Krig og fred Skrevet fredag kl 17:12 Del Skrevet fredag kl 17:12 I sommer spiste jeg is for første gang på ca 15 år, og det var en litt annerledes opplevelse enn forrige gang. Jeg kjøpte en boks med Sørlands is med vanilje(eller var det Henning Olsen?), og jeg synes den var veldig seig og ekkel. Den forrige isen jeg spiste var Diplom Is med vanilje og sjokoladebiter, som var nydelig, men den måtte man la tine før man hadde sjangs til å dele opp. Lager man is annerledes i dag kontra tidligere? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet søndag kl 16:16 Del Skrevet søndag kl 16:16 Det er definitivt kvalitetsforskjell. Eks: https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/dette-er-ikke-is/16764447/ 2 2 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet søndag kl 16:28 Del Skrevet søndag kl 16:28 Henning Olsen er god da Foretrekker Softshake Sjokolade 😀 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet søndag kl 16:31 Del Skrevet søndag kl 16:31 Kjøper dere faktisk Henning-Olsen" så kan det hende dere kjøper en dårlig kopi. Det korrekte varemerket er Hennig-Olsen. 4 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet søndag kl 16:34 Del Skrevet søndag kl 16:34 (endret) Mulig kvaliteten ble forringet ved lagring/transport. Type tinet litt og fryst osv. Kjøpte en boks hennig-olsen i sommer (første gang på mange år at jeg har kjøpt noe annet en diplom sandwich 😅), og den var som den skulle være. Isen var så god at jeg måtte kjøpe inn en boks senere utpå sommeren, og den var tydelig fryst og tinet mange ganger. Endret søndag kl 16:38 av Duriello Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 16:35 Del Skrevet søndag kl 16:35 I likhet med Tommy Hilfinger staves ikke navnet slik mange tror. Men har jo mange forskjellige merker og varianter. De største og billigste bøttene holder lavere kvalitet enn de små og dyre pakkene med premium-navn. Du får fortsatt tak i god is, hvis du ikke bruker pengene på strøm, mat og medisiner. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet søndag kl 16:41 Del Skrevet søndag kl 16:41 Prøv deg på noe italiensk is, den er betydelig bedre. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet søndag kl 17:01 Del Skrevet søndag kl 17:01 Poenget er å lage ting så billig som mulig med kjemikalie-triksing. Jo mer du betaler for vann jo mer blir du lurt og får i deg annet skvip som ikke er bra for deg, og du spiser ting fra en lab. De få gangene jeg spiser en is spiser jeg ekte vare. Det som ligger i de fleste frysedisker er sørgelig. Riktig nok ikke så ille som isbjørn is. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet søndag kl 17:13 Del Skrevet søndag kl 17:13 Før eller sidan vil det då komme ein motreaksjon, og det er vel dette ein ser i form av alt snakket om ultraprossesert mat. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet søndag kl 17:18 Del Skrevet søndag kl 17:18 Sitat Skal det være en pølse med 21 prosent skinn, 37 prosent MUK og 10 prosent kjøtt – toppet med ketsjup med 18 prosent tomatpuré? https://www.nettavisen.no/polse/muk/helse/styr-unna-muk-her-er-de-beste-polsene/s/5-95-2133385 Det er jo nesten som at ein kunne byrje å lure på om pølsene er i ferd med å bli vegetarmat. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 17:20 Del Skrevet søndag kl 17:20 Men les på pakken. Kvalitetsprodukter ble ikke borte, selv om de billigste produktene ble lavere kvalitet. Kvalitet koster mer, men inneholder mer ekte ingredienser. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet søndag kl 17:49 Del Skrevet søndag kl 17:49 Fløte, som er en viktig ingrediens er minimert i mye is og byttet ut med en kunstig erstatning. Kjemi here we come.. 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet søndag kl 21:52 Forfatter Del Skrevet søndag kl 21:52 5 hours ago, Mannen med ljåen said: I likhet med Tommy Hilfinger staves ikke navnet slik mange tror. Si det til automatisk stavekontroll. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet søndag kl 21:53 Forfatter Del Skrevet søndag kl 21:53 4 hours ago, Sovna said: Fløte, som er en viktig ingrediens er minimert i mye is og byttet ut med en kunstig erstatning. Kjemi here we come.. Ja, noe må det være. Det smakte rart og nesten litt fettete. Lenke til kommentar
vidor Skrevet mandag kl 01:13 Del Skrevet mandag kl 01:13 Så en interessant dokumentar og kinesisk matjuks og ulovlige stoffer. Det viste seg at de kunne etterligne eksklusive smaker fra anerkjente retter ved hjelp av ulovlige kjemikalier og programmet gikk ut på å undercover vise at det var null problem å skaffe slike kjemikalier i matbutikker som ikke hadde lov å selge dem. De samlet inn alt de trengte og laget retten, og folk som testet dem mente de var genuine. Dette er nok mye mer åpent og strengt i Norge, men så er jo 80-90% av det du får kjøpt på nærbutikken så tiljukset at det ikke burde konsumeres daglig som mat. Selv ting som Melk og Brød. Brød bør man lage seg av surdeig og sunne korn, mens en bør ordne seg lavpasurisert melk fra Rørosmeieriet. Aller helt ikke homogenisert. Aller best er det å blande fløte med fettfri melk om det skal gjøres optimalt. Alter handler om brukeropplevelser og penger, så det handler ikke om helse for de aller fleste produsenter. Det er flott at media skriver så mye om dette. Får bare håpe at folk flest får dette med deg og at legene og myndighetene også engasjerer seg med alle forskningen som begynner å komme. Ærlig talt tror jeg ikke vi har tid til å fortsette som før så veldig mye lengre uten at dette kommer til å bite oss bak på en svært kostbar måte. Ting har fått utvikle seg lenge nok nå! 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet mandag kl 06:06 Del Skrevet mandag kl 06:06 On 29.11.2024 at 6:12 PM, Krig og fred said: ---jeg synes den var veldig seig og ekkel... Det er nok fordi den inneholder en del "gum-" og karragen-tilsetninger for å gjøre den tykkere og heve smeltepunktet. Da blir den gummiaktig om den har fått smelte litt og frøset igjen. Tradisjonelt i Tyrkisk iskrem, så den ikke skal smelte umiddelbart i varmen i Istanbul. Men ikke det beste for konsistensen. 1 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet mandag kl 08:00 Del Skrevet mandag kl 08:00 vidor skrev (6 timer siden): Brød bør man lage seg av surdeig og sunne korn, mens en bør ordne seg lavpasurisert melk fra Rørosmeieriet. Aller helt ikke homogenisert. Aller best er det å blande fløte med fettfri melk om det skal gjøres optimalt. Melk i Norge er som regel lavpasturisert, ikke bare den fra Rørosmeieriet. https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Melk-og-helse/Hva-er-pasteurisering 1 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 11:41 Del Skrevet mandag kl 11:41 Krig og fred skrev (På 29.11.2024 den 6:12 PM): I sommer spiste jeg is for første gang på ca 15 år, og det var en litt annerledes opplevelse enn forrige gang. Jeg kjøpte en boks med Sørlands is med vanilje(eller var det Henning Olsen?), og jeg synes den var veldig seig og ekkel. Den forrige isen jeg spiste var Diplom Is med vanilje og sjokoladebiter, som var nydelig, men den måtte man la tine før man hadde sjangs til å dele opp. Lager man is annerledes i dag kontra tidligere? Det vet jeg ikke. Spiser selv is ukentlig, og sørlandsis fra Hennig Olsen er å foretrekke for min del, diplom is kjøpes kun i "krisetilfeller "... Ellers så liker jeg godt Magnum strawberry white, samt andre merker man får tak i utenlands... Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet mandag kl 12:07 Del Skrevet mandag kl 12:07 sedsberg skrev (19 timer siden): Kjøper dere faktisk Henning-Olsen" så kan det hende dere kjøper en dårlig kopi. Det korrekte varemerket er Hennig-Olsen. Takk! Må innrømme jeg gjorde den feilen selv i lang, lang tid... Selv foretrekker jeg helt klart Hennig-Olsen over Diplom-is. Diplom, av den vanlige typen på boks, inneholder alt for mye vann. Dette kommer godt frem når isen begynner å smelte. Og det merkes på den tamme smaken. Hennig-Olsen har ihvertfall fortsatt en hvit melkefarge når den begynner å smelte. Min personlige favoritt er pistasje-is med sjokoladebiter (sørlandsis). Må det være Diplom, så må det være Royal. Da gjerne Royal Skogsbær & Sjokolade. Lenke til kommentar
ali q Skrevet mandag kl 12:11 Del Skrevet mandag kl 12:11 PaladinNO skrev (2 minutter siden): Må innrømme jeg gjorde den feilen selv i lang, lang tid... Prøv å forklar gamlinger over 60 som elsker båtmotorer av typen Caterpillar at det skrives CateRpillar og ikke Catepillar.. Klin umulig fordi de aldri har uttalt det med cateR så da kan det umulig skrives med r.. Samme med alle som skriver Metrologisk Institutt.. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå