Gå til innhold

Er det riktig at NRK fortsetter å diskutere «yoga og ond ånd» på sin forside?

Anbefalte innlegg

NRK har nylig publisert en serie artikler om kristen pastors påstander om yoga og «onde ånder», samt oppfølgingsrapporten om personer som skal ha opplevd «besittelse av en hinduistisk demon» under yogapraksis.
https://www.nrk.no/sorlandet/reagerer-pa-yoga-kritikk-fra-pastor_-_-tror-ikke-folk-blir-skremt-av-det-1.17143019
https://www.nrk.no/sorlandet/signe-trampet-med-yoga-etter-andelig-oppleve_-_-jeg-var-en-veldig-sokende-person-1.17144814

Jeg mener NRKs rolle i disse artiklene er utilbørlig. Som Norges største statlige kringkaster har NRK en unik posisjon som en betrodd kilde til informasjon i et sekulært land. Norge har formelt skilt kirke og stat og avskaffet den offisielle religionen for over et tiår siden. Gitt denne konteksten finner jeg det forvirrende og bekymringsfullt at NRK gir betydelig oppmerksomhet til historier som fokuserer på svært subjektive, religiøst motiverte påstander om "onde ånder" og demonbesettelse. 

Som en offentlig kringkaster finansiert av skattebetalere har NRK et ansvar for å tilnærme seg religiøse og spirituelle temaer med forsiktighet og nøytralitet. Jeg er vanskelig å forstå hvordan slike artikler samsvarer med allmenn interesse eller journalistisk ansvar. Fra et sekulært perspektiv er en kristen prests advarsel mot yoga ikke så annerledes enn en astrolog som råder folk til å unngå visse farger. Trobaserte påstander, spesielt de som er så kontroversielle og uverifiserbare som disse, bør ikke dominere det redaksjonelle rommet hos en kringkaster. Slike saker kunne i stedet blitt adressert i religiøse fora eller nisjeplattformer som henvender seg til spesifikke målgrupper. Å debattere konsepter som "den sanne Gud" eller "djevelen" i mainstream media skape en unødvendig plattform for polariserende tro som verken er evidensbasert eller universelt delt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...