leticia Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Ankor skrev (39 minutter siden): Jeg har ingen idè om hva du håper å oppnå med å bruke en slik metode for å sette grensa. De legger uansett ikke aborterte fostre i kuvøse, og for verken kvinnen eller fosteret har det noe å si om det teoretisk sett kunne blitt reddet av den medisinske kunnskapen som gjelder på akkurat det tidspunktet. Har jeg ikke vært tydelig nok? Så lenge fosteret befinner seg inni livmoren og uansett ikke er levedyktig så skal dette være kvinnens valg og ikke en nemnd. Befinner det seg utenfor livmoren (pga for tidlig fødsel) så skal det forsøkes å reddes hvis det er mulig med den medisinske teknologien man har på det tidspunktet. 2 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november (endret) Ankor skrev (På 29.11.2024 den 10:46 AM): https://www.nrk.no/vestland/krf-pressar-pa-om-to-kjonn_-_-appellerer-til-konservative-1.17146414 Jeg tror aldri jeg har sett et klarere eksempel på å kaste stein i glasshus. Jeg regner med at ikke det skal gjelde for deres egen ideologi. Hvorfor noen trekker inn abort skjønner jeg ingenting av. Dette har ingenting med abort å gjøre. Det handler om kjønn. Om biologi og kjønnsideologi. Hvorfor er det vanskelig å forstå at det er forskjell på å avvise objektiv materiell virkelighet og basal biologisk kunnskap, kontra det å forholde seg til det, men i tillegg mene at materiell virkelighet ikke er alt som eksisterer? Uten at et slikt tillegg skal innskrives i lovverk som alle skal rette seg etter, men er noe man fritt kan tro på eller ei (religion). Hadde det vært innskrevet i lovverk at alle må forholde seg til kristen tro så hadde vi hatt et teokrati. Det skal vi ikke ha. Personlig tro har du rett til, men andre har rett til å avvise din tro. Samme gjelder kjønnsideologi, men den er altså innskrevet i lovverk og behandles ikke som religion/ideologi i skolen, men som fakta utrolig nok. Kjønnsidentitet er subjektivt idéunivers. Tro hva du vil, men du får ikke påtvinge din tro på meg. Noen hevder kjønnet sitter i sjelen, men hvor fikk de idėen om kjønn fra i første omgang? Jo, ifra biologien (hvor det bare finnes 2 kjønn), men noen hevder seg altså født i feil kropp. Det er altså noe galt med kroppen hevdes det, og sjelekjønnet er det riktige. Dette er en tilbakebringning av gammel gnostisisme som hevder at den materielle virkeligheten er dårlig eller ond. Noe man må heve seg over eller bli kvitt. Sjelen skal frelses fra kroppens fangenskap, men det er ikke noe galt eller ondt ved den selvsagt. En frisk kropp trenger ikke behandling som om den var syk. Det blir å snu ting på hodet. Noen få får riktignok slik behandling, og jeg stoler på at ekspertene på Rikshospitalet gjør en god jobb der. Men å bytte kjønnsuttrykk betyr ikke at man bytter kjønn. Det er umulig å bytte kjønn. Endret 30. november av Fustasjeopphengsforkobling Lenke til kommentar
Nasjonalisten Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 20 hours ago, leticia said: Folk bør være bevisst på at KRF faktisk ønsker å innskrenke folks rettigheter. De ønsker f.eks å totalforby abort. De gir jo også rettigheter, til ufødte barn. Er det ikke alt en lov(eller mange) som gir alle individer retten til frihet og selvbestemmelse, altså kan ikke abort være lov per definisjon, man må eventuelt ha spesifikt unntak for ufødte individer/mennesker. Jeg syns rettigheten til å drepe er en helt ok rett å fjerne. Så er retten til å drepe en rett man fint selv kan unngå å ''trenge'', ved å ha ett disiplinert samliv, eller ved å ta prevensjon seriøst. 1 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Her har du et barn som ifølge loven har rett til frihet og selvbestemmelse? Ganske abstrakt måte du tenker på hehe. 4 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Ankor skrev (På 29.11.2024 den 10:46 AM): https://www.nrk.no/vestland/krf-pressar-pa-om-to-kjonn_-_-appellerer-til-konservative-1.17146414 Jeg tror aldri jeg har sett et klarere eksempel på å kaste stein i glasshus. Jeg regner med at ikke det skal gjelde for deres egen ideologi. Første som slo meg også!😂 3 Lenke til kommentar
Ankor Skrevet 30. november Forfatter Del Skrevet 30. november 14 hours ago, leticia said: Har jeg ikke vært tydelig nok? Så lenge fosteret befinner seg inni livmoren og uansett ikke er levedyktig så skal dette være kvinnens valg og ikke en nemnd. Så når vi en gang i framtiden har kunnskap til å holde liv i et foster fra egget er befruktet så skal abort totalforbys? Dette henger ikke på greip. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Ankor skrev (6 minutter siden): Så når vi en gang i framtiden har kunnskap til å holde liv i et foster fra egget er befruktet så skal abort totalforbys? Dette henger ikke på greip. Det som ikke henger på greip er å komme med denne problemstillingen. 2 Lenke til kommentar
Ankor Skrevet 30. november Forfatter Del Skrevet 30. november 5 minutes ago, leticia said: Det som ikke henger på greip er å komme med denne problemstillingen. Det henger altså ikke på greip for deg å bruke logiske argumenter. Det forklarer litt av hvert. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Ankor skrev (25 minutter siden): Det henger altså ikke på greip for deg å bruke logiske argumenter. Det forklarer litt av hvert. Det er ingenting logisk med at man kan gjennomføre et svangerskap fra start til slutt utenfor livmoren. 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Ankor skrev (På 29.11.2024 den 10:46 AM): https://www.nrk.no/vestland/krf-pressar-pa-om-to-kjonn_-_-appellerer-til-konservative-1.17146414 Jeg tror aldri jeg har sett et klarere eksempel på å kaste stein i glasshus. Jeg regner med at ikke det skal gjelde for deres egen ideologi. Jeg tror ikke dette egentlig er så selvmotsigende som du kanskje tror. En kan fint ha en tro på noe men samtidig mene at undervisningen skal forholde seg til vitenskapen. Hadde KrF derimot argumentert for at kreasjonisme når en underviser i hvordan jorden ble til og så kommet med dette utspillet hadde du kanskje hatt et poeng. Lenke til kommentar
Nasjonalisten Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 8 hours ago, Abigor said: Her har du et barn som ifølge loven har rett til frihet og selvbestemmelse? Ganske abstrakt måte du tenker på hehe. Om det er ett menneske, ja. Om noen få uker vil det være veldig ubehagelig å drepe den med dine egne hender. Du vet forsåvidt utmerket godt at det ikke kun er det på bildet ditt som drepes, ca halvparten av abort-ofre ser slik ut: (6uker) ''your baby'' er ganske så normalt å si 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Nasjonalisten skrev (7 minutter siden): Om det er ett menneske, ja. Om noen få uker vil det være veldig ubehagelig å drepe den med dine egne hender. Du vet forsåvidt utmerket godt at det ikke kun er det på bildet ditt som drepes, ca halvparten av abort-ofre ser slik ut: (6uker) ''your baby'' er ganske så normalt å si Samtidig skrev du i en annen tråd at fri abort burde begrenses til uke 8? 1 Lenke til kommentar
Nasjonalisten Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 2 minutes ago, Kassettspiller said: Samtidig skrev du i en annen tråd at fri abort burde begrenses til uke 8? Ja, heller en innskrenking enn liberalisering, uke 6-8 er det veldig mye som skjer, så kanskje heller uke 6. Jeg er generelt mot fri abort, men det er nok langt frem i tid. 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Det er viktig å lære om biologisk kjønn og kjønnsidentitet, men spørsmålet er hvor stort fokuset bør være og hvilke aldergrupper dette skal gjelde for. I tillegg er det behov for mer forskning på dette området. Flere kan oppleve kjønnsdysfori, selv om de egentlig ikke er født i feil kropp. Dette kan ha flere årsaker, som for eksempel mangel på kunnskap. Når unge mennesker, som ofte er i en identitetskrise, får informasjon som er ufullstendig eller mangelfull om kjønnsidentitet, noe som kan skape unødvendig forvirring. Noen med autisme (også dem uten) kan oppleve en følelse av å være "feil" eller misforstått, og denne følelsen kan forveksles med kjønnsdysfori. Autistene kan ofte slite med sosial forståelse og føle at de ikke passer inn i de tradisjonelle forventningene til kjønn, noe som kan føre til at de begynner å stille spørsmål ved sitt eget kjønn. Det er viktig å påpeke at dette ikke nødvendigvis betyr at de er født i feil kropp, selv om det finnes personer som faktisk er det. Skal man lære bort dette til unge så man man gjøre det med god nok kunnskap! Sitat Helsesykepleierne sier at mange av dem som er usikre på eget kjønn, også har andre utfordringer som autisme og omsorgssvikt, og at det er vanskelig å vite hvordan man skal møte den enkelte. Sitat «Jenter kommer med spørsmål om de burde bytte kjønn fordi de har kort hår, liker ‘gutteting’ eller skiller seg ut på andre måter fra den stereotypiske jenta», https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2023-2024/dok8-202324-156s/#m2 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Nasjonalisten skrev (11 minutter siden): Ja, heller en innskrenking enn liberalisering, uke 6-8 er det veldig mye som skjer, så kanskje heller uke 6. Jeg er generelt mot fri abort, men det er nok langt frem i tid. Tilbake i tid mener du... 3 1 Lenke til kommentar
Ankor Skrevet 30. november Forfatter Del Skrevet 30. november 4 hours ago, leticia said: Det er ingenting logisk med at man kan gjennomføre et svangerskap fra start til slutt utenfor livmoren. Det helt opplagt at det på et eller annet tidspunkt vil bli mulig siden medisinsk framgang ikke vil stoppe med mindre sivilisasjonen går under. Det som ikke er logisk er å knytte grensa til abort til hvor tidlig i svangerskapet man kan gjøre det, men det gjør altså du. Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november leticia skrev (33 minutter siden): Tilbake i tid mener du... Det er frem i tid, selvbestemt abort har vært et gigantisk feilsteg som har skadet samfunnet og er etisk og moralsk galt. Innstramminger av abortloven vil presse seg frem når den demografiske krisen vestlige land opplever forrverrer seg og feministenes eksperiment vil bli husket som en forbigåede fadese. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november GP950mAh skrev (4 minutter siden): Det er frem i tid, selvbestemt abort har vært et gigantisk feilsteg som har skadet samfunnet og er etisk og moralsk galt. Innstramminger av abortloven vil presse seg frem når den demografiske krisen vestlige land opplever forrverrer seg og feministenes eksperiment vil bli husket som en forbigåede fadese. RELIGION har vært et gigantisk feilsteg som har rasert samfunnet. Startet mange kriger og drept kloke folk. Innstramning i abortloven vil ikke skje i Norge fordi vi ikke har en overvekt av befolkning som legger livet sitt opp etter 2000 år gamle eventyrfortellinger. Vitenskapskvinne stemplet som heks og drept av kristne | historienet.no " Innflytelsen hennes i Alexandria ergret erkebiskop Kyrillos siden hun verken var kristen eller mann. Hans fordømmelse av henne utløste et opprør der hun ble drept av kristne fanatikere." 3 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november (endret) leticia skrev (39 minutter siden): RELIGION har vært et gigantisk feilsteg som har rasert samfunnet. Startet mange kriger og drept kloke folk. Innstramning i abortloven vil ikke skje i Norge fordi vi ikke har en overvekt av befolkning som legger livet sitt opp etter 2000 år gamle eventyrfortellinger. Vitenskapskvinne stemplet som heks og drept av kristne | historienet.no " Innflytelsen hennes i Alexandria ergret erkebiskop Kyrillos siden hun verken var kristen eller mann. Hans fordømmelse av henne utløste et opprør der hun ble drept av kristne fanatikere." Religion har vært med mennesker siden begynnelsen og er en del av vår kultur og våre tradisjoner. Det er ikke religion som er årsaken til kriger og elendighet, det er menneskers behov for å fremme makt, ressurser, nasjonalisme og ateistenes forsøk på å utrydde relgiiøse med bruk av vold, noe som drepte titalls millioner mennesker. Heldigvis er det helt frivillig å bo her i Norge med vår religionsfrihet, dere rabiate ateister og feminister kan flytte når som helst. Innlegget ditt er bare en dårlig forsøk på whataboutisme og avsporing som ikke har noe med det jeg skrev å gjøre. Klassisk fra dere når dere ikke evner å komme opp med svar basert på fakta og vitenskap. Endret 30. november av GP950mAh Lenke til kommentar
Nasjonalisten Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 1 hour ago, leticia said: Tilbake i tid mener du... Neida, barbariske hykleri-tider tar slutt de og. Vi lever i en tid hvor kvinner kan drepe barn som prevensjon, men mannfolk får ikke en gang ta juridisk avstand fra barnet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå