Gå til innhold

Syria konflikten 2.0

Anbefalte innlegg

paatur skrev (På 7.3.2025 den 8.46):

Ja det selges nesten over alt. lokal produsert, Øl,Vin; Arak selges men også importerte varer. 
Selv nå med den nye regjeringen så er det mere liberalt med alkohol salg her i Damaskus enn I Norge. Det selges fra butikkene åpner til stenges. Ikke noe 10-20

Hmmm...interessant. Jeg kan vel bare konstantere at man i Damascus fortsatt befinner seg i "love bombing"-fasen til det nye regimet. Det er nok åpenbart at dette blir forbudt før eller siden.

VifteKopp skrev (18 timer siden):

Syrere som har fått statsborgerskap kan naturligvis ikke sendes hjem. Syrere med midlertidig oppholdstillatelse kan sendes hjem når Syria anses som trygt nok, en vurdering som vil ta tid. 

Det er jo logisk at mennesker returnerer når krigshandlingene er over som jo er det de aller fleste har flyktet fra. Men jeg regner med at ganske mange alawitter ikke kommer til å returnere da hevnlysten er stor hos tilhengerne til det nye regimet.

KalleKlovn skrev (18 timer siden):

Mulighet for å sende flere Syrere hjem igjen da?😊 Ikke at det kommer til så skje, i alle fall ikke med denne regjeringen.

Vi har desverre en migrasjonspolitikk som fungerer etter "bordet fanger". Det er slik at bare man har levd lenge nok på norsk jord uten nødvendigvis å ha gjort noen innsats for integrering i samfunnet får man tildelt norsk statsborgerskap. Jeg er selvfølgelig helt imot det men som du sier er det ikke noen stor interesse for den nåværende regjeringen å gjøre noe med dette annet enn små symbolske reguleringer; i sterk motsetning til Danmark som har gjort det klart at asyl- og flyktningeinstitusjonen ikke er ment som og skal ikke brukes som en brekkstang for permanent immigrasjon men kun en midlertidig nødhavn. Krigen i Syria begynte i 2012 så det sier jo seg selv at det er ganske mange nå som ikke kan sendes tilbake fordi de har fått den røde boken. Men det blir litt OT; skjønt en viss relevans har det jo.

VifteKopp skrev (18 timer siden):

Syrere som har fått statsborgerskap kan naturligvis ikke sendes hjem. Syrere med midlertidig oppholdstillatelse kan sendes hjem når Syria anses som trygt nok, en vurdering som vil ta tid. 

Problemet er jo at alt for mange har fått statsborgerskap alt for lett. Når det er sagt er det åpenbart at Syria ikke er trygt for alle å returnere til. Da tenker jeg spesielt på ikke-sunnier som vil ha en mørk fremtid i et land styrt av al-Quaida selv om regimet er i en "love bombing"-fase akkurat nå; skjønt deler av regimets paramilitære er utålmodige og har begynt å gå etter minoriteter, spesielt alawitter allerede. Og områdene nært Tyrkia og Israel bør nok absolutt ikke kunne betegnes som trygge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Morromann said:

Problemet er jo at alt for mange har fått statsborgerskap alt for lett. Når det er sagt er det åpenbart at Syria ikke er trygt for alle å returnere til. Da tenker jeg spesielt på ikke-sunnier som vil ha en mørk fremtid i et land styrt av al-Quaida selv om regimet er i en "love bombing"-fase akkurat nå; skjønt deler av regimets paramilitære er utålmodige og har begynt å gå etter minoriteter, spesielt alawitter allerede. Og områdene nært Tyrkia og Israel bør nok absolutt ikke kunne betegnes som trygge.

Det største problemet er ikke hevngjerrige Syrere fra Idlib, men Fremmedkrigere fra Cheznya og Turkmere som ikke er syre.

Mens syre fra HTS går i egne klær eller svarte uniformer mens ALLe bærer AK47 er de generelt hyggelig og ingen problem og ha med og gjøre . Har snakket med flere de 2 siste dagene i Homs, Hama og jeg er nå i Aleppo. 

Mens fremmed krigere fra Cheznya og Turkmenere har grønne uniformer og har sin egen bataljon så er de veldig lite hyggelige og møtte på og veldig aggressive. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (18 timer siden):

Hvis Erdogan ikke sende styrker inn i Latakia og kaste ut disse morderiske islamistene, må Tyrkia utsettes for sanksjoner. Og for Israel kan det betyr at de kan rykke fram til Damaskus, for jeg er helt sikkert på at Trump-administrasjonen kan komme til å reagere hardhendt. For EU er dette nok en nedtur, heldigvis hadde man ikke gjort annet enn å oppheve sanksjonene og etablere diplomatiske kanaler som kan stenges. 

Alt dette spres på eteren for tiden. For EU er dette nok en vekkelse; det er ikke mulig å ta Tyrkia inn i varmen så lenge Erdogan sitter med makten, om han ikke gjør noe meget drastisk med opprørsregimet som er i ferd med å bli "ISIS Light". 

Europa trenger Tyrkia i kampen mot Russland. Jeg ser ikke for meg at man vil gjøre noe overilt for å dytte Sultanen over på Tsarens side. Europa kan alltids gjeninnføre sanksjonene på regimet i Damaskus, men jeg tror de vil avvente situasjonen og se om denne alawitt-konflikten "blåser over".

Sitat

Jeg er helt enig i at man gir ut statsborgerskap altfor lett. Hele asyl- og flyktningpolitikken trenger en radikal make-over, og den kommer nok.

Men når man først har gitt disse syrerne statsborgerskap, kan man ikke inndrive dem. I så fall er ikke et statsborgerskap noe verdt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Men når man først har gitt disse syrerne statsborgerskap, kan man ikke inndrive dem. I så fall er ikke et statsborgerskap noe verdt. 

Enig i at konseptet statsborgerskap ikke er noe verdt hvis man gir det til alle utlendinger som identifiserer seg som undertrykt/forfulgt/på flukt fra loven i et annet land/lykkejeger/har lyst til å nave.
Man har tidsbegrenset visum og oppholdstillatelse for slike, inntil saken deres er behandlet og de trygt kan returnere.

Mange av dem har kommet inn på falske premisser. Hvem som helst kan komme fra pakistan, påstå de er en homofil palestiner uten pass, og få statsborgerskap etter få år. Det har ingen konsekvenser om løgnen blir oppdaget senere.
Dermed ender vi ikke opp med å hjelpe spesielt utsatte individer, men med rene folkevandringer, der det kommer så mange at vår egen kultur og nasjon er truet.

Man har vært så slepphendt med å dele ut statsborgerskap at man må kunne inndra mange av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 timer siden):

Vi har desverre en migrasjonspolitikk som fungerer etter "bordet fanger". Det er slik at bare man har levd lenge nok på norsk jord uten nødvendigvis å ha gjort noen innsats for integrering i samfunnet får man tildelt norsk statsborgerskap.

Selv idioter viste at dette kom til å skje, dette har skjedd helt fra de føreste pakistanerne kom til Norge, de reiser aldri hjem uansett. Så har den ene krigen etter den andre herjet, Norge har tatt i mot fra Balkan, fra Gaza, fra Afrika, fra Ukraina alltid med samme melodien, de skal bare være her til det blir trygt i hjemlandet. Hjemlandet blir trygt (for de kan jo dra på ferie dit) og de reiser aldri hjem permanent uansett. Løgn etter løgn år etter år. Det fenomenet heter politikere. De på venstreside er de verste av de verste.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og jeg forstår de som ikke vil reise hjem fra Norge som er honning krukka ! Det er menneskelig og alle vil det beste for seg og sine, men Norge som slipper hele verden inn i honning krukken ? Forakt er  det rette ordet, for politikerne som har tillat det og folk som har stemt på dette. 

La meg si det slik, Norge har ikke næringsgrunnlag for så mange mennesker vi har blitt, og enda mindre over tid grunnlag for å fø så mange mennesker som ikke bidrar med skatteinntekter, men bare drar ut av statskassen, det er en varslet katastrofe. I en krig er Norge virkelig ute å kjøre. Men hisse til krig er noe man gjør i disse dager med freidig sinn.

Endret av En Gedi
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (7 minutter siden):

Og jeg forstår de som ikke vil reise hjem fra Norge som er honning krukka ! Det er menneskelig og alle vil det beste for seg og sine, men Norge som slipper hele verden inn i honning krukken ? Forakt er  det rette ordet, for politikerne som har tillat det og folk som har stemt på dette. 

La meg si det slik, Norge har ikke næringsgrunnlag for så mange mennesker vi har blitt, og enda mindre over tid grunnlag for å fø så mange mennesker som ikke bidrar med skatteinntekter, men bare drar ut av statskassen, det er en varslet katastrofe. I en krig er Norge virkelig ute å kjøre. Men hisse til krig er noe man gjør i disse dager med freidig sinn.

Jeg kjenner flere syrere, og alle jobber og bidrar i samfunnet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner flere syrere, og alle jobber og bidrar i samfunnet

Og alle de som ikke gjør det ? Det var heller ikke poenget ? Nå er det fred i Syria og da er betingelsene for å være i Norge over ?

Endret av En Gedi
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Enig i at konseptet statsborgerskap ikke er noe verdt hvis man gir det til alle utlendinger som identifiserer seg som undertrykt/forfulgt/på flukt fra loven i et annet land/lykkejeger/har lyst til å nave.
Man har tidsbegrenset visum og oppholdstillatelse for slike, inntil saken deres er behandlet og de trygt kan returnere.

Mange av dem har kommet inn på falske premisser. Hvem som helst kan komme fra pakistan, påstå de er en homofil palestiner uten pass, og få statsborgerskap etter få år. Det har ingen konsekvenser om løgnen blir oppdaget senere.
Dermed ender vi ikke opp med å hjelpe spesielt utsatte individer, men med rene folkevandringer, der det kommer så mange at vår egen kultur og nasjon er truet.

Man har vært så slepphendt med å dele ut statsborgerskap at man må kunne inndra mange av dem.

Så enkelt er det ikke (jeg antar du overdriver for komisk effekt), men jeg tror det lureste fremover for Europa er å oppføre asylsentere i tredjeland (for Syria ville det da vært Tyrkia og Libanon) og heller betalt for deres midlertidige beskyttelse i de landene.

Lenke til kommentar
En Gedi skrev (31 minutter siden):

Og alle de som ikke gjør det ? Det var heller ikke poenget ? Nå er det fred i Syria og da er betingelsene for å være i Norge over ?

Ikke når de har fått varig opphold eller statsborgerskap nei, man kan gjerne diskutere reglene for det, men opphold er opphold, statsborgerskap er statsborgerskap

• Liker 2
Lenke til kommentar

428 sivilister har blitt massakrert. Det kom nå flere og flere detaljer som vist at opprørsregimet hadde helt mistet all kontroll, spesielt over de ikke-syriske militante som blant annet slaktet flere dusin medisinsk personell. Det var først om lørdag formiddag dette stanses så snart tyrkiske militære under eskorte kom til Latakia og Jableh sammen med profesjonelle HTS-avdelinger, men alle disse ansvarlige som hadde formidlet deres forbrytelsene på nettet, er ennå på frifot - disse må bringes inn, avvæpnes og fengsles. Det var byene Jableh, Baniyas og Haffa som var åsted for folkemordhandlingene mot alawittene, som fulgt til meget blodige kamper hvor væpnede alawitter gikk til angrep på militante, som fant seg utsatt for et voldsomt raseri. 

Opposisjonelle hevder det er mange flere døde, opptil 2,400 i alt. Uansett hadde massakrene kommet som et meget stort sjokk, som har satt opprørsregimet under meget sterk forlegenhet ovenfor resten av verden - selv om for kjennerne som meg selv er dette knapt overraskende. "Opprørerne" hadde massakrert titusener av krigsfanger og sivilister fordi de var av feil tro. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

https://x.com/jenanmoussa/status/1898467262756962772

Lenken kunne ikke bli inkludert fordi det er ingen tvitring på den URL-en.

717 døde er hittil registrert. Det vist seg at selv om myrderiene stanses lørdag formiddag på direkte inngrep av tyrkerne og opprørsregimet, har de ansvarlige enhetene ikke blitt avvæpnet eller satt under bevoktning, istedenfor skal de bare ha blitt beordret ut - dessverre nedover vegen til Masyaf hvor det meldes om nye myrderier utover dagen. Alt tyder på at flere tusen kan ha blitt massakrert i det verste massedrapet siden 7. oktober. 

Og det er sterk fordømmelse mot EU, som meget galt ordlagt seg omkring disses respons på folkemordhandlingene - som kommer til å bli veldig ødeleggende for sentrale EU-personer i den nære fremtiden. 

Det er nå identifisert hvem som hadde stått bak forbrytelsene; dette var Sultan Shah Murad og Hamzah "divisjonene" som består av utenlandske og tyrkiskstøttede islamistiske militante - spesielt Hamzah som for mange år siden hadde skåret av hodet på et guttebarn under et opptak i Aleppo. Disse er SNA-militser som hadde vært en kilde for bekymring i hele Syria, og som HTS hadde ikke klart å få bukt med disse kreftene som er tilknyttet al-Qaida og ISIS pga. Erdogan. Tyrkiske militære måtte til Jableh for å stanse vanviddet etter russerne og israelerne ringte Erdogan. 

Dette klart det meget klart at HTS i opprørsregimet har store problemer; så store at tilliten mot dem over hele Syria er sterkt fallende - og Erdogan på hans side har fått et meget stort forklaringsproblem som gjør at EU/NATO, USA og Russland kan bli dypt skeptisk mot ham. Hans tankeløse støtte til islamistiske terroristorganisasjoner helt siden 2014 - han var ISIS` viktigste allierte fram til verdensopinionen vendt seg mot ISIS - har alltid vært karakterisk av en meget ekstrem fordummingstendens på hans side. 

I Vesten er det voksende sinne over dette som skje i Syria, da det bare bekreftet manges fordommer om at arabermuslimene ikke er å stole på. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (17 timer siden):

Europa trenger Tyrkia i kampen mot Russland. Jeg ser ikke for meg at man vil gjøre noe overilt for å dytte Sultanen over på Tsarens side. Europa kan alltids gjeninnføre sanksjonene på regimet i Damaskus, men jeg tror de vil avvente situasjonen og se om denne alawitt-konflikten "blåser over".

Erdogen vet jo å utnytte den strategisk viktige posisjonen Tyrkia har i NATO og derfor ser andre land i alliansen gjennom fingrene på det han foretar seg selv om de åpenbart ikke liker det. Å "slippe fri" Tyrkia fra NATO kan jo også være en gavepakke til "sultanen" for å få frie tøyler til å bli en regional stormakt i Midtøsten og få utløp for sine drømmer om å gjenreise det osmanske riket. Det er ingen lett problemstilling det der.

Massemordene på alawitter tar vel slutt når jihadistene har tatt livet av og fordrevet de fleste.

VifteKopp skrev (17 timer siden):

Jeg er helt enig i at man gir ut statsborgerskap altfor lett. Hele asyl- og flyktningpolitikken trenger en radikal make-over, og den kommer nok.

Tja, det er lov å håpe; men det skulle helst ha blitt gjort for over 20 år siden slik Danmark gjorde. Men alle krav om dette har i Norge blitt møtt med rasismebeskyldninger og krokodilletårer om at vi er "hjerterå" og "slik kan ikke fredsnasjonen gjøre" spesielt fra SV, KRF og Venstre som ikke ser ut til å ha noen begrensninger med det de oppfatter som "solidaritet". Skjønt det har heldigvis blitt mer stuerent å snakke om dette og å innse at det ikke er bærekraftig med det nåværende asyl- og flyktningesystemet som ble skapt i en annen tid og aldri var ment som et middel for permanent migrasjon.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Massemordene på alawitter tar vel slutt når jihadistene har tatt livet av og fordrevet de fleste.

Det vil bli det største folkemordet siden Kambodsja. Det er to millioner. Dette vil vi aldri akseptere. 

Lenke til kommentar

Myrderiene bare fortsetter. Det er nå blitt klart at al-Sharaa har ljuget for alle, disse som trukkes ut, har bare blitt erstattet av enda flere som gikk til angrep på alawittiske sivilister som flykter opp i fjellene. Ved sist telling av SOHR er 830 sivilister massakrert av militante, som nå åpenbart har støtte av al-Sharaa som må utstøttes som en folkemordist. USA har tatt note av dette, og intensiverte sin støtte til SDF i sørøstre Syria mens israelske styrker på nytt rykker framover inn i Daraa-regionen - som besvart dette ved å mobilisere sine militsstyrker, som er under angrep av druserne. I Damaskus-regionen hadde druserne som valgt å stole på opprørsregimet, realisert at de var for naiv. Og kurderne i Sheikh Maqsoud, Aleppo har kommet under angrep. 

Islamistene i Syria vil utrydde minoritetsfolkene som teller flere millioner, i det som kan bli det største folkemordet siden Kambodsja hvor 1,2 til 2,8 mill. var utryddet av Røde Khmer. Og så langt har ikke tyrkerne gjort meget; utover utsendinger som kom til Jableh og Latakia har de ikke villet gjøre noe for å stanse folkemordhandlingene. I verste fall kan Trump og Netanyahu utnytte dette for å fjerne opprørsregimet, det er mulige at israelerne vil ta Damaskus i fremtiden og eventuelt gir deres støtte til alawittene i samarbeid med kurderne, for å dytte tyrkerne ut. Det meldes også at sunnimuslimer hadde blitt angrepet av militante, ved nærmere granskning vist det seg at de fleste var ikke drept av alawittiske militante. 

Det blir mer og mer klart at opprørsregimet har ikke kontroll. 

Lenke til kommentar
JK22 skrev (21 timer siden):

et er nå identifisert hvem som hadde stått bak forbrytelsene; dette var Sultan Shah Murad og Hamzah "divisjonene" som består av utenlandske og tyrkiskstøttede islamistiske militante - spesielt Hamzah som for mange år siden hadde skåret av hodet på et guttebarn under et opptak i Aleppo

sultan shah murad er vel samme gruppe som mishandlet og drepte en kurdisk kvinnelig politiker i 2019. 

Dette er et folkemord fullstendig på Tyrkias ansvar,det er de som har oppfostret og støttet disse morderne i årevis

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...