CreativeCadExpert Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Hei! Jeg trenger litt hjelp om noen vet noe ang. problemet mitt. Jeg jobber på en Macbook Pro M3 Max med macOS Sonoma 14.5. Når jeg jobber hjemmefra kobler jeg meg opp via VPN og cmd+K på Finderen for å koble til serveren vår på jobb. Men jeg opplever at jeg mister VPN forbindelsen innimellom og den kobler seg fra serveren. Dette skjer når jeg: 1. Eksporterer tegninger/IFC modeller fra ArchiCAD. Men kun hvis det er mange tegninger på en gang og litt stor IFC modell. 2. Hvis jeg f.eks skal laste opp filer fra Finderen til f.eks Dalux (som er et nettbasert program hvor filer som; pdf, xlxs, dwg og ifc blir lastet opp). Det virker som om den mister forbindelsen de gangene noe jobber opp mot serveren. Dette har aldri vært et problem tidligere, men har plutselig begynt. Jeg er ingen ekspert på dette området, og har også tatt opp problemet med IT avdelingen på jobb, men der er det lite hjelp å få. Noen som kjenner til dette problemet eller som har vært borti lignende problem, som kan hjelpe en forvirret frøken? Takk! Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Hva slags VPN-klient og hvilken versjon er det installert på maskinen din? Vet du hva slags VPN-serverløsning dere har? Hva er spec på maskinen din? Årsaken(e) til problemet kan ligge flere steder så uten mer detaljert info er det vanskelig å si noe konkret. Feilen kan ligge på maskinen din, VPN-serveren, skje i overføringen, dvs. nettverket - eller en kombinasjon. Hvis dette var en kundecase ville jeg ha startet med å følgende: Sørge for at all SW på klient, inkludert OS, ArchiCAD samt VPN-klienten på maskinen er oppdatert og deretter testet på nytt hvis ikke. Er det noe som tyder på ar maskinen er for svak, dvs. at den eks. har for lite RAM til oppgaven? Sjekket om SW, FW på VPN-server var oppdatert. Test om bytte til annet nett (dvs. annet sted enn ditt hjemmekontor) utgjør forskjell. Er det kolleger som opplever det samme, gjerne med samme maskin? Finnes det logger, eller mulighet for å skru på logging for VPN-klienten for om mulig få en indikasjon på hva som kan være feil? Kan man eksportere til lokal disk og deretter overføre? Skjer det samme da? Å eks. midlertidig skru av antivirus SW på maskinen kan også være del av testen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå