Gå til innhold

Rema 1000 - tilfeldig kontroll - er den tilfeldig?

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Dra til ett rulettbord, to på rappen er helt normalt.

Fra spøk til alvor, du overreagerer. Virker som helt tilfeldig akkurat nå. 

Er vell høytid for svinn også så kanskje de har skrudd opp frekvensen.

2 på rad på.et rulettbord er jo mye,mye større sannsynlighet.

Det er 36 tall. Du har 1/36 sannsynlighet for ditt tall. Gjør du det 2 ganger etter hverandre har du (1/36) x (1/36).

I rema 1000 kassen er nok hyppigheten på kontroll mye mindre enn en av 36..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
obygda skrev (4 minutter siden):

2 på rad på.et rulettbord er jo mye,mye større sannsynlighet.

Det er 36 tall. Du har 1/36 sannsynlighet for ditt tall. Gjør du det 2 ganger etter hverandre har du (1/36) x (1/36).

I rema 1000 kassen er nok hyppigheten på kontroll mye mindre enn en av 36..

Hvordan vet du det?

Men som sagt, det var en spøk.

Man kan også oppleve 2 grønne på rad osv. Det skjer, selv om det er liten sannsynlighet. 

Folk vinner i lotto, helt usannsynlig men skjer.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Hvordan vet du det?

Men som sagt, det var en spøk.

Man kan også oppleve 2 grønne på rad osv. Det skjer, selv om det er liten sannsynlighet. 

Folk vinner i lotto, helt usannsynlig men skjer.

Ja - slik er er det jo. Det kan finnes liv på andre planeter også - legger man alle tall på bordet så er det vel faktisk sansynlig også..

Selvfølgelig kan jeg bli tilfeldig trukket ut på neste handletur - og den neste deretter osv..men dersom dette skjer flere ganger på rad - så vil det være mindre og mindre sansynlig (men ikke umulig). Og det er da man kan begynne å tenke at det ligger mer enn bare tilfeldigheter bak. Og siden dette ALLTID skjer med en gang man drar frem appen - og aldri skjer når man IKKE drar frem appen - så kan man jo fundere...Jeg nevnte det vel ikke, men jeg har grublet litt på dette tidligere - så jeg har betalt uten å bruke app ved flere anledninger - og da ALDRI opplevd å bli trukket ut - men når jeg bruker app - så har det skjedd...

Er f.eks DET tilfeldig? Er mye her en kan fundere på - men jeg ser jo at 1 av f.eks 40.000 ikke er ekstremt usansansynlig - men dersom det skjer f.eks 1 gang til...vel da vil jeg vil begynne å tenke at her ligger det noe annet bak. Og vi vet jo alle at AI teknologi brukes mer og mer - og til ymse formål. Hvorvidt det ligger rene tilfeldigheter bak Rema sin "tilfeldig" kontroll - det er noe vi bare antar - vi vet jo ikke 100%

Endret av obygda
Lenke til kommentar
ps5 skrev (5 minutter siden):

Heldigvis er selve fenomenet både forstått og dokumentert godt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Clustering_illusion

Selvfølgelig kan mennesker tilsynelatende oppleve at noe ikke er tilfeldig,selv om det i realiteten er det.

Men man kan også tro at noe er tilfeldig, mens det i realiteten ikke er det..

Machine learning brukes jo til å forsøke å finne mønstre i store datautvalg på områder hvor mennesker ikke klarer å finne det - og så finner man mønstre og da snakker man ikke lenger om tilfeldigheter.

https://www.v7labs.com/blog/pattern-recognition-guide

Lenke til kommentar

Det er sikkert forskjeller fra butikk til butikk, men litt gjetting fra der jeg handler: Ca 1 av 50 blir plukket ut i kontroll når det er "rushtid" og kanskje 1 av 20 når det er lite trafikk. Så, si i snitt kanskje 1/36 ganger bare fordi vi har vært innom det tallet et par ganger i tråden allerede.

Så, la oss si en person handler 2 ganger i uka hos Rema, det blir 104 ganger i året eller la oss runde av og si 100 ganger mulighet for to på rad, i løpet av ett år.

Da har vi 100 muligheter med en sannsynlighet a 1/36 * 1/36 = 0,077 per år, eller at det i snitt skjer to ganger på rad, en gang hvert 13. år.

Men nå må jeg understreke at dette er ren gjetting om sannsynligheten da. Hvis jeg er litt på bærtur og sannsynligheten er 1/20 så burde det skjedd i snitt hvert 4. år. Og handler du f.eks daglig på Rema så stiger det til å skje i snitt hver 1,25 år.

Hvis det er så sjeldent som 0,5% som får tilfeldig kontroll og du handler så sjeldent som annenhver uke hos Rema så vil det skje så sjeldent som hvert 1600 år i snitt. Men da handler du kanskje oftere hos andre kjeder som også har tilfeldig kontroll, og legge skylda på de desto oftere for å ikke behandle deg tilfeldig. Rema er bare en av flere kjeder med selvbetjeningskasser og du kan jo tilfeldigvis oppdage at du blir plukket ut to ganger på rad selv om du bytter kjede, og dermed mistenke at kjedene konspirerer om å trekke ut akkurat deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
ps5 skrev (2 timer siden):

Du glemmer en særdeles viktig parameter. Anta du er den personen som spiller samme rekke hver eneste uke i 14 år og så bytter hvorpå din "klassiske" rekke går inn. Og ja, dette har visstnok skjedd (vi har vel alle lest om tippelag hvor en person gav seg samme uke som den store gevinsten gikk inn). Så selv om sannsynligheten er helt lik for alle rekker kan man faktisk gå på en liten smell her.

Min strategi er å aldri spille med mindre over 1mrd er på bordet, og da med helt random tall hver gang :D

Ja, det kan skje, men det har ingenting med sannsynlighetsberegning å gjøre, selv om du endrer tallene i siste liten så er sjansen den samme. De 14 årene brakte deg ikke noe nærmere førstepremien, men jeg hadde blitt rimelig sur hvis det hadde skjedd meg 😅

Så enig med din strategi, jeg spiller kun med tilfeldige tall 😄 Hvis man først går for de samme tallene hver uke så burde man ikke slutte med det, så man bevarer sin egen sinnsro 😁

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Det er sikkert forskjeller fra butikk til butikk, men litt gjetting fra der jeg handler: Ca 1 av 50 blir plukket ut i kontroll når det er "rushtid" og kanskje 1 av 20 når det er lite trafikk. Så, si i snitt kanskje 1/36 ganger bare fordi vi har vært innom det tallet et par ganger i tråden allerede.

Så, la oss si en person handler 2 ganger i uka hos Rema, det blir 104 ganger i året eller la oss runde av og si 100 ganger mulighet for to på rad, i løpet av ett år.

Da har vi 100 muligheter med en sannsynlighet a 1/36 * 1/36 = 0,077 per år, eller at det i snitt skjer to ganger på rad, en gang hvert 13. år.

Men nå må jeg understreke at dette er ren gjetting om sannsynligheten da. Hvis jeg er litt på bærtur og sannsynligheten er 1/20 så burde det skjedd i snitt hvert 4. år. Og handler du f.eks daglig på Rema så stiger det til å skje i snitt hver 1,25 år.

Hvis det er så sjeldent som 0,5% som får tilfeldig kontroll og du handler så sjeldent som annenhver uke hos Rema så vil det skje så sjeldent som hvert 1600 år i snitt. Men da handler du kanskje oftere hos andre kjeder som også har tilfeldig kontroll, og legge skylda på de desto oftere for å ikke behandle deg tilfeldig. Rema er bare en av flere kjeder med selvbetjeningskasser og du kan jo tilfeldigvis oppdage at du blir plukket ut to ganger på rad selv om du bytter kjede, og dermed mistenke at kjedene konspirerer om å trekke ut akkurat deg.

Dersom hver 36 kunde blir trukket ut - da blir det mye kø mange steder...

Vil nok tro det er mye færre enn 1/36.

Men hvordan dette er satt opp vet jeg ikke - ikke finner jeg noe informasjon på nett heller..

Kom over denne - har ikke avisen så vet  ikke hva som står der - men det antydes jo at kontroller ikke alltid er tilfeldig

image.thumb.png.823714680efd984733c4b3ff585a7516.png

https://www.agderposten.no/nyheter/i/5BLoKz/blir-du-ofte-sjekket-i-kassa-kontrollen-er-ikke-alltid-tilfeldig

Endret av obygda
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

1 av 20 blir sjekka?!? Eg har aldri blitt kontrollert, og har ikkje lagt merke til at andre blir det heller. Kanskje min lokale spar-butikk stoler vel mykje på kundane sine?

Lenke til kommentar

Problemet slik som jeg ser det er å plage gode kunder som gidder å bruke selvutsjekk minst mulig.

Jeg er en slik kunde og bruker alltid slike løsninger om de har dem. Føler aldri at de overvåker meg eller sjekker meg grundig.

Utfordringen de har er jo å ta tyvene, så det kan vel hende at du havner i det filtrer og derfor sjekkes ofte. Hensikten kan f.eks være å plage deg så mye med løsningen at du skal begynne å bruke vanlig kasser fordi dem mistenker at de foregår fishy ting i selvutsjekk.

Spesielt ungdomsskole-elever er som regel litt uglesett i butikker, så det kan kanskje forklare.

Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

Min erfaring er uansett at kontrollene som gjøres på selvutsjekkskassene egentlig kan defineres som security-theater fordi sjekken er mest for syns skyld og for å virke preventivt og ikke være for annoying for kundene.

Min erfaring er at det er stor forskjell på kva beteninga gjer i praksis. Alt frå å gå over varene i posen og kryssjekke mot kvitteringa, til at dei kjem springande for å låse opp kassa slik at eg kan betale utan å eingong sjå på kva eg har lagt i posen. 

Profileringa er nok mest avhengig av beteninga sin vurdering av kunden, og i liten grad algoritme styrt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

På Coop så scanner dem som regel 1-3 varer og ser om dem er på kvitteringen. På Spar har jeg blitt sjekket en gang og det var en travel lørdag, og da ble jeg som du nevner bare sendt videre kjappest mulig.

Skal sies at de på Spar sannsynligvis følger med på videoovervåkning på selvutsjekk. En gang måtte jeg "jukse" til noe  nedprisede bakst som manglet pris med noe som kostet det samme (gadd ikke å kalle betjeningen) og da virket det som de var litt på meg gangen etterpå, men så roet det seg helt ned, muligens fordi dem forstod hva som hadde skjedd.

Jeg forsøke jo bare å være en effektiv kunde.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
obygda skrev (2 timer siden):

Ja - slik er er det jo. Det kan finnes liv på andre planeter også - legger man alle tall på bordet så er det vel faktisk sansynlig også..

Selvfølgelig kan jeg bli tilfeldig trukket ut på neste handletur - og den neste deretter osv..men dersom dette skjer flere ganger på rad - så vil det være mindre og mindre sansynlig (men ikke umulig). Og det er da man kan begynne å tenke at det ligger mer enn bare tilfeldigheter bak. Og siden dette ALLTID skjer med en gang man drar frem appen - og aldri skjer når man IKKE drar frem appen - så kan man jo fundere...Jeg nevnte det vel ikke, men jeg har grublet litt på dette tidligere - så jeg har betalt uten å bruke app ved flere anledninger - og da ALDRI opplevd å bli trukket ut - men når jeg bruker app - så har det skjedd...

Er f.eks DET tilfeldig? Er mye her en kan fundere på - men jeg ser jo at 1 av f.eks 40.000 ikke er ekstremt usansansynlig - men dersom det skjer f.eks 1 gang til...vel da vil jeg vil begynne å tenke at her ligger det noe annet bak. Og vi vet jo alle at AI teknologi brukes mer og mer - og til ymse formål. Hvorvidt det ligger rene tilfeldigheter bak Rema sin "tilfeldig" kontroll - det er noe vi bare antar - vi vet jo ikke 100%

Tenker du bør prøve en gang til jeg så løser det seg 

Lenke til kommentar
HF- skrev (1 time siden):

1 av 20 blir sjekka?!? Eg har aldri blitt kontrollert, og har ikkje lagt merke til at andre blir det heller. Kanskje min lokale spar-butikk stoler vel mykje på kundane sine?

Jeg ser det stadig vekk på noen butikker, litt sjeldnere på andre. En kontroll tar kanskje 15-30 sekunder? Det er jo ikke noe voldsomt køskapende akkurat. anslaget 1/20 - 1/50 er nå bare erfaringsmessig gjetting. Jeg står jo ikke å spaner på kassaområdet i lang tid for å telle akkurat. Det er ikke sikkert jeg får med meg andres kontroller fordi jeg er opptatt med å scanne mine varer eller ørten-klikk-helvetet som Spar har innført.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Noen kjeder (kassasystemer) har oftere sjekk enn andre. Det merker jeg både på meg selv, og ved å se meg rundt. 

Antagelsen fra @Simen1 om at dette kanskje kan styres mtp "rush", er ikke dum. Antall tilgjengelig ansatte for å gjennomføre kontroll varierer nok svært fra butikk til butikk - og fra time til time. Kanskje butikken han sette egne verdier her?

På Rema har jeg bidt meg merke i at svært a-normal varescanning lier sannsynligheten for å plukkes ut. Normalt sett tar det jo maks et par minutter å scanne alle varene. Eksempel: Den gangen jeg hadde pause midt i scanning på to-tre minutter, før jeg omsider fortsatte, ble jeg selvfølgelig stoppet for kontroll. (Måtte løpe å finne en glemt vare.)

Hundre prosent sikker på at dette var grunnen kan jeg ikke være. Vi er jo gode til å se sammenhenger som ikke eksisterer. Et gravid par vil se gravide og barnevogner nesten overalt, mens vi som ikke er i babyfasen knapt enser dette. Eller hvor mange var det ikke som kjørte rundt med mitt bilmerke, dager og uker etter nybilen stod på gårdsplassen? Før så jeg knapt en eneste en av disse merkene ... Bekreftelsesfeller går vi i hele tiden 🫣

Lenke til kommentar

Vi som kunder vet jo ingenting hvorvidt disse kassene faktisk opererer med tilfeldig uttrekk eller ikke. Det vi derimot vet er at disse appene gjør at butikken har mer kontroll på hva dine handlelister pleier å inneholde. Personlig vil jeg tro at butikkene bruker denne informasjonen til noe for å kartlegge hvem du som kunde er. Og det er jo ikke utenkelig at det finnes noen algoritmer der som forsøker å plukke ut kunder som statistisk sett oftere snyter i kassene. Derfor interessant å høre om det er kunder som føler de opplever å bli kontrollert ofte. 

Nå skal jeg fortsette å bruke selvbetjeningskassene. I vår familie er det kun undertegnede som har blitt trukket ut for tilfeldig kontroll siste år. Aldri min kone. Og jeg har vel blitt kontrollert 4-5 ganger siste år. Så sånn sett oppleves det jo ikke tilfeldig.

Lenke til kommentar

Det er enkelte kontroller som slår ut oftere om man kjøper færre varer eller under en gitt total pris. Hvis noen vil teste i lokal butikk kan du prøve å kjøpe kun 1 stykk av en av de billigste varene i butikken.

Det er sikkert for å ta de som prøver å stjele dyre varer, samtidig som de skanner en billig vare for å ikke vekke oppsikt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
no u skrev (1 time siden):

Det er enkelte kontroller som slår ut oftere om man kjøper færre varer eller under en gitt total pris. Hvis noen vil teste i lokal butikk kan du prøve å kjøpe kun 1 stykk av en av de billigste varene i butikken.

Det er sikkert for å ta de som prøver å stjele dyre varer, samtidig som de skanner en billig vare for å ikke vekke oppsikt.

Ok..skal prøve det der..se hva som skjer. Interessant om det faktisk viser seg å ikke være tilfeldig..Snodig at ingen har testet systemet mhp om alt er bare random eller ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...