Gå til innhold

Syria konflikten 2.0

Anbefalte innlegg

DukeRichelieu skrev (3 timer siden):

Jeg henviste til denne:

Ekspert Cecilie Hellestveit : – Det som skjer i Syria nå er et slags sluttspill

I denne ukens Dag og Tid (på trykk fredag 6. desember) skrev hun også:

"Opprørane i Syria kan ikkje velte Assad-regimet."

"Somme drøymer om at opprørarane i Syria skal velte Assad-regimet, kaste ut Russland og Iran og erobre heile republikken. Det er heilt urealistisk."

Fascinerende å se hvor skråsikker hun var og fortsatt tok helt feil.

Reagerte også på den. Mange som har undervurdert hvor avhengig Assad har vært av Putin og russisk hjelp, som de siste par årene har svunnet hen.

Hellestveit er folkerettsekspert, ikke Midtøsten-ekspert eller ekspert på geopolitikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (5 minutter siden):

Spent på hvor lenge de har frihet før det ender opp i et islamistisk helvete igjen da. Jeg tipper maks 6 måneder.

Det ryktes at de allerede har begynt å drepe kristne? I latakia. Så massakre over store deler av landet, og bare tanken på at et samfunn n der kvinner har vært likestilt på alle nivå skal legges i grus av en Nato-stat, ufattelig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (15 minutter siden):

Skal det nevnes at de andre ekspertene sa lignende. 

Hilde Henriksen Waage var jo ganske sikker på at Russland og Iran ville gripe inn og hjelpe Assad virket det som:

https://www.dagbladet.no/nyheter/forsker-kan-ha-kommet-ut-av-kontroll/82336733

Til Henriksen Waage og Hellestveits forsvar: ingen av dem er Syria-eksperter selv om begge har skrevet bøker om emne.

Endret av Olek1970
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (40 minutter siden):

Det ryktes at de allerede har begynt å drepe kristne? I latakia. Så massakre over store deler av landet, og bare tanken på at et samfunn n der kvinner har vært likestilt på alle nivå skal legges i grus av en Nato-stat, ufattelig. 

Har du kilde på dette? Du poster mye rykter og spekulasjoner, men som regel uten noen kilde.

Det er for eksempel en brutal video som sirkulerer på X som viser to menn som blir henrettet i Latakia, som av ulike kontoer med forskjellige interesser feilaktig presenteres som massakre på den ene og andre gruppa. I virkeligheten er det to av Assads menn (dog en krigsforbrytelse uansett). Dette er et av veldig mange eksempler på desinformasjon som nå sirkulerer, så det er viktig å passe på kildene. 

I går møttes sunnier, alawittiske og kristne ledere i nevnte by Latakia, for å enes om at de ikke ønsket noen sekterisk slåssing i byen. Ca. halvparten av innbyggerne der er forøvrig kristne.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Har du kilde på dette? Du poster mye rykter og spekulasjoner, men som regel uten noen kilde.

Det er for eksempel en brutal video som sirkulerer på X som viser to menn som blir henrettet i Latakia, som av ulike kontoer med forskjellige interesser feilaktig presenteres som massakre på den ene og andre gruppa. I virkeligheten er det to av Assads menn (dog en krigsforbrytelse uansett). Dette er et av veldig mange eksempler på desinformasjon som nå sirkulerer, så det er viktig å passe på kildene. 

I går møttes sunnier, alawittiske og kristne ledere i nevnte by Latakia, for å enes om at de ikke ønsket noen sekterisk slåssing i byen. Ca. halvparten av innbyggerne der er forøvrig kristne.

Det aller meste jeg har er fra X, når jeg ikke er sikker skriver jeg "ryktes", men jeg kan sikkert poste linker. Jeg er usikker på om det var kristne, de brukte et ord "nuseyrin" eller noe. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En av vår tids største statsledere omtaler to av vår tids mest grusomme:

The “brave” Assad ran away to Putin. Where will Putin run away? 

This year's Human Rights Day is marked by heartbreaking images of Syrian prisons and torture chambers, which were opened after Assad ran away. People have been humiliated there for many years. Men and women. They were beaten, tortured, raped. Thousands upon thousands of people have passed through this violence factory.  

For decades, the Assad regime has relied solely on violence. And this is what all Putin-backed regimes look like. We have seen these types of prisons, torture chambers, unspeakable violence, humiliation, beating, torture, rape, and other crimes on our territory in every location occupied by Russian invaders. 

Russia is a prison state and it can only keep hold of someone else’s stolen land by putting its prisons and torture chambers there.

Since the beginning of the Russian occupation, tanks have been followed by repression and torture. We first saw it on our land in Crimea in 2014, when Russian occupation resulted in repression of the indigenous people, Ukraine's largest Muslim community, the Crimean Tatars, as well as journalists and political figures. Then Russia continued its horrific human rights violations in the occupied Donbas, including the notorious Izolyatsia prison. 

Since February 2022, Russia has expanded these practices to the rest of the occupied territories. Atrocities have increased in scope and brutality. 

This is why we, as Ukrainians, feel so moved when we see Syrians walking out of Assad's prisons and torture chambers. 

Assad and Putin are more than just vassal and lord. They are accomplices in violence. Dictators like Assad cannot survive without dictators like Putin. And Putin will try to get a revenge for Assad’s fall. 

This is why we need unity and strength to confront regimes that only sow humiliation and leave nothing but suffering, pain, and ruins in their wake. By assisting Ukraine in its fight against Putin's dictatorship, the international community is assisting many other regions in restoring security and protection from violence. 

There must be justice for the horrific atrocities and human rights violations. In fact, Putin and Assad are the ones who deserve to be imprisoned, not the innocent people they have been imprisoning for years.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Kvinner kan kle seg som de vil og offentlige ansatte kalles tilbake på jobb i et nytt og usikkert Syria.

– Dette ser lovende ut. HTS representerer det nye Syria. Det er en frihetsrevolusjon i det syriske folk nå, å innføre begrensninger virker lite i tråd med folkeviljen, sier Dag Henrik Tuastad, førstelektor i historie ved UiO."

https://www.vg.no/nyheter/i/wg4z2d/maktskifte-i-syria-slik-er-situasjonen-naa

Nå synes jeg vagt å huske at lignende ting ble sagt da Taliban tok tilbake makten i Afghanistan, men man kan jo alltids håpe på at det samme ikke vil skje her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Abigor skrev (25 minutter siden):

Altså rent søppel?

Nei, noen kilder er mer troverdige enn andre, jeg er fullstendig klar over at det er mye søppel der ja, antar du ikke er en av dem som forsvarer terroristene mens de kidnapper og dreper kvinner og minoriteter. Dette er det ingen tvil om

Som jeg sa, når jeg er i tvil skriver jeg "ryktes", men kan altså bli flinkere å gi direkte kilder, selv om noen av dem er forferdeligw. Merkelig dog at en annen brukrr som skriver det samme som jeg, aldri bli spurt om kilder....

Forøvrig er jeg langt fra sikker på hvordan moderatorer vil reagere på videoer som viser vold og henrettelser. Det er sikkert imot retningslinjene som er hvorfor jeg ikke har gjort det 

Endret av Tussi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Legende-reporter Clarissa Ward fra CNN kan nå for første gang rapportere fra Syria uten hijab.

Kvinner kunne kle seg som de ønsket under Assad, I Damascus gikk kvinner som i Norge og Lataki gikk kvinner i bikini..

Så at en vestlig journalist har gått med hijab har hvert et eget valg 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (Akkurat nå):

Kvinner kunne kle seg som de ønsket under Assad, I Damascus gikk kvinner som i Norge og Lataki gikk kvinner i bikini..

Så at en vestlig journalist har gått med hijab har hvert et eget valg 

Man kunne gå uten hijab i alle deler av Syria som ikke var islamistkontrillert, de områdene vet jeg ikke alt om

• Liker 2
Lenke til kommentar

det er lov å håpe. DAANES forsøkte i flere år å få til en avtale med Assad, som @JK22 sa, han var for sta. Hvis dette stemmer, som SDF-lederen håper, så vil tyrkia stoppe sin offensiv ved eufrat 

Jeg er ikke optimist, men lov å håpe 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er for eksempel en brutal video som sirkulerer på X som viser to menn som blir henrettet i Latakia, som av ulike kontoer med forskjellige interesser feilaktig presenteres som massakre på den ene og andre gruppa. I virkeligheten er det to av Assads menn (dog en krigsforbrytelse uansett)

Det var mer enn to menn som hadde blitt drept. Det blir flere og flere opptak som bare vist en liten del - SOHR har slått full alarm for flere dager siden, og al-Jolani har bare få tusen pålitelige menn til rådighet i et stort land med flere titusener militante og opptil 15 til 20 mill. innbyggere. Det sier seg selv at HTS ikke kan hindre volden fordi landet falt altfor raskt til uforberedte og fåtallige styrker. Han kan ikke og vil ikke hindre SDA-militante fra å forgripe seg på kurdere og andre syrere som kom i disses vei, fordi det kan bringe ham i konflikt med Erdogan. 

Det er flere hundre ulike opprørsbevegelser over hele Syria som bare overfladisk akseptere HTS som "boss", eller ikke gjør det og bare unngår unødig trøbbel inntil de kan føle seg sterk nok for å sette seg i synlig opposisjon, de er i full gang med å underminere rebellenes overtagelse av Syria ved å tillate kriminelle handlinger, krigsforbrytelser, ulovlige henrettelser og overgrep på regimelojale som tilfeldige. Disse kan ikke settes under kontroll alene med HTS. Det er fremdeles mye våpen som er borteskjult, som tidlige SyAA militære kan hente fram i selvforsvar. Mange erfarne SyAA soldater har forresten begynte å flykte mot Libanon, Jordan og Irak. De stole ikke på rebellene. 

Så hvis volden fortsette, vil alt som al-Jolani har oppnådd, forsvinne som sandkorn i hender. Så krigen mot kurderne må ikke bare stoppes, de må også gjenreise det statlige voldsmonopolet så raskt som mulig. 

Nå er Joshua Landis på saken, og han sier det skjer en massakre i en landsby i Homsprovinsen, med et ukjent antall drepte - disse var alawitter. Dette er den tredje massakren som hittil er visuelt dokumentert; først sykehusmassakren i Manbij, deretter massakren på et halvt dusin eks-soldater i det latakiske høylandet, og nå en landsbymassakre. 

Bidens treghet ser ut til å få følger; etter arabiske SDF-fraksjoner brøt seg ut har SDF måtte evakuere Deir Ezzor-regionen selv om disse hadde hindret åpning av fangeleirer som var opprettholdt for ISIS-folk. Nå risikere man at disse vil bli løslatt - og det er mange ISIS-fanger som utgjør en meget alvorlig trussel mot Vesten og andre land.

De israelske bombeoffensiven kalt "Operasjon Bashan Arrow" fortsette med full styrke, minst 320 lokaliteter har blitt truffet, og så langt er "bare" 70 % av SyAA-militærets materiell tilintetgjort. 

Endret av JK22
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...