Gå til innhold

Flere som er filmer fra andre verdensdeler enn USA og Europa?

Boing_80

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Boing_80 skrev (3 minutter siden):

Det spørs hva slags Bollywood-filmer tror jeg. Hvilke så du?

Det husker jeg ærlig talt ikke. Begynner å bli en del år siden.

Ser det er begynnt å dukke opp noe bollywoodgreier på netflix, får gi en en sjans ved en senere anledning. 🙂

Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 minutter siden):

Det husker jeg ærlig talt ikke. Begynner å bli en del år siden.

Ser det er begynnt å dukke opp noe bollywoodgreier på netflix, får gi en en sjans ved en senere anledning. 🙂

Da kan jeg anbefale deg disse:

Lagaan - handlingen foregår under kolonitiden der britene regjerer over India. Lagaan er en slags skatt som de lokale Rajaene måtte betale til britene. Imidlertid kom disse pengene og kornet fra bøndene. I bytte mot det ble de beskyttet av Rajaene. Et år krever styresmaktene høyere prosent av denne såkalte skatten, noe som skaper stor bekymring hos bøndene som ikke skjønner hvordan de skal overleve. Rajaens hender er bundet og er nødt til å innkreve det styresmaktene forlanger. Men så skjer det ting og britene gjør en avtale med bøndene; om de kan slå dem i cricket så skal de ikke betale Lagaeen de neste 5 årene. En feelgood film der bøndene vinner, men med så å si ingen utstyr.

Sarkar 1 - i hovedrollene  legendariske Amitabh Bachan og hans sønn Abhishek Bachan. Er vel en slags tolkning av Gudfaren, men tilpasset indiske forhold. Regissert av den berømte Ram Gopal Varma.

Har en lang liste av filmer å anbefale, men starter med disse to. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (8 minutter siden):

Da kan jeg anbefale deg disse:

Lagaan - handlingen foregår under kolonitiden der britene regjerer over India. Lagaan er en slags skatt som de lokale Rajaene måtte betale til britene. Imidlertid kom disse pengene og kornet fra bøndene. I bytte mot det ble de beskyttet av Rajaene. Et år krever styresmaktene høyere prosent av denne såkalte skatten, noe som skaper stor bekymring hos bøndene som ikke skjønner hvordan de skal overleve. Rajaens hender er bundet og er nødt til å innkreve det styresmaktene forlanger. Men så skjer det ting og britene gjør en avtale med bøndene; om de kan slå dem i cricket så skal de ikke betale Lagaeen de neste 5 årene. En feelgood film der bøndene vinner, men med så å si ingen utstyr.

Sarkar 1 - i hovedrollene  legendariske Amitabh Bachan og hans sønn Abhishek Bachan. Er vel en slags tolkning av Gudfaren, men tilpasset indiske forhold. Regissert av den berømte Ram Gopal Varma.

Har en lang liste av filmer å anbefale, men starter med disse to. 

Kan disse streames, og isåfall, hvor? 😁

Edit* Fant Sarkar 1 på apple tv, dog kun som leiefilm.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Koreanske og Japanske filmer er topp. Park Chan-wook og Takeshi Kitano er favorittene. Ellers er det lite bra der ute i verden. So forresten er review av The Last Dance (Hong Kong) som virker veldig interessant, og som jeg kommer til å se. 

Når det kommer til filmer fra Kina og India og generelt sett andre land utenfor vesten, så virker det som om det er lite kunstnerisk frihet, og mye er laget med penger som motivasjon, og man ender opp med Matrix kloner, eller The Killer kloner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (29 minutter siden):

Koreanske og Japanske filmer er topp. Park Chan-wook og Takeshi Kitano er favorittene. Ellers er det lite bra der ute i verden. So forresten er review av The Last Dance (Hong Kong) som virker veldig interessant, og som jeg kommer til å se. 

Når det kommer til filmer fra Kina og India og generelt sett andre land utenfor vesten, så virker det som om det er lite kunstnerisk frihet, og mye er laget med penger som motivasjon, og man ender opp med Matrix kloner, eller The Killer kloner. 

Har du sett Phoolan Devi? Rise of the feminine power. The bandit queen. Filmen er basert på ekte historie. Den er så kunstnerisk som det er mulig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phoolan_Devi

Ek doctor ki maut (Death of a doctor) følger en lege som finner opp en kur mot en farlig sykdom, men som blir latterliggjort av legenkomiteen i India. Hans kamp er godt filmatisert.

Men det er like mye en kamp mot byråkratiet.

Guthlee Ladoo med Sanjay Mishra i hovedrollen følger en brahminers kamp om å hjelpe dalitene med utdannelse. Han møter sosiale hindre tilsvarende dalitene. Den er dyp.

Det jeg tror du sier noe om er at mainstream filmer er enkle og håver inn penger i den indiske filmindustrien. Men det har kommet flere indie utgivere som lager utrolig gode og dyper filmer basert på situasjonen i India.

https://en.wikipedia.org/wiki/Guthlee_Ladoo

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (3 minutter siden):

Det vil være vanskelig for en i Norge å se alt som finnes. Men er det kvalitet ender det som oftest opp på Sundance eller Cannes. 

Kvalitet er jo rimelig subjektivt. Selv om Life of Pi fikk internasjonal anseelse så er det fremdeles knallgode indiske filmer som ikke kommer dit. 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men når du har feks India som produserer flere filmer en Hollywood, og få eller ingen filmer ender opp på Sundance etc, så sier jo det sitt. Det er filmer som er produsert for hjemmemarkedet, og hjemmemarkedet har helt andre kriterier for kvalitet enn hva et internasjonalt publikum har. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (3 minutter siden):

Ja, men når du har feks India som produserer flere filmer en Hollywood, og få eller ingen filmer ender opp på Sundance etc, så sier jo det sitt. Det er filmer som er produsert for hjemmemarkedet, og hjemmemarkedet har helt andre kriterier for kvalitet enn hva et internasjonalt publikum har. 

Ja, og det er fordi de filmene som lages inneholder det samme; sex og raske penger. Men det er et økende marked for indiefilmer.

Vedrørende kriterier det internasjonale publikummet har synes jeg mye er snobberi. Det er mange problemstillinger et internasjonalt samfunn ikke vil kjenne seg igjen i. For eks. situasjonen til dalitene i India. Mange vet nok noe om hva det handler om, men de fleste vil ikke skjønne hvor dypt inngrodd problemet er i det indiske samfunnet. 

Filmer som tematiserer bruder som blir drept fordi de ikke har med seg nok medgift inn i ekteskapet interesserer vel ikke det internasjonale publikummet.

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Boing_80 said:

Vedrørende kriterier det internasjonale publikummet har synes jeg mye er snobberi. Det er mange problemstillinger et internasjonalt samfunn ikke vil kjenne seg igjen i.

Hva slags merkelig logikk er det? Det som gjør en film bra, er nettopp problemstillinger folk kjenner seg igjen i. Ting som går på tvers av grenser og religion.  Ting som kjærlighet, sjalusi, sorg, og alle de andre tingene som gjør oss menneskelige. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (14 minutter siden):

Hva slags merkelig logikk er det? Det som gjør en film bra, er nettopp problemstillinger folk kjenner seg igjen i. Ting som går på tvers av grenser og religion.  Ting som kjærlighet, sjalusi, sorg, og alle de andre tingene som gjør oss menneskelige. 

Ingen merkelig logikk. Jeg bare sier at det er en del problemstillinger som ikke blir tydelige for et europeisk publikum rett og slett fordi de ikke lever i de samme kårene som for eks. dalitene. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Boing_80 said:

Ingen merkelig logikk. Jeg bare sier at det er en del problemstillinger som ikke blir tydelige for et europeisk publikum rett og slett fordi de ikke lever i de samme kårene som for eks. dalitene. 

City of God var en stor suksess, og den tar for seg brasilianske favelaer. Grunnen til at vi ikke ser det samme fra det indiske subkontinentet,  er fordi foreløpig så mangler kvaliteten. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (10 minutter siden):

City of God var en stor suksess, og den tar for seg brasilianske favelaer. Grunnen til at vi ikke ser det samme fra det indiske subkontinentet,  er fordi foreløpig så mangler kvaliteten. 

Absolutt ikke. Det er nok andre årsaker enn kun kvalitet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...