obygda Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Er litt irritert her nå. Vi har vel de fleste opplevd at denne tilfeldig kontroll mekanismen i selvbetjeningskassene på Rema 1000 slår til iblant. Da er det å vente på en operatør og som sjekker handlekurven og kvitterer deg ut. Og dette har så langt blitt opplevd som tilfeldig for egen del. Det har vel skjedd et fåtall ganger på et par år. Og alt dette skjer jo så fort man drar frem Æ appen og registrerer handleturen i kassen. Nå denne uken ble det annerledes. Hvorvidt det er et signal om å handle lotto eller eurojackpot vet jeg ikke - men 2 dager på rad opplevde jeg dette nå. Og da oppleves det ikke tilfeldig lenger. Som realist utdannet så vet jeg litt og annet om tilfeldigheter - og det å treffe 2 handleturer på rad oppleves ikke tilfeldig. Det eneste jeg har gjort feil på Rema 1000 i hele mitt liv var at jeg for ca ett år siden fant en pantelapp på gulvet ved panteautomaten og tok den sammen med min egen til kassen og dro den mhp pant - jeg tenkte at noen kanskje hadde mistet den på gulvet og da kunne jeg vel like gjerne ta panten for den (var vel snakk om 3 kroner eller noe slikt ) - men den var benyttet fra før - så da skrek selvbetjeningskassen opp med en gang og fortalte at denne var brukt fra før - og det ble tilfeldig kontroll. Ikke noe stor greie uansett - men fra den dagen har jeg hatt noen få tilfeldige kontroller med jevne mellomrom. Men nå har det plutselig blitt 2 på rad og jeg føler dette ikke er tilfeldig lenger..... Så jeg lurer på om andre har opplevd det samme - er det noe AI teknologi ute å går her som sjekker basert på hva man handler - hva slags handlemønster man har osv? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Vet ikke om de sjekker alle som kjøper chips eller Grandiosa for å se om de stjeler øl, for eksempel. Godt mulig at algoritmen ikke er helt tilfeldig. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden At du opplever dette to ganger på rad er nok helt tilfeldig. Det finnes mange eksempler på folk som har vunnet førstepremie i lotto flere ganger (inklusive de større man finner i statene) som i utgangspunktet skulle være "umulig" rent intuitivt gitt sannsynligheten hver gang. Litt enklere eksempel er det at med 23 personer samlet, er sjansen for samme bursdag for minst 2 personer over 50%. 3 Lenke til kommentar
potetball Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 gang kan skje alle, 2 kan være en tilfeldighet, 3 ganger, da er det kanskje noe som skurrer... akkurat på samme måte som om du møter noen bekjente på handletur, eller når ser samme person "følge etter deg"... Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Det er ekte tilfeldigheter om det skjer to ganger på rad. Apple fant jo ut at ekte tilfeldighet ikke oppfattes som tilfeldig nok av kundene, så de gjorde faktisk endringer for å lage shuffle funksjonen mindre faktisk random. Min erfaring er uansett at kontrollene som gjøres på selvutsjekkskassene egentlig kan defineres som security-theater fordi sjekken er mest for syns skyld og for å virke preventivt og ikke være for annoying for kundene. Jeg har selv vært i slike kontroller og de er alltid enkle og raske. Hvis en vil ha mulighet til selvutsjekk så må en også akseptere kontroll. Spør du meg burde butikkene variere mellom enkel kontroll og full kontroll. De enkle kontrollene er for enkle og avslører vel ikke naskere normalt sett, noe en full kontroll mest sannsynlig gjør. Virker som de har gjort en balansering for å få folk til å bruke disse systemene. Mesteparten av kundene bedriver ikke grovt tyveri (folk er visst litt verre på poser). Endret 31 minutter siden av vidor 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden vidor skrev (Akkurat nå): Det er ekte tilfeldigheter om det skjer to ganger på rad. Apple fant jo ut at ekte tilfeldighet ikke oppfattes som tilfeldig nok av kundene, så de gjorde faktisk endringer for å lange shuffle funksjonen mindre faktisk random. Min erfaring er uansett at kontrollene som gjøres på selvutsjekkskassende egentlig kan defineres som security-theater fordi sjekken er mest for syns skyld og for å virke preventivt og ikke være for annoying for kundene. Jeg har selv vært i slike kontroller og de er alltid enkle og raske. Hvis en vil ha mulighet til selvutsjekk så må en også akseptere kontroll. Spør du meg burde butikkene variere mellom enkel kontroll og full kontroll. De enkle kontrollene er for enkle og avslører vel ikke naskere normalt sett, noe en full kontroll mest sannsynlig gjør. Min erfaring med den forrige kontrollen var at den tok tid - ventet vel 10 minutter på personalet......Mulig derfor jeg trigget så veldig på å få denne servert rett i fleisen dagen etterpå.. Men 2 ganger på rad oppleves ikke tilfeldig - prøver meg på eurojackpot i kveld... Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Jeg tror alle på lokalbutikken vet hvor ærlig jeg er, men det piper likevel rett som det er. Som regel sjekker de ikke engang og godkjenner kjøpet fra kassen de sitter i. Jeg vil tro det er tilfeldig å ville ikke bekymret meg for å oppfattes uærlig ellers mistenkt. 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Hva som oppleves som tilfeldig og hva som er tilfeldig er to forskjellige ting. Mennesker er ikke akkurat flinke til å forstå dette, vi ser etter mønster overalt, selv når det ikke er noe mønster. Du nevner Eurojackpot, mange bruker samme nummerrekker fordi de tror det bedrer sjansen deres, men det er ikke riktig, sjansen for å vinne er lik hver gang. 1 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 7 minutes ago, obygda said: Min erfaring med den forrige kontrollen var at den tok tid - ventet vel 10 minutter på personalet......Mulig derfor jeg trigget så veldig på å få denne servert rett i fleisen dagen etterpå.. Men 2 ganger på rad oppleves ikke tilfeldig - prøver meg på eurojackpot i kveld... 10 minutter er for lenge å vente, det er jeg enig i. Kan jo være at de trigget kontroll fordi de dem hadde fulgt med deg og hadde fått en mistanke og prøvde å finne bevis. Du vet jo aldri om kontroll neste gang er manuelt lagt inn i systemet eller skjer tilfeldig. Poenget mitt var at dette er ekte random. Det å sammenligne det med eurojackpot er egentlig ikke helt fair selv og jeg forstår grunnen. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 11 minutes ago, obygda said: Men 2 ganger på rad oppleves ikke tilfeldig - prøver meg på eurojackpot i kveld... Klarte ikke la være gjøre det samme selv, 1.4 mrd er ikke til å kimse av Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Forståelsen av sannsynlighet er vrien. Mennesker er helt elendige på tilfeldighet. Dersom jeg ber 100 mennesker om å si et tilfeldig tall mellom 1-100, så kan jeg ikke forvente at hvert siffer er nevnt akkurat bare én gang. Det er faktisk helt urealistisk! Videre, dersom jeg hadde oppgitt 40 eller 50 eller 60 som forslag på et tilfeldig siffer, så ville folk rynket på nesa, og mener det ikke var tilfeldig nok. Folk tror at et ekte tilfeldig tall er 13, 17, 37 eller 73. Disse fire sifrene føles tilfeldig. Men de er jo ikke annerledes enn etterhvert annet siffer mellom 1-100! Allikevel: spør du mange nok folk, går de forslagene markant igjen. 🤯 Til TS: Det føles rart å bli kontrollert to dager på rad. Men motsatt, gitt alle som handler daglig på Rema: hva tror du er sannsynligheten for at INGEN noensinne har opplevd dobbel kontroll? Det er ganske urealistisk at dette aldri skal skje. Så min konklusjon blir: Vanlig at det forekommer? NEI Realistisk at det ALDRI forekommer? NEI Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden obygda skrev (40 minutter siden): Nå denne uken ble det annerledes. Hvorvidt det er et signal om å handle lotto eller eurojackpot vet jeg ikke - men 2 dager på rad opplevde jeg dette nå. Og da oppleves det ikke tilfeldig lenger. Som realist utdannet så vet jeg litt og annet om tilfeldigheter - og det å treffe 2 handleturer på rad oppleves ikke tilfeldig. Har du spilt yatzee noen gang? Fått to 6-ere på rad? Var spillet rigget da? Kom tilbake når du har fått flere kontroller på rad enn du noen gang har fått 6-ere på rad i yatzee så kan vi diskutere videre. 2 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 15 minutes ago, Uderzo said: .. mange bruker samme nummerrekker fordi de tror det bedrer sjansen deres, men det er ikke riktig, sjansen for å vinne er lik hver gang. Du glemmer en særdeles viktig parameter. Anta du er den personen som spiller samme rekke hver eneste uke i 14 år og så bytter hvorpå din "klassiske" rekke går inn. Og ja, dette har visstnok skjedd (vi har vel alle lest om tippelag hvor en person gav seg samme uke som den store gevinsten gikk inn). Så selv om sannsynligheten er helt lik for alle rekker kan man faktisk gå på en liten smell her. Min strategi er å aldri spille med mindre over 1mrd er på bordet, og da med helt random tall hver gang Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Simen1 skrev (1 minutt siden): Har du spilt yatzee noen gang? Fått to 6-ere på rad? Var spillet rigget da? Kom tilbake når du har fått flere kontroller på rad enn du noen gang har fått 6-ere på rad i yatzee så kan vi diskutere videre. Jeg tenker at dersom det er 10 tilfeldige kontroller i døgnet på 2000 kunder så er sannsynligheten 10/2000. Og for å få 2 ganger på rad ; (10/2000) x (10/2000) Det er jo ikke akkurat stor sannsynlighet Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 10 minutes ago, obygda said: Jeg tenker at dersom det er 10 tilfeldige kontroller i døgnet på 2000 kunder så er sannsynligheten 10/2000. Og for å få 2 ganger på rad ; (10/2000) x (10/2000) Det er jo ikke akkurat stor sannsynlighet Sannsynligheten er nok nærmere 3 prosent basert på empiri. Sjansen for to handleturer på rad er da ca 1/1100. Dette betyr at du normalt vil kunne oppleve dette ca 126000 ganger før du vinner i eurojackpot (hvis du spiller en rekke per remabesøk). Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden ps5 skrev (1 minutt siden): Sannsynligheten er nok nærmere 3 prosent basert på empiri. Sjansen for to handleturer på rad er da ca 1/1100. Dette betyr at du normalt vil kunne oppleve dette ca 126000 ganger før du vinner i eurojackpot (hvis du spiller en rekke per remabesøk). Vel,jeg bare bruker vanlig sannsynlighetsregning der man multiplisere hver enkelt sannsynlighet med hverandre for å komme frem til sannsynligheten for å oppleve dette 2 ganger etter hverandre. Dette er barneskole matematikk og veldig enkelt,men logisk sett ser jeg ikke noe galt her. Her blir det vel 1/40.000 gitt 10 av 2000 daglig blir kontrollert og at man 2 ganger på rad skal bli trukket ut Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Profilering åpner opp for mange juridiske problemer, og er neppe mer effektivt. Det er nok tilfeldig, det er bare at du har vært litt uheldig. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 1 minute ago, obygda said: Vel,jeg bare bruker vanlig sannsynlighetsregning der man multiplisere hver enkelt sannsynlighet med hverandre for å komme frem til sannsynligheten for å oppleve dette 2 ganger etter hverandre. Dette er barneskole matematikk og veldig enkelt,men logisk sett ser jeg ikke noe galt her. Her blir det vel 1/40.000 gitt 10 av 2000 daglig blir kontrollert og at man 2 ganger på rad skal bli trukket ut 10 av 2000 (1 av 200) blir ikke plukket ut, antagelig nærmere 3 av 100 (3%). (Hvis noen har fasit, del gjerne). Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Gavekort skrev (1 minutt siden): Profilering åpner opp for mange juridiske problemer, og er neppe mer effektivt. Det er nok tilfeldig, det er bare at du har vært litt uheldig. Kan være...så jeg tenker at eurojackpot er tingen nå...har liksom noe på gang... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 54 minutter siden Del Skrevet 54 minutter siden Dra til ett rulettbord, to på rappen er helt normalt. Fra spøk til alvor, du overreagerer. Virker som helt tilfeldig akkurat nå. Er vell høytid for svinn også så kanskje de har skrudd opp frekvensen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå