Zepticon Skrevet 10. desember 2024 Del Skrevet 10. desember 2024 (endret) obygda skrev (På 29.11.2024 den 17.34): Som realist utdannet så vet jeg litt og annet om tilfeldigheter - og det å treffe 2 handleturer på rad oppleves ikke tilfeldig. Dumt å skryte på seg det og så vise at du ikke forstår ekte tilfeldigheter. Det ER realistisk å bli tilfeldig utplukket to ganger på rad, men det oppleves ikke tilfeldig. Det er fordi vi mennesker ikke intuitivt forstår tilfeldighet. For eksempel har mange musikkapper som blander musikk "tilfeldig" satt inn mekansimer som hindrer ekte tilfeldighet, for å hindre at man får samme sang 3-4 ganger på rad. Gitt hvor mange som handler i selvbetjeningskassen er det stor sansynlighet for at "noen" blir plukket ut to ganger på rad. Regner med ganske mange blir det om vi ser på befolkningen som helhet. Og blant hele befolkingen er det like sansynlig at det er du som hen ved siden av. Endret 10. desember 2024 av Zepticon 6 Lenke til kommentar
Gjest e1163...ccd Skrevet 10. desember 2024 Del Skrevet 10. desember 2024 Reg2000 skrev (22 timer siden): Vet ikke helt hvordan det er på Coop, men i de aller fleste sånne systemer blir du plukket ut for kontroll før du identifiserer deg ved å betale. Det kan da ikke være noe annet enn tilfeldig. På coop skanner du medlemskortet ditt før du kommer så langt til å betale. Eller i mitt tilfelle hvertfall, jeg bruker de håndkontrollene, jeg skanner ikke varene ved kassa. Du skanner først for å få en kontroller, så skanner du igjen kortet for å se hvilke varer som er skannet, når du trykker ja på " har du scannet alle varene dine" så vil kontrollen skje før du betaler ja. Anonymous poster hash: e1163...ccd Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. desember 2024 Del Skrevet 10. desember 2024 Systemet vet hvem du er via bonuskortene eller om du har koblet betalingskortet til. Dette må til for å identifisere. Ellers må en gå direkte på betalingskort som er det samme hver gang. Usikker på om det er lov. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2024 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg tror det er vanlig at man plukkes ut til kontroll aller første gang man selvscanning. Blant annet for at man skal vite hvordan det fungerer og at man ikke skal føle at kontroll er noe "kriminelt" som bare dårlige mennesker plukkes ut til. Deretter tror jeg man blir kontrollert ofte i starten, noe som dabber av etter en viss mengde plettfri vandel. Det med to kontroller etter hverandre kan være bevisst lagt inn i algoritmen. Det er for at man ikke skal føle at man blir trukket ut regelmessig hver x gang, sånn at man får "frikort til å stjele" i tiden etter en kontroll. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. desember 2024 Del Skrevet 10. desember 2024 Det er ikkje så ofte eg er på Meny, men det er ganske ofte når eg er der at eg får stikkontroll. Har ein teori om at det er større sjanse på butikkar du sjeldan er innom. At logikken legg inn fleire stikkontrollar då enn på kundar som er der hyppigare. Siste tre turane på IKEA har eg òg fått kontroll. Eller så er det tilfeldig. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. desember 2024 Del Skrevet 18. desember 2024 (endret) On 12/10/2024 at 9:56 PM, Simen1 said: Jeg tror det er vanlig at man plukkes ut til kontroll aller første gang man selvscanning. Dette føler jeg stemmer for COOP og Eurospar REMA tror jeg er mer random. Ikke plukket ut der en eneste gang der. COOP og Meny har jeg blitt valgt en 2-3 ganger hver på. Endret 11. mars av vidor Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 19. desember 2024 Del Skrevet 19. desember 2024 Om folk hadde sluttet å stjele så hadde de heller ikke gjort denne sjekken, det er bare realiteten. I mange innvandrertette områder så har de måttet fjerne ordning med selvbetjening fullstendig. Tyveri er som oftest utspekulert også, man har f.eks 3 pakker med kjøttdeig og så velger man bevisst bare å scanne 2 av dem. Om man syntes det er ukomfotabelt å bli kontrollorert så får man heller gå til en betjent kasse. 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 19. desember 2024 Del Skrevet 19. desember 2024 freedomseeker skrev (2 timer siden): Om folk hadde sluttet å stjele så hadde de heller ikke gjort denne sjekken, det er bare realiteten. I mange innvandrertette områder så har de måttet fjerne ordning med selvbetjening fullstendig. Tyveri er som oftest utspekulert også, man har f.eks 3 pakker med kjøttdeig og så velger man bevisst bare å scanne 2 av dem. Om man syntes det er ukomfotabelt å bli kontrollorert så får man heller gå til en betjent kasse. Det vil alltid være noen som ikke forholder seg til regler og nettopp derfor har vi f.eks. politi. Du må gjerne poste noen kilder på denne: "I mange innvandrertette områder så har de måttet fjerne ordning med selvbetjening". En betjent kasse er jo mer kontrollert enn en ubetjent. 3 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar Har opplevd at man har kjørt ganske intensive stikkprøvekontroller, satte på en kaffe og så inn på de selvbetjente kassene, kontrollene kom veldig tett, så det måtte være noe spesielt på gang i en liten periode. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars De har garantert mulighet for å kjøre en kontrollkampanje om de ønsker det. Pose-nasking er dyrt og dette roer det nok ned litt. En tar nok en del større fisk også. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Eg vil nok tru at ein "ekte" tilfeldig kontroll er lite hensiktsmessig når målet er å avsløre nasking. Så er det sjølvsagt eit utfordring rundt at det å profilere kundane er problematisk, eg er likevel ganske sikker på at graden av stjeling eller underslag er vell strengt tatt, vil variere mykje innad i dei ulike kundesegmenta. Så sjølv om det ikkje er heilt lov så kan eg godt sjå for meg at på kundar som registrerer seg med kundefordelsapp også blir profilert utifrå risiko. Eg har også sjølv opplevd stor forskjell på måten kontrollen blir utført på, frå ein grundig kontroll der ein sjekker alle varer i posen opp mot kvitteringa, til at den tilsette berre dreg kortet sitt og lar meg fortsette til betalinga utan å kontrollere meg nærmare. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Virker som dette er veldig trynefaktor. Virker du grei tester de som regel litt overfladisk for syns skyld. De burde jo ha fullsjekk også av og til, men det er vel for intrusivt. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars 46 minutes ago, vidor said: Virker som dette er veldig trynefaktor. Virker du grei tester de som regel litt overfladisk for syns skyld. De burde jo ha fullsjekk også av og til, men det er vel for intrusivt. Er en Spar i nærheten av meg som har ett svært skilt "Kjøper du mer enn 10 produkter kan du ikke bruke selvbetjening". Så regner med kontrollene der er en kontroll av alt, og det er derfor de har satt den begrensningen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Ser som regel at når det er kassakø så er det mye varer pr kunde i selvbetjening. 10 varer pr kunde er jo et kompromiss butikken kan pålegge. De fleste bruker kameraovervåkning og pålegger ikke slike ting. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars vidor skrev (4 minutter siden): 10 varer pr kunde er jo et kompromiss butikken kan pålegge. Men hva er hensikten? Hensikten med selvbetjente kasser er jo å redusere behovet for kostbar bemanning. Da virker det jo mot sin hensikt å sende kundene med over 10 varer til manuelt betjente kasser. Jeg har også sett manuelle kasser der det står: Kontanter? - benytte denne kassa. Inntil 5 varer? - Benytt denne kassa. En annen ting er at håndscannere i butikken er en effektiv måte å redusere køene i de selvbetjente kassene. Butikker med dete kan klare seg med færre selvbetjeningskasser og dermed frigjøre areal til f.eks flere hyller. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Det er som regel en grunn til at butikkene velger å gjøre slike begrensinger. F.els tyveri-problemer p.g.a klientellet. Veldig mange butikker hev seg jo på bølgen med selvutsjekk i sin tid p.g.a markedsføringen som ble gjort mot dem og omtalen om hvor mye de ville spare, men det som har skjedd er at de merker hvor mye dette har økt nasking av poser og tyveri. Er ikke i tvil om at de fleste kundene bruker slik etter intensjonen og er ærlige kunder, men det er alltid en liten prosentandel som ender opp med å ødelegge for alle andre. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Stoddart skrev (3 timer siden): Er en Spar i nærheten av meg som har ett svært skilt "Kjøper du mer enn 10 produkter kan du ikke bruke selvbetjening". Så regner med kontrollene der er en kontroll av alt, og det er derfor de har satt den begrensningen. Der eg opplevde at kontrollen berre bestod av å låse opp kassa utan å sjekke kva eg hadde i posen var på ein Spar butikk. Det er nok meir det at ulike butikkar prioriterer kontrollar ulikt, meir enn det er veldig ulikt mellom ulike kjeder.Skjønner heller ikkje heilt avgrensinga på 10 produkt. I den grad der er kø på sjølvbetjeninga så går den køa rimeleg kjapt. Eg forstår at det kan gi litt kø om ein kunde har mange varer som er tidkrevande å slå inn, som til dømes frukt og bakevarer som ikkje har strekkode og som ein må leite etter inne på menyen, men stort sett går det ganske greit. Og skulle det stå ein kunde som somler i 10 minutt på eine sjølvbetjeningskassa så er det vanlegvis ikkje eit stort problem. vidor skrev (1 time siden): Det er som regel en grunn til at butikkene velger å gjøre slike begrensinger. F.els tyveri-problemer p.g.a klientellet. Veldig mange butikker hev seg jo på bølgen med selvutsjekk i sin tid p.g.a markedsføringen som ble gjort mot dem og omtalen om hvor mye de ville spare, men det som har skjedd er at de merker hvor mye dette har økt nasking av poser og tyveri. Er ikke i tvil om at de fleste kundene bruker slik etter intensjonen og er ærlige kunder, men det er alltid en liten prosentandel som ender opp med å ødelegge for alle andre. Dette er veldig butikkavhengig. Parallelt med at nokre butikkar har fjerna all sjølvbetjening på grunn av tjuveri så har det også dukka opp veldig mange ubetjente daglegvarebutikkar der dei berre har tilsette nokre timar på dagtid for å fylle på varer og ellers baserer ein seg på at kunden gjer alt sjølv frå å låse opp ytterdøra med app til å scanne varene og betale. På slike butikker vil eg håpe at den tilfeldige kontrollen er deaktivert. Må være bra kipt å handler der på fredagskvelden, få varsel om tilfeldig kontroll og at du må vente på betjeninga, ei betjening som i beste fall dukker opp på fyrstkomande måndag. Det er alltid nokre få som øydelegg for resten, men det er nok også eit spørsmål om kva som medfører største kostnaden for butikken. Det skal naskast ganske mykje før tapet frå tjuveri kostar butikken meir enn lønnskonstnaden til ein butikktilsatt. Eg er forresten usikker på kven som må ta kostnaden ved butikktjuveri, det er vel kanskje ein slags form for forsikringsordning også på slike tjuveri slik at det ikkje nødvendigvis er butikken som må dekke heile kostnaden? Verdien av alle varerene som er i ein butikk til ei kvar tid utgjer så store verdiar at butikken kan vel ikkje være heilt utan forsikringsdekning? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars 36 minutes ago, The Avatar said: Dette er veldig butikkavhengig. Parallelt med at nokre butikkar har fjerna all sjølvbetjening på grunn av tjuveri så har det også dukka opp veldig mange ubetjente daglegvarebutikkar der dei berre har tilsette nokre timar på dagtid for å fylle på varer og ellers baserer ein seg på at kunden gjer alt sjølv frå å låse opp ytterdøra med app til å scanne varene og betale. På slike butikker vil eg håpe at den tilfeldige kontrollen er deaktivert. Må være bra kipt å handler der på fredagskvelden, få varsel om tilfeldig kontroll og at du må vente på betjeninga, ei betjening som i beste fall dukker opp på fyrstkomande måndag. Det er alltid nokre få som øydelegg for resten, men det er nok også eit spørsmål om kva som medfører største kostnaden for butikken. Det skal naskast ganske mykje før tapet frå tjuveri kostar butikken meir enn lønnskonstnaden til ein butikktilsatt. Eg er forresten usikker på kven som må ta kostnaden ved butikktjuveri, det er vel kanskje ein slags form for forsikringsordning også på slike tjuveri slik at det ikkje nødvendigvis er butikken som må dekke heile kostnaden? Verdien av alle varerene som er i ein butikk til ei kvar tid utgjer så store verdiar at butikken kan vel ikkje være heilt utan forsikringsdekning? Butikken ender jo opp med å betale uansett. Om de betaler forsikringspremie eller svinn er en kostnad uansett. Rema har jo uttalt at folk nasker poser som gale i selvutsjekk og at dette kostet dem svært mye penger. Faktisk alene så mye at de vurderte å slutte med selvutsjekk. Siden få velger å fjerne slike løsninger så regner jeg med verdien dette har må være høy nok totalt sett når man regner på det helhetlig. Det er nok en del stategisk sutring med i bildet også. En Rema-butikk jeg bruker har f.eks 1 kasse og 3 selvutsjekk og ofte sitter det ingen i kassa. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Simen1 skrev (7 timer siden): Men hva er hensikten? Hensikten med selvbetjente kasser er jo å redusere behovet for kostbar bemanning. Da virker det jo mot sin hensikt å sende kundene med over 10 varer til manuelt betjente kasser. Jeg har også sett manuelle kasser der det står: Kontanter? - benytte denne kassa. Inntil 5 varer? - Benytt denne kassa. I utlandet har jeg opplevd egne prioriterte køer for de som handler lite. Handler man få varer, kan man bruke "ekspress"-kø, mens de som ukehandler må stå i (litt) lengre kø. Hensikten? Åpenbart for å tiltrekke seg de som handler lite. Om jeg skal tippe, så er kanskje småhandlere en kundegruppe som er litt mer åpne for impuls-shopping, og som samlet sett faktisk legger igjen mer penger i kassa enn de som ukehandler etter liste og oppsett? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars qualbeen skrev (12 timer siden): Om jeg skal tippe, så er kanskje småhandlere en kundegruppe som er litt mer åpne for impuls-shopping, og som samlet sett faktisk legger igjen mer penger i kassa enn de som ukehandler etter liste og oppsett? Eg kan også sjå for meg at småhandlarar som berre har nokre få varer og som møter ei lang kø vil ha lettare for å legge frå seg varene og forlate butikken utan å handle. Noko som både medfører tapt salg, og direkte tap i at nokon må manuelt legge varene tilbake på plass eller kanksje også må kaste varene dersom det er snakk om fryse/kjølevarer som har blitt liggande i varmen. Vekeshandlaren som har brukt lang tid på å fylle heile handlevogna er nok langt meir villig til å bruke nokre ekstra minutt i kø framfor å sette frå seg handlevogna og gjenta heile handleprosessen ein annan dag. Ekspresskø har også vært i Norge, typisk på dei største daglegvarebutikkane der ein har veldig mange kasser. I dag er det nok mindre behov for betjente ekspresskasser ettersom sjølvbetjeninga nok fyller dette behovet. Angåande dette med maks ti varer i sjølvbetjente kasser så tenker eg at dette også er litt sjølvregulerande med utfordminga av dei sjølvbetjente kassene. Det vanlegaste er at det er såpass trangt rundt kassa at dersom du har handlevogn så kjem du ikkje skikkeleg til scanninga, og ofte så har du berre plass til handlekorga på eine sida og ein maks to bæreposar på det vesle bordet som du har på motsatt side. Handlar du veldig mykje så treng du plassen som du får på rullebandet bak dei betjente kassene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå