Gå til innhold

Wi-Fi fungerer ikke på alle nettsteder

Anbefalte innlegg

Heisan. 

For et par dager siden fikk jeg problemer med Wi-Fi-en. Vanligvis er nettproblemer enten/eller, men i mitt tilfelle fungerer det meste som det skal MINUS en del sider/tjenester. 

Eksempelvis kommer jeg ikke inn på tv2.no, jeg får feilmelding på match.no, jeg får ikke styrt panelovnene via Wi-Fi, og Outlook klarer ikke koble til server. Men det meste annet fungerer som det skal. Heldigvis fungerer fortsatt Philips Hue-lysene. 

Hvis jeg kobler fra Wi-Fi og bruker mobildata, fungerer alt. Dette gjelder både telefon og laptop (via hotspot).

Jeg har vært i kontakt med Eidsiva. De førsøkte diverse triks og grep, uten hell. De har derfor videresendt (eller "eskalert" som det visstnok heter) saken til Altibox. 

Har dere noen teorier om hva dette kan være? Jeg flyttet inn i ny bolig i sommer, og alt (fiber) har fungert tipp-topp til nå. Jeg har ikke byttet noe utstyr eller gjort noen endringer for øvrig, som skulle tilsi at det ble gruff. Jeg har naturlig nok restartet alt utstyret og fulgt Eidsivas instrukser. 

Endret av Teppebanker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første tanke går til uriktige DNS innstillinger.

DNS er på en måte telefonboka for servere og tjenester på nettet. Den oversetter tv2.no til en IP adresse, og med denne IP adressen finner nettleseren din tjenesten den forsøker å koble seg til.

Hvis DNS ikke virker som den skal så vet ikke maskinen din hvor den skal sende data.

Det du kan prøve er følgende på problem-maskinen din.

Mens du har problemer med å koble til servere:
1. Åpne CMD (se video)
2. Skriv disse kommandoene. Dette gjør du ved å kopiere teksten under og limer det inn i cmd og trykker enter. Du kan bytte ut tv2.no med et hvilken som helst domene som du ikke klarer å få kontakt med.

nslookup tv2.no
ping 8.8.8.8
ping 5.44.65.150
ipconfig /all

3. Marker teksten (resultatet), kopier med CTRL+C
4. Lim inn resultatet her så får vi sett hva som foregår, og kan komme med videre veiledning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=56
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=56
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=56
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=56

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 13ms, Maximum = 14ms, Average = 13ms

C:\Users\teflo>ping 5.44.65.150

Pinging 5.44.65.150 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 5.44.65.150:
    Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

Endret av Teppebanker
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (8 minutter siden):

Bruker du VPN? Det sammen med CGNAT er sjelden bra. Prøv å skru av VPN.

Ikke som jeg vet om. Har brukt Express VPN litt tidligere, men ikke på flere måneder. Jeg ser at "Allow VPN over metered networks" og "Allow VPN while roaming" står til On under Network & internet > VPN, men jeg bruker det som sagt ikke bevisst (hvis det gir mening). Jeg startet Express VPN-appen for å sjekke, men den står som forventet i "Not connected"-modus/Off.

Endret av Teppebanker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...