Tangent Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Jeg og min kone har akkurat kjøpt nytt hus og kvittet oss med all annen gjeld. I den forbindelse vet jeg at vi får et skatteavdrag pga rentene på huslånet. Og så vidt jeg skjønner, så har skattemyndighetene endret det slik at vi begge vil få halvpartene av rentene på hver vår skattemelding. Har akkurat laget en oppstilling av hvor mye jeg kommer til å tjene neste år (2025) brutto, inkl godtgjørelser for bevegelige helligdager og et snitt av siste 3 år i overtidsgodgjørelse bare for å være på den sikre siden. Det jeg egentlig lurer på er, hvilke feriepenger må jeg legge til i forventet inntekt neste år. Er det de 12% av brutto for neste år som skal legges til grunn, eller er det det beløpet jeg vil få utbetalt neste år, feriepenger opparbeidet i år ? Dette vil spille stor rolle, siden jeg har vært sykemeldt det meste av inneværende år, og av NAV får vi feriepenger kun av de første 48 dager, samt at jeg har kanskje tjent 1/3 av hva jeg ville hos arbeidsgiver hadde jeg ikke vært sykemeldt. Nå kommer jo straks varsel omskattekort for neste år, så jeg må da korrigere det for å få riktig trekk ut i fra forventet inntekt og renteutgifter. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Det er det du får utbetalt neste år som skal regnes med i skattegrunnlaget. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Normalt sett er det ikke nødvendig å legge inn tall for merarbeid og tillegg. Da skattekortet belaster ekstra for alt over fastlønn. Men som sagt over, du betaler skatt på skattepengene du får i 2025. Trekket fordeles bare over flere måneder slik at du får en trekkfri måned. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Et lite tips: dersom det er stor forskjell på hva dere tjener slik at den ene har høyere skattesats enn den andre, så lønner det seg at den med høyest inntekt tar alle eller mesteparten av rentene. Som standard deler man 50/50, men det er lett å endre. På nettsidene til Skatteetaten kan du fylle inn og leke deg med tallene for å se hvordan det slår ut Lenke til kommentar
leticia Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Tangent skrev (På 29.11.2024 den 2:26 PM): Det jeg egentlig lurer på er, hvilke feriepenger må jeg legge til i forventet inntekt neste år. Er det de 12% av brutto for neste år som skal legges til grunn, eller er det det beløpet jeg vil få utbetalt neste år, feriepenger opparbeidet i år ? Det er hva du vil få utbetalt neste år du må legge til grunn, altså det du har opptjent i år. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember panzerwolf skrev (8 timer siden): Et lite tips: dersom det er stor forskjell på hva dere tjener slik at den ene har høyere skattesats enn den andre, så lønner det seg at den med høyest inntekt tar alle eller mesteparten av rentene. Som standard deler man 50/50, men det er lett å endre. På nettsidene til Skatteetaten kan du fylle inn og leke deg med tallene for å se hvordan det slår ut Hvordan utgjør dette en forskjell mener du? Man får ikke fradrag på trinnskatt kun grunnskatten. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember panzerwolf skrev (10 timer siden): Et lite tips: dersom det er stor forskjell på hva dere tjener slik at den ene har høyere skattesats enn den andre, så lønner det seg at den med høyest inntekt tar alle eller mesteparten av rentene. Som standard deler man 50/50, men det er lett å endre. På nettsidene til Skatteetaten kan du fylle inn og leke deg med tallene for å se hvordan det slår ut Det er kun om den eine parten betalar mindre i skatt enn dei kan få i avdrag. For folk flest med begge i arbeid blir det ingen forskjell. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember panzerwolf skrev (10 timer siden): Et lite tips: dersom det er stor forskjell på hva dere tjener slik at den ene har høyere skattesats enn den andre, så lønner det seg at den med høyest inntekt tar alle eller mesteparten av rentene. Som standard deler man 50/50, men det er lett å endre. På nettsidene til Skatteetaten kan du fylle inn og leke deg med tallene for å se hvordan det slår ut 1: Det er kun gifte som kan fordele lån og renter fritt. Samboere må fordele lån og renter etter faktisk avtalt ansvar. 2: Du får samme fradragsprosent uansett hvor mye du tjener, så dette har kun betydning dersom den ene ikke får utnyttet hele fradraget fordi hen tjener veldig lite (i forhold til gjeldsrentene). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå