enn 15 kr pr dag i straumutgifter om du skal pendle 8 mil. Ein liten polo bruker nok knapt over halvliteren på mila, som med bensinpris på rundt 20 kr om ein klarer å fylle på dei billegaste dagane gir ein drivstoffkostnad på omtrent 80 kr pr dag. Kostnaden på bompenger må du sjekke sjølv sidan det varierer mykje frå bomring til bomring. Drivstoffer er likevel nesten det billegaste med bilhaldet uavhengig av drivstoff. Største kostnaden med bilhald er fort forsikring og reparasjonskostnadar. Dersom du kan låne bensinbil gratis og utan å tenke på verken verditap eller forsikring så er det nok mykje billegare å bruke dei litt over 60 kr ekstra per dag i drivstoff kontra å drive å betale på forsikring og slikt. Dei aller fleste må nok betale i alle fall 1000 kr i måneden i bilforsikring. Med eit snitt på 21,67 arbeidsdagar per måned så betyr det at det koster 375 kr per arbeidsdag berre det å eige bilen. Då blir det fort relativt ubetydeleg om du bruker 100 kr eller eller 10 kr på drivstoffet i tillegg. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember (endret) Apropos forsikring, husk å justere kjørelengden. Om du låner en bil som har gått 33k på 10 år, dvs knapt nok søndagskjørt til kirka, har den nok laveste nivå på forsikring, antagelig noe slikt som 8k i året. Med din pendling vil du nok kjøre nærmere 30k i året. Om du kjører mye mer enn du er registrert for på forsikringen, kan du få en ubehagelig avkorting om det skjer noe. Med så mye pendling kommer det til å bli en del kostnader på vedlikehold og slitedeler på bilen, dette vil nok koste deg mer enn drivstoff. Så ikke kjøp en bil med høy kilometerstand og stort og dyrt vedlikeholdsbehov, fordi den koster litt mindre i drivstoff. Endret 2. desember av likferd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå