Gå til innhold

KrF vil kreve at de som følger en ideologi har vitenskaplig grunnlag

Anbefalte innlegg

Nasjonalisten skrev (1 time siden):

Ja, heller en innskrenking enn liberalisering, uke 6-8 er det veldig mye som skjer, så kanskje heller uke 6.
Jeg er generelt mot fri abort, men det er nok langt frem i tid.

Så siden livet starter som zygote, regner jeg med at du også er imot de fleste former for prevensjon?

Mange av dem, som for eksempel p-stav, hormonspiral, kobberspiral, minipillen, p-sprøyte, p-piller, p-plaster og p-ring, kan hindre eggløsning, men det fungerer ikke alltid og da kan de hindre at zygote utvikler seg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GP950mAh skrev (5 minutter siden):

Religion har vært med mennesker siden begynnelsen og er en del av vår kultur og våre tradisjoner.

Ja. Når man har lite kunnskap og ikke forstår hvordan ting henger sammen så forklarer man det gjerne ved hjelp av overtro. I samfunn med mer kunnskap og større innslag av vitenskap så har man mindre religion. 

GP950mAh skrev (6 minutter siden):

Det er ikke religion som er årsaken til kriger og elendighet, det er menneskers behov for å fremme makt, ressurser,

Ja, til en viss grad så har du rett i dette. Det er menneskers behov for å fremme makt, og de bruker religionen for å fremme denne makten. 

GP950mAh skrev (8 minutter siden):

ateistenes forsøk på å utrydde relgiiøse med bruk av vold, noe som drepte titalls millioner mennesker.

Nå er det vel helst religiøse som har drept med vold da. Religionskriger, korstog, heksebrenning, , innføring av kristendom i Norge, hvor man hadde valget mellom å ta til seg den nye religionen eller bli drept. Det mest åpenbare eksempelet i nyere tid er vel den betente konflikten i midtøsten. 

GP950mAh skrev (13 minutter siden):

Heldigvis er det helt frivillig å bo her i Norge med vår religionsfrihet, dere militante ateister kan flytte når som helst.

En del av religionsfriheten handler også om frihet fra religion. Hvis det ikke er nok kristendom for deg her i Norge så er det bare å flytte til et land hvor man finner mer ekstreme kristne.  

(+) Fem kristne terrorgrupper: De dreper i Jesu navn

• Liker 3
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (27 minutter siden):

Neida, barbariske hykleri-tider tar slutt de og.

Ja, nettopp.

Det er slutt på de barbariske tidene hvor menn trodde de kunne bestemme over kvinners kropper. Ser frem til den nye abortloven som straks vil bli vedtatt på Stortinget :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kassettspiller said:

Så siden livet starter som zygote, regner jeg med at du også er imot de fleste former for prevensjon?

Mange av dem, som for eksempel p-stav, hormonspiral, kobberspiral, minipillen, p-sprøyte, p-piller, p-plaster og p-ring, kan hindre eggløsning, men det fungerer ikke alltid og da kan de hindre at zygote utvikler seg.

Jeg er i mot mange typer prevensjon, deriblant spesielt hormonell, men også permanent prevensjon, eller semi-permanent, men i likhet med IFV bransjen, så kan jeg akseptere unntak og være pragmatisk.
Det handler heller ikke kun om livet, det handler også om hva prevensjon gjør med folk og samfunnet.
Jeg vet faktisk ikke hva jeg ville stemt, om det kom forslag om forbud mot all prevensjon i ett samfunn hvor abort er forbudt.

3 minutes ago, leticia said:

Ja, nettopp.

Det er slutt på de barbariske tidene hvor menn trodde de kunne bestemme over kvinners kropper. Ser frem til den nye abortloven som straks vil bli vedtatt på Stortinget :) 

Så nå bestemmer kvinner over menn, lenge leve hykleriet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (15 minutter siden):

Ja. Når man har lite kunnskap og ikke forstår hvordan ting henger sammen så forklarer man det gjerne ved hjelp av overtro. I samfunn med mer kunnskap og større innslag av vitenskap så har man mindre religion. 

Det stemmer som forklart tidligere ikke, vestlige land har høyt kunnskapsnivå og samtidig høy adel religiøse. Det er ikke motsetninger ettersom religion er vitenskaplig.

leticia skrev (16 minutter siden):

Ja, til en viss grad så har du rett i dette. Det er menneskers behov for å fremme makt, og de bruker religionen for å fremme denne makten. 

Misbruk er mer rett ord, det de gjør går imot religionene og det de står for.

leticia skrev (17 minutter siden):

Nå er det vel helst religiøse som har drept med vold da. Religionskriger, korstog, heksebrenning, , innføring av kristendom i Norge, hvor man hadde valget mellom å ta til seg den nye religionen eller bli drept. Det mest åpenbare eksempelet i nyere tid er vel den betente konflikten i midtøsten. 

Ingen har drept flere enn statsateistiske regimer i bevisste forsøk på å utrydde religion hvor religiøse ble tvunget til å gi opp troen eller bli forfulgt og drept. Dette pågår enda i slike land. Drap er forbudt i kristendommen.

leticia skrev (19 minutter siden):

En del av religionsfriheten handler også om frihet fra religion.

Nei, en slik frihet finnes ikke i virkeligheten. Det gjør derimot retten til å tro, og utøve sin tro både offentlig og privat samt å misjonere. Dette er nedfelt gjennom religionsfriheten vi har i grunnloven vår og i menneskerettighetene.

Den som ikke vil tro tvinges ikke, men kan heller ikke nekte religiøse å tro, utøve sin tro offentlig og privat eller misjonere i det offentlige rom. Er dette for plagsomt for dere kan dere heldigvis flytte, det er ingen som tvinger dere til å bo i land med religionsfrihet om det er så ille for dere, vil dere bo her må dere pent respektere vår grunnlov og menneskerettighetene.

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (4 minutter siden):

Jeg vet faktisk ikke hva jeg ville stemt, om det kom forslag om forbud mot all prevensjon i ett samfunn hvor abort er forbudt.

Det trenger du ikke å tenke på vett du, det vil aldri bli aktuelt hvis ikke du flytter ut av Norge da sammen med GP950mAh. 

Nasjonalisten skrev (5 minutter siden):

Så nå bestemmer kvinner over menn,

Neida, det gjør de ikke. Det må naturligvis være slik at den som sitter med ovnen også er den som må bestemme hva som skal stekes inni ovnen, så hvis man har levert fra seg gjæren sin, så må man nesten bare godta at det kan bli et bakverk ut av det. 

Juridisk abort for menn er forøvrig en sak hvor jeg har døren på gløtt, men jeg ser at det vil være problemstillinger som trenger å diskuteres før man kommer så langt. Biologisk er man faren uansett selv om man stikker fra det økonomiske ansvaret (som btw mange menn også gjør i dag). 

Norske fedre - for det er nesten bare fedre - skylder over tre milliarder kroner i ubetalte barnebidrag. 

180 fengslet for bidragsnekt – NRK Dokumentar

• Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (Akkurat nå):

Det stemmer som forklart tidligere ikke, vestlige land har høyt kunnskapsnivå og samtidig høy adel religiøse. Det er ikke motsetninger ettersom religion er vitenskaplig.

Jo det stemmer at snittet ligger lavere hos religiøse. Her er en forklaring på hvorfor: Studie: Derfor er ateister mere intelligente end religiøse

Flere studier har vist, at religiøse mennesker er mindre intelligente end ikke-troende. Men de har manglet en forklaring på hvorfor.

I et nyt studie giver to forskere deres bud: Religiøse er gennemsnitligt set mindre intelligente end ateister, fordi tro er et instinkt, og kloge mennesker er bedre til at hæve sig over deres instinkter. Det skriver independent.co.uk.

Religion er ikke vitenskapelig. Men religion og vitenskap kan sameksistere, de gir "forklaringer" på forskjellige ting. 

GP950mAh skrev (22 minutter siden):

Misbruk er mer rett ord, det de gjør går imot religionene og det de står for.

Ja, jeg kan godt være med på å si at noen folk misbruker religion for å utøve makt. 

GP950mAh skrev (26 minutter siden):

Ingen har drept flere enn statsateistiske regimer i bevisste forsøk på å utrydde religion hvor religiøse ble tvunget til å gi opp troen eller bli forfulgt og drept. Dette pågår enda i slike land. Drap er forbudt i kristendommen.

Det er drøss av eksempler i bl.a. mosebøkene hvor "herren" dreper uskyldige. Samtidig så inneholder de 10 bud et bud om at man ikke skal slå ihjel. Bibelen er selvmotsigende på mange måter. 

GP950mAh skrev (43 minutter siden):

Den som ikke vil tro tvinges ikke,

Ja, det var det jeg mente når jeg skreiv frihet fra religion, altså at man ikke kan tvinges til å ha en religion. Norge er et sekulært samfunn så Norge er ikke styrt av religion. Men folk kan tro hva dem vil. 

GP950mAh skrev (49 minutter siden):

Er dette for plagsomt for dere kan dere heldigvis flytte, det er ingen som tvinger dere til å bo i land med religionsfrihet om det er så ille for dere, vil dere bo her må dere pent respektere vår grunnlov og menneskerettighetene.

Hvorfor denne store trangen til å sende ut av landet de som ikke har en tro? Tror du det blir enklere å leve i et samfunn uten religionskritikk?  Gudstroa er uansett så lav i Norge nå at hvis man sender ut ateistene så blir det ikke mye folk igjen i landet. Og da får man iallefall et problem for de som tenker at vi trenger å føde flere barn for å holde samfunnet igang. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Jo det stemmer at snittet ligger lavere hos religiøse. Her er en forklaring på hvorfor: Studie: Derfor er ateister mere intelligente end religiøse

Feil, den viser forskjellen mellom land med godt og dårlig utdanningssystem. Dette har blitt forklart tidligere i tråden. Innad i land er det ingen forskjell på iqen mellom religiøse og ikke-religiøse. Religion er vitenskaplig, det er derfor de beste vitenskapsmennene og forskerne i historien har vært religiøse og argumentert for nettopp dette.

leticia skrev (5 minutter siden):

Det er drøss av eksempler i bl.a. mosebøkene hvor "herren" dreper uskyldige. Samtidig så inneholder de 10 bud et bud om at man ikke skal slå ihjel. Bibelen er selvmotsigende på mange måter. 

Det er feil.

leticia skrev (6 minutter siden):

Ja, det var det jeg mente når jeg skreiv frihet fra religion, altså at man ikke kan tvinges til å ha en religion. Norge er et sekulært samfunn så Norge er ikke styrt av religion. Men folk kan tro hva dem vil. 

Norge er ikke sekulært, vi har en grunnlovsfestet kristen kulturarv og en grunnlovsfestet kristen folkekirke, men man kan også velge en annen religion om man ønsker.

leticia skrev (7 minutter siden):

Hvorfor denne store trangen til å sende ut av landet de som ikke har en tro? Tror du det blir enklere å leve i et samfunn uten religionskritikk?  Gudstroa er uansett så lav i Norge nå at hvis man sender ut ateistene så blir det ikke mye folk igjen i landet. Og da får man iallefall et problem for de som tenker at vi trenger å føde flere barn for å holde samfunnet igang. 

Har aldri argumentert for det, bare gitt et lite hint om at dere som ikke tåler vår kristne kulturarv som flertallet følger og støtter opp om, og religionsfriheten vår kanskje vil trives bedre et annet sted og at ingen tvinger dere til å bo her. Så lenge dere respekterer våre lover, kultur og tradisjoner er det helt problemfritt.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (2 minutter siden):

Feil, den viser forskjellen mellom land med godt og dårlig utdanningssystem. Dette har blitt forklart tidligere i tråden. Innad i land er det ingen forskjell på iqen mellom religiøse og ikke-religiøse. Religion er vitenskaplig, det er derfor de beste vitenskapsmennene og forskerne i historien har vært religiøse og argumentert for nettopp dette.

Nei. Dette er bare tull. 

GP950mAh skrev (3 minutter siden):

Det er feil.

Nei.

GP950mAh skrev (4 minutter siden):

Norge er ikke sekulært, vi har en grunnlovsfestet kristen kulturarv og en grunnlovsfestet kristen folkekirke, men man kan også velge en annen religion om man ønsker.

Norge er et flerkulturelt og sekulært samfunn. At et samfunn er sekulært, betyr at det ikke er preget av religion. Dette gjelder både blant privatpersoner og når landets lover skal utformes.

Dette er Norge: Religion og livssyn

GP950mAh skrev (7 minutter siden):

Har aldri argumentert for det, bare gitt et lite hint om at dere som ikke tåler vår kristne kulturarv som flertallet følger og støtter opp om, og religionsfriheten vår kanskje vil trives bedre et annet sted og at ingen tvinger dere til å bo her. Så lenge dere respekterer våre lover, kultur og tradisjoner er det helt problemfritt.

Det er vel ikke et lite hint når det gjentas gang på gang. Kan si det samme om deg. Hvis du ikke tåler vårt sekulære samfunn hvor religion ikke er i fokus, så kan du vel bare flytte til et land hvor religion er mer fremtredende enn i Norge? Jeg respekterer våre lover. Når det gjelder kultur og tradisjoner så er de forskjellige fra person til person og fra landsdel til landsdel, hver familie har sine egne tradisjoner. Ikke et eneste religiøst symbol kommer inn døra her, heller ikke til jul, og det er det absolutt ingenting du kan gjøre noe med.  

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er typisk for religiøse raringer, de støtter seg på vitenskapen når det gjelder kjønn men snur ryggen til vitenskapen når det kommer til abort.

"Du skal ikke ta abort fordi JEG tror på en eller en annen gud, jeg er klin gal og tror at dette embryoet er en gave fra guden min"

Det er helt greit at DU er i mot abort på grunn av din religiøse overbevisning, men DU skal ikke bestemme over andre mennesker på grunn av DIN religiøse overbevisning.

GP950mAh skrev (16 minutter siden):

Det er feil.

Når har du tenkt å legge frem bevisene for at "vitenskapen" har bevist guds eksistens?.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Norge er et flerkulturelt og sekulært samfunn. At et samfunn er sekulært, betyr at det ikke er preget av religion. Dette gjelder både blant privatpersoner og når landets lover skal utformes.

Akkurat, noe som er feil. For våre lover preges av vår kristne kulturarv som alle partier har i sine programmer.

Det er vel ikke et lite hint når det gjentas gang på gang. Kan si det samme om deg. Hvis du ikke tåler vårt sekulære samfunn hvor religion ikke er i fokus, så kan du vel bare flytte til et land hvor religion er mer fremtredende enn i Norge? Jeg respekterer våre lover. Når det gjelder kultur og tradisjoner så er de forskjellige fra person til person og fra landsdel til landsdel, hver familie har sine egne tradisjoner. Ikke et eneste religiøst symbol kommer inn døra her, heller ikke til jul, og det er det absolutt ingenting du kan gjøre noe med.  

Trenger ikke flytte, jeg trives godt i Norge med vår kristne kulturarv som også våre naboland i vår verdensdel støtter opp om. Så det er heller dere rabiate ateister som plages sånn av vår kultur og tradisjoner som bør flytte, så dere slipper.

El burro skrev (1 minutt siden):

"Du skal ikke ta abort fordi JEG tror på en eller en annen gud, jeg er klin gal og tror at dette embryoet er en gave fra guden min"

Det er helt greit at DU er i mot abort på grunn av din religiøse overbevisning, men DU skal ikke bestemme over andre mennesker på grunn av DIN religiøse overbevisning.

Er det noen som gjør det? Argumentene jeg har sett bygger på samfunnshensyn og spesielt etikk som man kan støtte opp om uavhengig av egen religiøs tro eller fravær av det. Motstandere mot abort finner man i begge grupper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (7 minutter siden):

Det har æresdrap og blodskam også. Poenget ditt?

Du får lese hva det var et svar på. Påstanden om at religion og vitenskapen er motsetninger som stadig gjentas av ateistene er like feil hver gang.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (39 minutter siden):

Akkurat, noe som er feil. For våre lover preges av vår kristne kulturarv som alle partier har i sine programmer.

Ok, du får endre på læreplanen i skolen du da siden man lærer barn og ungdom om vårt sekulære samfunn vi bor i. Du kan samtidig finne frem hvilke lover i Norge som er religiøse. T.o.m. i abortloven greier ikke de religiøse å få det slik som de vil med. 

GP950mAh skrev (41 minutter siden):

Trenger ikke flytte, jeg trives godt i Norge med vår kristne kulturarv som også våre naboland i vår verdensdel støtter opp om. Så det er heller dere rabiate ateister som plages sånn av vår kultur og tradisjoner som bør flytte, så dere slipper.

Så bra, da kan du bo her i Norge i din religiøse lille boble, så kan resten av oss nordmenn kose oss i vårt sekulære norske samfunn.   

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, leticia said:

Neida, det gjør de ikke. Det må naturligvis være slik at den som sitter med ovnen også er den som må bestemme hva som skal stekes inni ovnen, så hvis man har levert fra seg gjæren sin, så må man nesten bare godta at det kan bli et bakverk ut av det. 

Oppdragelsen eller millionbot er en LANGT større andel av påkjenningen enn svangerskapet i seg selv(den vil være ønsket om mannen tvinges til å beholde og ta ansvar for barnet). Jeg vil påstå at svangerskapet står for 10% av byrden ett ønsket barn repressenterer.
Utover graviditet og fødsel, så vil mannen bli tvunget til å gi opp en stor porsjon av sin lønn i 18-20 år, eller bli med i oppdragelse.

Med andre ord, mannen ''sitter på ovnen'' også, dog 10% mindre enn kvinnen.
Er ikke halve fundamentet for deres argumentasjon at vi ikke skal drive å kontrollere folks seksualitet? Så hvorfor skal en lidenskapelig stund resultere i millionbot?

2 hours ago, leticia said:

Biologisk er man faren uansett selv om man stikker fra det økonomiske ansvaret (som btw mange menn også gjør i dag). 

Norske fedre - for det er nesten bare fedre - skylder over tre milliarder kroner i ubetalte barnebidrag. 

180 fengslet for bidragsnekt – NRK Dokumentar

Burde de ikke fra ditt ståsted få slippe, om de ikke vil være far?
(ståstedet er altså autonomi og selvbestemmelse.)

One rule for thee, but not for me.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (29 minutter siden):

Du får lese hva det var et svar på. Påstanden om at religion og vitenskapen er motsetninger som stadig gjentas av ateistene er like feil hver gang.

1: Religion og vitenskap ER motsetninger.

2: Du forsvarer religion med at det har en lang historie. Jeg peker på at det er mye som har lang historie. Det gir ingen berettigelse for religion.

Vi lever i et sekulært samfunn, og slik vil det fortsette. At vi feirer den pre-kristne høytiden jôl endrer ikke det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (37 minutter siden):

Oppdragelsen eller millionbot er en LANGT større andel av påkjenningen enn svangerskapet i seg selv(den vil være ønsket om mannen tvinges til å beholde og ta ansvar for barnet). Jeg vil påstå at svangerskapet står for 10% av byrden ett ønsket barn repressenterer.
Utover graviditet og fødsel, så vil mannen bli tvunget til å gi opp en stor porsjon av sin lønn i 18-20 år, eller bli med i oppdragelse.

Du har ikke så mye erfaring med å være gravid, har du vel? Dette er en stor påkjenning på kroppen, som i verste fall kan føre til døden, i tillegg til alle andre "bivirkninger" som følger med å gå gravid. Blodpropp og svangerskapsforgiftning er noen av de alvorligste komplikasjonene.  Også i Norge så dør det kvinner årlig i forbindelse med svangerskap og fødsel, og vi har også dødfødsler av fosteret, men naturlig nok så er problemet mye større i u - land. 

Hvor mange kvinner dør i svangerskap? - SSB

18 års oppdragelse er peanuts i forhold til den påkjenningen og risikoen man utsetter kroppen for i forbindelse med svangerskap og fødsel. 

Nasjonalisten skrev (44 minutter siden):

Er ikke halve fundamentet for deres argumentasjon at vi ikke skal drive å kontrollere folks seksualitet? Så hvorfor skal en lidenskapelig stund resultere i millionbot?

Er mannen tvunget til å sex? Er han tvunget til å ikke bruke kondom?  Jeg vet at noen kvinner sier at de går på prevensjon når de ikke gjør det og dermed lurer mannen. Slike tilfeller er regelrett svindel. Men mannen står likevel fritt til å bruke kondom (eller å få utført en vasektomi) hvis han ikke ønsker å bli far. Kondom er i tillegg det eneste prevensjonsmiddelet som hindrer seksuelt overførbare sykdommer i tillegg til å hindre graviditet. 

Nasjonalisten skrev (54 minutter siden):

Burde de ikke fra ditt ståsted få slippe, om de ikke vil være far?
(ståstedet er altså autonomi og selvbestemmelse.)

Jo, ut fra mitt ståsted så burde de i utgangspunktet slippe å betale økonomisk hvis de ikke vil bli far. Men som jeg sa så er det flere problemstillinger her som må løses, og det er ikke sikkert heller jeg har tenkt på alle mulige problemstillinger. Arverett til barnet er et av dem. I dagens arvelov så har man arverett til sine foreldre. I tillegg så vil det komme opp spørsmål hvor lang frist man skal ha for å kunne frasi seg et farskap juridisk. I dag så har kvinner 12 ukers selvbestemmelse (som snart sannsynligvis øker til 18). Skal far ha samme frist? Skal han bare kunne frasi seg et farskap når barnet er 8 år, fordi foreldrene skal skilles og han ikke gidder å betale sin del for barnet?  Skal moren også bare kunne frasi seg morskapet juridisk og ikke betale bidrag? Hva hvis plutselig ingen av foreldrene har lyst til å ha barnet / betale bidrag for det? Tar barnevernet over da? Eller skal en av dem dømmes til å ha den daglige omsorgen når ingen av dem vil? Det er såpass mange variabler her at det må utredes skikkelig for å finne en god løsning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, leticia said:

Er mannen tvunget til å sex? Er han tvunget til å ikke bruke kondom?  Jeg vet at noen kvinner sier at de går på prevensjon når de ikke gjør det og dermed lurer mannen. Slike tilfeller er regelrett svindel. Men mannen står likevel fritt til å bruke kondom (eller å få utført en vasektomi) hvis han ikke ønsker å bli far. Kondom er i tillegg det eneste prevensjonsmiddelet som hindrer seksuelt overførbare sykdommer i tillegg til å hindre graviditet. 

Korrekt langs HELE fjøla, godt jobbet ❤️
Jeg trodde ikke du kom til å repetere mine ord så presis, denne må henges opp på kjøleskapet.
Høres ut som alt jeg har sagt om kvinner, og menn, seksualitet generelt.

Lager man ett barn, så har begge kjønn ansvar for å ta vare på det!
Om man ikke vil bli gravid/lage barn, så er det bare å la være, det er også best for samfunnet at vi holder sex hovedsakelig til stabile forhold, det unngår også masse spredning av sykdommer. 

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (7 timer siden):

Hahaha, du er fantastisk!

La meg gjette: Du har ikke barn selv?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (5 timer siden):

Om man ikke vil bli gravid/lage barn, så er det bare å la være, det er også best for samfunnet at vi holder sex hovedsakelig til stabile forhold, det unngår også masse spredning av sykdommer.

Her er du helt på linje med muslimske imamer, de ortodokse kirkene og den katolske kirken. 
Deres utrettelige arbeid for jomfruelige liv går jo strålende, akkurat som det tidligere har gjort i Norge. 
Lykke til med din uegennyttige kamp.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...