Krig og fred Skrevet 30. november 2024 Del Skrevet 30. november 2024 21 hours ago, Neptun1 said: Hvor ung er du som ikke har hørt om Bjartmar Gjerde, Einar Førde og Thor Gjermund Eriksen? Samt kjenner til deres brodd mot høyresiden - og woke'isme. NrK's mangfoldsdyrking er helt ekstrem. Ingen av de nevnte var "woke". De var bare ikke ræva mennesker som abonnerte på konspirasjonsteorier. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. november 2024 Del Skrevet 30. november 2024 Krig og fred skrev (1 time siden): Du synes dine egne forutinntatte meninger var morsomme. Du stilte ikke bare spørsmål, du bevisst impliserte at jeg frontet kommunisme. Nei jeg spurte om det var dette du mente. 2 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 30. november 2024 Del Skrevet 30. november 2024 Matsemann skrev (20 timer siden): Gøy at et fotballmagasin har en mer nyansert fremstilling enn pro-Israelske nrk NRK er de minst pro-Israelsk av mediene. Det går knapt en dag uten at NRK tas i løgn av faktasjekkerne rundt konflikten. 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 30. november 2024 Del Skrevet 30. november 2024 På høy tid å avvikle NRK som statlig aktør. Argumentene for å beholde NRK slik de er, er beredskapshensyn, mangfold i medieproduksjonen og at produktene brukes av mange. Beredskapshensyn: Jeg eier ikke en dab-radio, og er neppe alene i det ganske land om det. Enhver turist som kommer hit, er også uten dab-tilgang. Det er etablert andre varslingsanordninger, blant annet via telenettet, for korte beskjeder. Å bruke over sju milliarder i året i tilfelle noen trenger å vite noe, er overkill. Man kunne heller lagt inn klausuler til samtlige med konsesjoner og pressestøtte om at beredskap skal kunne formidle via medieflatene om en krise oppstår. Man kan da potensielt nå lang flere, ikke bare de som tilfeldigvis er innom NRK. Beredskap dyttes foran i diskusjoner hvor kutt av subsidier og sløsing er på menyen, ikke bare for media. Mangfold i medieproduksjonen: Er dette en statlig oppgave, og noe man ønsker å bruke penger på. Jeg heller mot nei, og hvis ja, kan man bruke øremerkede midler via for eksempel sametinget, språkrådet osv. Er det medieproduksjonene i seg selv, gis det allerede støtte til filmproduksjon, og rettighetene her kan videreselges under kommersielle vilkår. At produktene brukes av mange, kan jo ganske enkelt skyldes at det er gratis og lett tilgjengelig, ikke nødvendigvis fordi kvaliteten er så fantastisk. Det er jo en hel del som produseres eller distribueres via NRK som slett ikke har mange seere og lyttere, men som like fullt sendes. Hvis 1 av 5 synes at NRK er verdt å betale for, bør de 4 av 5 andre slippe å betale for disse. Vi har ikke en enkelt avis som er statlig og som alle må abonnere på, eller som alle får i postkassen. Hvis så mange liker NRKs produkter, er det jo ikke noe problem å gjøre det om til en produktportefølje som selges under markedsmessige premisser. Selvfølgelig er det behagelig å la andre betale for et produkt du selv har mest glede av. Hva ville NRK kostet dersom det lå ute under markedsmessige vilkår? Kostnaden med drift er ca 1500 per person per i dag. Det vil si at en familie på fem kunne fått 7500 i skattelette hvis NRK ble droppet, noe de kunne kjøpt streaming eller brukt på ferie, fritidsaktiviteter eller andre formål, eller man kunne brukt noe av pengene på pressestøtte til alle aktørene. La oss si at 1,2 millioner husstander velger å kjøpe NRKs produktportefølje. Det ville da ha kostet hver husstand nesten 7000 kroner i året, forutsatt at tjenesten koster det samme å drifte. Tror det fortsatt ville ha vært mange som synes det ville ha vært verdt pengene, men det ville ha vært valgfritt for alle andre. 4 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 30. november 2024 Del Skrevet 30. november 2024 45 minutes ago, Cascada81 said: Beredskapshensyn: Jeg eier ikke en dab-radio, og er neppe alene i det ganske land om det. Jeg eier heller ikke DAB radio, og det er min egen feil. Akkurat som det er din egen feil. Quote Mangfold i medieproduksjonen: Er dette en statlig oppgave, og noe man ønsker å bruke penger på. Jeg heller mot nei, og hvis ja, kan man bruke øremerkede midler via for eksempel sametinget, språkrådet osv. Er det medieproduksjonene i seg selv, gis det allerede støtte til filmproduksjon, og rettighetene her kan videreselges under kommersielle vilkår. Ja, det er en statlig oppgave som vi ønsker å bruke penger på. Der ingen kunne tru at nokon kunne bu er et resultat av det mangfoldet NRK gir oss. Quote At produktene brukes av mange, kan jo ganske enkelt skyldes at det er gratis og lett tilgjengelig, ikke nødvendigvis fordi kvaliteten er så fantastisk. Det du ønsker er Instagram og Snapchat. Et dystopisk helvete. 7 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. november 2024 Del Skrevet 30. november 2024 Noen innlegg er fjernet, minner om hva retningslinjene sier. Sitat Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM. Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 30. november 2024 Del Skrevet 30. november 2024 Krig og fred skrev (7 timer siden): Det du ønsker er Instagram og Snapchat. Et dystopisk helvete. Det er dårlig debatteknikk å ilegge andre meninger de ikke selv har uttalt at de har. Jeg betaler for tilgang til andre medier enn NRK, bruker faktisk en hel del på disse. Bruker selvsagt også NRK, men ikke fordi jeg har valgt det, men fordi det er "gratis" (det er ikke gratis, men det er allerede betalt for via skatteseddelen) og fordi det ligger der. Kan godt tenkes at jeg ville ha vært villig til å betale for for eksempel pod-castene i NRK, men da hadde det vært et bevisst valg og med en kostnad som er markedsmessig representativ for hva akkurat denne tjenesten koster. Det hadde vært interessant å se hva andre kunne fått til hvis ikke NRK hadde sopt inn nesten av mediestøtte. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 1. desember 2024 Del Skrevet 1. desember 2024 Neptun1 skrev (19 timer siden): Vi har snart 60 års erfaring med at de ikke finner "sin egen vei" i positiv forstand. Jeg kan gå med på at de hadde en viktig misjon så lenge de var en enerådende statskanal. Men dette opphørte når monopolet ble oppløst. Pr i dag har de ingen viktig rolle - utover å misjonere for islam med endeløs feiring av ramadan o.l. samt bruke skattebetalernes penger til "mangfold". (for dem som synes dette er viktig og riktig) Dette er feil. De trenger ikke å tekkes bedrifter som vil kjøpe reklame, og kan koste på seg både brede satsninger, og ting som treffer smalere. 3 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 1. desember 2024 Del Skrevet 1. desember 2024 Theo343 skrev (19 timer siden): Hvis dette er sant så skal de jo overleve en folkeavstemning om å beholde eller avvikle NRK? Vi har Stortingsvalg hvert 4 år, så det er bare å kjøre på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå