Mars2029 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november (endret) Markiii skrev (1 minutt siden): Så du holder med massemorderen Assad da? Heller han enn islamister. Han er i det minste sekulær og for en viss frihet for befolkningen. Endret 30. november av Mars2029 2 1 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Hvis du ikke har hvert i Syria og sett åssen det er og snakket med lokale. Har du null rett og uttale deg 3 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Håper forresten ikke noen av dere som er imot Assad i denne konflikten støtter måten Israel har kriget i Gaza. Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 30. november Forfatter Del Skrevet 30. november Det som er trist og tragisk med hele denne situasjonen er at Assad og Putin kommer til å jevne Aleppo og trolig Idlib til jorden igjen. Selv om opprørerne har fremgang, så har de ikke konvensjonelle våpener som kan velte Assad eller drive russerne ut av Syria. Og igjen så må de sivile bøte med livet..... Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Markiii skrev (Akkurat nå): Assad har vel drept enda flere. Han elsker jo å gasse egne innbyggere. Nei, her er det pest eller kolera. Men for min del så ser jeg på hva som vil svekke Russland. Russland er roten til det meste av jævelskapen i verden. Nå er Russland svekket, og det er bra hvis flere rundt i verden innser dette og setter i gang med å sable ned russerne og deres allierte rundt i verden. Assad drepte så mange som 50,000 til 100,000 sivilister og mistenkte rebeller, av dette bare få tusener var drept med giftgass tross massiv bruk av dette våpenet, men "rebellene" drepte like mange sivilister, statsansatte og krigsfanger - tusener av regjeringssoldater var regelrett halshogd i de første årene, slik at hundretusener av soldater valgt å holde ut endog i mange år i sterk isolasjon fremfor å overgi seg. Det var dette som Assad nektet å erkjenne; det viktige motivet for hans soldatene som forsto at de ikke kunne vente seg en humanitær behandling av rebeller/jihadister som aldri hadde skjult sine udådene på nettet eller latt være med å hylle sine forbrytelsene for øyne på resten av Syria. Mens Assad drepte på avstand med artilleri, bomber og giftgass hadde hans soldater ikke drepte så mange på kloss hold i kontrast til rebellene som drepte mesteparten av sine ofre på kloss hold. Den perverse grusomheten rebellene hadde stått for, dels oppmuntret av den sadistiske terroren som Assads etterretningsorganene hadde drevet med, sammen med rebellenes tendens for å invadere og okkupere fremmede land for å tvinge militæret til å angripe, var det som gjort at to tredjedeler av befolkningen forbli lojal mot Assad eller krefter som ikke er med rebeller, som SDF. Dette hadde de vestlige politikere og demokratiforkjempere nektet å innse mens mange i Vesten umiddelbart forsto det, da giftgassangrepet i Østre Ghouta i 2013 hendt, kom Obama (Clinton) ut for kraftig motstand da det var et klart flertall som vil kutte ut de islamistiske rebellene. Han endt opp med å finne en diplomatisk løsning sammen med Putin, men etter den russiske innmarsjen i 2016 valgt Assad å bruke giftgass på nytt, gjør traktaten verdiløst. Det er gått mange år siden sist situasjonen var kritisk for regjeringssoldatene, da året 2019 gikk mot slutten hadde russerne overtatt kommandoen - og allerede den gang var "kjøttkvernstaktikk" sett. SyAA-soldater kritisert dette, spesielt under kampene i året 2020 da disse led stor tap tross sterk fremgang - som nå er gått opp i røyk. Det gjør at SyAA i år 2024 finnes ikke mer; den gamle SyAA fra for fire år siden har forsvunnet. Og med det; bevisstheten om motpartens uforsonlige natur og brutalitet. Mange flyktet i panikk fremfor å bli stående, og mange ble tatt til fange fremfor å slåss til døden. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Markiii skrev (18 minutter siden): Syria er allerede et helvete under den brutale diktatoren og massemorderen Assad. Pest eller kolera? Saddam Hussein var også en jævlig fyr, men det var han som holdt konflikten mellom Shia- og Sunni-muslimer under kontroll. Det var etter Saddam Hussein sitt fall at landet brøt ut i borgerkrig, etnisk utryddelse og fikk den påfølgende etableringen av bla. IS. Forsvarer på ingen måter Assad, men jeg er ganske bekymret for hva det blir av Syria om det blir kuppet. Det blir nok enda et vepsebol i midtøsten. 4 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november ForTheImperium skrev (1 minutt siden): Det som er trist og tragisk med hele denne situasjonen er at Assad og Putin kommer til å jevne Aleppo og trolig Idlib til jorden igjen. Selv om opprørerne har fremgang, så har de ikke konvensjonelle våpener som kan velte Assad eller drive russerne ut av Syria. Og igjen så må de sivile bøte med livet..... De har tatt flere hundre militærkjøretøyer og flere hundre tonn ammunisjon. Det er ikke nok ammunisjon for de russiske flystyrkene som må få forsyninger - som bare kan fraktes med fly. Putins galskap hadde gjort det helt umulig for russerne å frakte militærsgraderte frakt med skip fra Sør-Russland slik at disse må helt fra Murmansk og St. Petersburg. Etter sist nytt er situasjonen blitt så ille, at russerne forberede seg på å retirere ut av Al-Suqaylabiyah som ligger langt sørover, som kan betyr at fronten i søndre Idlib kan ha kollapset. Tyrkiske propagandister er nå meget sterkt aktiv i twitter/x med disses informasjonskrigføring og gjør situasjonen uoversiktlig. SDF-styrkene som har engasjert islamistene i Aleppo, har opplevd å bli angrepet på bred front i nordre Aleppo omegn uten å ha vært forberedt på dette. Muligens hadde tyrkerne begynte å bevege seg mot syriskkurderne. 1 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 1 minute ago, Gavekort said: Pest eller kolera? Saddam Hussein var også en jævlig fyr, men det var han som holdt konflikten mellom Shia- og Sunni-muslimer under kontroll. Det var etter Saddam Hussein sitt fall at landet brøt ut i borgerkrig, etnisk utryddelse og fikk den påfølgende etableringen av bla. IS. Forsvarer på ingen måter Assad, men jeg er ganske bekymret for hva det blir av Syria om det blir kuppet. Hørte fra alle når jeg har hvert i Irak. Saddam var et forferdelig menneske men det som kom etter var mye mye verre… Samme så man i Libya 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november paatur skrev (1 minutt siden): Hørte fra alle når jeg har hvert i Irak. Saddam var et forferdelig menneske men det som kom etter var mye mye verre… Samme så man i Libya Det er ganske trygt å konkludere med at et land ikke blir demokratisert av å styrte diktatorer i en ustabil periode. 3 2 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november paatur skrev (28 minutter siden): Har hvert et par ganger i Aleppo de siste årene. Dette er ikke hva de lokale ønsker kvinner går kledd som i vesten, folk er helt åpnende kristen. Folk kan kjøpe alkohol mere liberalt enn i Norge .. Så dette blir et helvete for lokale Enig; fra den opprørskontrollerte Syria er det kjent at vold, kriminalitet, barbariske straff, taliban-styremetoder og brutal islamisering var regelen. Det finnes ikke en milits blant flere hundre som ikke hadde plyndret, myrdet og hersket brutalt - det er med gode grunner det tyrkiske folket mislikt de syriske krigsflyktninger som ofte tok volden seg mellom, med seg inn i nabolandet. De fleste regimelojalister er sekulære, progressive og vestifisert, ved at disses identitet er basert på sekularnasjonale kriterier og vestifisering. Jeg har aldri noensinne FORSTÅTT hvorfor så mange vestlige intellektuelle hadde nektet å realisere denne virkeligheten. Spesielt amerikanerne var skikkelig ille; Trump i det minst brydd seg ikke om Assads overtredelsene som hendt i defensiv voldsbruk. De isolerte soldatene som foretrakk å slåss til slutten i 2012-2016, var støttet av urbane folk, bedrestilte - det var alltid flere sunni enn minoritetsfolk som støttet Assad - minoritetsfolk og klanfolk som ikke vil ha rurale folk med makt eller islamisering. Syria er klanoppdelt. Så sterkt at de mange klanene over hele landet er semiselvstendig, som Assad hadde måtte forholde seg til selv om han aldri kunne gjør alle klaner fornøyd med hans regime. 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november paatur skrev (34 minutter siden): Bedre med Assad når kvinner og minoritetar kan leve som i vesten enn hva som kommer nå.. Har du hvert i Syria ?? Har du sett åssen det er der ? Assad er en brutal massemorder av en diktator som gasser sin egen befolkning. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Mars2029 skrev (34 minutter siden): Heller han enn islamister. Han er i det minste sekulær og for en viss frihet for befolkningen. Du tuller nå? Massemorderen som gasser sin egen befolkning og ikke minst er alliert med nazistaten Russland er "for en viss frihet"??? 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Gavekort skrev (21 minutter siden): Pest eller kolera? Saddam Hussein var også en jævlig fyr, men det var han som holdt konflikten mellom Shia- og Sunni-muslimer under kontroll. Det var etter Saddam Hussein sitt fall at landet brøt ut i borgerkrig, etnisk utryddelse og fikk den påfølgende etableringen av bla. IS. Forsvarer på ingen måter Assad, men jeg er ganske bekymret for hva det blir av Syria om det blir kuppet. Det blir nok enda et vepsebol i midtøsten. Problemet er at Assad er alliert med Putin som driver aktiv destabilisering over hele verden. Enhver som er alliert med Russland/Putin er et destabiliserende element, og ikke som Saddam i det hele tatt. 2 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Markiii skrev (1 minutt siden): Du tuller nå? Massemorderen som gasser sin egen befolkning og ikke minst er alliert med nazistaten Russland er "for en viss frihet"??? Ikke faen om jeg tuller. Jeg støtter ikke Assad, men om jeg må velge mellom han og islamister så velger jeg han 10/10 ganger. 4 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Mars2029 skrev (Akkurat nå): Ikke faen om jeg tuller. Jeg støtter ikke Assad, men om jeg må velge mellom han og islamister så velger jeg han 10/10 ganger. Da velger du global terror og ustabilitet gjennom Russland. 1 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Markiii skrev (Akkurat nå): Da velger du global terror og ustabilitet gjennom Russland. Vet ikke hvem som støtter ustabilitet av oss jeg. 5 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 10 minutes ago, Markiii said: Du tuller nå? Massemorderen som gasser sin egen befolkning og ikke minst er alliert med nazistaten Russland er "for en viss frihet"??? Så du vil heller ha ISS? For det er det som kommer til Aleppo nå 4 1 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 9 minutes ago, Markiii said: Da velger du global terror og ustabilitet gjennom Russland. Du velger heller brenning av kirker, kvinner må dekke seg til og ikke får gå ut, offentlig halshogging ? For er det du vil ha 3 1 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november paatur skrev (2 minutter siden): Så du vil heller ha ISS? For det er det som kommer til Aleppo nå Folk som han bryr seg ikke om folket der nede. Russland er bad og alt som er mot Russland er derfor good. 2 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november (endret) 6 minutes ago, Mars2029 said: Folk som han bryr seg ikke om folket der nede. Russland er bad og alt som er mot Russland er derfor good. Desverre så er mye av midt østen et krem eksempel på at mange på div kommentar felt aldri har hvert uta for Skandinavia og stoler blindt på hva vestlig media sier. Har hvert utrolig mye rundt i midt østen over de siste 16 årene, og situasjonen på bakken er ofte totalt forskjellig fra hva media sier. Møtte selv på 2 kjente Norske jornalister i Syria i 2016. De var mere intreserte i og sitte på hotellet og drikke vin i Damaskus enn og dra til Aleppo, Hama og Homs. De hadde sinne kontakter så de så ikke noe vits i og dra ditt selv. Er fortiden i Kina, med veldig ustabilt/tregt nett. Så blir noen skrive feil man ikke får rettet i Endret 30. november av paatur 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå