Gå til innhold

coax 90 grader bøyd. Forringer det signalkvalitet?

Anbefalte innlegg

Leverandøren min har montert ny coax inn til huset. Det var en ganske stygg kabel så i etterkant gjorde jeg en jobb for å skjule den. Den har nå fått en 90 graders bøy pga en krok. Er dette skadelig og forringer signalene?

Jeg skulle hatt 100/100 som jeg hadde før jeg begynte jobben, men har nå 100/25. Merkelig nok så er nedlastningshastigeten ok, men ikke opplasning.

I utgangspunktet virker kabelen å være solid og robust.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen kabler har godt av for liten bøyeradius. Det er ikke uvanlig med 5 x diameter som akseptabel radius. 

Coax kabel består av en senter leder og en skjerm. Datatrafikk benytter ulike frekvenser opp og nedstrøm. Usikker hvordan liten bøyeradius kan påvirke frekvenser.

Leverandøren kan normalt lese av signal verdi fra modemet. På Telia sine modem kan en selv lese av verdiene.

Lenke til kommentar

Om du poster bilde av dine verdier kanskje noe andre med samme leverandør og modem kan sammenligne verdiene.

Men, trolig må du ta kontakt med leverandøren for å avgjøre om verdiene er utenfor forventet område.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 timer siden):

Er det isper som leverer 100 symmetrisk på koaks?

Det er news to me i så fall. Hos Telenor og Telia så får du ikke mer enn 50mbit ut selv om du velger 1000 eller 1250 mbit inn.

Lenke til kommentar

H£lvete dette er pinlig.

Jeg restartet routeren og nå har jeg 100/100. Herregud, jeg er glad jeg er anonym.

bo1e skrev (3 timer siden):

Det er news to me i så fall. Hos Telenor og Telia så får du ikke mer enn 50mbit ut selv om du velger 1000 eller 1250 mbit inn.

Vi har hybrid fiber coax til samei. Mulig derfor symetrisk? Vi har nylig byttet til Telia. Jeg mener jeg leste en plass på Telia sine sider at vi maksimalt kan få 250 i opplastning og rundt 1 gb i nedlastning.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Huffe said:

H£lvete dette er pinlig.

Jeg restartet routeren og nå har jeg 100/100. Herregud, jeg er glad jeg er anonym.

Vi har hybrid fiber coax til samei. Mulig derfor symetrisk? Vi har nylig byttet til Telia. Jeg mener jeg leste en plass på Telia sine sider at vi maksimalt kan få 250 i opplastning og rundt 1 gb i nedlastning.

Stemmer. Telia kan noen steder til sameier levere symmetriske hastigheter. Er vel på opptil 600 Mbps. 

Lenke til kommentar

xGet hadde et stort prosjekt gående med å rulle ut "DOCSIS 3.1 Full Duplex" i en periode. Det krevde å bytte en del komponeter i spredernettet så det tok derfor litt tid. Hele prosjektet stoppet opp da sammenslåingen til Telia tok fart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har det med innføring av ny versjon av DOCSIS å gjøre? DOCSIS 3.1 og 4 har mulighet for mer båndbredde ut, men det er ikke nevnt noe sted hos leverandørene at de tilbyr noe sånt.

Endret av bo1e
leif
Lenke til kommentar
4 minutes ago, bo1e said:

Har det med innføring av ny versjon av DOCSIS å gjøre? DOCSIS 3.1 og 4 har mulighet for mer båndbredde ut, men det er ikke nevnt noe sted hos leverandørene at de tilbyr noe sånt.

Veldig mange av de større ISPene i Norge er resultater av ulike sammenslåinger opp igjennom tidene. Ulike ISPer har bygget infrastrukturen sin på ulike måter og med ulikt utstyr.

Det er unntaksvis at man har klart å prioritere å rydde opp i alle ulikheter i de lokale nettene, og selv de store nasjonale nettene kan det ta lang tid å rydde opp i og slå sammen.

Det gjelder nok for fler ISPer at hva man tilbyr varierer litt med hvor man som kunde er koblet til. Det er utfordrende å kommunisere dette på en forside som skal gjøre det enkelt for den vanlige borger.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ja har merket at konkret informasjon er litt vanskelig tilgjengelig når det gjelder hf/"kabeltv-bredbånd". Jeg var styremedlem i et boligfelt som hadde den typen nett for noen år siden så da fikk vi litt informasjon om hva som beveget seg som ikke ble gjort tilgjengelig noe annet sted. Det var sikkert (og er sikkert fortsatt) litt hemmelighetskremmeri siden avtaler på den typen nett ofte gjøres ved forhandling gruppevis, og noen ender opp med bedre eller dårligere avtaler enn andre. Det var litt frustrerende når vi fremforhandlet veldig god pris og folk som brukte bredbåndet til å lese nettavis og epost mente det ikke var bra nok fordi det ikke var gigabit i grunnavtalen, men at den typen hastighet heller var et tilvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...