Gå til innhold

Endring av skattekort for 2025

Anbefalte innlegg

Jeg og min kone har akkurat kjøpt nytt hus og kvittet oss med all annen gjeld.

I den forbindelse vet jeg at vi får et skatteavdrag pga rentene på huslånet. Og så vidt jeg skjønner, så har skattemyndighetene endret det slik at vi begge vil få halvpartene av rentene på hver vår skattemelding.

Har akkurat laget en oppstilling av hvor mye jeg kommer til å tjene neste år (2025) brutto, inkl godtgjørelser for bevegelige helligdager og et snitt av siste 3 år i overtidsgodgjørelse bare for å være på den sikre siden.

Det jeg egentlig lurer på er, hvilke feriepenger må jeg legge til i forventet inntekt neste år. Er det de 12% av brutto for neste år som skal legges til grunn, eller er det det beløpet jeg vil få utbetalt neste år, feriepenger opparbeidet i år ?

Dette vil spille stor rolle, siden jeg har vært sykemeldt det meste av inneværende år, og av NAV får vi feriepenger kun av de første 48 dager, samt at jeg har kanskje tjent 1/3 av hva jeg ville hos arbeidsgiver hadde jeg ikke vært sykemeldt.

Nå kommer jo straks varsel omskattekort for neste år, så jeg må da korrigere det for å få riktig trekk ut i fra forventet inntekt og renteutgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt sett er det ikke nødvendig å legge inn tall for merarbeid og tillegg. Da skattekortet belaster ekstra for alt over fastlønn.

Men som sagt over, du betaler skatt på skattepengene du får i 2025. Trekket fordeles bare over flere måneder slik at du får en trekkfri måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...