Anonym2605 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jeg er usikker på hva jeg skal studere. Jeg har gått gjennom alle yrker på utdanning.no og laget en liste over de som kunne være aktuelle: • Ambassadør/diplomat (krever opptak til aspirantkurset) • Aktuar/siviløkonom • Jordmor • Veterinær • Industriell økonomi (må ta opp R2 og F1 for å kvalifisere) Problemstillingen er at yrkene er så ulike at det er vanskelig å velge. Det som betyr mest for meg er en god lønn og trygghet for å få jobb etter utdanning, særlig med tanke på at jeg har en annen etnisk bakgrunn og ønsker å sikre meg en solid karriere. Noen tips???? foreldrene mine vil at jeg skal studere medisin, men jeg kommer ikke inn i Norge. Da må jeg studere i utlandet og bli en gjeldsslave (altså vi snakker minst 1 mill) 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Å bli jordmor er i praksis å utdanne seg til sjukepleiar, pluss spesialisering. Då har du i alle fall ein trygg jobb. Med tanke på lønnsnivået så er det litt spørsmål om kor god lønn du ser for deg. Sjølv om sjukepleiarane er flinke til å profilere seg i media med at dei har dårlegare betalt enn andre i yrkeslivet med bachelorgrad, så bør det også nemnast at med ulempetillegga så gir det rom for relativt gode utbetalingar sjølv om det sjølvsagt er ein vesentleg ulempe å jobbe helg og natt. I mange andre yrker så er det i praksis slik at det er grunnlønna som er lønna fordi du nesten aldri får moglegheit til å få overtid eller ulempetillegg. I tillegg har du som sjukepleiar gode moglegheiter til å ikkje trenge å binde deg til fast stilling. Det er ganske mange som har berre til dømes 50% som fast stilling og resten fyller ein opp med vikarvakter etter eige ønske. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det er ingen krise å bytte studieretning om du finner ut at det ikke passer for deg. Sett deg inn i de forskjellige fagene og gå etter magefølelsen. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Har du tatt sånn interessetest? Slik at du finner ut hvilket område du interesserer deg mest for? Det var veldig sprikende yrker her. Hva er karaktersnittet ditt? Jeg ser du tenker litt i baner økonomi. Kan jurist være et alternativ, har du gode nok karakterer til å komme inn på det? Jeg har et barn som studerer juss, og er økonom selv. (I tillegg har jeg utdanning innen helse på vgs nivå). Det er vidt forskjellige yrker. Vi lærer mye om lover på økonomistudiet også. Jeg har f.eks skatterett, forretningsjuss, arbeidsrett (valgfag) i mitt studie. Du må ikke tenke så mye på hva foreldrene dine vil. Men hva du selv vil. Men ofte så har foreldre en peiling på hva som kan passe ut fra hvordan de kjenner deg. Barnet mitt som studerer juss valgte en helt annen vei i starten, også det innen helse, så ting kan endres underveis. Vi som foreldre tenkte barnet vårt hadde passet som jurist eller veterinær / lege i utgangspunktet. Men det er du som skal leve og jobbe innen det yrket du velger, så det er du som må kjenne på hva som blir rett 🥰 Lykke til med valget ditt 😃 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå