Gå til innhold

3500 ansatte i NRK - er det blitt for mye?

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nrk har da masse serier til folk i alle aldre?

Det har de sikkert, men tror de fleste kunne fint vært foruten den kanalen. Det kunne jeg i alle fall..ser så og si aldri på den kanalen, eller lineær TV for den saks skyld 😋

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Iterion said:

Det har de sikkert, men tror de fleste kunne fint vært foruten den kanalen. Det kunne jeg i alle fall..ser så og si aldri på den kanalen, eller lineær TV for den saks skyld 😋

Jeg er personlig enig med deg, men tallene viser at 1/5 av norges befolkning ser masse på NRK

(tall fra 2023)

image.thumb.png.432d4e5a6aa0ba79e6e4b52e1b6b2714.png

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Salvesen. said:

Men hvorfor skal en tvkanal ha ett orkester og ett snekkerfirma?

Fordi de har in-house produksjon. Noe som er bra. 

Kan de ikke bare drive selvstendig og leie seg inn som i de andre kanalene?

Drive selvstendig? Det er jo det de gjør. Du mener kanskje at de skal slutte å produsere egne serier og heller satse på max kommersiell virksomhet slik som Tv2? For en trist verden det ville ha blitt. Et steg nærmere USA. 

Endret av Krig og fred
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Iterion skrev (5 minutter siden):

Ja jeg tror "de andre" kunne dekket behovet, men jeg bruker nrk appen og ved litt googling ser en at store deler av befolkningen bruker nrk daglig også.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

De klarer ikke engang å lage objektive nyhetssendinger. De kan legge ned. Vi får nyhetene fra andre steder.

Finnes det bare en god grunn til å finansiere NRK så er det vel nettopp pga de faktisk objektive nyhetene de produserer. 

Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Problemet med en velrenommert propagandakanal som NRK er at mange sluker Dagsrevyen sine nyheter rått, og ikke sjekker andre kilder for å få hele historien.

Spørs om du ikke har funnet deg en propagandakanal selv om du seriøst mener NRK er en partisk propagandakanal. 

• Liker 8
Lenke til kommentar

Er 300 sider med div statisikk fra 2023 her:

https://info.nrk.no/wp-content/uploads/2024/06/NRKs-allmennkringkasterregnskap-2023-med-statistikk_profilundersokelse_eksternkatalog-compressed.pdf

image.thumb.png.d4080af454492a4c0991960324645417.png

Sånn for argumentet "ingen ser på NRK". Jeg benytter kanalene fint lite sjøl, men det blir litt om jeg skulle ha sagt at "ingen er på TikTok" basert på at hverken jeg eller noen av dem jeg henger mest med bruker plattformen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Wheeljack said:

Jeg er personlig enig med deg, men tallene viser at 1/5 av norges befolkning ser masse på NRK

(tall fra 2023)

I tillegg kommer alle radiokanalene og nettsteder som Yr og Nrk.no. Nrk gjør mye bra og er vel verdt å ta vare på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Mangfold. Også kjent som det å utvide horisonten, og tenke selv. 

Veldig god forklaring 😂 så da burde vi egentlig bare alle ansettes av staten da? Slutte alt privat? For mangfoldet? Og la folk tenke selv i kommunismen?😂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (3 minutter siden):

Er 300 sider med div statisikk fra 2023 her:

https://info.nrk.no/wp-content/uploads/2024/06/NRKs-allmennkringkasterregnskap-2023-med-statistikk_profilundersokelse_eksternkatalog-compressed.pdf

image.thumb.png.d4080af454492a4c0991960324645417.png

Sånn for argumentet "ingen ser på NRK". Jeg benytter kanalene fint lite sjøl, men det blir litt om jeg skulle ha sagt at "ingen er på TikTok" basert på at hverken jeg eller noen av dem jeg henger mest med bruker plattformen.

De konkurrerer ikke akkurat med sammenlignbare forutsetninger. NRK er "gratis", eller med andre ord påtvunget over skatteseddelen. Når alle automatisk har tilgang er det ikke rart at de har god statistikk. At de har 7,2mrd å rutte med og over 3x antall ansatte som TV2 er det ikke like imponerende. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Veldig god forklaring 😂 så da burde vi egentlig bare alle ansettes av staten da? Slutte alt privat? For mangfoldet? Og la folk tenke selv i kommunismen?😂

Det har jeg aldri sagt. Og ingen forumbruker uten dine ideologiske skylapper, vil hevde at det var det jeg skrev. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Sampson said:

De konkurrerer ikke akkurat med sammenlignbare forutsetninger. NRK er "gratis", eller med andre ord påtvunget over skatteseddelen. Når alle automatisk har tilgang er det ikke rart at de har god statistikk. At de har 7,2mrd å rutte med og over 3x antall ansatte som TV2 er det ikke like imponerende. 

Det er helt sant, men tallene er jo seertall - ikke bare hvem som har tilgang. Om man har tilgang bare ved å være bosatt i Norge så må man jo fortsatt ta et aktivt valg om å se på innholdet. Og den statistikken viser at en større prosentandel av landets befolkning velger å se på NRK.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (2 timer siden):

Hvilket argument er oppbrukt? Skjer det noe viktig som krever at info kommer ut til folk (katastrofe f.eks) så er det viktig at man har tilgang på en nyhetsformidler som ikke krever abonnement, en eller annen form for betaling eller må få sending avbrutt av 20 minutter med reklame hvert kvarter.

For det om DU ikke har behov for det, så betyr det ikke at 5 millioner andre ikke har det. Dette gjelder også eldre som kun veit hvor "på" knappen til TV'n er.

Som underholdningskanal så er jeg dog helt enig i at NRK har utspilt sin rolle.

Vi har andre nyhetsmedier som dekker dette uten abb.

De fleste har neppe tilgang til NRK uten etter eller annet form for abb. via TV boks eller Internett, derav har man tilgang til andre kanaler og informasjon. 

NRK er heller INGEN nødkanal for informasjon, det har vi et nødnett til. Informasjon gjennom radio er gratis, og det man både skal ha og bruke under krise - ifølge beredskapguiden.

Det eksisterer ingen reelt behov for NRK, bare et ønske. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
8 minutes ago, MrL said:

De fleste har neppe tilgang til NRK uten etter eller annet form for abb. via TV boks eller Internett, derav har man tilgang til andre kanaler og. 

NRK er den eneste kanalen man kan se på og har tilgang til kun med internett. Alt annet krever en form for abonnement.

Det er en statlig kanal. Alt annet er private aktører som er avhengig av sponsorer som kan trekke seg når som helst.

Endret av Wheeljack
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Neptun1 said:

NrKs rolle som statskanal er forlengst over.
Det er andre som sender nyheter for dem som trenger lineær TV til slikt, de har ikke engang senderettigheter til vintersport! 

Hva skattepengene går til er en endeløs rekke "mangfoldsproduksjoner" og repriser.
Legg ned skiten. Spar skattebetalerne for denne institusjonen som har gått ut på dato for lenge siden.

Med så mange ansatte bør noen et sted i systemet tenke noe nytt. Dessverre er NRK hard på politisk korrekthet. Selv gamle helter som Trond Kirkevåg og Otto Jespersen fikk i sin tid mulighet for å levere faktisk god underholdning. Om NRK ser bort i fra politisk korrekthet og mer i retningen FAKTISK burde NRK hente inn seere. Fremdeles er 3500 latterlig mye med det NRK leverer i dag.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (4 minutter siden):

NRK er den eneste kanalen man kan se på og har tilgang til kun med internett. Alt annet krever en form for abonnement.

Det er en statlig kanal. Alt annet er private aktører som er avhengig av sponsorer som kan trekke seg når som helst.

Men du trenger et abb. for å se på NRK netttv.

Man trenger virkelig ikke en TV kanal for å holde seg oppdatert på informasjon. Når du først har tilgang til internett får du tilgang til nyheter gratis, vil tippe de fleste i dag ikke engang bruker nrk.no. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...