Gå til innhold

Rema 1000 - tilfeldig kontroll - er den tilfeldig?

Anbefalte innlegg

Angående tidsforbruk og kødannelser så irriterer jeg mye mer over Spar sitt nye klikk-helete. Jeg tror det skaper mye mer kø enn tilfeldige kontroller fordi dette angår ALLE kundene, ikke bare noen få utvalgte.

• "Vil du starte handelen - klikk her" WTF? Ingen andre har et sånt spørsmål og unødvendig klikk for å komme i gang.
  • "Velg antall poser - knøttliten knapp et annet sted på skjermen for nei takk til pose" WTF! Hadde jeg trengt poser så hadde jeg scannet de fra før.
  • "Har du lagt til alle varer (hint: mange stjeler poser)" - JADDA JADDA - jeg har medbrakte nylonposer. Hver gang. Hvorfor skal jeg plages med ennå et unødvendig klikk? Dette blir som når jeg bruker vanlig kasse, nylonposen holdes opp så den nesten bryter øyekontakten og kassabetjenten spør "vil du ha pose".
  • "Vil du betale med Trumf-kort eller et annet bankkort"  WTF! igjen, ingen andre trenger et sånt spørsmål. De tar i mot det kortet som dras, uten å spørre først.
  • "Vil du bare ha strekkode for å slippe ut av bommen eller hele kvitteringa? - du skjønner vi prøver å kjipe inn mange centimeter av papirforbruket her". Dette irriterende og unødvendige spørsmålet er riktignok fra Rema.

For ikke å snakke om de lite intuitive menyene for vektvarer, der f.eks mango regnes som grønnsak og broccoli er en frukt. Hva er det slags biologi-nek er det som har satt opp dette? Har han/hun lang erfaring med plukking av broccoli fra broccoli-treet?

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3e04a...96d
On 11/30/2024 at 10:30 AM, Simen1 said:

Angående tidsforbruk og kødannelser så irriterer jeg mye mer over Spar sitt nye klikk-helete. Jeg tror det skaper mye mer kø enn tilfeldige kontroller fordi dette angår ALLE kundene, ikke bare noen få utvalgte.

• "Vil du starte handelen - klikk her" WTF? Ingen andre har et sånt spørsmål og unødvendig klikk for å komme i gang.
  • "Velg antall poser - knøttliten knapp et annet sted på skjermen for nei takk til pose" WTF! Hadde jeg trengt poser så hadde jeg scannet de fra før.
  • "Har du lagt til alle varer (hint: mange stjeler poser)" - JADDA JADDA - jeg har medbrakte nylonposer. Hver gang. Hvorfor skal jeg plages med ennå et unødvendig klikk? Dette blir som når jeg bruker vanlig kasse, nylonposen holdes opp så den nesten bryter øyekontakten og kassabetjenten spør "vil du ha pose".
  • "Vil du betale med Trumf-kort eller et annet bankkort"  WTF! igjen, ingen andre trenger et sånt spørsmål. De tar i mot det kortet som dras, uten å spørre først.
  • "Vil du bare ha strekkode for å slippe ut av bommen eller hele kvitteringa? - du skjønner vi prøver å kjipe inn mange centimeter av papirforbruket her". Dette irriterende og unødvendige spørsmålet er riktignok fra Rema.

For ikke å snakke om de lite intuitive menyene for vektvarer, der f.eks mango regnes som grønnsak og broccoli er en frukt. Hva er det slags biologi-nek er det som har satt opp dette? Har han/hun lang erfaring med plukking av broccoli fra broccoli-treet?

Du beskriver siste oppdaterte McDonald eller Burger King om man ikke drar en drive through. Mas mas mas... For meg har dette gjort at jeg ikke setter av energi på å parkere bilen, utføre det stresset med å klikke på en skjerm som stadig maser om nye valg. Ingen drivethrough så kjører jeg utenom den adressen. Dette er mulig syt fra en som har en travel dag og bare trenger et kjapt og enkelt måltid. Selvsagt ser man at bruk av automatisk utsjekking kan avlaste ansatte til andre arbeidsoppgaver. En god gammeldags ansatt med en dårlig dag som bare gjør dagen sin og ikke vil dra en small-talk, det er hva som selger for en gammel bitter mann som meg.

Anonymous poster hash: 3e04a...96d

Lenke til kommentar

Det er ganske interessant at interaksjonsdesigner-folk ikke forstår at slike løsninger må lages enklest mulig.

Det at Spar har en start-handel knapp er helt unødvendig.

Coop har en påminnelse om å sjekke at du har lagt i alle varer. Pent unødvendig den også og ikke driv reklame for betalingsløsninger på checkout.

REMA 1000 har de mest ryddige løsningene og har tenkt brukervennlighet fra starten.

De fleste slike løsninger er høvelig greie for folk flest, men det hadde vært greit med litt standardisering sånn som med betjening av instrumenter rundt et bilratt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
obygda skrev (På 29.11.2024 den 5:34 PM):

Men nå har det plutselig blitt 2 på rad og jeg føler dette ikke er tilfeldig lenger.....

Du kan prøve å registrere alle datoene du gikk til Rema 1000, og datoene du møtte en kontroll. Hvis du fortsetter å registrere slike data i en lengre periode, for eksempel 1 år, vil dataene være tilstrekkelige til å bli analysert dersom kontrolltidspunktet er tilfeldig. For eksempel, https://www.itl.nist.gov/div898/handbook/eda/section3/eda35d.htm

Lenke til kommentar

Siden man ikke vet sannsynligheten i utgangspunktet så trenger man noe å sammenligne med. Dvs. man kan henge rundt utenfor kassaområdet en time eller flere og registrere antall kunder vs antall kontroller.

Men da får man ikke justert for algoritmer som f.eks at kontroller undertrykkes i "rushtiden" eller at det finnes bestemte triggere som f.eks 3 eller færre varer, eller verdigrenser eller om det er noen som fysisk sitter og ser etter mistenkelige personer på overvåkningskameraene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs på kor avansert sjølvbeteningssystemet er lagt opp. Det er fleire måtar å programmere inn ein slik funksjon på, som til dømes at det blir kontroll av kvar tusenande kunde, det vil for dei aller fleste opplevast som tilfeldig, og særleg om alle kassasystema er kopla opp mot same systemet slik at det er snakk om kvar tusenande kunde av alle Rema 1000 kundane og ikkje berre den tusenande kunden i akkurat denne butikken.

Kor ofte ein skal ha kontrollar er ein vanskeleg grensegang. På den eine sida så forsvinner mykje av gevinsten med sjølvbetent kasse om det er ofte kontrollar, for då kan ein like gjerne bruke vanlige kasser om ein uansett må ha ein kassamedarbeider til å passe kassa. Samtidig må ein ha hyppige nok kontrollar til at kundane forstår at det er ein risko for å bli tatt om ein jukser i kassa, slik at kundane held seg ærlege. Det er også ein balansegang mellom behovet for kontroll og ønsket om at kundane skal kjenne seg velkommen. Om ein ofte blir kontrollert og mistenkeleggjort så kan kunden fort finne ut at det er betre å handle i andre butikkar slik at ein mister ein kunde.

Den andre måten å gjere dette på er at ein triller terningen kvar gong ein handlar. Slik programert tilfeldigheit blir aldri ekte matematisk tilfeldig, men etter alle praktiske formål så blir det tilfeldig.

Det er likevel sannsynleg at det er lagt inn ei viss form for styring av kor ofte det blir kontroll basert på andre forhold, som tid på dagen eller basert på kva ein handlar.
Eg er heilt sikker på at det finnes gjenkjennbare mønster som kan fangast opp av eit slikt system, som også er nok same prinsippet som personalet og vektarar brukar for å finne ut kva kundar dei vil følgje ekstra godt med på. Det er nok heller ikkje utenkeleg at personalet kan aktivere "tilfeldig" kontroll via fjernkontroll dersom det skulle være bestemte kundar som det er ønskeleg å kontrollere.

Eg tviler på at ein bruker profilering basert på Æ appen som grunnlag, då dette fort blir på kant med diskrimineringslova og GDPR regelverket. Det vil likevel være heilt innafor at sannsynlegheita for kontroll er større dersom ein berre slår inn 1 pakke tyggis for å få kvittering til å sleppe ut porten, dersom ein slår inn alt tilbehøret til ein taco-middag med unntak av kjøttdeigen, osv. Men det kan også være at sannsynlegheita for kontroll aukar dersom ein slår inn same produkt fleire gongar, då det kan indikere at kunden treng hjelp til å bruke sjølvbeteningskassa.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

(...)sannsynlegheita for kontroll aukar dersom ein slår inn same produkt fleire gongar, då det kan indikere at kunden treng hjelp til å bruke sjølvbeteningskassa.

Det eneste det indikerer er at det går fortere for kunden å scanne strekkoden gjentatte ganger på 3-4-5 eksemplarer av samme vare enn å scanne en gang for så å måtte trykke seg inn på "endre antall" på touch-skjermen.

Lenke til kommentar
Gjest e1163...ccd

Jeg erfarte også det samme i en coop butikk.
Det skjedde ved jevne mellomrom at ungene stjal noe ( ikke med vilje sånn sett) hvor de tok noe småtteri og la det oppi posen som jeg ikke så før vi var hjemme( jeg handler på coop fordi man pakker mens man går) 
Jeg ble valgt ut en gang og noe godteri greier kom opp som ikke skannet og jeg sa at det tar jeg på min kappe, bare ungene som ikke forstår prinsippet ved handling enda ( de var 3-4 år)  Etter jeg ble "tatt" i å stjele for 5 kr så ble jeg tatt ut i tilfeldig kontroll de neste 6 gangene jeg handlet der.  6 på rad. Etter at de 4 siste gangene var kontroll av samme person på samme mnd så føltes det bare kleint og feil så jeg sluttet helt å handle der.

Vil tro det ligger noen form for funksjon inni systemene der, i andre butikker med selv skanning har jeg til gode å bli plukket ut til kontroll enda. 

Anonymous poster hash: e1163...ccd

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Guest e1163...ccd said:

Etter jeg ble "tatt" i å stjele for 5 kr så ble jeg tatt ut i tilfeldig kontroll de neste 6 gangene jeg handlet der.  6 på rad. 

Det er vel rimelig åpenbart at du etter å ha hatt ubetalte varer i kurven blir flagget for kontroll hver gang i en periode? Det spiller for butikken liten rolle hvorfor det var ubetalte varer, antar dette gjelder om du tar med en plastpose ekstra også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Guest e1163...ccd said:

Etter jeg ble "tatt" i å stjele for 5 kr så ble jeg tatt ut i tilfeldig kontroll de neste 6 gangene jeg handlet der.  6 på rad. Etter at de 4 siste gangene var kontroll av samme person på samme mnd så føltes det bare kleint og feil så jeg sluttet helt å handle der.

Vet ikke helt hvordan det er på Coop, men i de aller fleste sånne systemer blir du plukket ut for kontroll før du identifiserer deg ved å betale. Det kan da ikke være noe annet enn tilfeldig.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Reg2000 said:

Vet ikke helt hvordan det er på Coop, men i de aller fleste sånne systemer blir du plukket ut for kontroll før du identifiserer deg ved å betale. 

Hvis du velger å registrere varer mens du går som trådposter her, identifiserer du deg når du går inn i butikk. Ikea går et skritt lenger med ai tolkning av videobilder mens du scanner varer for betaling. Da er ikke dette lenger tilfeldig.

Endret av ps5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Guest e1163...ccd said:

Etter jeg ble "tatt" i å stjele for 5 kr så ble jeg tatt ut i tilfeldig kontroll de neste 6 gangene jeg handlet der.  6 på rad. Etter at de 4 siste gangene var kontroll av samme person på samme mnd så føltes det bare kleint og feil så jeg sluttet helt å handle der.

Dette virker litt overkill og synes de mangler dømmekraft og har for stor tro til systemet som ikke tar hensyn til skønn.

Du er jo i utgangspunktet en god kunde som betjener deg selv, og de taper definitivt på å plage deg så mye for 5 kroner. Skal en drive butikk så handler det jo også om å luke ut kunder en taper penger på over tid, men i dette tilfellet så vil jeg si de fremdeles tjener penger selv om barna gjør det til en vane å rappe for 5 kroner hver gang, og hvis du oppdager det så kan du jo også si fra hvis du merker det etter at dere har kommet hjem.

Lenke til kommentar
ps5 skrev (4 timer siden):

Det er vel rimelig åpenbart at du etter å ha hatt ubetalte varer i kurven blir flagget for kontroll hver gang i en periode? Det spiller for butikken liten rolle hvorfor det var ubetalte varer, antar dette gjelder om du tar med en plastpose ekstra også.

Det tviler jeg egentlig sterkt på. I såfall må butikken sitte på en database med informasjon om at du er tatt for tyveri, tror ikke datatilsynet er veldig begeistret for det. Mulig de har noen spesielle varer som flagges?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Johan Kontant said:

Det tviler jeg egentlig sterkt på. I såfall må butikken sitte på en database med informasjon om at du er tatt for tyveri, tror ikke datatilsynet er veldig begeistret for det. Mulig de har noen spesielle varer som flagges?

Gdpr tillater å lagre informasjon om kunde som er nødvendig for driften. Jeg tviler på de har store problemer med å klassifisere dette som nødvendig - ihvertfall for et tidsvindu. Salg av denne informasjonen blir straks noe annet tipper jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 timer siden):

Dette virker litt overkill og synes de mangler dømmekraft og har for stor tro til systemet som ikke tar hensyn til skønn.

Du er jo i utgangspunktet en god kunde som betjener deg selv, og de taper definitivt på å plage deg så mye for 5 kroner. Skal en drive butikk så handler det jo også om å luke ut kunder en taper penger på over tid, men i dette tilfellet så vil jeg si de fremdeles tjener penger selv om barna gjør det til en vane å rappe for 5 kroner hver gang, og hvis du oppdager det så kan du jo også si fra hvis du merker det etter at dere har kommet hjem.

Jeg har null innsikt i dette aktuelle kassa-apparat, men en funksjon som "flagger" visse brukere, slik at de ALLTID vil få manuell kontroll, høres svært smart ut.

Hvis systemet attpåtil er basert på manuell input fra ansatt; altså at noen på Rema har manuelt plottet din ID inn, er i teorien en ekstra trygghet. 

Meeeeen så er man ikke skånet for at ansatte gjør menneskelige feil. Som å flagge deg som en kunde det er verdt å kontrollere. Nasking er et stort problem for butikkene, og uten at jeg har tall eller undersøkelser å støtte meg på, så vil jeg tro en stor andel av naskingen er nettopp slike småvarer til under 50-lappen som blir "glemt" scannet. 

Ikke for det; jeg har gått i butikk med en fireåring selv. Vet hvordan det kan være. Har ingen problemer med å tro deg, og at du ikke gjorde dette bevisst. Men det var jo ikke meg du møtte på gulvet på Rema. Den personen som oppdager naskingen var kanskje såpass godt opplært, at hen bare slavisk fulgte rutiner? Eller kanskje hen trodde du var en hobby-nasker? Ikke godt å vite egentlig. 

Men å bli kontrollert 6 ganger på rad, taler jo for at man har blitt merket/tagget i systemet, hvertfall. Slettes ikke utenkelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, qualbeen said:

Jeg har null innsikt i dette aktuelle kassa-apparat, men en funksjon som "flagger" visse brukere, slik at de ALLTID vil få manuell kontroll, høres svært smart ut.

Ihvertfall når det viser seg at mange butikker ser seg nødt til å fjerne denne muligheten pga alle som stjeler ting. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, qualbeen said:

Men å bli kontrollert 6 ganger på rad, taler jo for at man har blitt merket/tagget i systemet, hvertfall. Slettes ikke utenkelig. 

Hadde dette vært en vanetyv hadde det vært fornuftig, men de har nok heller mistet en god kunde og bare generert dårlig PR.

• Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 timer siden):

Hadde dette vært en vanetyv hadde det vært fornuftig, men de har nok heller mistet en god kunde og bare generert dårlig PR.

Åpenbart 👍

Evnt så kan den forsmådde kunden velge å bruke gammeldagse kasser, med alt det det innebærer av å stå i kø, men jeg forstår svært godt at man ikke ønsker seg tilbake dit, hvis man er godt vandt med å sjekke ut selv. 

Det er en kjensgjerning at svært mange ansatte i dagligvarebransjen er alt for dårlige på å avhjelpe når det bygger seg opp kø. Den som sitter i kassa venter ALT for lenge på å plinge opp en kollega. Er de livredde for å måtte tilkalle en kollega en gang for mye, i stedet for en gang for sjeldent?

I praksis har jeg begynt å velge bort butikker som mangler selvbetjente kasser ...

Lenke til kommentar

Den eneste butikken i nærheten uten selvbetjening er Kiwi. Har aldri opplevd kø lengre enn en person før de åpner en ny kasse, så der fungerer det meget bra. Skal sies at denne butikken drives svært godt og er helproff.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...