GP950mAh Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) Uderzo skrev (40 minutter siden): Ergo, vi har ikke lenger en statsreligion, det er blitt et større skille mellom staten og DNK. Formuleringen viser til en kulturell arv, ikke statsreligion. Det er ingen som har hevdet at vi har en statsreligion, men vi er fortsatt er kristent land med en kristen grunnlov som sikrer DNK status som folkekirke og spesiell status for kristendommen som vår kulturarv. leticia skrev (25 minutter siden): Dine verdier er ikke "våre verdier". Norge og det meste av vestlige land er sekulære. Dette er vist deg via linker, inkludert at vi lærer barna våre på norsk skole at Norge er et sekulært land. Du har også fått tydelig informasjon at stat og kirke har levert inn skilsmissepapirene i forrige tiår. Og ja, jeg har planer om å flytte fra Norge etterhvert, men ikke pga religion. Jeg flytter fra sekulære Norge til et annet sekulært land. Vi har ikke statsreligion, men fortsatt en kristen grunnlov som sikrer kristendommen og vår kristne folkekirke spesiell status i grunnloven. Det hjelper ikke å fortsette å lyve og kverulere om dette, det endrer ikke på fakta, selv om rabiate ateister sikkert skulle ønske det. Nlorge er ikke sekulære, det er heller ikke våre naboland på kontinentet, alle bygger på vår kristne kulturarv. Skal du flytte må du nok til Vietnam, Cuba, Kina eller Nord-Korea. Endret 1. desember av GP950mAh Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) herzeleid skrev (1 time siden): En kan omfavne all etablert vitenskap og samtidig ha tro på noe ut over det vitenskapen forklarer. Det er klart, det kan også være motsetninger, men jeg tror en heller bør ta innover seg at en snakker om to ganske forskjellige felt som overhodet ikke trenger være i konflikt. Dette kan jeg lett si meg enig i. Charles Darwin var dypt kristen, og tar jeg ikke feil var også Albert Einstein troende. All respekt for det. ….men å være kreasjonist står i dyp motsetning til Darwins evolusjonsteori. Endret 1. desember av Orion666 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) GP950mAh skrev (1 time siden): Det er ingen som har hevdet at vi har en statsreligion, men vi er fortsatt er kristent land med en kristen grunnlov som sikrer DNK status som folkekirke og spesiell status for kristendommen som vår kulturarv. Vi har ikke statsreligion, men fortsatt en kristen grunnlov som sikrer kristendommen og vår kristne folkekirke spesiell status i grunnloven. Det hjelper ikke å fortsette å lyve og kverulere om dette, det endrer ikke på fakta, selv om rabiate ateister sikkert skulle ønske det. Nlorge er ikke sekulære, det er heller ikke våre naboland på kontinentet, alle bygger på vår kristne kulturarv. Skal du flytte må du nok til Vietnam, Cuba, Kina eller Nord-Korea. Ganske tragikomisk dette. Samme hvor mye informasjon du får om at Norge er et sekulært land så holder du fast på løgnene om at Norge er et kristent land. Spørsmålet blir vel om du lyver bevisst, eller bare lukker øynene for de faktiske forhold. Prøver igjen: Norge blir gjerne karakterisert som verdens mest sekulære land, Bare to prosent av den norske befolking går regelmessig i kirken Under halvparten tror på Gud Til sammenligning minner Urstad om at 80 prosent av befolkningen i USA tror på Gud. Du som så gjerne har flytteplaner for folk som ikke har samme verdier som deg selv, burde m.a.o. pakke kofferten og ta første fly til USA. Hvorfor er vi så sekulære i Skandinavia sammenlignet med andre land? Velferdsstaten med skolegang for alle, helse- og sosialtjenester, rettsapparatet og andre velferdstjenester fungerer så godt at gudstro og religiøs tilknytning er blitt mindre relevant. Velferdsstaten tilbyr sekulære alternativer til det som tidligere var underlagt religion. Kilde til det som er uthevet finner du under her... https://www.forskning.no/religion-universitetet-i-agder-partner/de-fleste-ikke-religiose-er-medlemmer-av-kirken/1223089 Endret 1. desember av leticia 4 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember leticia skrev (7 minutter siden): Ganske tragikomisk dette. Samme hvor mye informasjon du får om at Norge er et sekulært land så holder du fast på løgnene om at Norge er et kristent land. Spørsmålet blir vel om du lyver bevisst, eller bare lukker øynene for de faktiske forhold. Det er ikke feil. SSB og andre statistikker sine tall viser at flertallet tror på Gud og definerer seg selv som kristne. Det er kun et byrå som konsekvent har vist noe annet de siste tiårene, men deres tall har ingen troverdighet og kan ikke anses som en seriøs kilde. Så med flertall som definerer seg som kristne, og en grunnlov som definerer oss som et kristent land med kristen kulturarv og kristen folkekirke er vi kristne. Din kverulering og løgnene dine rundt dette endrer ikke fakta. Du får emigrere til et av ateistenes fyrtårn som jeg anbefalte i forrige innlegg om våre verdier og kultur plager deg sånn. God tur! Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember 7 minutes ago, GP950mAh said: Det er ikke feil. SSB og andre statistikker sine tall viser at flertallet tror på Gud og definerer seg selv som kristne. Nei. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/religion-og-livssyn/artikler/sekularisering-i-norge Du har ikkje dekning for påstå at fleirtallet trur på gud, og definerer seg som kristne. 6 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember barfoo skrev (4 minutter siden): Nei. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/religion-og-livssyn/artikler/sekularisering-i-norge Du har ikkje dekning for påstå at fleirtallet trur på gud, og definerer seg som kristne. Det viser tallene, men det blir vel kverulert og løyet om det også fra dere... Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember GP950mAh skrev (45 minutter siden): men deres tall har ingen troverdighet og kan ikke anses som en seriøs kilde. Nei, den eneste sikre kilden i din verden er vel bibelen 🤦♀️ GP950mAh skrev (47 minutter siden): . Så med flertall som definerer seg som kristne, og en grunnlov som definerer oss som et kristent land med Grunnloven definerer oss ikke som et kristent land. Stat og kirke skilte lag i 2012. Vi er et av de mest sekulære land i verden. GP950mAh skrev (51 minutter siden): Din kverulering og løgnene dine rundt dette endrer ikke fakta. Hva sier bibelen om denne lyvingen din? Ja, løgnene dine ikke endrer fakta. Men du mistolker kanskje bare, at du ikke greier å skilne mellom tro og fakta. GP950mAh skrev (57 minutter siden): Du får emigrere til et av ateistenes fyrtårn som jeg anbefalte i forrige innlegg om våre verdier og kultur plager deg sånn. God tur! Nei, hvorfor skulle jeg emigrere til at annet land. Landet vi bor i er sekulært, og dessuten så betyr det ingenting for min hverdag hva andre i samme land tror på, jeg kan godt flytte til et land hvor folk er mer religiøse enn det vi er i Norge, så lenge ikke lovene i samfunnet gjennomsyres av overtroen. Og det gjør den altså ikke her i Norge i vårt likestilte, sekulære samfunn, hvor alle religiøse politiske partier ligger under sperregrensa. Sier veldig mye om hvor sinnsykt få religiøse vi har i dette landet når religiøse partier får så liten oppslutning... 4 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember leticia skrev (2 minutter siden): Grunnloven definerer oss ikke som et kristent land. Stat og kirke skilte lag i 2012. Vi er et av de mest sekulære land i verden. Vi er fortsatt et kristent land med kristen kulturarv og kristen folkekirke (de-facto statskirke), selv om vi ikke har en statsreligion. Du gjenta løgnen din til du blir blå i ansiktet, vi er fortsatt ikke sekulært, uansett hvor mye rabiate ateister måtte plages av det. leticia skrev (2 minutter siden): Hva sier bibelen om denne lyvingen din? Ja, løgnene dine ikke endrer fakta. Men du mistolker kanskje bare, at du ikke greier å skilne mellom tro og fakta. Jeg lyver ikke, det er det dere som gjør. Eller om det bare er fornekting fordi dere ikke klarer å takle at vi er et kristent land. leticia skrev (3 minutter siden): Nei, hvorfor skulle jeg emigrere til at annet land. Landet vi bor i er sekulært, og dessuten så betyr det ingenting for min hverdag hva andre i samme land tror på, jeg kan godt flytte til et land hvor folk er mer religiøse enn det vi er i Norge, så lenge ikke lovene i samfunnet gjennomsyres av overtroen. Og det gjør den altså ikke her i Norge i vårt likestilte, sekulære samfunn, hvor alle religiøse politiske partier ligger under sperregrensa. Sier veldig mye om hvor sinnsykt få religiøse vi har i dette landet når religiøse partier får så liten oppslutning... De fleste partier i Norge har vår kristne kulturarv i sine programmer, så vi har nok av partier som kjemper for å ivareta denne slik flertallet av nordmenn også ønsker, og våre lover påvirkes av vår kristne kulturarv. Årsaken til at KRF gjør det dårlig er ikke mangelen på kristne velgere som kunne stemt på dem, men heller at de har vannet ut sin kristne profil, svekket fokuset på tradisjonelle verdier og blitt mer som andre partier som har gjort at deres velgere heller har gått til mer konservative alternativer. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) GP950mAh skrev (26 minutter siden): Jeg lyver ikke, det er det dere som gjør. Eller om det bare er fornekting fordi dere ikke klarer å takle at vi er et kristent land. Dette må være den mest åpenbare projiseringen jeg noensinne har sett på forumet, rett og slett tragikomisk. Det er du som er i fornektelse og ikke takler at Norge er et sekulært land, vi presenterer fakta, men det eneste du gjør er å stikke fingrene i ørene og bare gjenta de samme påstandene, som du bare baserer på dine egne meninger, om igjen og om igjen. Jeg ser ingen vits å fortsette denne diskusjonen, lykke til videre. Og en ting til, selv om Norge er et sekulært land så er det ingen som frarøver deg troen din, vi har religionsfrihet, ingen kommer å stjeler julen fra deg med det første heller, så du kan sove godt i natt. Endret 1. desember av Uderzo 7 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Uderzo skrev (2 minutter siden): Dette må være den mest åpenbare projiseringen jeg noensinne har sett på forumet, rett og slett tragikomisk. Ha! Er ikke dette nok et fantastisk eksempel på forskjellen mellom vitenskapsmenn og religiøse mennesker? Når virkelighet og teori ikke stemmer overens, sier forskere, teorien er feil, la oss komme med en ny teori. Og religiøse mennesker sier, ah, virkeligheten må være feil. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember GP950mAh skrev (17 minutter siden): Du gjenta løgnen din til du blir blå i ansiktet, vi er fortsatt ikke sekulært, uansett hvor mye rabiate ateister måtte plages av det. Du kan gjenta løgnen din til du blir blå i ansiktet. Vi er sekulært, som jeg har dokumentert med flere forskjellige kilder over tid nå. Jeg plages ikke av at vi er sekulært samfunn, men tydeligvis så gjør du det. GP950mAh skrev (19 minutter siden): Jeg lyver ikke, det er det dere som gjør. Ok, da har du bare laget en alternativ virkelighet stedet for, så du tror på det du selv sier. Da vil du ikke oppfatte løgnene dine som løgn. GP950mAh skrev (21 minutter siden): De fleste partier i Norge har vår kristne kulturarv i sine programmer, så vi har nok av partier som kjemper for å ivareta denne slik flertallet av nordmenn også ønsker, og våre lover påvirkes av vår kristne kulturarv De fleste partier i Norge har humanisme i sine programmer. Lovene våre påvirkes kanskje av kulturarven men de påvirkes ikke av religion. Tross alt så må det et Stortingsflertall for å innføre lover, og vi har kun ett religiøst parti på Stortinget som kun får sine egne stemmer når de ønsker å endre Grunnloven for å gi kvinner færre rettigheter. GP950mAh skrev (24 minutter siden): Årsaken til at KRF gjør det dårlig er ikke mangelen på kristne velgere som kunne stemt på dem, men heller at de har vannet ut sin kristne profil, svekket fokuset på tradisjonelle verdier og blitt mer som andre partier som har gjort at deres velgere heller har gått til mer konservative alternativer. Årsaken til at KRF gjør det dårlig er at det er i den eldre delen av befolkningen oppslutningen av partiet er størst, og disse velgerne av naturlige årsaker forsvinner, og at det ikke er tilsvarende nye unge som kommer til som har dette religiøse synet, fordi overtro ikke er like populært blant de unge. 3 Lenke til kommentar
James G Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) GP950mAh skrev (1 time siden): Årsaken til at KRF gjør det dårlig er ikke mangelen på kristne velgere som kunne stemt på dem, men heller at de har vannet ut sin kristne profil Hvis KrF får høy stemmerate i valget, betyr det at de har blitt belønnet for å holde seg til kristne tradisjoner og hvis de gjøre dårlig, betyr det bare at de ikke har holdt kristne godt nok. Denne logikken er, vel, vel, veldig religiøs. Som en mellomvariabel kan KrF fjernes fra denne logiske kjeden, så det er bedre å si direkte at fordi kristen er god, beviser den at kristen er god. QED. Endret 2. desember av James G 2 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) Uderzo skrev (25 minutter siden): Dette må være den mest åpenbare projiseringen jeg noensinne har sett på forumet, rett og slett tragikomisk. Det er du som er i fornektelse og ikke takler at Norge er et sekulært land, vi presenterer fakta, men det eneste du gjør er å stikke fingrene i ørene og bare gjenta de samme påstandene, som du bare baserer på dine egne meninger, om igjen og om igjen. Jeg ser ingen vits å fortsette denne diskusjonen, lykke til videre. Vi er et kristent land, hvorfor har jeg forklart mange ganger inkludert i svaret på ditt innlegg som du ikke evnet å komme med noe motargumenter mot. Det endrer seg ikke med benektelser, løgner og at dere stikker fra debatten med halen mellom beina. leticia skrev (17 minutter siden): Du kan gjenta løgnen din til du blir blå i ansiktet. Vi er sekulært, som jeg har dokumentert med flere forskjellige kilder over tid nå. Jeg plages ikke av at vi er sekulært samfunn, men tydeligvis så gjør du det. Jeg plages ikke av det ettersom vi aldri har vært og aldri vil bli sekulært. Vår kristne grunnlov skal vi beholde. At vi avvikle statsreligionen betyr ikke at vi ikke lenger er kristent nemlig, selv om rabiate ateister sikkert skulle ønske det. leticia skrev (17 minutter siden): De fleste partier i Norge har humanisme i sine programmer. Lovene våre påvirkes kanskje av kulturarven men de påvirkes ikke av religion. Tross alt så må det et Stortingsflertall for å innføre lover, og vi har kun ett religiøst parti på Stortinget som kun får sine egne stemmer når de ønsker å endre Grunnloven for å gi kvinner færre rettigheter. Vår kulturarv er vår kristne tro og religion, så den påvirker lovene våre gjennom flertallet av stortingspartiene som har den i sine programmer og lager sine lover ut ifra den. KRF er ikke det eneste partiet på tinget som ønsker det og kjemper for folkeviljen for å beholde kulturarven og tradisjonene våre. leticia skrev (17 minutter siden): Årsaken til at KRF gjør det dårlig er at det er i den eldre delen av befolkningen oppslutningen av partiet er størst, og disse velgerne av naturlige årsaker forsvinner, og at det ikke er tilsvarende nye unge som kommer til som har dette religiøse synet, fordi overtro ikke er like populært blant de unge. Målingene viser at KRF ville ligget over sperregrensen om de unge fikk bestemme. Men i din alternative virkelighet er det nok annerledes Endret 1. desember av GP950mAh Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember GP950mAh skrev (8 minutter siden): Vi er et kristent land, hvorfor har jeg forklart mange ganger inkludert i svaret på ditt innlegg som du ikke evnet å komme med noe motargumenter mot. Det endrer seg ikke med benektelser, løgner og at dere stikker fra debatten med halen mellom beina. Joda, nok av motargumenter, problemet er at du bare avfeier dem og ikke kommer med noe annet argument enn at Norge er et kristent land, basta bom, fordi du sier det er sånn. Ironisk nok leser du grunnloven som fanden leser bibelen, og hevder at den taler for ditt syn, det gjør den altså ikke. Men hvem er vel jeg til å utfordre din tro? Hvis du mener at du har "vunnet" debatten og Norge ikke er et sekulært land så må du for all del tro det, du får vende det andre kinnet til oss hedninger. 6 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Uderzo skrev (1 minutt siden): Joda, nok av motargumenter, problemet er at du bare avfeier dem og ikke kommer med noe annet argument enn at Norge er et kristent land, basta bom, fordi du sier det er sånn. Ironisk nok leser du grunnloven som fanden leser bibelen, og hevder at den taler for ditt syn, det gjør den altså ikke. Men hvem er vel jeg til å utfordre din tro? Hvis du mener at du har "vunnet" debatten og Norge ikke er et sekulært land så må du for all del tro det, du får vende det andre kinnet til oss hedninger. Som sagt har jeg vist til grunnloven og forklart hvorfor vi er kristne. At ekkokammeret her inne ikke tar det til seg og fortsetter å lyve og kverulere er nå så. Lenke til kommentar
rabler Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember (endret) On 1.12.2024 at 2:00 AM, GP950mAh said: Du får lese hva det var et svar på. Påstanden om at religion og vitenskapen er motsetninger som stadig gjentas av ateistene er like feil hver gang. Religion og vitenskap er ikke motsetninger. De har bare ikke noe som helst med hverandre å gjøre. Religion eksisterer ikke i vitenskapen da det er utenfor hva som kan betraktes på et vitenskapelig vis og vitenskap eksisterer ikke i religion da religion krever tro og tro er ikke en del av vitenskapen. Venndiagrammet for vitenskap og religion er to disjunkte sirkler. Endret 2. desember av rabler 3 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Reg2000 skrev (På 29.11.2024 den 2:55 PM): Det er helt latterlig at de få transene som eksisterer skal få så mye fokus i valgkampen i USA fremfor de faktiske problemene de har med bl.a ekstrem fattigdom. Men det er enda mer latterlig at vi importerer det tullet hit til Norge. De 20 transene vi har får kalle seg hva de vil og leve helt som de vil. Hadde det ikke vært for at det transegreiene har blitt tyranni nå; du kan ikke kritisere det eller være uenig uten å bli kansellert. Mao så kan man ikke si at vrangforestillinger er vrangforestillinger Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember (endret) 3 hours ago, Martelè said: Hadde det ikke vært for at det transegreiene har blitt tyranni nå; du kan ikke kritisere det eller være uenig uten å bli kansellert. Mao så kan man ikke si at vrangforestillinger er vrangforestillinger Det er så umulig å kritisere det at Krf gjør det i en artikkel på nrk.... Det er så umulig å kritisere det at nettet flommer over av kritikk av de få transene som finnes. Og hvorfor skulle det være så utrolig viktig å kritisere det? Det har ingen påvirkning på livene våre. At man snakker om transer isteden for den ekstreme fattigdommen i USA viser vel bare hvor effektiv propagandaen og desinformasjonen i valgkampen har vært. Endret 2. desember av Reg2000 1 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Reg2000 skrev (9 minutter siden): Det er så umulig å kritisere det at Krf gjør det i en artikkel på nrk.... Det er så umulig å kritisere det at nettet flommer over av kritikk av de få transene som finnes. Og hvorfor skulle det være så utrolig viktig å kritisere det? Det har ingen påvirkning på livene våre. At man snakker om transer isteden for den ekstreme fattigdommen i USA viser vel bare hvor effektiv propagandaen og desinformasjonen i valgkampen har vært. See no evil Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember 6 hours ago, GP950mAh said: Som sagt har jeg vist til grunnloven og forklart hvorfor vi er kristne. At ekkokammeret her inne ikke tar det til seg og fortsetter å lyve og kverulere er nå så. Når alle andre forteller deg at du tar feil, og forklarer grunnen, er det gjerne lurt å vurdere det seriøst. Du avfeier det. I realiteten har du gjort deg sjølv verdilaus i diskusjoner; det er ingen grunn til å bruke tid på det du skriver, for du har så svak virkelighetsforståelse at det ikkje er grunn til å ta deg på alvor. 1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå