James G Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember NRK har nylig publisert en serie artikler om kristen pastors påstander om yoga og «onde ånder», samt oppfølgingsrapporten om personer som skal ha opplevd «besittelse av en hinduistisk demon» under yogapraksis. https://www.nrk.no/sorlandet/reagerer-pa-yoga-kritikk-fra-pastor_-_-tror-ikke-folk-blir-skremt-av-det-1.17143019 https://www.nrk.no/sorlandet/signe-trampet-med-yoga-etter-andelig-oppleve_-_-jeg-var-en-veldig-sokende-person-1.17144814 Jeg mener NRKs rolle i disse artiklene er utilbørlig. Som Norges største statlige kringkaster har NRK en unik posisjon som en betrodd kilde til informasjon i et sekulært land. Norge har formelt skilt kirke og stat og avskaffet den offisielle religionen for over et tiår siden. Gitt denne konteksten finner jeg det forvirrende og bekymringsfullt at NRK gir betydelig oppmerksomhet til historier som fokuserer på svært subjektive, religiøst motiverte påstander om "onde ånder" og demonbesettelse. Som en offentlig kringkaster finansiert av skattebetalere har NRK et ansvar for å tilnærme seg religiøse og spirituelle temaer med forsiktighet og nøytralitet. Jeg er vanskelig å forstå hvordan slike artikler samsvarer med allmenn interesse eller journalistisk ansvar. Fra et sekulært perspektiv er en kristen prests advarsel mot yoga ikke så annerledes enn en astrolog som råder folk til å unngå visse farger. Trobaserte påstander, spesielt de som er så kontroversielle og uverifiserbare som disse, bør ikke dominere det redaksjonelle rommet hos en kringkaster. Slike saker kunne i stedet blitt adressert i religiøse fora eller nisjeplattformer som henvender seg til spesifikke målgrupper. Å debattere konsepter som "den sanne Gud" eller "djevelen" i mainstream media skape en unødvendig plattform for polariserende tro som verken er evidensbasert eller universelt delt. 2 2 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Fra yoga til demon til jesus er kanskje ein trend i tida men for di fleste framstår det som om dumskapen flytter sine egne grenser litt lenger ut på viddene. NRK kjører nok på for å vise at di følger med i timen. Men ja, må nesten finne ut ka pokker eg gjere for noko galt med min tilnærming til yoga, har enda ikkje opplevd verken demon eller jesus. Er smått skuffa kjenner eg, på grensa til å surmule litt... 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember James G skrev (På 1.12.2024 den 7:13 PM): NRK har nylig publisert en serie artikler om kristen pastors påstander om yoga og «onde ånder», samt oppfølgingsrapporten om personer som skal ha opplevd «besittelse av en hinduistisk demon» under yogapraksis. https://www.nrk.no/sorlandet/reagerer-pa-yoga-kritikk-fra-pastor_-_-tror-ikke-folk-blir-skremt-av-det-1.17143019 https://www.nrk.no/sorlandet/signe-trampet-med-yoga-etter-andelig-oppleve_-_-jeg-var-en-veldig-sokende-person-1.17144814 Jeg mener NRKs rolle i disse artiklene er utilbørlig. Som Norges største statlige kringkaster har NRK en unik posisjon som en betrodd kilde til informasjon i et sekulært land. Norge har formelt skilt kirke og stat og avskaffet den offisielle religionen for over et tiår siden. Gitt denne konteksten finner jeg det forvirrende og bekymringsfullt at NRK gir betydelig oppmerksomhet til historier som fokuserer på svært subjektive, religiøst motiverte påstander om "onde ånder" og demonbesettelse. Som en offentlig kringkaster finansiert av skattebetalere har NRK et ansvar for å tilnærme seg religiøse og spirituelle temaer med forsiktighet og nøytralitet. Jeg er vanskelig å forstå hvordan slike artikler samsvarer med allmenn interesse eller journalistisk ansvar. Fra et sekulært perspektiv er en kristen prests advarsel mot yoga ikke så annerledes enn en astrolog som råder folk til å unngå visse farger. Trobaserte påstander, spesielt de som er så kontroversielle og uverifiserbare som disse, bør ikke dominere det redaksjonelle rommet hos en kringkaster. Slike saker kunne i stedet blitt adressert i religiøse fora eller nisjeplattformer som henvender seg til spesifikke målgrupper. Å debattere konsepter som "den sanne Gud" eller "djevelen" i mainstream media skape en unødvendig plattform for polariserende tro som verken er evidensbasert eller universelt delt. Du legger sikkert merke til at begge disse artiklene var fra nrk sørlandet, midt i selveste bibelbeltet. Men ja, slikt bør ikke få oppmerksomhet fra en seriøs nyhetsformidler, selv ikke på sørlandet. Det får meg til å tenke på en restaurant vi gikk forbi da vi var på ferie i utlandet. Den hadde navnet Coco loco... 3 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember Syns det er morsomt jeg 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember Hva er problemet med at nyheter rapporteres? De burde da dekke alle temaer ikke bare det enkelte ønsker å høre om, ellers blir det ganske ensidig. 3 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember On 1.12.2024 at 7:13 PM, James G said: NRK har nylig publisert en serie artikler om kristen pastors påstander om yoga og «onde ånder», samt oppfølgingsrapporten om personer som skal ha opplevd «besittelse av en hinduistisk demon» under yogapraksis. https://www.nrk.no/sorlandet/reagerer-pa-yoga-kritikk-fra-pastor_-_-tror-ikke-folk-blir-skremt-av-det-1.17143019 https://www.nrk.no/sorlandet/signe-trampet-med-yoga-etter-andelig-oppleve_-_-jeg-var-en-veldig-sokende-person-1.17144814 Jeg mener NRKs rolle i disse artiklene er utilbørlig. Som Norges største statlige kringkaster har NRK en unik posisjon som en betrodd kilde til informasjon i et sekulært land. Norge har formelt skilt kirke og stat og avskaffet den offisielle religionen for over et tiår siden. Gitt denne konteksten finner jeg det forvirrende og bekymringsfullt at NRK gir betydelig oppmerksomhet til historier som fokuserer på svært subjektive, religiøst motiverte påstander om "onde ånder" og demonbesettelse. Som en offentlig kringkaster finansiert av skattebetalere har NRK et ansvar for å tilnærme seg religiøse og spirituelle temaer med forsiktighet og nøytralitet. Jeg er vanskelig å forstå hvordan slike artikler samsvarer med allmenn interesse eller journalistisk ansvar. Fra et sekulært perspektiv er en kristen prests advarsel mot yoga ikke så annerledes enn en astrolog som råder folk til å unngå visse farger. Trobaserte påstander, spesielt de som er så kontroversielle og uverifiserbare som disse, bør ikke dominere det redaksjonelle rommet hos en kringkaster. Slike saker kunne i stedet blitt adressert i religiøse fora eller nisjeplattformer som henvender seg til spesifikke målgrupper. Å debattere konsepter som "den sanne Gud" eller "djevelen" i mainstream media skape en unødvendig plattform for polariserende tro som verken er evidensbasert eller universelt delt. En allmennkringkaster har også en opplysende rolle. I.dette tilfelle handler det om å spre kunnskap blant visse kristne grupper om at eksempelvis yoga ikke er satans verk. Jeg synes det er helt i orden. 3 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember Jeg vet ikke om jeg i det hele tatt forstår saken, men ut fra det lille jeg forstår er det kanskje mer fokusert på meditasjon/mindfulnes delen enn de fysiske øvelsene? Akkurat det synes jeg er et litt interessant tema, og jeg kjenner til i utgangspunktet svært ureligiøse personer som sier de har dype åndelige opplevelser gjennom meditasjon (med yoga som en del av dette), litt på samme måte som en kan få gjennom enkelte rusmidler. Da i en utellukkende positiv forstand. At noen kanskje kan ha en negativ opplevelse (slik man kan i de ‘rusdrevne’ opplevelsene) har jeg igrunn ikke tenkt over, men mulig det er det som er tilfelle her? 2 Lenke til kommentar
James G Skrevet 3. desember Forfatter Del Skrevet 3. desember (endret) Iki skrev (11 timer siden): Hva er problemet med at nyheter rapporteres? De burde da dekke alle temaer ikke bare det enkelte ønsker å høre om, ellers blir det ganske ensidig. Jeg tror det kan være noen tvil om denne serien med rapporter. For det første er ikke alt som er «nytt» «nyheter». Er pastorens teologiske angrep på yoga nyhetsverdig? Er nyhetsverdien stor nok til å være kontinuerlig på hjemmesiden til den største offentlige informasjonsplattformen? Hva med at NRK-forsiden sier «Aries og Cancer partnere er inkompatible»? Et annet upassende aspekt er den innvirkningen denne dekningen kan ha med minoritetssamfunn, spesielt i bibelbeltet. Slike narrativer, når de forsterkes av en så innflytelsesrik plattform som NRK, kan utilsiktet marginalisere norske innbyggere av indisk opprinnelse eller personer med tilknytning til asiatisk kulturarv. Endret 3. desember av James G 2 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember James G skrev (17 minutter siden): Et annet upassende aspekt er den innvirkningen denne dekningen kan ha Mener du at nrk støtter påstandene til denne pastoren, eller rapporterer de bare om saken? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember James G skrev (På 1.12.2024 den 7:13 PM): Som en offentlig kringkaster finansiert av skattebetalere har NRK et ansvar for å tilnærme seg religiøse og spirituelle temaer med forsiktighet og nøytralitet. Jeg er vanskelig å forstå hvordan slike artikler samsvarer med allmenn interesse eller journalistisk ansvar. Fra et sekulært perspektiv er en kristen prests advarsel mot yoga ikke så annerledes enn en astrolog som råder folk til å unngå visse farger. Trobaserte påstander, spesielt de som er så kontroversielle og uverifiserbare som disse, bør ikke dominere det redaksjonelle rommet hos en kringkaster. Eg er ikkje heilt einig i kritikken din, men det er fordi eg ikkje les artikkelen som at NRK på nokon som helst måte støtter pastoren i sine påstandar. Om noko så tolkar eg artikkelen heilt motsatt, at her har NRK under dekke av nøytralitet stilt pastoren i eit så dårleg lys at det nesten tenderer til latterleggjering av pastoren. Eg tenker også at artikklar om slike meiningar frå religiøse leiarar gjer det langt lettare å kritisere kirka som institusjon. Å kome med tilsvar om kor latterleg det er å tru at det å drive med yoga maner fram onde ånder er så lavthengande frukt at det nesten blir for enkelt å kome med kritikk. For oss som er lite eller ikkje religiøse i det heile tatt så blir det enda vanskelegare å akseptere at den norske kirke skal få så mykje i statsstøtte når disse pengane blir brukt til dommedagsprofetiar om at det å drive yoga er farleg. Særleg når den kanskje største samfunnutfordringa vi står ovanfor er at færre og færre er fysisk aktive. 2 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember (endret) Jeg ser ikke problemet med at NRK kan produsere nyhetsstoff knyttet til teologi og religion James G skrev (4 timer siden): Er pastorens teologiske angrep på yoga nyhetsverdig? Er man interessert i (eller bare nysgjerrig på) religion og teologi så må vel svaret være ja. Du kan jo bare bla videre om du er uinteressert. Hva er problemet? James G skrev (4 timer siden): Er nyhetsverdien stor nok til å være kontinuerlig på hjemmesiden til den største offentlige informasjonsplattformen? Hva er spørsmålet? Jeg kan ikke finne artikkelen på forsiden, og ingenting blir liggende kontinuerlig på forsiden for alltid. Er problemet at den "historisk" blir liggende på nrk.no? Isåfall er spørsmålet ditt her mer det samme som det første. James G skrev (4 timer siden): Hva med at NRK-forsiden sier «Aries og Cancer partnere er inkompatible»? Ok, så det er forsiden du snakker om. Artikkelen om yoga ligger ikke på forsiden, men jeg finner heller ikke noen artikkel ved tittel "Aries og Cancer partnere er inkompatible" ved å søke på hele nrk.no, så hva snakker du om? James G skrev (4 timer siden): Et annet upassende aspekt er den innvirkningen denne dekningen kan ha med minoritetssamfunn, spesielt i bibelbeltet. Slike narrativer, når de forsterkes av en så innflytelsesrik plattform som NRK, kan utilsiktet marginalisere norske innbyggere av indisk opprinnelse eller personer med tilknytning til asiatisk kulturarv. Her begår du samme feil som enkelte gjør i andre sammenhenger, og blander det å kritisere islam VS det å kritisere muslimer. Eller kritisere kristendom VS å kritisere kristne. Eller ateisme VS ateister. Man kan selvsagt fint kritisere yoga, uten at man dermed kritiserer mennesker av indisk/asiatisk opprinnelse/arv. På samme måte kan man kritisere hinduisme, buddhisme eller alle mulige trosretninger/ismer/livssyn. For å si noe mer om temaet. NRK-artikkelen handler åpenbart om yoga, og om det kan knyttes til spiritualitet og religion. Det interessante spørsmålet er hva som er sant, og ikke som Guro Birkeli sier; at det kan være hva du vil. Det blir bare den samme postmoderne sjongleringen anvendt på et annet område enn eksempelvis biologi (typ "transkvinner er kvinner"). Dersom det er sant at yoga er knyttet til hinduisme og hinduistiske avguder/demoner så spiller det ingen rolle hva du vil det skal være. På samme måte som det ikke spiller noen rolle for den biologiske virkeligheten hva man selv vil at en kvinne skal være. Så det første spørsmålet må vel bli; Finnes det en åndelig virkelighet? Dette er ikke et vitenskapelig spørsmål, men et trosspørsmål, og trosspørsmål er selvsagt noe NRK både kan, bør og skal dekke. Da bør man selvsagt også lytte til eksperter på religion, på samme måte som man bør lytte til biologer hva gjelder biologi. En pastor er derfor helt kurant å intervjue. Det er uvisst hvor dypt Guro Birkeli er kjent med hva hun uttaler seg om. Hun tror det handler om frykt og litt uvitenhet. Merkelig nok ettersom det er hun som her bedriver postmoderne sjonglering og trivialisering uten noe mer innhold enn at hun er uenig. Som jo også blir en selvmotsigelse. Hvis yoga kan være hva du selv vil, så kan det også være inkompatibelt å fusjonere kristendom med yoga, men dette er Guro Birkeli helt uenig i. Altså er hun uenig i sin egen påstand; at yoga kan være hva du vil. Den samme gjenkjennelige postmoderne tåkepraten pipler altså til overflaten. Jeg ser ikke engang hensikten med å bedrive "kristen-yoga". Tøying, bøying, avslapningsteknikker etc kan gjøres på et hav av forskjellige måter uten å blande inn yoga. Jeg har tidligere vist til lange intervjuer med den profesjonelle exorsisten Vincent Lampart (som her og her), og nedenfor utdyper en Indisk kar litt rundt et spørsmål Vincent Lampart svarer på hos Matt Frad, som er direkte relatert til NRK-artikkelen. Som også er knyttet til det jeg skrev her og her. Endret 3. desember av Fustasjeopphengsforkobling 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet 3. desember Forfatter Del Skrevet 3. desember (endret) Iki skrev (4 timer siden): Mener du at nrk støtter påstandene til denne pastoren, eller rapporterer de bare om saken? Her er hva jeg mener: NRK bør ignorere teologiske angrep på religioner. Selv om de har en grunn til å rapportere det, bør de ikke sitere angrepet ordrett. Enten det er en kristen pastor som angriper hinduismen eller en sjia-imam som angriper sufismen, bør dette gjøres. I dagens stadig mer polariserte og delte verden er det ille nok for innflytelsesrike medier å gjenta religiøse angrep. Uavhengig av den "opprinnelige intensjonen" til reporteren og artikkelen, har det objektivt sett en forsterkereffekt å gjenta teksten til det religiøse angrepet på en nasjonal plattform. Endret 3. desember av James G 2 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember James G skrev (4 minutter siden): Her er hva jeg mener: NRK bør ignorere teologiske angrep på religioner. Selv om de har en grunn til å rapportere det, bør de ikke sitere angrepet ordrett. Enten det er en kristen pastor som angriper hinduismen eller en sjia-imam som angriper sufismen, bør dette gjøres. Uavhengig av den "opprinnelige intensjonen" til reporteren og artikkelen, har det objektivt sett en forsterkereffekt å gjenta teksten til det religiøse angrepet på en nasjonal plattform. Så nyheter burde altså sensureres slik at dem ikke krenker utvalgte grupper? 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember James G skrev (9 minutter siden): Her er hva jeg mener: NRK bør ignorere teologiske angrep på religioner. Selv om de har en grunn til å rapportere det, bør de ikke sitere angrepet ordrett. Enten det er en kristen pastor som angriper hinduismen eller en sjia-imam som angriper sufismen, bør dette gjøres. I dagens stadig mer polariserte og delte verden er det ille nok for innflytelsesrike medier å gjenta religiøse angrep. Uavhengig av den "opprinnelige intensjonen" til reporteren og artikkelen, har det objektivt sett en forsterkereffekt å gjenta teksten til det religiøse angrepet på en nasjonal plattform. Enig med deg. Syns det passer bedre som et leserinnlegg i et menighetsblad 😅 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet 3. desember Forfatter Del Skrevet 3. desember Iki skrev (1 time siden): Så nyheter burde altså sensureres slik at dem ikke krenker utvalgte grupper? Det er forskjellige måter å rapportere om det samme. Forskjellen mellom originaltekst, parafrase og sammendrag er veldig stor. Ditt snev av mediesensur her er altfor forenklet og overser det nyanserte ansvaret til offentlige medier i samfunnet. Pressefrihet kommer med etiske forpliktelser for å sikre rettferdig, nøyaktig og ansvarlig rapportering. Disse forpliktelsene er ikke det samme som sensur; i stedet er de grunnleggende for å opprettholde journalistikkens integritet. Hvis denne rapporten kommer fra private mindre presser, har jeg ingen problemer. Men, NRK har imidlertid en unik innflytelsesposisjon i Norge. Deres rolle går utover bare å spre informasjon – de former offentlig diskurs og oppfatninger. Derfor reflekterer det å utvise forsiktighet i språk og innramming, spesielt når du rapporterer om emner som potensielt kan ha negative effekter for visse grupper (som religion), en etisk forpliktelse til rettferdighet og respekt for alle deler av samfunnet. Ignorerer disse forpliktelsene under dekke av å unngå «sensur», undergraver nettopp både journalistisk integritet og sosial samhørighet. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember James G skrev (På 1.12.2024 den 7:13 PM): Jeg mener NRKs rolle i disse artiklene er utilbørlig. Som Norges største statlige kringkaster har NRK en unik posisjon som en betrodd kilde til informasjon i et sekulært land. Norge har formelt skilt kirke og stat og avskaffet den offisielle religionen for over et tiår siden. Det er en reportasje fra en allmennkringkaster. En reportasje representerer på ingen måte redaksjonens synspunkter. Hva er problemet? Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember (endret) Det er Kulturdepartementet som er NRKs Generalforsamling og fastsetter vedtektene for virksomheten https://info.nrk.no/vedtekter/ Noen sitater fra disse: § 12 NRK skal ha som formål å oppfylle demokratiske, sosiale og kulturelle behov i samfunnet. § 13 NRK skal ivareta ytringsfrihet og ytringsvilkår for borgerne. NRK skal være redaksjonelt uavhengig og være balansert over tid. NRK skal bidra til å fremme den offentlige samtalen og medvirke til at hele befolkningen får tilstrekkelig informasjon til å kunne være aktivt med i demokratiske prosesser. § 18 NRKs tilbud skal gjenspeile Norges religiøse arv og mangfold av livssyn og religion i det norske samfunnet. § 21 NRKs tilbud skal i hovedsak være av redaksjonell karakter. NRK skal etterstrebe høy kvalitet, mangfold og nyskaping. NRKs tilbud skal ha tematisk og sjangermessig bredde. NRKs tilbud skal appellere til alle aldersgrupper. Et redaksjonelt innslag der en part får uttrykke sitt syn som innebærer kritikk av en annen part, der den andre parten også får uttrykke sitt syn, og der redaksjonen i tillegg drar inn "modererende" synspunkter fra en fagperson innen feltet, synes for meg å være ren plankekjøring. Det er lite å kritisere NRK for, de har speilet en debatt og tilført faglighet. Dette må da være godt innafor NRKs samfunnsoppdrag (selv oppfatter jeg reportasjen å ha et passelig snev av underholdning, litt som en livssynsversjon av Norge Rundt ). Endret 3. desember av a_aa 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember James G skrev (På 1.12.2024 den 7:13 PM): NRK har nylig publisert en serie artikler om kristen pastors påstander om yoga og «onde ånder», samt oppfølgingsrapporten om personer som skal ha opplevd «besittelse av en hinduistisk demon» under yogapraksis. https://www.nrk.no/sorlandet/reagerer-pa-yoga-kritikk-fra-pastor_-_-tror-ikke-folk-blir-skremt-av-det-1.17143019 https://www.nrk.no/sorlandet/signe-trampet-med-yoga-etter-andelig-oppleve_-_-jeg-var-en-veldig-sokende-person-1.17144814 Jeg mener NRKs rolle i disse artiklene er utilbørlig. Som Norges største statlige kringkaster har NRK en unik posisjon som en betrodd kilde til informasjon i et sekulært land. Norge har formelt skilt kirke og stat og avskaffet den offisielle religionen for over et tiår siden. Gitt denne konteksten finner jeg det forvirrende og bekymringsfullt at NRK gir betydelig oppmerksomhet til historier som fokuserer på svært subjektive, religiøst motiverte påstander om "onde ånder" og demonbesettelse. Som en offentlig kringkaster finansiert av skattebetalere har NRK et ansvar for å tilnærme seg religiøse og spirituelle temaer med forsiktighet og nøytralitet. Jeg er vanskelig å forstå hvordan slike artikler samsvarer med allmenn interesse eller journalistisk ansvar. Fra et sekulært perspektiv er en kristen prests advarsel mot yoga ikke så annerledes enn en astrolog som råder folk til å unngå visse farger. Trobaserte påstander, spesielt de som er så kontroversielle og uverifiserbare som disse, bør ikke dominere det redaksjonelle rommet hos en kringkaster. Slike saker kunne i stedet blitt adressert i religiøse fora eller nisjeplattformer som henvender seg til spesifikke målgrupper. Å debattere konsepter som "den sanne Gud" eller "djevelen" i mainstream media skape en unødvendig plattform for polariserende tro som verken er evidensbasert eller universelt delt. Dette er jo lokalnyheter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå