Gå til innhold

Jurister reagerer på «n-ordet»-dom

Anbefalte innlegg

Sier vel sitt når man i en artikkel som omhandler ordet neger, ikke kan skrive det.

Sitat

En person er frifunnet for vold fordi offeret sa «n-ordet». Kan oppfattes som en aksept av voldshandlingen, mener juseksperter.

Hvilke andre ord bør gi fritak for straff ved vold?
Merk også at dette ikke akkurat var en opphetet situasjon, ordet ble bruk _dagen_ før.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/73xbkV/jurister-reagerer-paa-n-ordet-dom-vil-vi-ha-det-saann-i-norge

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Mr.Duklain said:

Det er  jo helt sykt. Neger har vært et nøytralt ord i norsk, så lenge jeg har levd, og det er bare de siste årene at det plutselig har blitt oppfattet som stygt. Ikke overrasket at dette skjedde på østlandet, rettssystemet virker for meg som pillråttent.  

Før fantes det ikke svarte mennesker i Norge, så dermed var det ingen som kunne bli støtt av ordet.

Men jeg er enig i at man ikke burde bli frikjent for vold bare fordi man er blitt kalt en neger. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, StringMulen said:

Før fantes det ikke svarte mennesker i Norge, så dermed var det ingen som kunne bli støtt av ordet.

Men jeg er enig i at man ikke burde bli frikjent for vold bare fordi man er blitt kalt en neger. 

Ble han kalt en neger, da? I den ene artikkelen jeg leste sto det bare at personen hadde sakt et ord, ikke at ordet hadde blitt rettet mot angriperen spesifikt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Det er  jo helt sykt. Neger har vært et nøytralt ord i norsk, så lenge jeg har levd, og det er bare de siste årene at det plutselig har blitt oppfattet som stygt. Ikke overrasket at dette skjedde på østlandet, rettssystemet virker for meg som pillråttent.  

Ordet neger har vel ikkje vore gangbart sidan 90-talet. Elles einig.

StringMulen skrev (1 time siden):

Det var mange med mørk hudfarge i Norge lenge før n-ordet gjekk ut av bruk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, torbjornen said:

Det tar tid før ord fases ut av språkforrådet til en befolkning. Neger var ganske vanlig å høre brukt blant folk et stykke ut på 00-tallet, feks. han negern på Arsenal er veldig god. Nå hører jeg det nesten aldri lenger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (45 minutter siden):

Ble han kalt en neger, da? I den ene artikkelen jeg leste sto det bare at personen hadde sakt et ord, ikke at ordet hadde blitt rettet mot angriperen spesifikt. 

Fra artikkelen:

Sitat

Nylig ble en tenåring frifunnet for vold mot en medelev på en videregående skole i Romerike. Retten mener at voldsofferets bruk av «n-ordet» dagen før hendelsen må anses som en provokasjon.

Ordet ble ikke rettet mot personen som utførte volden, men hans venn.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, torbjornen said:

Mulig i Oslo sentrum eller hvor du bor, men dette stemmer i hvert fall ikke her på bygda. Har ikke hørt noe om at "neger" var problematisk før kanskje siste 5-6 årene. Og kun fordi media har fått skrivevegring for ordet i grunn. "Nigger" har selvsagt aldri vært gangbart. Det forvirrer og irriterer meg grenseløst når media skriver "n-ordet" som det skulle vært åpenbart at det betyr "neger". Jeg gikk lenge og trodde de mente "nigger", noe som forandrer all kontekst.

Selv ikke i USA bruker de "n-word" for "negro", så jeg vet ikke hvor norske media har fått dette fra engang.

Endret av likferd
  • Liker 7
Lenke til kommentar
15 minutes ago, likferd said:

Mulig i Oslo sentrum eller hvor du bor, men dette stemmer i hvert fall ikke her på bygda. Har ikke hørt noe om at "neger" var problematisk før kanskje siste 5-6 årene. Og kun fordi media har fått skrivevegring for ordet i grunn. "Nigger" har selvsagt aldri vært gangbart. Det forvirrer og irriterer meg grenseløst når media skriver "n-ordet" som det skulle vært åpenbart at det betyr "neger". Jeg gikk lenge og trodde de mente "nigger", noe som forandrer all kontekst.

Selv ikke i USA bruker de "n-word" for "negro", så jeg vet ikke hvor norske media har fått dette fra engang.

Ja, det er tullete. Var derfor jeg ønsket å se en artikkel som gir detaljene, nøyaktig hvilke ord som ble brukt og hvilken kontekst det ble brukt i. Slik informasjon er avgjørende for å vite om rettens avgjørelse gir noen mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Så derfor er det helt utenkelig for deg at det kan bli brukt som provokasjon til vold? Prøv å se om du klarer å roe han ned etterpå med ordboka di.

• Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Det er to N-ord, ett som rimer på jeger og ett som rimer på tigger. Sistnevnte er en fornærmelse, førstnevnte et er nøytralt substantiv som betyr "melaninrik person".

For å være nøyaktig så betyr det svart person. Eller har svart også blitt et ord det ikke skal være lov å si?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Noen her på forumet som er enig at når en får slengt etter seg Neger, homo og lignende nedsettende ord, så kan du samle gjengen og gyve på med vold mot vedkommende dagen etterpå? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
disk skrev (Akkurat nå):

Noen her på forumet som er enig at når en får slengt etter seg Neger, homo og lignende nedsettende ord, så kan du samle gjengen og gyve på med vold mot vedkommende dagen etterpå? 

Fin stråmann

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...