Gjest d58e6...48a Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Jeg ser nå at jeg har et ukjent nettverk UTEN Å TRENGE PASSORD og med full styrke med navn zyxel............. Kan dette være noen andre som har puttet en skjult device hjemme hos meg og enten prøver å få meg til å koble på dette nettet eller at de har en device som går gjennom nett og som overvåker meg? Anonymous poster hash: d58e6...48a Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Er nok naboen din som har wifi med sterkt signal. Hold deg unna usikrede nett 3 Lenke til kommentar
Gjest d58e6...48a Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Vokteren skrev (2 minutter siden): Er nok naboen din som har wifi med sterkt signal. Hold deg unna usikrede nett Jeg tok ut stikkontakten på mitt wifi og det zyxel nettet sto der fortsatt, men når jeg prøver å koble på det står det bare "henter ip adresse..." og ingen ting mer skjer. Jeg får altså ikke logget på. Er redd det er noe overvåkings device inne hos meg. F. Eks som avlytter eller kamera. Disse er jo ikke meningen å koble seg på, men bare sender ut wifi signaler sikkert? Anonymous poster hash: d58e6...48a Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Gjest d58e6...48a skrev (33 minutter siden): Jeg tok ut stikkontakten på mitt wifi og det zyxel nettet sto der fortsatt, men når jeg prøver å koble på det står det bare "henter ip adresse..." og ingen ting mer skjer. Jeg får altså ikke logget på. Er redd det er noe overvåkings device inne hos meg. F. Eks som avlytter eller kamera. Disse er jo ikke meningen å koble seg på, men bare sender ut wifi signaler sikkert? Anonymous poster hash: d58e6...48a Har du ingen naboer? Har du naboer, så er det naboen sin... 4 Lenke til kommentar
Gjest d58e6...48a Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Dubious skrev (8 minutter siden): Har du ingen naboer? Har du naboer, så er det naboen sin... Jo er naboer her, men hvorfor skulle noen ha åpent nett? Og som ikke uansett går ann å koble seg til selvom det vises at jeg har full styrke? Da må det jo være noe annen device? Anonymous poster hash: d58e6...48a Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) Gjest d58e6...48a skrev (1 time siden): Jeg tok ut stikkontakten på mitt wifi og det zyxel nettet sto der fortsatt, men når jeg prøver å koble på det står det bare "henter ip adresse..." og ingen ting mer skjer. Jeg får altså ikke logget på. Er redd det er noe overvåkings device inne hos meg. F. Eks som avlytter eller kamera. Disse er jo ikke meningen å koble seg på, men bare sender ut wifi signaler sikkert? Anonymous poster hash: d58e6...48a Har du en jobb eller hobby som gjør deg til en interessant person for andre ? Behandler du sensitive opplysninger av noe slag ? Hvis du gjør det, skal du kontakte ITansvarlig og informere. Evt skal du informere naboene dine om at de kjører wifi med åpen dør PS Jeg mottar flere wifisignaler i mitt nabolag, men samtlige er satt opp med passord. Endret 1. desember av Vokteren 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Gjest d58e6...48a skrev (3 timer siden): Kan dette være noen andre som har puttet en skjult device hjemme hos meg og enten prøver å få meg til å koble på dette nettet eller at de har en device som går gjennom nett og som overvåker meg? Hvis jeg skulle overvåke deg ville jeg startet med å skru av følgende i router/mottaker: "Skjul SSID". Konklusjon: Du blir IKKE overvåket!! 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Feilposta. Uansett det er nærmast 0% sannsynleg at dette er snakk om overvåking. Hadde nokon ville få deg til å koble på feil wifi så hadde ein kunne forvente at dette nye nettet har same eller liknande navn som ditt wifi nett. Det sagt så er du tydelegvis ikkje så vanskeleg å lure ettersom nyskjerrigheita gjer at du forsøker å kople deg på ukjente wifi nettverk. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Den største feilen er at du koblet deg til det... 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Salvesen. skrev (23 minutter siden): Den største feilen er at du koblet deg til det... Sitat men når jeg prøver å koble på det står det bare "henter ip adresse..." og ingen ting mer skjer. Jeg får altså ikke logget på. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Jarmo skrev (4 minutter siden): En er fortsatt tilkoblet selv om enheten ikke tilbyr DHCP.. Trenger ikke bety at noe galt har skjedd, men det er ikke en god start.. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) Gjest d58e6...48a skrev (4 timer siden): Jo er naboer her, men hvorfor skulle noen ha åpent nett? Og som ikke uansett går ann å koble seg til selvom det vises at jeg har full styrke? Da må det jo være noe annen device? Anonymous poster hash: d58e6...48a Det har jeg også, noen nettverk vises som åpent, men du kommer ikke inn.(stengt) Typisk hoteller, campingplasser, borettslag,hotspot med mobilnett osv. Endret 1. desember av Jarmo Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Det kan være satt opp med MAC-filter, da er det synlig, men kun enheter med korrekt MAC-adresse kan koble seg på. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Hvis du ikke får IP når du kobler til mens routeren din er avslått, men får det mens den er påslått, høres det ut som den er tilkoblet nettet ditt som aksesspunkt. Gå inn på routeren din og finn ut hva som er koblet til. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Gjest d58e6...48a skrev (15 timer siden): Er redd det er noe overvåkings device inne hos meg. F. Eks som avlytter eller kamera. Disse er jo ikke meningen å koble seg på, men bare sender ut wifi signaler sikkert? Ja, dersom nokon har plassert eit kamera eller ein mikrofon hos deg som overfører over wifi så vil du ikkje få eit wifi-nettverk som du kan koble deg på. Når du har besøk som har med seg mobiltelefonane sine så får du ikkje dei opp som tilgjengelege wifi-nett sjølv om dei kanskje har fått passordet til å kople seg på ditt heime wifi. Unntakket er dersom dei aktivt har satt sin mobiltelefon til å dele mobilnettet over wifi, men normalt sett så vil du ikkje sjå kva slags devicer som bruker wifi ved å sjå kva som er tilgjengelege trådlause nettverk å kople seg på. Det er sjølvsagt mogleg at nokon har satt opp dette nye nettverket for at ein overvåkingsdings skal kunne ha eit tilgjengeleg nett, men det er veldig lite truleg. Og utan at det hjelp særleg på paranoiaen din, så vil den enklaste måte å overvåke deg på være å bruke kamera eller mikrofon som bruker mobilnettet til å sende data. Gjest d58e6...48a skrev (14 timer siden): Jo er naboer her, men hvorfor skulle noen ha åpent nett? Og som ikke uansett går ann å koble seg til selvom det vises at jeg har full styrke? Da må det jo være noe annen device? At du har full signalstyrke indikerer at wifi ruteren står ganske nært deg, men med nesten fri sikt og lite i mellom som blokkerer signala så er det vanskeleg å gjette på om ruteren står inne hos naboen som du har vegg i vegg, eller i vindauget til naboen på andre sida av gata. Lengda på antenna og retninga antenna peiker i vil påvirke kvar det er best dekning, litt avhengig av rominndeling og liknande så kan det fort være at du har nesten betre dekning på naboens nettverk enn ditt eige, særleg der naboen wifi berre treng å gå gjennom ein vegg for å nå fram til din stove og din wifi ruter står inne på ei bod slik at signalet må gjennom fleire veggar for å kome fram til stova di. Det kan være fleire grunnar til å ha slikt nett med standardnavn og utan passord. Det er ikkje alle som verken bryr seg om, eller har datakunnskap nok til å sette opp passord på sin ruter. Mange tek den berre rett opp av esken. plugger den i veggen og seier seg fornøgd med at det då virker. Dette er nok den mest sannsynlege årsaken, særleg tatt i betraktning av at du ikkje får tildelt IP adresse så tyder dette på at nokon har plugga til ein ruter utan å sette den opp. Det kan også være ein ruter hos naboen din som har blitt resatt til fabrikkinnstillingar. Er det eit wifi nett som du bruker å finne på lista over tilgjengelege nettverk som ikkje lenger er på lista? 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember Gjest d58e6...48a skrev (På 1.12.2024 den 7:47 PM): Jo er naboer her, men hvorfor skulle noen ha åpent nett? Og som ikke uansett går ann å koble seg til selvom det vises at jeg har full styrke? Da må det jo være noe annen device? Anonymous poster hash: d58e6...48a Jeg vet ikke helt status på boligen din, om det er en leilighet eller et enebolig, hvor langt unna naboene dine, om du bor i byen eller på landet osv. Dagens rutere lar imidlertid sjelden offentlige trådløse nettverk settes som standard. Basert på situasjonen du beskrev, kan det hende at den ikke blir overvåket, men phishing-WiFi. Etter at du har koblet til den, hvis du prøver å åpne e-post eller andre av kontoene dine, kan passordene og cookies dine bli avslørt. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember ChatGPT generert innlegg er fjernet, man spør om hjelp her for å få hjelp av mennesker, eventuelle spørringer til en LLM kan brukere selv gjøre hvis de vil. Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå