Gå til innhold

Syria konflikten 2.0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, Tussi said:

Høyst sannsynlig gjør de det, ellers ville de slåss mer. Husk de har ikke noe antiluftskyts, og de har ingen tuneller... 

Men de har Tyrkia, som ikke vil la seg pille på nesen.

Jeg forstår Israel, men det øker definitivt spenningsnivået.

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 minutter siden):

Men de har Tyrkia, som ikke vil la seg pille på nesen.

Jeg forstår Israel, men det øker definitivt spenningsnivået.

Ja. Tyrkia, som støtter alle verdens terrorgrupper... 

Edit: Hvis Tyrkia går mot Israel, så er det tegn til at det kan utvikle seg til det man ser i j åp. Ikke noe ønskelig, men jeg får mer og mer følelsen av at dette kommer til å ende apokalyptisk hvis Tyrkia går direkte mot Israel.

Og nei, det er ikke noe.jeg ønsker 

Endret av Tussi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ifølge en sentral kurder i Norge sier SOHR at både kurdiske militante og sivile ble henrettet på sykehus i manbij, og kurdiske kvinner skal ha blitt kidnappet.

https://x.com/kocihadro/status/1866422100078027176?s=19

Dette er etnisk rensing med folkemordtendenser, nytter ikke for verden å komme etterpå og kritisere tyrkia, det er NÅ det må handles

Tyrkiske fly skal ha bombet kobani,.og amerikanske fly skal ifølge X fly over området, så hva som skjer videre er uavklart.

Israel skal også ha benektet at de beveger seg mot Damaskus 

Endret av Tussi
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Helt utrolig at assad kan komme unna med det han har gjort - i 2024.. 

Helt forferdelig det som kommer frem nå fra regimet, det er jo ondskap på nivå med naziene i andre vk. 

Dette sier mye om landene som har støttet regimet, og ikke minst russland, som redder han ut?

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, kåre b said:

Helt utrolig at assad kan komme unna med det han har gjort - i 2024.. 

Helt forferdelig det som kommer frem nå fra regimet, det er jo ondskap på nivå med naziene i andre vk. 

Dette sier mye om landene som har støttet regimet, og ikke minst russland, som redder han ut?

Mye rykter ute og går. Flere har blitt avkreftet 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ingen-bevis-for-hemmelige-celler/82362699

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 8.12.2024 den 3:17 PM):

Det kunne jo vært greit å vise til hva hun sa, helt konkret. Gjerne en link.

Jeg henviste til denne:

Ekspert Cecilie Hellestveit : – Det som skjer i Syria nå er et slags sluttspill

I denne ukens Dag og Tid (på trykk fredag 6. desember) skrev hun også:

"Opprørane i Syria kan ikkje velte Assad-regimet."

"Somme drøymer om at opprørarane i Syria skal velte Assad-regimet, kaste ut Russland og Iran og erobre heile republikken. Det er heilt urealistisk."

Fascinerende å se hvor skråsikker hun var og fortsatt tok helt feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Terroristene har nå begynt angrepet mot Kobane, dette er en fullstendig katastrofe. Og jeg er så kynisk at jeg håper, hvis tyrkerne ikke stoppes her, at Tyrkia aldri noengang opplever fred og trygghet igjen

En stat bygget på folkemord, etnisk rensing og diskriminering, ikke bare i eget land men overalt, fortjener ingen fred. Staten ble grunnlagt i folkemordet på armenerne, 109 år senere kommer folkemordet på kurderne....

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (15 minutter siden):

Oh, the irony...

Visste du at kurdere i Israel har flere rettigheter enn kurdere i Tyrkia, der de opprinnelig bor? At i Idrael er arabisk et offisielt språk, men hvis man synger kurdisk i Tyrkia har man blitt arrestert, og folk har blitt drept på gaten for å snakke sitt eget morsmål?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (21 minutter siden):

En stat bygget på folkemord, etnisk rensing og diskriminering, ikke bare i eget land men overalt, fortjener ingen fred. Staten ble grunnlagt i folkemordet på armenerne, 

Trodde først du snakket om Israel nå

Selvom jeg ikke har noe særlig til overs for Tyrkia og hvordan de behandler minoriteter så er det jo utrolig morsom lesning fra MIFF-gjengen inne på tråden her.  Jeg vet ikke helt hvem som eskalerer mest nå men det er lite som tyder på at det er Tyrkia i forhold til Israel

image.png.fb9acdf3404ff35bfbd915b22516b109.png

Blå er Israel og Mørkeblå er Tyrkia. Legg også merke til at Israel har bombet flere mål i Kurdisk territorium

image.thumb.png.c482d151a255bb748374f62ddbfe38eb.png

Forøvrig har jo IOF innledet sin egen lille Special Military Operation inn i Syria i retning Damaskus. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tussi said:

Visste du at kurdere i Israel har flere rettigheter enn kurdere i Tyrkia, der de opprinnelig bor? At i Idrael er arabisk et offisielt språk, men hvis man synger kurdisk i Tyrkia har man blitt arrestert, og folk har blitt drept på gaten for å snakke sitt eget morsmål?

Å ja stakkar kurdere. Klar vi må finne et land der de kan bo. La oss lage en FN resolusjon på det så ordner det seg sikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (49 minutter siden):

Terroristene har nå begynt angrepet mot Kobane, dette er en fullstendig katastrofe. Og jeg er så kynisk at jeg håper, hvis tyrkerne ikke stoppes her, at Tyrkia aldri noengang opplever fred og trygghet igjen

En stat bygget på folkemord, etnisk rensing og diskriminering, ikke bare i eget land men overalt, fortjener ingen fred. Staten ble grunnlagt i folkemordet på armenerne, 109 år senere kommer folkemordet på kurderne....

Ja, pussig hva Tyrkia (og mange andre land) slipper unna med, mens ALT Israel gjør blir kritsert ned til minste ting. Grusomhetene til Tyrkia og deres medspillere går Israel en høy gang, men ingen bryr seg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
rozon skrev (42 minutter siden):

Å ja stakkar kurdere. Klar vi må finne et land der de kan bo. La oss lage en FN resolusjon på det så ordner det seg sikkert.

De trenger ikke en egen stat, de trenger beskyttelse mot disse galne terroristene og Tyrkia, det fortjener de etter alt de har gjort

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (26 minutter siden):

Høres veldig ut som det er Israel du beskriver nå. 

Nope, noe av det kan ligne, men langt fra alt. Tyrkia er en stat som siden opprettelsen har vært like rasistisk som Sør-afrika, og der den eneste måten for kurdere å oppnå noe på er å fornekte sin identitet. Slik er det ikke for arabere I Israel 

Endret av Tussi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tussi skrev (51 minutter siden):

Rykte om massakre på alawitter i Homs, skal visst være turkiskstøttede opprørere, men jeg trodde området var kontrollert av HTS

Det er ikke bare kurdere og alawitter, det er kommet opptak og rapporter om massedrap på vergeløse soldater som skulle bare hjem, uansett disses etnisitet og tro. Det er nå klart at al-Jolani har mistet kontrollen, offentlige henrettelser, omfattende plyndring, åpenlyse motsetninger mellom væpnede fraksjoner, massakrer og hensynsløs angrep på sivilister er i ferd med å skje i hele rebellkontrollerte Syria. Mange sivilister fant seg angrepet av flyktninger som angrep disse i vinningshensikt. I Damaskus hadde propagandister begynte med å skape falske kulisser for å avlede oppmerksomheten, men det er også kommet rapporter derfra om voksende frykt. Det sies at SyAA offiserer og soldater har begynte med å gruble om de skulle ikke ha gitt seg. 

Biden MÅ bestemme seg, han er allerede uønsket hos demokratene som vil aldri tilgi ham for hans arroganse som ledet til et katastrofalt nederlag under presidentvalget, om han ikke skulle finne seg uønsket av hans egne venner og kolleger i Washington, og få en svart plett på egne ettermæle som allerede er ruinert. Han trenger å beskytte kurderne - og da må han be amerikanske militære med å åpne ild på de tyrkiskstøttede militante. Han må få Erdogan til å stoppe. 

Israelerne har krysset separasjonslinjen etter å ha overtatt Bravo- og Charlie sonene og deretter avansert langs Heronfjellet fram til Beit Jinn/Sasa-området. Det merkes at israelerne er meget skikkelig sinna for tiden, de sier rett ut at de vil skape en ny buffersone som kan komme utenom Golanhøydene mye nærmere Damaskus, og fortsetter med å angripe baser over hele landet uten opphør. De vil ikke se tyrkiske styrker i nærheten, og kan være troende til å angripe disse om de skulle komme sydover for Aleppo. 

Situasjonen i Syria er i ferd med å gå akkurat slik man hadde fryktet. Det som er helt ufattelig, er at mange som ikke gjort noe da regimet falt, ikke maktet å forstå hva en islamistisk overtagelse betyr og at man har intet forsvar mot militante som på mange steder er egentlige banditter, krigsforbrytere og troløse takfiri. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...