birk88 Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Trist, men får håpe på en restart av butikken. Vi trenger den. Konkurs, Foto | Foto.no-konkurs: – Vi var i ferd med å kutte kostnader, men det tok for lang tid Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Det må være veldig tøft å være i den bransjen med tanke på at de fleste tar bilde med mobilen, og at foto som hobby er en veldig sær hobby for de spesielt interesserte, OG at folk handler på nett. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Krig og fred skrev (1 minutt siden): Det må være veldig tøft å være i den bransjen med tanke på at de fleste tar bilde med mobilen, og at foto som hobby er en veldig sær hobby for de spesielt interesserte, OG at folk handler på nett. Sær hobby? Nå er du ute og kjøre mann! Mer seriøst, det er nok mer vanlig enn du tror. Foto.no er også en butikk for proffe fotografer og filmfotografer med utrolig utvalg av utstyr for lyssetting, redigering osv… ikke bare kamera og objektiver. Foto.no hadde store fine lokaler i Bjørvika. Det kan ikke ha vært billig. Pluss alt er blitt grusomt dyrt. For øvrig har de en bra nettbutikk som jeg absolutt tror mange handlet fra. Det var den største nettbutikken for video og foto i Norge. Trist at de forsvinner og veldig synd for de ansatte. 1 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november (endret) What? Mulig jeg ikke er helt up to date, men dette kom som et sjokk. Har jo fremstått som en ekstremt solid aktør som satser stort på ulike flater. Dessverre kan det hende det er dette som gjør at det gikk som det gikk... Veldig leit i hvert fall, og håper alle ansatte finner nye jobber innen feltet raskt. Og best av alt, om de finner midler til å restarte gjennom andre investorer. Endret 29. november av torbjornhb Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november 12 minutes ago, Dr.Peedee said: Sær hobby? Nå er du ute og kjøre mann! Mer seriøst, det er nok mer vanlig enn du tror. Foto.no er også en butikk for proffe fotografer og filmfotografer med utrolig utvalg av utstyr for lyssetting, redigering osv… ikke bare kamera og objektiver. Kanskje jeg brukte litt kraftige ord der. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Det var overraskende! Det er jo ikke lenge siden de åpnet i Stjørdal og Billingstad. Det er jaggu ikke mange fotobutikker igjen nå. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Den dagen noen har levering bedre enn "leveres på bestilling", er det kanskje liv laget. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Krig og fred skrev (1 time siden): Kanskje jeg brukte litt kraftige ord der. Hehe. De omsatte for en halv milliard i 2023, så er jeg i hvert fall ikke den eneste særingen 😂 Men kanskje noen kjøper opp og greier drifte billigere:) Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november (endret) foto.no og digital impuls konkurs ila noen måneder. Går så det suser for handelstanden tydeligvis.. Endret 29. november av ps5 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Veldig trist nyhet, ikke minst for eiere, investorer og ansatte, men også for trofaste kunder. Alt for mange tar bilder med kun mobiltelefonen, til at det er lett å tjene penger på fotoutstyr lenger. Jeg merker at jeg også selv bruker telefonen mer og mer i favør bedre utstyr. Japan Photo dreier mer og mer mot salg av bildeprodukter. Selv om de fortsatt har noen butikker med fotoutstyr, og nettbutikk med fotoutstyr, så har det blitt fjernet fra mange av butikkene deres. Og Fotoknudsen og Elite Foto har vel ikke lenger noen kamera i noen av sine butikker lenger, selv ikke på nettbutikkene deres? Det har nok noe med at det ikke er lett å tjene penger på det lenger. Fremtiden er å utnytte det enorme potensialet som ligger i den kundegruppen som har titusenvis av bilder på mobiltelefonen sin. Det har begynt å bli "pop" å få bildene ut fysisk i en eller annen form. Kanskje foto.no trenger å snu seg litt mer mot dette potensialet for å kunne drive videre? 1 Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 29. november Forfatter Del Skrevet 29. november Det gikk fort: https://www.nettavisen.no/okonomi/foto-no-gikk-konkurs-nytt-selskap-tar-over-driften/s/5-95-2160357#am-comments Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november 4 hours ago, Dr.Peedee said: Hehe. De omsatte for en halv milliard i 2023, så er jeg i hvert fall ikke den eneste særingen 😂 Men kanskje noen kjøper opp og greier drifte billigere:) Vel, en halv milliard delt på prisen på et kamera, betyr at de solgte rundt 1000 stykker Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november 12 minutes ago, birk88 said: Det gikk fort: https://www.nettavisen.no/okonomi/foto-no-gikk-konkurs-nytt-selskap-tar-over-driften/s/5-95-2160357#am-comments Ikke ille å bli kvitt 75% av de ansatte uten oppsigelse og sikkert mye plagsom gjeld. 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Krig og fred skrev (3 timer siden): Vel, en halv milliard delt på prisen på et kamera, betyr at de solgte rundt 1000 stykker Kan ikke huske jeg har sett et relativt vanlig kamera koste 500.000 kroner da, men... 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november ps5 skrev (3 timer siden): Ikke ille å bli kvitt 75% av de ansatte uten oppsigelse og sikkert mye plagsom gjeld. Jeg stusser litt over at de bare beholder 15 av 60 ansatte. Er det nok? Da må de ha vært ekstremt overbemannet frem til nå, og sikkert en grunn til konkursen. Underlig å ikke ta grep tidligere. Selvsagt hyggelig for de 15, og bare bra at butikken fortsetter, men føler med de 45 andre. Men mister de gjelden når det skjer en såkalt virksomhetsoverdragelse da? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Kjipern, en butikk jeg har brukt en del og lagt igjen noen titusner i oppigjennom, men det er vel dessverre den veien det går med foto og den hobbyen Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 30. november Forfatter Del Skrevet 30. november Nukleosid skrev (11 timer siden): Jeg stusser litt over at de bare beholder 15 av 60 ansatte. Er det nok? Tipper dette er kun for salg, og at alle andre aktiviteter blir lagt til side foreløpig. De "side" aktivitetene de mener er liv laga, antar jeg de starter med etterhvert, kanskje da som egne virksomheter. De har jo hatt endel aktiviteter som koster ansatte (timer), men som kanskje ikke har hatt ønsket inntjening (web/ kurs/ kunstneriske ting etc.). Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 19 hours ago, ps5 said: foto.no og digital impuls konkurs ila noen måneder. Går så det suser for handelstanden tydeligvis.. Nytt fall i forbrukertilliten Myndigheter hevder lønnsvekst er høy og inflasjon lav. Store deler av befolkningen føler det ikke stemmer. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Trist, men ikke spesielt overraskende. Foto (med noe annet enn mobilen) har jo blitt veldig nisje etterhvert. Åpnet nettopp en ny, svær Elkjøp i byen her, og i den nye butikken hadde de valgt å droppe ikke bare kameraer, men også DVD- og BD-spillere, stereoanlegg, stereoforsterkere, surroundreceivere og passive høyttalere. Det store konsumentmarkedet for sånt nådde høyden for 10-15 år siden, og har nå blitt litt "gubbete", rett og slett. Ca. alle som selger importerte varer i sånne prissjikt har nok også slitt skikkelig med kronekursen. Setter de opp prisen uteblir kundene, men lar de være, så ryker marginene. Føler jo litt på det selv. Kunne gjerne kjøpt en X100VI og en Sigma 70-200mm under den gode gamle tigangen, men når dollarprisen må ganges med fjorten blir det jo et helt annet spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå