Gå til innhold

Trond Giske - Frelser eller Rasputin?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
rabler skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker om de etiske prinsippene, ikke juridiske. Jeg synes faktisk at man kan vente mer av politikere og ikke minst statsministre enn det moralske forfallet Erna står for.

Erna visste jo ikke hva Sindre drev med. Jeg har null anelse hvordan min kone bruker sin lønn og hva hun handler. Sånn er det i mange familier.  Ikke alle har felles økonomi og overvåker hverandre.. Derimot burde kanskje SMK overvåke hele statsminister familien. Men slik var og er ikke reglene..Så sett med mine øyne og basert på eget liv med min kone så forstår jeg godt at Erna ikke gikk inn og hyret inn en undersøkelse av mannens disposisjoner. Men at det burde vært en kontroll mekanisme i denne type stillinger forstår jeg.  Måtte selv oppgi alt av interesser og blir selv gransket hvert bidige år i min jobb. Kanskje de sjekker min kone også for alt jeg vet. Men jeg vet selv ingenting om hvordan min kone bruker sine penger. Det er hun som vil ha det slik,og slik er det. Så Erna sin historie finner jeg troverdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Har du fått lov til legge ut hennes profil her`? Har tatt kopi nå.

Er det sant? Kan ikke stole på en Facebook historie. Kom med en avis artikkel der en journalist har skrevet noe..

Lenke til kommentar
obygda skrev (3 minutter siden):

Erna visste jo ikke hva Sindre drev med. Jeg har null anelse hvordan min kone bruker sin lønn og hva hun handler. Sånn er det i mange familier.  Ikke alle har felles økonomi og overvåker hverandre.. Derimot burde kanskje SMK overvåke hele statsminister familien. Men slik var og er ikke reglene..Så sett med mine øyne og basert på eget liv med min kone så forstår jeg godt at Erna ikke gikk inn og hyret inn en undersøkelse av mannens disposisjoner. Men at det burde vært en kontroll mekanisme i denne type stillinger forstår jeg.  Måtte selv oppgi alt av interesser og blir selv gransket hvert bidige år i min jobb. Kanskje de sjekker min kone også for alt jeg vet. Men jeg vet selv ingenting om hvordan min kone bruker sine penger. Det er hun som vil ha det slik,og slik er det. Så Erna sin historie finner jeg troverdig.

Jupp, bare se på spillegalskap på nettet, ektefellen vet ikke en dritt hvor pengene(med lån) forsvinner. Osv.

Lenke til kommentar
obygda skrev (6 minutter siden):

Erna visste jo ikke hva Sindre drev med. Jeg har null anelse hvordan min kone bruker sin lønn og hva hun handler.

Som statsminister skal Erna erklære sin habilitet og plikter derfor å vite hvilke økonomiske bindinger nærstående personer har. Både Erna og Anniken Huitfeldt tråkka dypt i baret her, og det er bare deres eget ansvar. Slik er reglene, og det skal de vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (Akkurat nå):

Hva er problemet med å kopiere et utsagn som er gjort i det som må kalles som et offentlig rom?

Har sett temmelig mangen som har reagert på dette. Til å med i riksaviser. Du eier selv innholdet av det du legger ut.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (1 minutt siden):

Som statsminister skal Erna erklære sin habilitet og plikter derfor å vite hvilke økonomiske bindinger nærstående personer har. Både Erna og Anniken Huitfeldt tråkka dypt i baret her, og det er bare deres eget ansvar. Slik er reglene, og det skal de vite.

Så du mener Erna skulle hyret inn noen som overvåkte Sindre?

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Har sett temmelig mangen som har reagert på dette. Til å med i riksaviser. Du eier selv innholdet av det du legger ut.

Det er en ytring som er gitt i det offentlige rom. Skal du fortelle hemmeligheter bør du ikke gjøre det på Twitter. #protip

• Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (Akkurat nå):

Så du mener Erna skulle hyret inn noen som overvåkte Sindre?

Jeg mener ingenting om hva hun bør gjøre rent praktis. Jeg peker på at som statsminister var det hennes ansvar og hennes ansvar alene. Om Sindre ljuger henne full, er det fremdeles hennes ansvar. 
Jeg er sikker på at SMK ville kunne gitt gode råd for effektive kontrolle og habilitetsgrenser. Det er ikke slik at Erna er Norges første statsminister.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (22 timer siden):

Hadia Tajik, Ingvild Kjerkol og Marte Mjøs Persen er alle på vei ut av AP

Eh what? Stemmer dette?

Ta med Tonje Brenna når de først er igang da! 

Man kan si mye om Giske. Men tenker Søviknes går ham en høg gang. Fuck det "mennesket!"

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
12 minutes ago, obygda said:

Det gjør ikke jeg. Det etiske regelverket har Erna blitt gjort oppmerksom på mange ganger i løpet av sin politiske karriere. Jeg har null tro på at ikke også SIndre kjenner dette. Med tanke på at det kom mange henvendelser om Sindres aksjehandler i løpet av hennes regjeringsperiode er det rett og slett ikke troverdig at hun ikke ante noe som helst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (Akkurat nå):

Jeg mener ingenting om hva hun bør gjøre rent praktis. Jeg peker på at som statsminister var det hennes ansvar og hennes ansvar alene. Om Sindre ljuger henne full, er det fremdeles hennes ansvar. 
Jeg er sikker på at SMK ville kunne gitt gode råd for effektive kontrolle og habilitetsgrenser. Det er ikke slik at Erna er Norges første statsminister.

Vel,vi har jo sett en del regimet opp gjennom årene som  ble dyktige på å overvåke hverandre. DDR f.eks.

Mulig dette er er forbilde? 

Du kan ikke bare peke på ansvar uten å ha formening om hvordan det bør håndteres. Jeg kan være enig at slike saker burde det være klare retningslinjer for som gjør at familien og andre nærstående blir undersøkt. Men et samfunn der kone ber om overvåkning av mann eller vice versa er ikke et godt samfunn. Da bør reglene isteden endres slik at statsministeren ikke trenger å tenke på dette og overlate administrasjonen til å følge opp slike ting i tråd med et definert regelverk 

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 minutt siden):

Vel,vi har jo sett en del regimet opp gjennom årene som  ble dyktige på å overvåke hverandre. DDR f.eks.

Mulig dette er er forbilde? 

Du kan ikke bare peke på ansvar uten å ha formening om hvordan det bør håndteres

Jeg bare beskriver hvordan regelverket er. Som øverste leder har Erna det øverste ansvar. Det er et allment ledelsesprinsipp at førstelinjekontroller gjøres ett ledd over. At administrasjonen kontrollerer organisasjonens øverste leder bryter med dette prinsippet.

Jeg setter ikke en underordnet til å godkjenne mine reiseregninger. 

Man KAN tenke seg at f.eks Riksrevisjonen gjør kontroller, men det vil være mest nær vanlige revisjonsprinsipper at de gjør prosessvurderinger og enkelte risikovurderte stikkprøver.

Dersom de kontrollerer ALT, vil det bli mer likt gamle DDR. 

Slik reglene er, er det Statsministeren som har det fulle ansvaret for egen habilitetsvurdering.

Du må gjerne ha en mening om det, men slik er det altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (14 minutter siden):

Det gjør ikke jeg. Det etiske regelverket har Erna blitt gjort oppmerksom på mange ganger i løpet av sin politiske karriere. Jeg har null tro på at ikke også SIndre kjenner dette. Med tanke på at det kom mange henvendelser om Sindres aksjehandler i løpet av hennes regjeringsperiode er det rett og slett ikke troverdig at hun ikke ante noe som helst.

Hun var jo klar over at han hadde aksjer og handlet aksjer. Omfanget og detaljene visste hun ikke, men stolte på sin ektemann. I andre politiske kretser forstår jeg jo at det å mistro noen er å foretrekke... Hvem visste f.eks om Rødt mente alvor i å ta fra de rikeste,f.eks rappe solbriller på flyplassen. Er mye her vi alle burde visst som...

Lenke til kommentar
1 hour ago, Orion666 said:

1 hour ago, obygda said:

Da bør reglene isteden endres slik at statsministeren ikke trenger å tenke på dette og overlate administrasjonen til å følge opp slike ting i tråd med et definert regelverk 

Det var vel nettopp dette som ble gjort slik jeg husker: SMK var involvert overfor Sindre etter Ernas initiativ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...