Gå til innhold

Fare for å få elektrisk støt ved å gå under en høyspentledning?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg leste i en avisen at noen hadde fått et elektrisk støt da de gikk under en høyspentledning (høyspent med tre kabler).

Vedkommende ble slått i bakken, og måtte kry sakte tilbake til bilen sin og tilkalle hjelp. Strøm selskapet utførte en måling i området, men fant ingen feil.

Vedkommende som fikk strøm i seg måtte på sykehus, der det ble konstatert hjernerystelse. Andre symptomer var muskel kramer, vondt i tennene. Noen dager senere merket vedkommende en form for lammelse i høyre del av kroppen .

Jeg lurer på hva som har skjedd. Er det direkte farlig å gå under høyspentledninger?

Og, er det teknisk sett mulig å få slike støt under en høyspentledning? 

På forhånd, takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, rakd said:

Nei, med mindre leidningen har løsna frå opphenget.

Høgspentulykker er svært sjeldne i Norge, og skjer stortsett utelukkande med folk som er uforsiktige og ikkje opprettheld sikkerhetsavstanden. Går du på bakken er du mange ganger sikkerhetsavstanden unna. For 22kV er den 40cm.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (12 minutter siden):

Nei, med mindre leidningen har løsna frå opphenget.

Høgspentulykker er svært sjeldne i Norge, og skjer stortsett utelukkande med folk som er uforsiktige og ikkje opprettheld sikkerhetsavstanden. Går du på bakken er du mange ganger sikkerhetsavstanden unna. For 22kV er den 40cm.

"Svært sjeldne" - Betyr det at det er mogleg å få elektrisk støyt under ein høgspent, sjølv om du ferdast over tryggingsavstanden? Eg tenkjer på at viss lufta er fuktig og det kan dannast ei form for straumføring.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, rakd said:

"Svært sjeldne" - Betyr det at det er mogleg å få elektrisk støyt under ein høgspent, sjølv om du ferdast over tryggingsavstanden? Eg tenkjer på at viss lufta er fuktig og det kan dannast ei form for straumføring.

Nei, det er ikkje mulig.

Høgspentulykker er stortsett fagfolk som trur ting er spenningslaust, eller folk som klatrer....

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Husker en historie min bestefar fortalte. Han jobbet på bergensbanen når den ble elektrifisert. En av karene påstod at det var trygt å holde en metallstang 1 meter fra kjørelinjen. Han veddet og tapte under bevisførselen.

En meter er rikelig. Førti centimeter er sikkerhetsavstanden. Om det faktisk var ein meter så skjedde det ingenting.

Det kan du sjå sjølv, isolatorar på jernbanen er rundt 30cm...

Lenke til kommentar

Det har vel skjedd 3-4-5 ganger i Norges historie at noen er truffet av lynet. Man kan treffes av lynet nesten over alt, inkludert nært kraftlinjer, selv om kraftlinjene vil redusere faren for det. Så ja, man kan bli truffet av lynet og potensielt dø av strømgjennomgang også under en kraftlinje. Men det er statistisk uhyre sjeldent og er ikke noe man bør aktivere kroppens stress-senter for å bekymre seg for. Det kan skape stressrelaterte problemer og uoppmerksomhet som gir andre farer, som f.eks at man snubler et sted man ikke bør, fare for hjerte-kar sykdommer, eller ikke ser andre, mer reelle farer som finnes i omgivelsene. F.eks trafikk.

Jeg blir svært overrasket om du finner et eneste eksempel på at noen har omkommet av å gå under en kraftledning i Norge, i normal høyde, under normale omstendigheter.

Jeg vet at det har vært arbeidsulykker blant folk som har fysisk jobbet på høyspenten og barn som har klatret og tatt på høyspent, samt suicidale som har brutt seg inn på lukkede områder og gått inn for å dø og lykkes med det. Men dette er jo svært langt unna det det scenariet TS presenterer.

Igjen: Det er svært usunt å gå rundt med overdrevne bekymringer for ting som egentlig ikke er reelle farer. Her bør du oppsøke profesjonell hjelp til å få dempet disse skadelige tankene, før disse tankene går ut over helsa di.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
rakd skrev (17 timer siden):

Hei,

Jeg leste i en avisen at noen hadde fått et elektrisk støt da de gikk under en høyspentledning (høyspent med tre kabler).

Vedkommende ble slått i bakken, og måtte kry sakte tilbake til bilen sin og tilkalle hjelp. Strøm selskapet utførte en måling i området, men fant ingen feil.

Vedkommende som fikk strøm i seg måtte på sykehus, der det ble konstatert hjernerystelse. Andre symptomer var muskel kramer, vondt i tennene. Noen dager senere merket vedkommende en form for lammelse i høyre del av kroppen .

Jeg lurer på hva som har skjedd. Er det direkte farlig å gå under høyspentledninger?

Da må det være såpass med snø på bakken at han kommer godt innenfor sikkerhetsavstanden slik at det slår over i luft. Det har vært tilfeller der ising på linjene i kombinasjon med stor snømengde har gjort det mulig å komme farlig nært linjene, dette er imidlertid svært skjeldent. Et annet teoretisk senario er manglende jording av en metallmast der krypestrøm fra skitne isolatorer kan skape farlige berøringstrømmer, dette tror jeg ikke det fins så mange praktiske eksempler på da mastene står på ledende fundamenter.

Lenke til kommentar
rakd skrev (19 timer siden):

Hei,

Det skal ikke være farlig å gå under høyspentledninger.

Hvis du har link til avisartikkelen, er det lettere å besvare.
Jeg vil anta at vedkommede har vært utsatt for skrittspenning/jordstrøm ifm forbigående jordfeil i et område med dårlige jordingsforhold / på fjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (17 timer siden):

En meter er rikelig. Førti centimeter er sikkerhetsavstanden. Om det faktisk var ein meter så skjedde det ingenting.

Det kan du sjå sjølv, isolatorar på jernbanen er rundt 30cm...

Aldri hørt om indusert spenning ?

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Vokteren said:

Aldri hørt om indusert spenning ?

Jo, men du får ikkje indusert spenning av betydning i ei metallstang holdt nær leder. Du må ha mange turn for å få betydeleg spenning og straum.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke relevant til TS, men min far ble "truffet" av lynet i sin ungdom. De drev med hesjing, og det ble ropt inn til middag. Min far stakk høygaffel i bakken akkurat i det lynet slo ned ca en mil unna. Ble slått i svime.

Han ble alltid fysiskt uvel ved tordenvær etter det, måtte alltid legge seg ned på sofa ell lignende.

Tror mye jern i grunnen rundt her kan være medvirkende årsak.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (8 timer siden):

Ikke relevant til TS, men min far ble "truffet" av lynet i sin ungdom. De drev med hesjing, og det ble ropt inn til middag. Min far stakk høygaffel i bakken akkurat i det lynet slo ned ca en mil unna. Ble slått i svime.

Han ble alltid fysiskt uvel ved tordenvær etter det, måtte alltid legge seg ned på sofa ell lignende.

Tror mye jern i grunnen rundt her kan være medvirkende årsak.

Skrittspenning en mil unna et nedslag høres lite sannsynlig ut. Utladningen var nok mye nærmere

Lenke til kommentar
rakd skrev (På 1.12.2024 den 12:59 PM):

Er det direkte farlig å gå under høyspentledninger?

Nei

rakd skrev (På 1.12.2024 den 12:59 PM):

Ja teknisk sett er det mogleg, men berre ved spesielle omstendigheiter. Som at mykje snø gjer atavstanden frå bakken til leidningane er mykje kortare enn normalt, at ein går og peiver med lang metallstang eller radioantenne, om høgspentkabelen er skada, om mykje snø/is på leidninga gjer at dei strekker seg og kjem nærmare bakken enn vanleg, osv.

Normalt sett er det trygt å oppholde seg under høgspenkablar så lenge ein ikkje klatrar i stolpane eller på anna måte kjem uvanleg nært. Ein unngå i dag å plassere heilårsbustadar og liknande veldig nært høgspentleidningar for å være på den sikre sida i forhold til langvarig eksponering for elektromagnetisk stråling (og støy).

Utanom å aktivt gå inn for å kome nært kraftleidningane eller være usedvanleg uforsiktig som å leike med drage med metallsnor ved høgspentleidningane så går det i praksis ikkje ann å få støyt.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Nei

Ja teknisk sett er det mogleg, men berre ved spesielle omstendigheiter. Som at mykje snø gjer atavstanden frå bakken til leidningane er mykje kortare enn normalt, at ein går og peiver med lang metallstang eller radioantenne, om høgspentkabelen er skada, om mykje snø/is på leidninga gjer at dei strekker seg og kjem nærmare bakken enn vanleg, osv.

Normalt sett er det trygt å oppholde seg under høgspenkablar så lenge ein ikkje klatrar i stolpane eller på anna måte kjem uvanleg nært. Ein unngå i dag å plassere heilårsbustadar og liknande veldig nært høgspentleidningar for å være på den sikre sida i forhold til langvarig eksponering for elektromagnetisk stråling (og støy).

Utanom å aktivt gå inn for å kome nært kraftleidningane eller være usedvanleg uforsiktig som å leike med drage med metallsnor ved høgspentleidningane så går det i praksis ikkje ann å få støyt.

Aldri hørt om forbigående jordfeil, dårlige jordingsforhold og skrittspenning ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...