hightow Skrevet søndag kl 12:26 Del Skrevet søndag kl 12:26 Mitt Radeon HD 6970 grafikkort har tatt kvelden etter 13 år. Jeg skulle helst hatt tilsvarende men ser det er vanskelig å finne noe bortsett fra en og annen fra ebay. Hvordan kan jeg finne hvilke grafikkort som er kompatible med det hovedkortet jeg har nå, som er et ASUS P8Z68-V PRO. Vil f.eks et GTX 970 med PCIe 3.0 kunne passe til hovedkortet med 2.0? Er det bakoverkompatibelt? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet søndag kl 12:38 Del Skrevet søndag kl 12:38 PCIe er bakoverkompatibelt, så du kan bruke hvilket som helst grafikkort. Du vil selvsagt ikke få full ytelse om du velger nyeste skjermkort som er PCIe 4.0. 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Å spandere nye deler til museumsgjenstander er kanskje litt råflott? Vil nok anbefale å bytte alt her. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Det er vel derfor han leter etter brukte deler? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) Kjøp et rimelig kort - gjerne brukt - men pass på at det støtter 16x PCI-lanes. Hvis du putter et PCIe 4.0-kort på ditt hovedkort vil hastigheten kjøres ned til PCIe 2.0-hastighet, dvs 1/4, men hvis du bruker et grafikkort som bare støtter 8 lanes (som f.eks AMD RX 6500 & 6600, Nvidia RTX 3050 & 3060, samt 4060) vil hastigheten bli halvert igjen, dvs 1/8. Støtter det bare 4 lanes (som f.eks AMD RX 6400) vil du få 1/16 av 4.0 med 16x, så selv om det kan gå greit med PCIe 2.0 bør du passe på at du ikke risikerer ytterligere nedgang i kortets kommunikasjonshastighet. Endret 21 timer siden av Aetius 1 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 14 timer siden Forfatter Del Skrevet 14 timer siden Det ble et billig brukt Gtx 970 PCIe 3.0 x16. Alt bedre enn det integrerte, og gaming tilhører fortiden Takker for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå