Gå til innhold

Syria konflikten 2.0

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Morromann said:

Interessant var det men hva analyser angår virker det i overkant naivt på en del punkter, selv om det ikke var like mye preget av den type propaganda jeg ventet; som for eksempel VGs nylige artikkel om "glade mennesker som hygger seg på en bar i det frigjorte Damascus" og hvor massakrene i Lakatia nevnes i en bisetning

Skal skrive et lengre innlegg om besøket mitt i Syria når jeg får tid.
Men den artikklen til VG at folk er glade hva hvertfall bare piss.

I gammle byen / bab tuma så er ting i grunn som normalt (og man ser nesten aldri HTS i de Kristene områdene) men utafor det området så er alt av resturanter med alkohol servering stengt og ofte gjømt bak store metal porter, og HTS patruler rundt i områdene som ikke er Kristine for ta folk som drikker.

Et veldig stort problem i Syria nå som veldig mange snakket om der, men ikke et ord i vestlig media.
Er at veldig mange unge jenter har blitt kidnappet de siste måndene fra folk som kommer fra Idlib.

Rundt 80% av alle jeg møtte i Syria var glade for at Assad er borte, men INGEN var fornøyd med nye styret, selv ikke muslimer.. Folk snakka også helt åpnet at de begynte og savne Assad. Spesielt i Aleppo var ikke befolkningen førnøyd

Endret av paatur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
paatur skrev (På 28.3.2025 den 8.00):

I gammle byen / bab tuma så er ting i grunn som normalt (og man ser nesten aldri HTS i de Kristene områdene) men utafor det området så er alt av resturanter med alkohol servering stengt og ofte gjømt bak store metal porter, og HTS patruler rundt i områdene som ikke er Kristine for ta folk som drikker.

Jeg regnet med at det ble slik etterhvert ja. Alkohol blir nok totalforbudt da det er helt utenkelig at det under noen omstendighet blir tillatt i en salafist-styrt stat. Dette høres ut som en typisk start på en utvikling etter en erobring hvor skruen skrus til mer og mer. Det har skjedd i de aller fleste tilfeller hvor regimer etablerer seg.

Et veldig stort problem i Syria nå som veldig mange snakket om der, men ikke et ord i vestlig media.
Er at veldig mange unge jenter har blitt kidnappet de siste måndene fra folk som kommer fra Idlib.

Er det spesielt jenter som ikke er sunni som blir kidnappet? IS var jo beryktet for å ta mindreårige minoritetsjenter som sexslaver. Muligens er det slikt som er i ferd med å re-etablere seg.

Rundt 80% av alle jeg møtte i Syria var glade for at Assad er borte, men INGEN var fornøyd med nye styret, selv ikke muslimer.. Folk snakka også helt åpnet at de begynte og savne Assad. Spesielt i Aleppo var ikke befolkningen førnøyd

Det er åpenbart. Det blir litt som å velge mellom kolera og rabies; Assad kolera og HTS rabies. Syria under Assad var som fortalt en overvåkningsstat lik DDR med organisert tysting og spionasje men med sekulær grunnlov. Syria var også det man kan kalle Midtøstens del av den gamle østblokken og med sosialistisk politikk. Om noen spør meg om hva jeg ville levd under av en DDR-spionstat(kolera) eller en stat styrt av blodtørstige halshuggende jihadister(rabies)så er vel mitt svar at jeg ville gjort hva jeg kunne for å forsøke å flytte til et land med mer frihet. Men om jeg var stuck hadde jeg nok valgt DDR-staten, altså Assad. For hvem kunne holdt ut å bli styrt av IS-folk; for det er jo hva de er.

Jeg antar at ingen shia-muslimer ønsker det nye styret velkommen? HTS er jo fundamentalistiske sunnier som ser på shiaene som vantro og kjettere så det er ingen overraskelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.msn.com/en-us/news/world/israel-strikes-syrian-airbases-in-a-message-to-turkey-s-erdogan/ar-AA1CfnCl?ocid=hpmsn&cvid=960b2e7d5f074094cac0d16b31d0f379&ei=28

Til allmenn sjokk gikk israelerne til angrep på Tiyas flybase mens tyrkiske militære var der; de ødela hele flybasen under en meget usedvanlig intenst bombekampanje mens tyrkerne i sjokk så på, SOHR meldt fra om at 4 syriske opprørsmilitante har blitt drept. Andre baser var også massivt bombet av israelerne, som ikke skjulte at hensikten er å hindre tyrkisk deployering inn i Syria. Dette skal ha fått Erdogan til å rase fra seg. Men han har andre problemer; det gjærer meget sterkt i Tyrkia hvor flere millioner hadde demonstrert mot ham, som virker helt tonedøvt mens kurderne holdt seg unna, og fra Nord-Syria er det kommet rapporter på hans bord om hvordan "hans" SNA terroriserte flyktninger som skulle hjemover, selv om han prioritere en retur av krigsflyktningene tilbake til Syria. 

I mellomtiden er misnøyen med opprørsregimet voksende; de har fått et persondiktatur a la Assad med bare sunnimuslimer i maktkretsen, dermed ignorere minst 20-25 % av befolkningen. Forfølgelsene etter minoritetsfolk bare fortsette og fortsette, de skyldige for folkemordhandlingene mot alawittene er verken pågrepet eller formelt anklaget. Ifølge SOHR er det nå rundt 1,700 verifiserte sivilister som hadde blitt drept, hele landsbyer var 100 % utryddet - medregnet eldre og barn. 

Men den israelske arrogansen tirrer også syrerne flest, de bare skjønte seg ikke på Netanyahus meget underlige spill med lovnader, falske fremstøt, trusler og konstant bombing - druserne og kurderne i slutten bare gav opp da de innså at denne raringen av en israeler ikke mene alvor. Det fulgt til voksende skuddvekslinger mellom israelske soldater og opprørsmilitante, som mer og mer samle seg i styrke sør for Damaskus. Der hadde druserne forstått at de ikke kunne stole på israelerne og må være på vakt uten å bryte med opprørsregimet. Og i Deraaregionen er sunnimuslimene i voksende sinne over det de betrakte som arroganse og destruktivitet. Et raid ved byen Nawa fikk et dusin lokale militante drept og lemlestet, all forhåpning om å skape en utbryterstat mot opprørsregimet er forsvunnet.

Hva er det for en strategi? Han oppnå det motsatte av hva han ønsker seg! Men dette er jo Netanyahus kjennetegn i flere tiår. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal skrive et lengre innlegg om besøket mitt i Syria når jeg får tid.

Jeg gleder meg til å høre om det.

JK22 skrev (5 timer siden):

https://www.msn.com/en-us/news/world/israel-strikes-syrian-airbases-in-a-message-to-turkey-s-erdogan/ar-AA1CfnCl?ocid=hpmsn&cvid=960b2e7d5f074094cac0d16b31d0f379&ei=28

Til allmenn sjokk gikk israelerne til angrep på Tiyas flybase mens tyrkiske militære var der; de ødela hele flybasen under en meget usedvanlig intenst bombekampanje mens tyrkerne i sjokk så på, SOHR meldt fra om at 4 syriske opprørsmilitante har blitt drept. Andre baser var også massivt bombet av israelerne, som ikke skjulte at hensikten er å hindre tyrkisk deployering inn i Syria. Dette skal ha fått Erdogan til å rase fra seg. Men han har andre problemer; det gjærer meget sterkt i Tyrkia hvor flere millioner hadde demonstrert mot ham, som virker helt tonedøvt mens kurderne holdt seg unna, og fra Nord-Syria er det kommet rapporter på hans bord om hvordan "hans" SNA terroriserte flyktninger som skulle hjemover, selv om han prioritere en retur av krigsflyktningene tilbake til Syria. 

Hmmm....det er krigserskalering med Tyrkia. Men jeg vil tippe at Israel prøver å satse på å terge tyrkerne til å angripe først slik at de unngår å havne i krig mot NATO.

I mellomtiden er misnøyen med opprørsregimet voksende; de har fått et persondiktatur a la Assad med bare sunnimuslimer i maktkretsen, dermed ignorere minst 20-25 % av befolkningen. Forfølgelsene etter minoritetsfolk bare fortsette og fortsette, de skyldige for folkemordhandlingene mot alawittene er verken pågrepet eller formelt anklaget. Ifølge SOHR er det nå rundt 1,700 verifiserte sivilister som hadde blitt drept, hele landsbyer var 100 % utryddet - medregnet eldre og barn. 

En salafistisk apharteidstat med andre ord. Ikke ulikt...hmmm....IS. Og en del av avskummet i det nye regimet er jo tidligere IS-folk, inkludert presidenten selv. Dette så jeg komme fra dag 1 og det har nå gått 4 måneder. Regner med at den islamske staten 2.0 er tilbake for fullt innen de neste 4 månedene. Om al-Jolani blant tilhengerne begynner å fremstå som "for ettergivende" ovenfor "kuffarene" er det nok veldig enkelt for de ivrige jihadistene å få ham byttet ut.

Hva er det for en strategi? Han oppnå det motsatte av hva han ønsker seg! Men dette er jo Netanyahus kjennetegn i flere tiår. 

Han er vel ikke helt alene heller. Fanatikerne i hans krets som ønsker et Stor-Israel har vel et ord med i spillet om strategien skulle jeg tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...