Gå til innhold

Rema 1000 - tilfeldig kontroll - er den tilfeldig?

Anbefalte innlegg

obygda skrev (På 29.11.2024 den 17.34):

Som realist utdannet så vet jeg litt og annet om tilfeldigheter - og det å treffe 2 handleturer på rad oppleves ikke tilfeldig.

Dumt å skryte på seg det og så vise at du ikke forstår ekte tilfeldigheter. Det ER realistisk å bli tilfeldig utplukket to ganger på rad, men det oppleves ikke tilfeldig. Det er fordi vi mennesker ikke intuitivt forstår tilfeldighet.

For eksempel har mange musikkapper som blander musikk "tilfeldig" satt inn mekansimer som hindrer ekte tilfeldighet, for å hindre at man får samme sang 3-4 ganger på rad.

Gitt hvor mange som handler i selvbetjeningskassen er det stor sansynlighet for at "noen" blir plukket ut to ganger på rad. Regner med ganske mange blir det om vi ser på befolkningen som helhet. Og blant hele befolkingen er det like sansynlig at det er du som hen ved siden av.

Endret av Zepticon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e1163...ccd
Reg2000 skrev (22 timer siden):

Vet ikke helt hvordan det er på Coop, men i de aller fleste sånne systemer blir du plukket ut for kontroll før du identifiserer deg ved å betale. Det kan da ikke være noe annet enn tilfeldig.

På coop skanner du medlemskortet ditt før du kommer så langt til å betale. 
Eller i mitt tilfelle hvertfall, jeg bruker de håndkontrollene, jeg skanner ikke varene ved kassa.
Du skanner først for å få en kontroller, så skanner du igjen kortet for å se hvilke varer som er skannet, når du trykker ja på " har du scannet alle varene dine" så vil kontrollen skje før du betaler ja.

Anonymous poster hash: e1163...ccd

Lenke til kommentar

Jeg tror det er vanlig at man plukkes ut til kontroll aller første gang man selvscanning. Blant annet for at man skal vite hvordan det fungerer og at man ikke skal føle at kontroll er noe "kriminelt" som bare dårlige mennesker plukkes ut til. Deretter tror jeg man blir kontrollert ofte i starten, noe som dabber av etter en viss mengde plettfri vandel.

Det med to kontroller etter hverandre kan være bevisst lagt inn i algoritmen. Det er for at man ikke skal føle at man blir trukket ut regelmessig hver x gang, sånn at man får "frikort til å stjele" i tiden etter en kontroll.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje så ofte eg er på Meny, men det er ganske ofte når eg er der at eg får stikkontroll. Har ein teori om at det er større sjanse på butikkar du sjeldan er innom. At logikken legg inn fleire stikkontrollar då enn på kundar som er der hyppigare. Siste tre turane på IKEA har eg òg fått kontroll.

Eller så er det tilfeldig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 10.12.2024 at 9:56 PM, Simen1 said:

Jeg tror det er vanlig at man plukkes ut til kontroll aller første gang man selvscanning.

Dette føler jeg stemmer for COOP og Meny.

REMA tror jeg er mer random. Ikke plukket ut de en eneste gang der.

COOP og Meny har jeg blitt valgt en 2-3 ganger hver på.

Lenke til kommentar

Om folk hadde sluttet å stjele så hadde de heller ikke gjort denne sjekken, det er bare realiteten. I mange innvandrertette områder så har de måttet fjerne ordning med selvbetjening fullstendig.

Tyveri er som oftest utspekulert også, man har f.eks 3 pakker med kjøttdeig og så velger man bevisst bare å scanne 2 av dem.

Om man syntes det er ukomfotabelt å bli kontrollorert så får man heller gå til en betjent kasse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (2 timer siden):

Om folk hadde sluttet å stjele så hadde de heller ikke gjort denne sjekken, det er bare realiteten. I mange innvandrertette områder så har de måttet fjerne ordning med selvbetjening fullstendig.

Tyveri er som oftest utspekulert også, man har f.eks 3 pakker med kjøttdeig og så velger man bevisst bare å scanne 2 av dem.

Om man syntes det er ukomfotabelt å bli kontrollorert så får man heller gå til en betjent kasse.

Det vil alltid være noen som ikke forholder seg til regler og nettopp derfor har vi f.eks. politi.

Du må gjerne poste noen kilder på denne: "I mange innvandrertette områder så har de måttet fjerne ordning med selvbetjening".

En betjent kasse er jo mer kontrollert enn en ubetjent.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...