Gå til innhold

Ny SSD - nybegynner trenger tips

Anbefalte innlegg

Hei, min SSD har oppført seg merkelig etter jeg prøvde å kjøre Stalker 2: disken forsvant fra systemet, veldig treg overføringshastighet i perioder, fryser hele systemet = alt dette retter seg når jeg tar en restart. Jeg får nok en ny fra Multicom når jeg sender den inn. Men nå mens det er salg så lurer jeg på om det finnes noe gode SSDer som ikke koster så mye nå i disse førjulstider. Så kan jeg ha en SSD til gaming mens Multicom tar en titt på den gamle. 

SSD jeg har hatt problemer med er Kingston NVD 2TB PCIe 4.0 x4 (NVMe). Den er akkurat ett år gammelt. Er det en bra SSD? 

PS Stalker 2 slo av maskinen min mens den hold på med shader comp - aldri opplevd det med et spill før. 

Stig, 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NV2, som jeg tror er den du mener, har ikke akkurat det beste ryktet . Varierende hastighet kan nok skyldes det at det er en ssd uten dram buffer. Den er gjerne blant dem rimligste du finner med tanke på pris pr GB.

Som system og spill disk hadde jeg heller gått for en ssd som ligger litt høyere opp i prisklasse.

Personlig bruker jeg en WD 850x 1 TB som system disk og den har fungert utmerket, og har mer enn god nok ytelese. Du får raskere disker enn den også, men dem har en tendens til å uvikle ganske mye mer varme (spesielt PCIE 5.0 SSDer)

Ser i enkelte tester at NV2 ssden ogå kan strupe hastigheten pga varme. kanskje en kjøleribbe på ssden hadde vært en løsning. Mange hovedkort har en slik kjøler klar til bruk på hovedkortet, over NVME sporet. Det var det på mitt hovedkort i hvertfall.  (Asus prime B660 D4+)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger ikke ssd med cache når operativsystemet vil cache dataen uansett. Du ender bare opp med dobbel caching som gjør en SSD tregere. Unødvendig caching koster mye i latency og du ønsker lav latency.

For meg så høres det ut som feilen kan skyldes mye rart og at det ikke trenger å skyldes ssd'en. Det enkleste er å teste ssd'en i en annen maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...