Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Personskade rettigheter

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker om dette er det riktig sted å spør, men jeg var involvert i en traffikk"uhell" for noen dager siden.

Jeg var på bussen og den kjørte forbi stoppet selv om jeg trykket knappen i god tid. Jeg skulle gå frem og spør om sjåføren kunne stoppe før neste stoppet sånn at jeg slapp å gå så langt, men han plustelig bråbremset. Gulvet var vått og siden jeg hold fast i en stolpe, beine mine sklei ut fra under meg og jeg landet veldig hardt på ryggen, hofte og hode og sklei fra midten av bussen helt fram til sjåføren. Jeg er usikker om jeg ble slått bevistløs, men i etterkant er det mange tegn til at jeg var i sjokk. Han prøvde å hjelpe meg opp men jeg skreik "ikke rør meg!", og når han prøvde å hjelpe meg å samle tingene mine, jeg skreik igjen, "ikke røre noe!, bare åpne døren! Bare åpne den j**** døren før jeg knuser den!". Jeg fikk ikke navn hans men jeg har resten av info om bussen, tid, etc. Jeg dro fra stedet(i mild sjokktilstand) og bussen kjørte videre. Det er lite sannsynlig at det er skrevet en rapport fra sjåføren.

Jeg dro til legevakten ca 1 time senere, jeg har sendt en melding til busselskapet og anmeldt forholdet til politiet.

Nå her er de tingene jeg lurer på:

1. Det kan ta et par uker før noen leser meldingen om personskade, men de ville ikke motta den på noe annet vis enn skriftlig. Videoopptaket slettes etter 7 dager. Politiet må sikre det og det er ingenting jeg kan gjøre. Er det virkelig sånt? Jeg har bare sagt at det må ikke slettes før saken er ferdig.

2. Anmeldelsen tar tid og det kan være flere dager til nesten 2 uker før noen faktisk leser den, men den kommer mest sannsynlig til å ble henlagt grunnet bevisets stilling eller manglende resurser pga "viktigere saker". Noen rettigheter her?

3. Jeg fikk høre at det kan faktisk være konsekvenser for meg siden jeg forlot et ullykested der det har vært personskader uten å ha tilkalt politiet. Her kan det ha vært en misforståelse, men det er uklart hvordan. Hvis jeg faktisk får en bot for dette, har jeg noen rettigheter eller måte å komme unna?

Endret av FlygendeParaply
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 70b00...efb

Når du sitter i en buss så er du vel pliktig til å ha på deg belte? Iallefall så tenker jeg at bussjåføren ikke kan lastes for at du selv valgte å reise deg da den var i bevegelse. 

Hvis du har innboforsikring så kan kanskje denne brukes til å dekke kostnader ved eventuelle skader. 

Jeg tror dessverre ikke at du kommer noen vei her. Jeg tror heller ikke du skal tenke så mye på at du vil bli ansvarlig / få bot for noe her. Det var vel ingen andre enn du selv som ble skadet? 

Anonymous poster hash: 70b00...efb

Lenke til kommentar
Gjest 70b00...efb skrev (9 minutter siden):

Når du sitter i en buss så er du vel pliktig til å ha på deg belte? Iallefall så tenker jeg at bussjåføren ikke kan lastes for at du selv valgte å reise deg da den var i bevegelse. 

Hvis du har innboforsikring så kan kanskje denne brukes til å dekke kostnader ved eventuelle skader. 

Jeg tror dessverre ikke at du kommer noen vei her. Jeg tror heller ikke du skal tenke så mye på at du vil bli ansvarlig / få bot for noe her. Det var vel ingen andre enn du selv som ble skadet? 

Anonymous poster hash: 70b00...efb

Takk for svar.. Det var på en bybuss med ståplasser. Oppbremsingen var helt uforventet og unødvendig. Det var ingen hinder i veibanen. Mtp forsikring, det gjelder kun hvis jeg hadde reiseforsikring. Jeg har heller ikke noe bilforsikring, men jeg tror det hadde vært irrelevant i denne saken.

Endret av FlygendeParaply
Lenke til kommentar
49 minutes ago, FlygendeParaply said:

1. Det kan ta et par uker før noen leser meldingen om personskade, men de ville ikke motta den på noe annet vis enn skriftlig. Videoopptaket slettes etter 7 dager. Politiet må sikre det og det er ingenting jeg kan gjøre. Er det virkelig sånt? Jeg har bare sagt at det må ikke slettes før saken er ferdig.

Ring politiet og spør hva de gjør for å sikre bevisene?

1 hour ago, FlygendeParaply said:

2. Anmeldelsen tar tid og det kan være flere dager til nesten 2 uker før noen faktisk leser den, men den kommer mest sannsynlig til å ble henlagt grunnet bevisets stilling eller manglende resurser pga "viktigere saker". Noen rettigheter her?

Du kan alltids anke en henleggelse, så må politiet vurdere saken på nytt.

Har du fått en personskade så kan dette regnes som en sivilsak, så du kan også gå til søksmål. Ved søksmål har motparten en plikt til å legge frem viktige bevis (https://lovdata.no/lov/2005-06-17-90/§5-3), men kan hende du bør gå til domstolene og få en ordre om midlertidig sikring i tilfelle denne saken drøyer og politiet ikke sikrer opptakene.

1 hour ago, FlygendeParaply said:

3. Jeg fikk høre at det kan faktisk være konsekvenser for meg siden jeg forlot et ullykested der det har vært personskader uten å ha tilkalt politiet. Her kan det ha vært en misforståelse, men det er uklart hvordan. Hvis jeg faktisk får en bot for dette, har jeg noen rettigheter eller måte å komme unna?

Du får ikke noen bot for å sklidd på bussen og skadet deg selv.

Du skriver ikke noen skaden du har fått eller omfanget. Skal du håpe på en erstatning så må du også påvise et økonomisk tap. I Norge har man et ganske edruelig nivå på sånne ting, så med mindre tapet er omfattende må du vurdere nøye hvor mye tid og penger du ønsker å bruke på dette. Også skaff deg en advokat.

For andre personer i en slik situasjon, med noe uklart tap/skade, så burde man heller satset på å ha en god dialog med busselskapet og lese deres reisevilkår. De fleste slike situasjoner kan nok løses på en minnelig måte, men du har allerede eskalert dette med å anmelde saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...