Gå til innhold

Syria konflikten 2.0

Anbefalte innlegg

Hugin skrev (7 minutter siden):

Men hva mener du med amerikanskstøttede jihadister? Gir Biden-administrasjonen dem våpen?

De kom fra al-Tanf enklaven. Den har vært beskyttet av amerikanerne med militærbaser der, hvor det hadde vært utstasjonert norske avdelinger i forbindelse med bekjempelsen av ISIS. Mange av disse jihadistene har forbindelse med ISIS og er derfor upålitelig. 

Og apropos det om kurdere, vil du at alle kurderne skal utvandre til Europa...? De må bli værende i deres hjemlandene. I trygghet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JK22 skrev (3 minutter siden):

Og apropos det om kurdere, vil du at alle kurderne skal utvandre til Europa...? De må bli værende i deres hjemlandene. I trygghet. 

Så lenge Europa nekter dem tilgang, blir de værende i deres hjemland. Er du ikke enig i det?

De har selvsagt rett til å bli igjen i landet sitt. Så lenge det landet ikke heter Kurdistan. 

Lenke til kommentar
Hugin skrev (10 minutter siden):

Det hjelper ikke særlig når Israel bomber Damaskus under all kaoset.

Assad-regimets militærapparatet får nå samme behandling som Hizbollah har fått. 

I mellomtiden må Biden få ut fingeren; situasjonen i Raqqa forverret seg og det er nå sterk fare for at ISIS vil gjenoppstå mens Sullivan pratet tull. Det er blodige kamper i Manbij da SDF-styrker angrep SDA-styrker som nektet å respektere disses autoritet. Ettersom Russland og Iran er ut, er det bare Tyrkia tilbake - og da betyr det at USA har større pressmidler til rådighet, som ikke må sløses bort. 

Erdogan er generelt mislikt i Washington, både Obama, Biden og Trump mente han er for upålitelig og forrædersk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Hugin skrev (Akkurat nå):

Så lenge Europa nekter dem tilgang, blir de værende i deres hjemland. Er du ikke enig i det?

De har selvsagt rett til å bli igjen i landet sitt. Så lenge det landet ikke heter Kurdistan. 

Hørt om FOLKEMORD? Vil du at flere millioner skal dø eller vantrives? Husk at Rwandafolkemordet var begynnelsen på slutten på det franske afrikaveldet som i dag er nærmest overstått. Hvis kurderne ikke skal flykte, må vi hjelpe dem og da mener det at disse må ha samme rettigheter som alle andre i Syria, uansett om de får autonomi eller ikke. I likhet med samene i Norge skal kurderne ha selvstyrerettigheter. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (Akkurat nå):

>USA har større pressmidler til rådighet

>Erdogan er generelt mislikt i Washington, både Obama, Biden og Trump mente han er for upålitelig og forrædersk. 

Trump vil ikke blande seg inn i Syria. Det er ihvertfall det han sa. 

Erdogan vil nok ikke møte motstand her. Med mindre Biden får gjort noe i disse få månedene fram til presidentinnsettelsen.

Lenke til kommentar

Du er for en apartheidstat der ofrene ikke skal kunne søke tilflult6 hos vesten. Så Kvalmt!

Lenke til kommentar
JK22 skrev (5 minutter siden):

Hørt om FOLKEMORD? Vil du at flere millioner skal dø eller vantrives? Husk at Rwandafolkemordet var begynnelsen på slutten på det franske afrikaveldet som i dag er nærmest overstått. Hvis kurderne ikke skal flykte, må vi hjelpe dem og da mener det at disse må ha samme rettigheter som alle andre i Syria, uansett om de får autonomi eller ikke. I likhet med samene i Norge skal kurderne ha selvstyrerettigheter. 

Helt enig! Hvis vi svikter dem nå håper jeg ALLE kommer hit

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trump vil ikke blande seg inn i Syria. Det er ihvertfall det han sa. 

Erdogan vil nok ikke møte motstand her. Med mindre Biden får gjort noe i disse få månedene fram til presidentinnsettelsen.

Det kan bli annerledes når oljesjeikene sette hardt mot hardt. Den amerikanske oljeproduksjonen er en illusjon fordi det bare er uttynnede olje og skifteolje som utvinnes, med lav utnyttelsespotensialitet utover transportbrensel - slik at tykkolje og tungolje må importeres - og det er Midtøsten som har fleste oljekilder med tungolje. Norges olje er også av denne typen, selv om den er mildt i sammenligning. 

Israel er nå på vei inn, de har tatt buffersonen og flere strategiske posisjoner under kontroll samtidig som israelske fly nå bombet vekk på alle mål som hadde tilhørt det syriske forsvaret. Amerikanerne må dessuten også lytte på Bagdadregjeringen, som ikke vil ha al-Qaida/ISIS-relaterte militser i nærheten. Da må SDF beskyttes. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (2 minutter siden):

Er det ikke bra at det franske afrikaveldet er borte?

Vi hjelper såvidt palestinerne. Hva gir kurderne rett til bedre behandling?

Vi har ikke noe plikt til å hjelpe til kurderne. Spesielt når vondt blir verre av at vi innblander oss.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Antar du er en tyrkisk najsonalist eller noe lignende, helt uinteressant for meg på noe vis

Jeg er uenig med deg og derfor er jeg en tyrkisk nasjonalist. Strålende logikk!

Lenke til kommentar
Hugin skrev (2 minutter siden):

Jeg er uenig med deg og derfor er jeg en tyrkisk nasjonalist. Strålende logikk!

Du vil bestemt at det ikke skal hete Kurdistan, som ingen har att til orde for, og du vil bestemt ikke ha dem hit, men du har ikke sagtvat de skal ha rettigheter der de bor, og du ler av at Syria ikke lenger er en stat.

Jeg kjenner lusa på gangen,  skrev forøvrig " eller noe lignende"

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (5 minutter siden):

Du vil bestemt at det ikke skal hete Kurdistan, som ingen har att til orde for, og du vil bestemt ikke ha dem hit, men du har ikke sagtvat de skal ha rettigheter der de bor, og du ler av at Syria ikke lenger er en stat.

Jeg kjenner lusa på gangen 

Du vil ha en Kurdistan. Jeg kan like gjerne kalle deg for en Mossad-agent med hvor mye du ønsker en destabilisert Midtøsten.

Jeg vil ikke at flere millioner innvandrere skal komme til Norge. Vil du ha økt kriminalitet?

Norgesdemokratene vil ikke ha mange av de heller. Er de nå tyrkiske nasjonalister?

Endret av Hugin
Lenke til kommentar

Du vil ha en Kurdistan. Jeg kan like gjerne kalle deg for en Mossad-agent med hvor mye du ønsker en destabilisert Midtøsten.

Jeg vil ikke at flere millioner innvandrere skal komme til Norge. Vil du ha økt kriminalitet?

Norgesdemokratene vil ikke ha mange av de heller. Er de nå tyrkiske nasjonalister?

Jeg har aldri tatt tiø orde for et selvstendig Kurdistan .jeg støtter ideologien om grassrotdemokrati og lokalt selvstyre innenfor grensene av et selvstendig Syria. Du aner ikke hva du snakker om, du er bare hatefull overfor andre folkegrupper

Og ja, hvis du får viljen din om et Syria som undertrykker folkegrupper, håper jeg ALLE kommer hit, absolutt alle av dem 

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri tatt tiø orde for et selvstendig Kurdistan .jeg støtter ideologien om grassrotdemokrati og lokalt selvstyre innenfor grensene av et selvstendig Syria. Du aner ikke hva du snakker om, du er bare hatefull overfor andre folkegrupper

Da misforstod jeg deg. 

Du kan komme med en hvilken som helst løgn om meg, det bryr jeg meg ikke om. Jeg vet at jeg liker kurderne og deres kultur, jeg vet at jeg ikke støtter dannelsen av en Kurdistan. Og jeg vet at jeg ikke vil ha flere millioner innvandrere i dette landet. 

Om du må kalle meg rasist for dette, then so be it. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da misforstod jeg deg. 

Du kan komme med en hvilken som helst løgn om meg, det bryr jeg meg ikke om. Jeg vet at jeg liker kurderne og deres kultur, jeg vet at jeg ikke støtter dannelsen av en Kurdistan. Og jeg vet at jeg ikke vil ha flere millioner innvandrere i dette landet. 

Om du må kalle meg rasist for dette, then so be it. 

Sdf sin ideologi handler om likestilling mellom folkegrupper, og kjønn, og mener et selvstendig Kurdistan vil gi grobunn for samme undertrykkelse av andre som de selv er utsatt for. Derfor vil de heller endre landet de bor i, så alle blir respektert, det er også grunnen tiø.at så mange arabere har joinet SDF at kurderne faktisk er i mindretall 

Jeg antar vi misforstod hverandres 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Russland har bekreftet at de vil forlate Syria. Alle basene vil bli oppgitt så snart som mulig. Skipene vil fortsette til Murmansk eller St. Petersburg så snart de har fylt opp skipslasterommene med alt som kunne berges. Flere hundre milliarder dollar som hadde blitt investert i Syria siden sommeren 2015 er gått opp i røyk. 

Bashar al-Assad har sannsynlig kommet til Moskva, hvor han utvilsomt kommer til å rase mot russerne for å ha holdt ham tilbake i kritiske viktige dager og deretter sviktet ham i nødens øyeblikk. 

For øyeblikket er HELE Syria utenom SDF i øst nå underlagt rebellenes "kontroll", selv i alawittenes land har man ikke gjort noe motstand. Sist gang rebeller var i Latakia, var dusinvis av sivilister massakrert. Men nå ser det ut at alawittene hadde bestemt seg for å glemme fortiden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...