torbjornhb Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november (endret) Kjøpte TV benk i høst og var oppmerksom på at mange ikke tåler mer enn rundt 40 kg. TV-en jeg har endt opp med veier rett under 40 kg, men nå vurderer jeg for andre gang å bytte den mot en større. Lang historie kort: Dette er det andre 75" TV-en jeg har i høst, der kun årsmodellen skiller. Grunnen til at jeg ønsker å gå for en større, er at med TV-en så fulgte det en prosjektor gjennom en Samsung kampanje, og jeg har oppdaget hvor kjekt det er med et stort bilde. Jeg har forsøkt to ulike prosjektorlerret, men det som skulle monteres i taket var altfor stort og tungt, mens det som står på stativ tar altfor mye plass når det ikke er i bruk. Så da sitter jeg igjen med en mulighet; å gå for en 98" skjerm, og heller kjøpe Samsung Freestyle 2nd Gen separat til å bruke på soverommet hvit jeg kan bruke veggen som lerret. Dilemmaet er at alle 98" veier godt over 50 kg, og det er ikke aktuelt med veggfeste. jeg kommer nok til å gå for Samsung 98 DU9005, og den har en vekt på 54 kg. TV benken jeg har et denne. https://jysk.no/stue/tv-benker/tv-bord-haslund-2-dorer-eik Er det noen som har erfaring med TV benker som tåler tyngre TV-er, eller tips hvordan vi kan forsterke benken allerede har? Setter pris på all tilbakemelding🙂 Endret 30. november av torbjornhb Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 98" på benk er jo ren galskap. Hvorfor kan du ikke få den opp på vegg hvor den hører hjemme? 2 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 30. november Forfatter Del Skrevet 30. november ps5 skrev (Akkurat nå): 98" på benk er jo ren galskap. Hvorfor kan du ikke få den opp på vegg hvor den hører hjemme? En "fake" murvegg bak TV-EN, der det allerede er et stort hull etter forrige eier som hadde en liten 55" montert. Ikke fristende å borre mer i denne veggen. Samsung TV-en har heldigvis mulighet for to ulike bredder på føttene, noe ikke TCL har. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Med så stor skjerm tror jeg at den ville blitt plassert rett på gulvet. Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Jeg hadde litt samme problem selv. Jeg har en 98" sony tv. Den har lange ben og jeg slet med å finne dyp nok benk som ikke kostet typ 30k. Den eneste jeg fant som var dyp nok og tålte vekten var en ikea benk. Den heter liatorp,men den er dessverre gått ut av produksjon ser det ut til. Den tåler opp til 100 kg om jeg husker rett. Men du kan jo se om den er å oppdrive på bruktmarkedet nær deg. Det er mange produkter som heter det samme fra ikea, men det er denne,fant en på finn: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/382793265 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember (endret) Har en relativ lav benk som er ca 10 cm tykk over det hele (med 4 like stor hyller) og den får lett plass til en 65". Problemet er at den bare har føtter i alle hjørnene så pass på å ordne en 6 (eller 8 føtter). Problemet er at de bruker sammensatte materialer som er alt for myke til å bære ordentlig vekt med føtter som ikke holder det oppe. Edit: Selve rammeverket ellers som er 5 steder fordelt over benken som går oppover holder i massevis, men vekten blir for mye for bunnen og de 4 hjørnebena så hele greia buer p.g.a manglende midtstøtte. Tipper at jeg kunne fikset dette selv om jeg monterte et ekstra ben i midten i samme høyde som hjørnebenene. Endret 2. desember av vidor 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Jeg har en Ikea benk jeg fikk gratis, sånn med 3 skyvedører jeg fjernet. Så tok jeg vekk føttene og satt den rett på gulvet, vil tippe den er ca 30 cm høy. Syns den funker bra. 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 2. desember Forfatter Del Skrevet 2. desember Takk for alle svar. Det setter jeg stor pris på 🙂 Merkelig at det skal være så vanskelig å finne et TV benk med større maksvekt. Jeg tror jeg ender opp med å si meg fornøyd med 75", og den TV-en er vel også av langt høyere kvalitet enn 98" til rundt 20-25k. Jeg liker å ha det lettvint, og å montere en 98" på vegg er jo ikke bare bare. Har bestilt lydanlegg, så jeg får satse på at lyden hever bildet 🙂 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember (endret) Jeg tror ikke vekten er noe problem. TV Føttene komme til å stå helt ut mot siden på den, så 20 kg ekstra ift. maks vekt går nok fint. MEN den er jo ikke dyp nok. Ser Samsung sier 41 cm dybde på beina på tv'n, sånn jeg skjønner det. https://www.samsung.com/no/tvs/uhd-4k-tv/du9000-98-inch-crystal-uhd-4k-tizen-os-smart-tv-tu98du9005kxxc/#specs Ville satset på denne, uten ben, bare satt på noen knotter og rett på gulvet. Ser det står maks 50kg, men det går sikkert fint https://www.ikea.com/no/no/p/besta-tv-benk-m-dorer-hvitbeiset-eikemonster-lappviken-hvitbeiset-eikemonster-s89330709/ Endret 2. desember av bzzlink 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 2. desember Forfatter Del Skrevet 2. desember bzzlink skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke vekten er noe problem. TV Føttene komme til å stå helt ut mot siden på den, så 20 kg ekstra ift. maks vekt går nok fint. MEN den er jo ikke dyp nok. Ser Samsung sier 41 cm dybde på beina på tv'n, sånn jeg skjønner det. https://www.samsung.com/no/tvs/uhd-4k-tv/du9000-98-inch-crystal-uhd-4k-tizen-os-smart-tv-tu98du9005kxxc/#specs Jaggu. Det er sant. Aldri tenkt over at det ville være en utfordring, men den trenger vel god støtte. Godt observert 🙂 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Bygg din egen TV-benk eller få nokon du kjenner til å bygge ein. Har sjølv bygd TV og komponent benk som takler minst 500 kg ræl. Funker knall! 1 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember On 30.11.2024 at 9:06 AM, torbjornhb said: TV benken jeg har et denne. https://jysk.no/stue/tv-benker/tv-bord-haslund-2-dorer-eik Den der tåler garantert 100 Kg uten problem når det er fordelt på to punkter ut på siden. Hadde overhode ikke hatt noen betenkligheter med å sette en tung TV på den. Maksvekten på 40 Kg refererer nok til et lite punkt midt på, med en margin på sikkert 100% 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 2. desember Forfatter Del Skrevet 2. desember John-B skrev (Akkurat nå): Den der tåler garantert 100 Kg uten problem når det er fordelt på to punkter ut på siden. Hadde overhode ikke hatt noen betenkligheter med å sette en tung TV på den. Maksvekten på 40 Kg refererer nok til et lite punkt midt på, med en margin på sikkert 100% Takk for svar. Må innrømme jeg synes det er rart at en så kraftig benk ikke skal tolke mer. Nå er tilbudet likevel over, og som nevnt rett over her så er den ikke dyp nok. Men veldig nyttig å vite det du skriver her 🙂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå