Gå til innhold

Syria konflikten 2.0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (11 minutter siden):

Syria har vel aldri hatt demokrati og menneskerettigheter. Og de som har gjort opprør og tatt over makten nå var vel ikke akkurat misfornøyd med det.

På X ryktes det at HTS har sagt det vil bli innført sharia ila de neste dagene...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (4 minutter siden):

"Ikke før de har garantier på at de får med seg trygden når de drar."

Random FRP-er ca 2024*

Det er heller tvilsomt, spørs litt på hvordan situasjonen blir der nede nå.

Jeg kjenner en syrer som bare ventet på at Assad skulle falle,, men jeg håper hun blir her, en veldig fin kvinne

Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

Jeg kjenner en syrer som bare ventet på at Assad skulle falle,, men jeg håper hun blir her, en veldig fin kvinne

Har en syrisk familie i naboleiligheten, trivelige folk. Far i familien er litt ekstrem på å ta over snømåkingen da. 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, superrhino said:

Kommer de syriske flyktningene til å reise tilbake nå?

Noen gjør nok det, men mange venter nok for å se hva som erstatter assad regimet. Har møtt endel syriske flyktninger, og håper at mange av dem blir værende her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
superrhino skrev (35 minutter siden):

Det er fordi de er uønsket i Tyrkia. Den store flesteparten opprinnelig bodd nord for Homs så disse kan lett komme seg tilbake til deres opprinnelige hjemstedene. Det kan bli litt vanskeligere med rundt 2 mill. i Vesten, vet ikke hvor mange er ikke-sunni, men disse av drusiske, kristne og alawittisk tro kan bli værende mens disse av sunni/sjia kan returnere - og oppsiktsvekkende mange sunni-syrere må ut pga. disses integreringsfiendtligheten. 

Men disse kan flykte ut på nytt om HTS skulle innføre et islamistisk hardstyre som vil sjokkerte selv flyktninger som hadde siden 2013 levd i et relativt moderne og sekulært land hvor sharialoven bare var for familiære saker. Erdogan er en islamist, men han er en moderat tilhenger som tror på en kombinasjon mellom en religiøsfri statsforvaltning og en religiøspolitisk ledelse. Det er ikke sikkert om HTS vil ha dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (4 minutter siden):

Det er fordi de er uønsket i Tyrkia. Den store flesteparten opprinnelig bodd nord for Homs så disse kan lett komme seg tilbake til deres opprinnelige hjemstedene. Det kan bli litt vanskeligere med rundt 2 mill. i Vesten, vet ikke hvor mange er ikke-sunni, men disse av drusiske, kristne og alawittisk tro kan bli værende mens disse av sunni/sjia kan returnere - og oppsiktsvekkende mange sunni-syrere må ut pga. disses integreringsfiendtligheten. 

Men disse kan flykte ut på nytt om HTS skulle innføre et islamistisk hardstyre som vil sjokkerte selv flyktninger som hadde siden 2013 levd i et relativt moderne og sekulært land hvor sharialoven bare var for familiære saker. Erdogan er en islamist, men han er en moderat tilhenger som tror på en kombinasjon mellom en religiøsfri statsforvaltning og en religiøspolitisk ledelse. Det er ikke sikkert om HTS vil ha dette. 

Nja, jeg tror erdogan ville innført sharia o Tyrkia selv, hvis han trodde han slapp unna.med det. De ber i moskeene når den tyrkiske hæren angriper,.og kaller det en kamp mot vantro. Han trakk Tyrkia ut av konvensjonen som beskytter kvinner mot vold, etc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Nja, jeg tror erdogan ville innført sharia o Tyrkia selv, hvis han trodde han slapp unna.med det. De ber i moskeene når den tyrkiske hæren angriper,.og kaller det en kamp mot vantro. Han trakk Tyrkia ut av konvensjonen som beskytter kvinner mot vold, etc

Halvparten av Tyrkia ville ha gjort opprør. Selv store deler av AKP-velgerne som stemt på Erdogan, er ganske fornøyd med at de kunne ha de islamske leveregler i egne hus og omgivelsene - sharia i Tyrkia er fremdeles gjeldende som familielov og samfunnskodeks.

Det burde huskes at Atatürk hadde skapt en sekularnasjonalistisk stat, som aktuelt var modellen for arabernasjonalismen i 1945-2024. Nasser var den første arabernasjonalist da han tok makten, og innledet en republikansk bevegelse som er i livet den dag i dag. Saddam Hussein, Hafez al-Assad, Nasser/Sadat - de var alle arabernasjonalister i år 2000 som utgjort mesteparten av den "siviliserte" araberverdenen. Så kom amerikanerne inn i bildet med deres Irakinvasjon i 2003, som forskjøvet maktbalansen og deretter destabilisere hele Midtøsten. Saddam Hussein var den første. Gaffadi som ble nestemann, hadde betegnet seg som en "spesiell" arabernasjonalist. Deretter Mukharat, et militærkupp med etterfølgende massedrap måtte til for å gjenreise det sekularnasjonalistiske styret. Nå er turen kommet til Assad. 

Arabernasjonalismen er borte, ødelagt - av amerikanernes destruktive ignoranse og Erdogans underminering som representant for Muslimbrødrene, en religiøs-republikansk bevegelse med opphav i Egypt. Så lenge den tyrkiske nasjonalistidentiteten forbli sterk, kunne ikke Erdogan ta sjansen på å innføre en komplett islamifisering - selv hans inngiftede slektninger er 100 % mot, for de vil ha en moderne stat. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 timer siden):

Om man jubler og "feirer" over den tragedien som er i ferd med å utspille seg viser det hvor priviligert man er her oppe i nord og rett og slett ikke kan ta innover seg hvilke alvorlige følger og konsekvenser dette vil få for millioner av mennesker. Kurderne hadde fortjent bedre. Er det en gruppe i Midtøsten som virkelig fortjener all vår støtte og sympati er det disse. Men de blir dolket i ryggen - igjen.

Syrere over hele verden feirer Assad-regimets fall. Ikke bare vi her oppe i nord.

Vi vet ikke om det som kommer i fremtidens Syria er bedre eller verre enn Assads brutale regime. Vi vet foreløpig ikke hvordan det vil påvirke kurderne, som jeg er enig i at fortjener all støtte og sympati, eller andre grupper.

Det er likevel ikke rart syrerne ønsker å feire at diktatoren som gasset, drepte, torturerte og fengslet sin egen befolkning, inkludert barn, har blitt jaget ut av landet. Den gleden unner jeg dem, og det er selvfølgelig positivt at han er borte.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Videoer på X viser at opprørerne nå har begynt å kidnappe kvinner, og vi vet hva som vil skje med dem....

Det forundrer meg ikke. Jihadister er beryktet for å ta "vantro" kvinner som sexslaver; det så vi sist de herjet i Syria.

Aldri i livet om jeg tror at alle syrere i verden, inkludert kristne og andre minoriteter går rundt og feirer at mordersike jihadister har tatt over hele landet. Faktisk er det en dyp og alvorlig tragedie som kan få alvorlige konsekvenser, også for oss.

At noen av sympatisørene deres jubler og det vises på TV overbeviser ikke meg. Det er desverre også tilhengere av disse i Vesten også.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...