Gå til innhold

Syria konflikten 2.0

Anbefalte innlegg

VifteKopp skrev (På 24.2.2025 den 9.52):

Det er i EUs interesse at Syria ikke bryter ut i en ny fullskalas-borgerkrig, og må håndtere en ny flyktningstrøm. 

Fullskala krig; som egentlig bare er en fortsettelse av en evighetskrig som har var siden 2012 er uunngåelig uansett da det i praksis er tre Syria nå; en drusisk stat i sør(som er en israelsk puppet), en jihadiststat i nord(som er en tyrkisk puppet)og den demokratiske kurdiskdominerte SDF-staten i nordøst som allerede er under kryssild fra Tyrkia og jihadistvennene deres. Og ingen minoritetsgrupper kommer til å frivillig la seg slakte ned av jihadistene. Og som JK22 her har fått med seg, men tydeligvis ikke NRK og andre norske medier hvor alt går i Trump 24/7; er Israel i gang med en offensiv mot Damaskus. Absolutt ingenting her som tyder på noen form for fredseskalering i regionen for å si det slik.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (20 minutter siden):

Fullskala krig; som egentlig bare er en fortsettelse av en evighetskrig som har var siden 2012 er uunngåelig uansett da det i praksis er tre Syria nå; en drusisk stat i sør(som er en israelsk puppet), en jihadiststat i nord(som er en tyrkisk puppet)og den demokratiske kurdiskdominerte SDF-staten i nordøst som allerede er under kryssild fra Tyrkia og jihadistvennene deres. Og ingen minoritetsgrupper kommer til å frivillig la seg slakte ned av jihadistene. Og som JK22 her har fått med seg, men tydeligvis ikke NRK og andre norske medier hvor alt går i Trump 24/7; er Israel i gang med en offensiv mot Damaskus. Absolutt ingenting her som tyder på noen form for fredseskalering i regionen for å si det slik.

Hvor kan man lese om den pågående israelske offensiven?

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden):

Hvor kan man lese om den pågående israelske offensiven?

Nå var det JK22 som skrev om det og med henvisning til Joshua Landis sin Twitter-kanal. Så det spørsmålet bør du helst stille til ham, ikke til meg. Men jeg finner nå noen EN pålitelig link:

https://www.reuters.com/world/middle-east/low-airplanes-series-blasts-heard-syrian-capital-witnesses-say-2025-02-25/

Skjønt det er kanskje for tidlig å fastslå om det er snakk om noen fullskala offensiv heller enn "nålestikk".

Lenke til kommentar
JK22 skrev (9 timer siden):

Nå er det ikke mulig for gulfaraberne å la være med å reagere. Syria er deres arena. Og tyrkerne kunne ikke heller fatte den absurde situasjonen, som for dem er et tydelig bevis på at Israel nå er utenfor all kontroll, og at deres offensiv inn i Syria kan være for å berede grunnen for folkemordet på det palestinske folket. 

Hva mener du er sammenhengen her mellom Syria og Palestina?

Jeg forsøker å lese meg opp på hva som skjer, i følge det israelske forsvaret er målet å ta ut militære mål og forhindre at Syria blir et nytt sør-Libanon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (25 minutter siden):

Vil tippe vedkommende mener Greater Israel. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greater_Israel

For øvrig noe IDF har på uniformene sine nå

spacer.png

Det besvarer ikke spørsmålet på hvordan operasjonen i sør-Syria bereder grunnen for folkemordet på palestinerne, som var påstanden.

Det emblemet er forøvrig forbudt etter at noen høyreekstreme soldater hadde sydd på det selv:

https://www.newarab.com/news/israeli-army-bans-radical-messiah-patch-uniforms

• Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Nå var det JK22 som skrev om det og med henvisning til Joshua Landis sin Twitter-kanal. Så det spørsmålet bør du helst stille til ham, ikke til meg. Men jeg finner nå noen EN pålitelig link:

https://www.reuters.com/world/middle-east/low-airplanes-series-blasts-heard-syrian-capital-witnesses-say-2025-02-25/

Skjønt det er kanskje for tidlig å fastslå om det er snakk om noen fullskala offensiv heller enn "nålestikk".

Sett 👍 Sløvt av meg å ikke kikke bakover i tråden. For øvrig enig i siste vurdering der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (Akkurat nå):

På hvilken måte hva da? Skjønte du ikke konseptet med Stor Israel/Greater Israel? 

Jo, jeg kjenner til konseptet Greater Israel som en del høyreekstreme israelere drømmer om.

Men jeg forstår ikke hvordan denne militære operasjonen i det sørlige Syria bereder grunnen for et fremtidig folkemord på palestinerne. Er det planer om å tvangsflytte palestinerne dit og drepe dem der? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (12 minutter siden):

Jo, jeg kjenner til konseptet Greater Israel som en del høyreekstreme israelere drømmer om.

Ja med andre ord dagens israelske regjering 

VifteKopp skrev (13 minutter siden):

Men jeg forstår ikke hvordan denne militære operasjonen i det sørlige Syria bereder grunnen for et fremtidig folkemord på palestinerne. Er det planer om å tvangsflytte palestinerne dit og drepe dem der? 

Jeg sitter ikke i den israelske regjeringen så logistikken rundt hvordan de har tenkt til å utrydde resten av palestinerne må du nesten ta opp med den israelske ambassaden eller noe. Men jeg tviler sterkt på at de flytter de til Sør-Syria hvis du tror det.

Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (1 time siden):

Ja med andre ord dagens israelske regjering 

Deler av den.

Sitat

Jeg sitter ikke i den israelske regjeringen så logistikken rundt hvordan de har tenkt til å utrydde resten av palestinerne må du nesten ta opp med den israelske ambassaden eller noe. Men jeg tviler sterkt på at de flytter de til Sør-Syria hvis du tror det.

Så vi er etter fem-seks innlegg her, ikke noe nærmere enn forklaring på hvorfor Israels militære operasjon i sør-Syria berederer grunnen for et fremtidig folkemord på palestinerne. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 timer siden):

Deler av den.

Så vi er etter fem-seks innlegg her, ikke noe nærmere enn forklaring på hvorfor Israels militære operasjon i sør-Syria berederer grunnen for et fremtidig folkemord på palestinerne. 

Du lansere ikke et folkemord med en fiendehær i ryggen. Den egentlige forklaringen bak den israelske aggressiviteten i Syria er frykt for den tyrkiske militærmakten under kontroll av Erdogan i et land hvor folkeopinionen er pro-palestinsk. De vil derfor ikke tillate militære styrkeforberedelser sør for Damaskus. Israel har bare to fordeler; USAs støtte og det israelske flyvåpenet - men den tyrkiske NATO-trente soldaten vil være bedre motivert, bedre trent og bedre samkjørt med andre enn israelerne, og har et fysisk overtak på hele 10 mot 1 fordi det er flere millioner tidlige kamptrente menn opptil 45 års alder i tillegg til en hær på rundt 800,000 soldater i et beredskapsforsvar. Erdogan har startet en meget voldsom opprustning uten sidestykke, men det betyr at han trenger tid på seg. 

Tid som Netanyahu ikke er villig til å gi tyrkerne som faktisk er i stand til å beseire israelerne ved å være av en meget forskjellig militærskultur med høyere kompetanseevne enn araberne som aldri maktet å beherske moderne krigføring. Den tyrkiske soldaten tradisjonelt er respektert som en dyktig og stridsvant soldat, som hadde gjentatte ganger bevist seg i møte med vestlige styrker i 1854-1918. Dette vet israelerne, som har derfor ønsket å umuliggjør enhver potensiell trussel gjennom den eneste naturlige åpningen til Israel, Golanhøydene. 

De har nok med Egypt, som nå brummer for tiden. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (1 time siden):

Du lansere ikke et folkemord med en fiendehær i ryggen. Den egentlige forklaringen bak den israelske aggressiviteten i Syria er frykt for den tyrkiske militærmakten under kontroll av Erdogan i et land hvor folkeopinionen er pro-palestinsk. De vil derfor ikke tillate militære styrkeforberedelser sør for Damaskus. Israel har bare to fordeler; USAs støtte og det israelske flyvåpenet - men den tyrkiske NATO-trente soldaten vil være bedre motivert, bedre trent og bedre samkjørt med andre enn israelerne, og har et fysisk overtak på hele 10 mot 1 fordi det er flere millioner tidlige kamptrente menn opptil 45 års alder i tillegg til en hær på rundt 800,000 soldater i et beredskapsforsvar. Erdogan har startet en meget voldsom opprustning uten sidestykke, men det betyr at han trenger tid på seg. 

Tid som Netanyahu ikke er villig til å gi tyrkerne som faktisk er i stand til å beseire israelerne ved å være av en meget forskjellig militærskultur med høyere kompetanseevne enn araberne som aldri maktet å beherske moderne krigføring. Den tyrkiske soldaten tradisjonelt er respektert som en dyktig og stridsvant soldat, som hadde gjentatte ganger bevist seg i møte med vestlige styrker i 1854-1918. Dette vet israelerne, som har derfor ønsket å umuliggjør enhver potensiell trussel gjennom den eneste naturlige åpningen til Israel, Golanhøydene. 

De har nok med Egypt, som nå brummer for tiden. 

Takk for forklaringen, som gir mening hvis Israel faktisk planlegger folkemord, Syria er villige til å overgi kontrollen over hele landet til Tyrkia, og Tyrkia er villige til å gå til krig mot Israel (og risikere krig mot USA), for å beskytte et arabisk folkeslag. 

Jeg tviler vel egentlig på alle tre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (16 minutter siden):

Takk for forklaringen, som gir mening hvis Israel faktisk planlegger folkemord, Syria er villige til å overgi kontrollen over hele landet til Tyrkia, og Tyrkia er villige til å gå til krig mot Israel (og risikere krig mot USA), for å beskytte et arabisk folkeslag. 

Jeg tviler vel egentlig på alle tre. 

Tyrkia er ikke akkurat en lilleputt, den palestinske kampen mot israelerne har sterk støtte i den tyrkiske opinionen - så meget, at Erdogan fant seg utfordret på akkurat dette feltet. Og opprørsregimet i Syria er for lengst i lomma i Tyrkia, de bare hadde prøvd å få større selvstendighet selv om tyrkerne er på vei inn i noe som minne om en invasjon av entreprenører, handelsfolk og selgerne - det går nå tusenvis av trailere hver dag over grensen. Deres fremstøtet om å få internasjonal anerkjennelse og Saudi-Arabias velsignelse er mål nr. 2 for Netanyahu. Syrerne har ikke en hær, det har Tyrkia. 

Det er tegn på at saudiaraberne, egypterne og tyrkerne har kommet nær hverandre i det siste samtidig som kineserne kom inn i bildet i det fordekte. Med tiden kan de bli en formidable maktfaktor som selv USA ikke kan overvinne, så Netanyahu vil derfor ha fait accompli omkring "det palestinske spørsmålet". 

Lenke til kommentar
JK22 skrev (10 minutter siden):

Tyrkia er ikke akkurat en lilleputt, den palestinske kampen mot israelerne har sterk støtte i den tyrkiske opinionen - så meget, at Erdogan fant seg utfordret på akkurat dette feltet. Og opprørsregimet i Syria er for lengst i lomma i Tyrkia, de bare hadde prøvd å få større selvstendighet selv om tyrkerne er på vei inn i noe som minne om en invasjon av entreprenører, handelsfolk og selgerne - det går nå tusenvis av trailere hver dag over grensen. Deres fremstøtet om å få internasjonal anerkjennelse og Saudi-Arabias velsignelse er mål nr. 2 for Netanyahu. Syrerne har ikke en hær, det har Tyrkia. 

Det er tegn på at saudiaraberne, egypterne og tyrkerne har kommet nær hverandre i det siste samtidig som kineserne kom inn i bildet i det fordekte. Med tiden kan de bli en formidable maktfaktor som selv USA ikke kan overvinne, så Netanyahu vil derfor ha fait accompli omkring "det palestinske spørsmålet". 

Jeg er enig i at tyrkerne nå skaffer seg stor innflytelse over det nye Syria, men veien dit til en direkte krig mot Israel er ekstremt lang. Det har vist seg gang på gang at land og regimers påståtte kjærlighet til det palestinske folk begrenser seg til det rent retoriske, og Tyrkia er først og fremst opptatt av det kurdiske spørsmålet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (9 timer siden):

Deler av den.

Det er ikke så lett når du kun argumenterer i bad faith…

Her er det flere ting og ta tak i.

Dagens regjering i Israel er på grensen til det fascistiske. Med bakgrunn på dens handlinger, politikk og retorikk. De samme som støtter oppunder Greater Israel ideen styrer også landet, del av den ideen er å invadere samtlige naboland og også fjerne det de anser som undermennesker i disse landene. At de nå også går inn i Syria styrker jo bare argumentet for at de vil at de skal fjerne alle palestinere (først fra Gaza, deretter tar de resten fra vestbredden). 

For det andre pågår det folkemordet allerede nå, det er ikke noe som kommer til å skje i fremtiden slik du gjentar, da vrir du veldig på det som foregår, det pågår allnå, men at Israel vil intensivere det og eskalere det ytterligere er det storr . For eksempel så finnes det ingen seriøse politiske partier eller NGOs i Norge som faktisk mener at det Israel driver med ikke er forbrytelser mot menneskeheten. 

Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (5 timer siden):

Det er ikke så lett når du kun argumenterer i bad faith…

Hvor har jeg utvist bad faith? Jeg stilte et enkelt, konkret spørsmål, som jeg til slutt fikk et svar på.  

Sitat

Dagens regjering i Israel er på grensen til det fascistiske. Med bakgrunn på dens handlinger, politikk og retorikk. De samme som støtter oppunder Greater Israel ideen styrer også landet, del av den ideen er å invadere samtlige naboland og også fjerne det de anser som undermennesker i disse landene. At de nå også går inn i Syria styrker jo bare argumentet for at de vil at de skal fjerne alle palestinere (først fra Gaza, deretter tar de resten fra vestbredden). 

Det er kun et par av de mindre, høyreekstreme enkeltpartiene i regjeringen, som kan sies å kalles støttespillere av Greater Israel. Likud var så uinteressert i hva som foregikk på andre siden av grensa, at Netanyahu ikke fikk med seg at Hamas planla det største angrepet på jøder siden 2. vk. 

Foreløpig har Israel knapt fjernet en palestiner fra Gaza, dog president Trump har flørtet høyt med ideen så det er mulig det skjer i fremtiden. Men inntil videre baserer altså denne koblingen seg mellom sør-Syria og folkemord på palestinere på rene spekulasjoner, men jeg er åpen for å endre mening hvis det kommer noe konkret. 

Sitat

For det andre pågår det folkemordet allerede nå, det er ikke noe som kommer til å skje i fremtiden slik du gjentar, da vrir du veldig på det som foregår, det pågår allnå, men at Israel vil intensivere det og eskalere det ytterligere er det storr . For eksempel så finnes det ingen seriøse politiske partier eller NGOs i Norge som faktisk mener at det Israel driver med ikke er forbrytelser mot menneskeheten. 

Å kalle krigen på Gaza et folkemord, er etter min mening å trekke definisjonen av folkemord til det ugjenkjennelige. Det bor 2.1 millioner mennesker på Gaza, anslagsvis 68.000 er drept, rundt 3% av befolkningen. Det har blitt omtrent født like mange barn i samme periode. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (På 26.2.2025 den 13.47):

Det besvarer ikke spørsmålet på hvordan operasjonen i sør-Syria bereder grunnen for folkemordet på palestinerne, som var påstanden.

Det emblemet er forøvrig forbudt etter at noen høyreekstreme soldater hadde sydd på det selv:

https://www.newarab.com/news/israeli-army-bans-radical-messiah-patch-uniforms

Skjønt disse gruppene har stor innflytelse i israelsk politikk og sannsynligvis også sympati hos høyere offiserer i hæren. Men som du påpeker; likevel feil å hevde at dette er offisielle symbiler hos den israelske hæren.

Interessant at det kartet inkluderer deler av Tyrkia; det eneste av disse landene som kartet dekker og som Israel ikke har vært i krig mot - ennå.

Hugo_Hardnuts skrev (På 26.2.2025 den 14.23):

Sett 👍 Sløvt av meg å ikke kikke bakover i tråden. For øvrig enig i siste vurdering der.

Ja; når det bare kan spores opp i en kort Reuters-melding og er snakk om taktiske bombeoperasjoner; også kalt "nålestikk" er det alt for tynt grunnlag til å konkludere at Israel er i gang med en innvasjon av Syria. Jeg ser det nå. Skjønt jeg uteukker IKKE at det KAN være starten på det. Det har skjedd før og kan skje igjen at store hendelser begynner i det små og går under radaren på de store mediene. Og om Israel virkelig planlegger invasjon av Syria - vel; det vil ikke overraske meg. INGENTING overrasker meg lenger. Verden har blitt snudd så til de grader på hodet de siste årene; de siste 5 årene spesielt men tegn i siste halvdel av forrige tiår bød også på overraskelser og ting man aldri så komme. Så om det skulle skje vil det overhodet ikke overraske meg. Selv om grunnlaget for å bastant påstå det er temmelig tynt så langt.

ParadiseCity skrev (På 26.2.2025 den 14.27):

Det besvarer jo spørsmålet…

Det gjør ikke det.

ParadiseCity skrev (På 26.2.2025 den 14.49):

På hvilken måte hva da? Skjønte du ikke konseptet med Stor Israel/Greater Israel? 

Jeg vet du svarer en annen her men jeg kan ihvertfall si at selv om jeg forstår dette konseptet som er utbredt hos ytterliggående grupper i Israel er ikke dette offisiell israelsk politikk så spørsmålet er ikke besvart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...