Morromann Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) Rhabagatz skrev (42 minutter siden): Sterke ord. Men, jo, en kost/nytteanalyse forteller oss at gevinsten for Ukraina kan få en stor langsiktig kostnad Ja, man må veie opp i realpolitiske vurderinger. Men ingen av oss er tjent med at jihadister tar over hele Syria. Sist gang; da det kontrollerte bare deler av landet opplevde Europa en flodbølge av tilfeldige og grusomme terrorangrep mellom 2015 og 2018 og ganske kostbare sikkerhetstiltak som en følge av dette. Nå som de har tatt hele Syria og med de ressursene de da har til rådighet har vi kanskje verre ting i vente. Eller kanskje ikke. Det er i aller høyeste grad mye å utsette Israel på, men jeg er pesonlig glad for at de tok ut en fabrikk for kjemiske våpen slik at disse ikke kommer i klørne på jihadistene. Endret 21 timer siden av Morromann 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) Dette ser lovende ut, spørsmålet er bare hvor lenge de blir, det må helt åpenbart finnes en løsning på leirene med IS-fanger, og også hva skjer når Trump tar over? Forhåpentligvis er dette klarert med ham. Men til syvende og sist, desverre, må SDF finne en løsning med jihadister,.det beste er å finne en løsning med HTS før Tyrkia tar fullstendig over Endret 20 timer siden av Tussi 2 Lenke til kommentar
jrza59 Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Morromann skrev (1 time siden): Det ser ut som opptakten til en ekstremt voldelig religionskrig i Midtøsten dette mellom shiaer og sunnier(correct me if I am wrong?). Isåfall må Vesten ha vett til ikke å støtte noen side i en slik konflikt annet enn de som kjemper for å få en slutt på sekterisk vold og hat. Nei, jeg tviler på at det blir en religionskrig i Midtøsten. Realpolitikken er adskillig viktigere. Det finnes selvsagt salafistgrupper som gjør alt de kan for å drepe minoriteter, men sjiaer har ingenting å tjene på å forfølge sunnier. Den Islamske Republikken forfølger alle som ikke underkaster seg, inkludert sunnier, men det skyldes regimets illegitime makt. Mullahene og IRGC vet de ikke har støtte i befolkningen. Jeg er mer bekymret for om IRGC nå presser på for å ferdigstille atomvåpen. Da sliter vi alle. 2 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Ah! Der var Syria tråden. Takk til @Mannen med ljåen som linket i Ukraina tråden. Gravplassen til Assads far er satt fyr på meldte NRK i Radio nyhetene nå. I hui og hast fant jeg denne linken som referer til saken: https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/tomb-of-assads-father-set-on-fire-in-syria-hometown/ Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Enceladus skrev (3 timer siden): Ah! Der var Syria tråden. Takk til @Mannen med ljåen som linket i Ukraina tråden. Gravplassen til Assads far er satt fyr på meldte NRK i Radio nyhetene nå. I hui og hast fant jeg denne linken som referer til saken: https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/tomb-of-assads-father-set-on-fire-in-syria-hometown/ Det gjør et skikkelig inntrykk, det vil ha vært bedre om sarkofagen var ført ut og destruert fremfor utsatt for pøbelstreker som gir mange en anelse om at "regjeringen" al-Jolani leder, slett ikke har kontroll. Det kom ut at flere nyinnsatte ministrer som kom fra Idlib-ministaten, ikke er et hår bedre enn Taliban. Nå vet Khamenei at lovnadene som al-Jolani hadde kommet med, er helt verdiløst. Sjiamuslimer har kommet med opplysninger om voksende uro og dermed har sluttet seg til de kristne og alawitter som har opplevd sekterisk utspørring og press i de siste dager. I mellomtiden er det klart at israelerne har tatt mer enn bare Golanhøydene under kontroll. De tar fordel av etablerte militærveger i Hermonfjellet på den syriske siden for å fortsette østover uten å komme borti syriske befolkningssentre, og har nådd utkanten av byen Qatana - bare 20 km fra Damaskus. De har også tatt seg inn i Baddouaa-området i nord og dermed også kan se ned på den libanesisk-syriske grenseovergangen bare 12 km vekk. Det betyr i realiteten at de har kuttet av hele Søndre Libanon - og kan se ned på hele søndre del av Bekaadalen. På den måten har israelerne nå et meget stort overtak i møte med fremtidige aggresjon fra nordøst og øst. De har ikke bare Golanhøydene og Hermonfjellet under kontroll, de har tatt høyere og uangripelig terreng vest for Damaskus som gjør at de kan se enhver som bevege seg på mange mils avstand. Militært sett betyr det at man kan ikke organisere noe som helst uten å bli oppdaget om formålet er å angripe Israel. 5 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Morromann skrev (8 timer siden): JAH! Helt klart! Jeg har stor medlidenhet og sympati for folket i Ukraina, men regjeringen deres - om de støtter al-Quaida og annen djevelskap i Syria er de selv terrorister og har null sympati fra min side. Fortsatt noen som vil gi Zelensky fredsprisen nå som han har blitt en al-Quaida-alliert? Å kalle Ukraina og Zelensky for «Al-Qaida-alliert» er bare for dumt. Ukraina står i en eksistensiell krig og gjør det de må for å forsvare seg mot Russland. 6 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) INGEN "må" gi støtte til jihadister som førøvrig er i KRIG mot Vesten og har slaktet ned våre egne innbyggere i våre gater. Det finnes absolutt null - NULL grunnlag for å vike en tomme for å forsvare og støtte en slik demonisk ondskap. Og det finnes ikke et argument på jordkloden som kan få meg til å skifte mening der. "Min fiendes fiende" er IKKE alltid en venn. Å gi støtte til erklærte terroristgrupper er forøvrig ulovlig etter internasjonale regler. Å tilltate folkemord på kristne og andre grupper i Syria fordi man er i krig mt Russland er ikke noe gyldig argument med mindre man mener ukrainske liv er mer verdt enn syriske. Endret 13 timer siden av Morromann 5 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Morromann skrev (17 minutter siden): INGEN "må" gi støtte til jihadister som førøvrig er i KRIG mot Vesten og har slaktet ned våre egne innbyggere i våre gater. Det finnes absolutt null - NULL grunnlag for å vike en tomme for å forsvare og støtte en slik demonisk ondskap. Og det finnes ikke et argument på jordkloden som kan få meg til å skifte mening der. "Min fiendes fiende" er IKKE alltid en venn. Å gi støtte til erklærte terroristgrupper er forøvrig ulovlig etter internasjonale regler. Å tilltate folkemord på kristne og andre grupper i Syria fordi man er i krig mt Russland er ikke noe gyldig argument med mindre man mener ukrainske liv er mer verdt enn syriske. Det var da voldsomt. Du beskylder altså Zelensky og i Ukraina for å tillate folkemord mot kristne i Syria? Spenstig, høres ut som en idémyldring i trollfabrikkene i St. Petersburg dette. 5 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Gir man støtte til teroristene i HTS som ER al-Quadi gjør man seg skyldig i folkemord på alawaitter, kristne syrere, jezidier og kurdere - Syrias minoriteter. Peronangrep om "russiske trollfabrikker" affiserer ikke meg. Det var ventet fra din kant. Men om du forsvarer at det gis våpenstøtte til TERRORISTENE i HTS er ikke du det spor bedre enn de som du på inn- og utpust kaller for "tankies". Ukrinere er ikke noe hellig folk for meg; alle mennesker har like stor verdi og jeg går ikke med på at man må gi støtte til salafistiske terrorister som begår folkemord på minoriteter for å redde ukrainere - ikke ser jeg heller hvordan det skal ha noen virkning. Det blir som de som for enhver pris forsvarer alle ugjerningene Israel begår med begrunnelsen av at "Israel er eksistensielt truet" og at palestinere dermed er mindre verdt. Samme argumentasjon. Jeg støtter 100% Ukrainas rett til å forsvare seg men jeg fordømmer også 100% og uten forbehold ALL støtte til jihad-terrorister. Så får du bare komme med personangrep om "russiske trollfabrikker" hvis du tror det styrker argumentasjonen din. 2 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Tussi skrev (7 timer siden): Dette ser lovende ut, spørsmålet er bare hvor lenge de blir, det må helt åpenbart finnes en løsning på leirene med IS-fanger, og også hva skjer når Trump tar over? HTS ønsker sannsynligvis å utslette det kurdiske selvstyret. Antar at de betrakter disse som fiender og er tilfreds med hva de tyrkisk-støttede militsene foretar seg. Ganske trist, da det var få som ofret så mye som kurderne i kampene mot IS i de årene de herjet. Regner med at det er mange overlevende IS-medlemmer blant Tyrkias proxyrkrigere som venter på å gjennopprette "kalifatet" sitt. jrza59 skrev (7 timer siden): Nei, jeg tviler på at det blir en religionskrig i Midtøsten. Realpolitikken er adskillig viktigere. Det finnes selvsagt salafistgrupper som gjør alt de kan for å drepe minoriteter, men sjiaer har ingenting å tjene på å forfølge sunnier. Den Islamske Republikken forfølger alle som ikke underkaster seg, inkludert sunnier, men det skyldes regimets illegitime makt. Mullahene og IRGC vet de ikke har støtte i befolkningen. Jeg er mer bekymret for om IRGC nå presser på for å ferdigstille atomvåpen. Da sliter vi alle. Nei, jeg tror heller ikke prestestyret i Iran ønsker det men de salafistiske fanatikerne som herjer i Syria tipper jeg er mer enn villige til å egge til en slik krig. Enceladus skrev (5 timer siden): Ah! Der var Syria tråden. Takk til @Mannen med ljåen som linket i Ukraina tråden. Gravplassen til Assads far er satt fyr på meldte NRK i Radio nyhetene nå. I hui og hast fant jeg denne linken som referer til saken: https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/tomb-of-assads-father-set-on-fire-in-syria-hometown/ Gravskjending er en yndet aktivitet hos jihadkrigere. Og alawittene anses som "kuffar" hos disse sunni-milisene. Da jihad-militser erobret øst-Libya i 2011 ble også krigskirkegårende til de allierte soldatene som hadde slåss mot Rommels Afrikakorps i 2.verdenskrig vandalisert av disse terroristene: https://www.theguardian.com/world/2012/mar/04/libya-war-graves-desecrated https://www.nbcnews.com/news/world/christian-war-graves-desecrated-libya-flna306428 JK22 skrev (2 timer siden): Det gjør et skikkelig inntrykk, det vil ha vært bedre om sarkofagen var ført ut og destruert fremfor utsatt for pøbelstreker som gir mange en anelse om at "regjeringen" al-Jolani leder, slett ikke har kontroll. Det kom ut at flere nyinnsatte ministrer som kom fra Idlib-ministaten, ikke er et hår bedre enn Taliban. Det har jeg skjønt hele tiden og er hverken sjokker eller overrasket. Kun en dag har gått og disse "frigjørerne" er raske med å vise sitt sanne ansikt, selv om mange i lang tid fremover vil fornekte hva slags folk det er som har tatt makten og det de står for. Jeg har argumentert med at det de prøver seg på nå med erobringen av Damaskus er "love bombing"; alt dette med at kvinner får lov å gå uten skaut og at alle minoriteter skal få leve som de vil er kortvarig og både ment som propaganda for omverdenen og for at minoriteter skal lures inn i en falsk trygghetsfølelse slik at de eventuel også kan avvæpnes før grusomheten begynner å vise sitt ansikte igjen. Vil ikke forundre meg om de for en kort tid tillater alkoholsalg også; som var forbudt under Assad så vidt jeg vet. Men som sagt; det er love bombing og de har ikke plutselig en helt annen ideologi for bare to uker siden. Det er ofte slik erobrere opptrer etter lang tid med herjinger, plyndringer, voldtekter og massedrap. En kort tid med vennlighet og ro. Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden jrza59 skrev (11 timer siden): Nordmann er en etnisk betegnelse. Norsk er statsborgerskap. Jeg er ikke nordmann, men norsk. Jeg nekter å bli kalt nordmann, da det visker ut min identitet. Jeg er stolt av å være norsk, ville ha kjempet for Norge, men det gjør meg ikke til en nordmann. Vi har nok forskjellige definisjoner av begrepet. Helt enig. Norsk = statsborger. Nordmann = etnisk norsk. 4 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Mbappe09 skrev (3 minutter siden): Helt enig. Norsk = statsborger. Nordmann = etnisk norsk. Men det er kanskje litt utenfor temaet her? Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Morromann skrev (1 time siden): Jeg støtter 100% Ukrainas rett til å forsvare seg Åpenbart ikke - når du beskylder Ukraina for å være «skyldig i folkemord» (!) fordi de bidro til å styrte Assad og dermed svekke Russland - da støtter du ikke Ukrainas rett til å forsvare seg 100%. 1 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Så man MÅ altså akseptere støtte til barnemorderjihadistene i Syria(for det er det de er)for å kunne si at man støtter et lands rett til å forsvare seg. Her er alt svart og hvitt og hensikten helliger midlet så lenge det er snakk om Ukraina? Ukraina står altså ovenfor absolutt alt annet; inkludert moral og de er i sin helligste rett til å bevæpne og hjelpe jordklodens mest avskyelig og morderiske avskum som slakter ned uskyldige mennesker for fote, INKLUDERT BARN for å vinne over Russland? Hva slags LOGIKK er dette? Dobbeltmoralen hos enkelte er virkelig påfallende. Jeg tror ikke du skal sette deg så veldig på en høy moralsk hest når du presenterer å skrive slikt. Hadde du sagt dette ansikt til ansikt med ofrene for jihadistenes vold i Syria? Endret 11 timer siden av Morromann Lenke til kommentar
Godjul Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Tussi skrev (9 timer siden): Dette ser lovende ut Det er det dummeste jeg har hørt. Ingenting er lovende her. Vi snakker om hardbarkede islamister ala al Qaida og IS som har tatt over Syria, de har allerede har avlivet flere hundre mennesker de siste dagene uten rettergang og dom og erstattet politiske fanger under Assad med nye politiske fanger under det nye islamistiske styre i Syria. Uansett hvor ille den foregående diktatoren var så kan du alltid regne med at noe verre tar over uten unntak i Midtøsten 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Morromann skrev (28 minutter siden): Så man MÅ altså akseptere støtte til barnemorderjihadistene i Syria(for det er det de er)for å kunne si at man støtter et lands rett til å forsvare seg. Her er alt svart og hvitt og hensikten helliger midlet så lenge det er snakk om Ukraina? Ukraina står altså ovenfor absolutt alt annet; inkludert moral og de er i sin helligste rett til å bevæpne og hjelpe jordklodens mest avskyelig og morderiske avskum for å vinne over Russland? Hva slags LOGIKK er dette? Dobbeltmoralen hos enkelte er virkelig påfallende. Jeg tror ikke du skal sette deg så veldig på en høy moralsk hest når du presenterer å skrive slikt. Jeg synes argumentene dine bærer preg av voldsomme overdrivelser, antakelser og mildt sagt spesielle konklusjoner. Og at du kanskje kan ha en tendens til å hisse deg opp litt mye? Jeg setter meg ikke på noen hest, jeg skriver hva jeg mener. Saken er at Ukraina utstyrte HTS med noen droner i håp om at det skulle bidra til å svekke Assad og dermed Russland, som de forsvarer seg i en eksistensiell krig mot. Så begynner du å snakke om at Zelensky er «skyldig i folkemord på kristne», barnemord og det ene etter det andre. Noe som selvfølgelig bare er tull. Zelensky og Ukrainas intensjon har åpenbart vært å svekke Assads grusomme terror-regime og deres hovedfiende Russlands militære kapabiliteter, ikke å støtte en ideologisk antipodisk jihadist-gruppes fremtidige forbrytelser. Grusomhetene til Assad-regimet, som ikke bare systematisk har torturert og drept alle syrere inkludert minoritetsgrupper over flere tiår, og også har angrepet egen sivilbefolkning med saringass, forbigås også i en noe merkelig stillhet i dette regnestykket ditt. Endret 10 timer siden av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Morromann skrev (3 timer siden): TS ønsker sannsynligvis å utslette det kurdiske selvstyret. Antar at de betrakter disse som fiender og er tilfreds med hva de tyrkisk-støttede militsene foretar seg. Ganske trist, da det var få som ofret så mye som kurderne i kampene mot IS i de årene de herjet. Regner med at det er mange overlevende IS-medlemmer blant Tyrkias proxyrkrigere som venter på å gjennopprette "kalifatet" sitt. Jeg har ingen illusjoner om at kurderne får opprettholde selvstyret sitt, men jeg håper de kan beholde språklige og kulturelle rettigheter. Og være likeverdige og integrerte deler av det syriske samfunnet. Endret 9 timer siden av Tussi 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) Godjul skrev (2 timer siden): Det er det dummeste jeg har hørt. Ingenting er lovende her. Vi snakker om hardbarkede islamister ala al Qaida og IS som har tatt over Syria, de har allerede har avlivet flere hundre mennesker de siste dagene uten rettergang og dom og erstattet politiske fanger under Assad med nye politiske fanger under det nye islamistiske styre i Syria. Uansett hvor ille den foregående diktatoren var så kan du alltid regne med at noe verre tar over uten unntak i Midtøsten Nå tror jeg du misforstår Tussi. H*n har overhodet ikke forsvart islamistene i HST men har påpekt at de :HST muligens er mindre anti-kurdiske enn de tyrkiskstøttede militsene som har angrepet de kurdiske selvstyreområdene; skjønt jeg mener det er fullstendig urealistisk å anta at HST vil la kurderne få være i fred, spesielt i og med a de har etablert en sekulær multireligiøs og multietnisk statsform i de områdene de har tatt kontroll over nord i Syria mens som Erdogans proxykrigere nå legger i grus. Tussi skrev (1 time siden): Jeg har ingen illusjoner om at kurderne får opprettholde selvstyret sitt, men jeg håper de kan beholde språklige og kulturelle rettigheter. Og være likeverdige og integrerte deler av det syriske samfunnet. Det er vel først og fremst USA som er de største garantistene for at kurderne får beholde selvstyret sitt. Og som mange observerer er HST og deres nå barberte leder Jomani eller hva nå den terroristen heter fortsatt på USAs terrorliste og fårhåpentligvis forblir han der. Og nettopp samarbeidet mellom USA og kurderne kan være håpet for at USA ikke vil anerkjenne terror-jihadistregimet i Damascus og kke fjerne Joblani fra terrorlisten og dussøren på ham. Skjønt jeg er kanskje naiv. Men ingen i hele Midtøsten fortjener noe mer respekt og heder enn de tapre kurdiske menn og kvinner og deres kamp mot tyranner og terrorister i nærmere 40 år. Om kurderne skal få beholde sine kulturelle rettigheter som en del av det syriske samfunnet må det isåfall skje under helt andre folk enn den avskyelige jihadistgjengen som har tatt over der nå. Hvem? Ikke spør meg. Jeg aner ikke. Jeg kan desverre ikke svare på det. Endret 8 timer siden av Morromann 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå